Ekonom med AS fick skadestånd
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Re: Ekonom med AS fick skadestånd
Härligt!!
F-n vad förbannad jag blir när jag hör om sånt här.
Tyvärr händer det ju ständigt...
F-n vad förbannad jag blir när jag hör om sånt här.
Tyvärr händer det ju ständigt...
Det kanske är första gången en dom avkunnats om diskriminering i arabetslivet av anställd med AS.
Dataföretaget kan överklaga, så sista ordet är inte sagt än. Men visst hoppas man att rättvisan ska segra.
Ekonomens anställningsförmåner försämrades och han trakasserades sedan företagets chef fått reda på att mannen en gång fått diagnosen Aspergers syndrom, skriver tidningen Lag & Avtal. Chefens berättelse i rätten anses inte som trovärdig.
Civilekonomen tilldöms 60 000 kronor för avbrutet utvecklingsprogram, 50 000 för trakasserier, 40 000 för utformning av ett tjänstgöringsbetyg, 30 000 för försenad semesterersättning, 30 000 för indragna anställningsförmåner och återanställningsrätt samt ytterligare 25 000 för försämrade förmåner.
Dataföretaget kan överklaga, så sista ordet är inte sagt än. Men visst hoppas man att rättvisan ska segra.
Hittade mer här:
http://www.lag-avtal.se/nyheter/diskrim ... ice=mobile
Civilekonom med examen 2004
Tips: Berätta inte om AS.
http://www.lag-avtal.se/nyheter/diskrim ... ice=mobile
Civilekonom med examen 2004
– Jag kände mig så pressad den eftermiddagen. Jag var ensam på företagets ekonomiavdelning, jag skötte allt. Då kom personalchefen in till mig och skrek att här sitter du och tror att du är bättre än alla andra.
Civilekonomernas riksförbund, med förbundsjuristen Karin Lundin som ombud, stämde hans arbetsgivare för diskriminering på grund av funktionshinder i april förra året.
Tips: Berätta inte om AS.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Och så här skriver Lag & Avtals chefredaktör Lennart Kriisa med utgångspunkt från fallet:
Tänkvärda ord tycker jag. (Synd bara att det står "är sjuk" istf "har ett funktionshinder".)
http://kriisa.lag-avtal.se/Ta bara det sociala samspelet, de snäva ramarna vi ska hålla oss inom för att inte bli betraktade som knäppgökar.
För det första är reglerna olika, beroende på var du befinner dig på planeten.
---
De flesta anpassar sig till dessa oskrivna regler, utan att behöva tänka efter. Beteendet sitter i ryggmärgen. För ett fåtal är det svårare. De uppfattar inte omgivningens signaler, sådana som vi andra ser i blickar, kroppsspråk eller hör i tonfall. Hur de än anstränger sig blir omgivningen irriterad. Om de söker hjälp kan de numera få diagnosen Aspergers syndrom. Kanske upplever de då något som kallas diagnoslättnad, en bekräftelse som dämpar skulden. ”Du är sjuk, det är inte ditt fel.”
Fast på arbetsplatsen blir det ändå inte lättare. Chefernas fokus är att produktionen ska flyta på, avvikaren är en broms. Kanske börjar chefen dokumentera samarbetsproblemen, Krångel-Pelle måste bort, istället för att ställa sig de avgörande frågorna: Går det att lära ut hur det sociala samspelet fungerar? Eller kan vi acceptera att några saknar förmågan?
---
Och här kommer vi till den svåra bedömningen: När har en anställd betett sig på ett sätt som motiverar saklig grund för uppsägning? Och för alla inblandade är det ett misslyckande att hamna i domstol.
Du som är chef, fundera över om du kan tänja på dina gränser för vad som är socialt acceptabelt.
Tänkvärda ord tycker jag. (Synd bara att det står "är sjuk" istf "har ett funktionshinder".)
Det sjuka är att många med Asperger gör ett betydligt mycket bättre arbete (dvs mer noggrant och är kanske t.o.m. effektivare tack vare att vi är duktiga på tänka "outside the box") men vi har svårt med oklara instruktioner och socialt "tjafs" så därför hamnar vi utanför och blir impopulära.
Det har hänt mig och säkerligen massor med andra.
Lag & Avtal / Lennart Kriisa skrev:Fast på arbetsplatsen blir det ändå inte lättare. Chefernas fokus är att produktionen ska flyta på, avvikaren är en broms.
Det är väl här stötestenen ligger?, man saknar förmåga att se utanför sin stimmoptimerande styrningsmodell. Den som avviker kanske gör det för att den ställer de nödvändiga frågorna och håller efter kvalitén.
Man kan nog se en liknande tendens i bolag som sålts av grundaren och där man sedan tydligt kan se hur ledningen saknar förståelse vad det är som genererar pengar i verksamheten. Både på kort och lång sikt.
- plåtmonster
Miche skrev:Det sjuka är att många med Asperger gör ett betydligt mycket bättre arbete (dvs mer noggrant och är kanske t.o.m. effektivare tack vare att vi är duktiga på tänka "outside the box") men vi har svårt med oklara instruktioner och socialt "tjafs" så därför hamnar vi utanför och blir impopulära.
Bra sagt!
Precis så har jag upplevt det när jag jobbat.
Jag har mer kunskaper än de flesta det märker jag snart och jag är noga med att det ska göras på det sätt jag lärt mig och som är rätt. Men har ändå försökt anpassa efter tidsbrist osv.
Men pga att jag är ganska ointresserad (läs totalt ointresserad) av skitprat och annat ovidkommande så har det i kombination med att de andra märker att jag kan mycket (mer än de som jobbat länge) och att chefer ofta gillar mig pga det så blir de helt enkelt störda av det och så fryser de ut mig.
Och ffa bland kvinnor är detta REGEL i princip...
Jag H.A.T.A.R dem.
(Inte kvinnor i allmänhet bara de som gjort så mot mig.)
MYCKET glädjande att äntligen någon organisation har blivit dömd i Arbetsdomstolen för att ha trakasserat ut en person med Aspergers syndrom. Jag har hört ett otal aspergare berätta om liknande erfarenheter, och de har hittills varit ganska rättslösa.
Det etiskt onda företaget heter "Opto Sweden AB", enligt http://www.lag-avtal.se/nyheter/diskrim ... ice=mobile
Här är Opto Sweden AB:s sida:
http://www.optosweden.se/
Företaget listar sina partners på: http://www.optosweden.se/partners
(Undrar om de vill synas där länge till??)
Hoppas att ni som läser detta inte längre vill stödja sådan hemsk etik, som: anställda, ägare, kunder eller partners.
Det etiskt onda företaget heter "Opto Sweden AB", enligt http://www.lag-avtal.se/nyheter/diskrim ... ice=mobile
Här är Opto Sweden AB:s sida:
http://www.optosweden.se/
Företaget listar sina partners på: http://www.optosweden.se/partners
(Undrar om de vill synas där länge till??)
Hoppas att ni som läser detta inte längre vill stödja sådan hemsk etik, som: anställda, ägare, kunder eller partners.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Det skulle behövas fler domar och listor med företag som missköter sig (gärna även listor där Aspissr är välkomna, inte bara föredragna så som hos Andet).
@TORatANDET, Om du läser artikeln noga så ser du att "Opto Sweden AB" var den senaste fungerande anställningen. Så det är företaget efter detta som krånglat. Formuleringen i artikeln kanske inte är klockren. Men häng helst inte ut företag som gör bra ifrån sig.
Lag & Avtal artikeln skrev:Sedan examen 2004 har han arbetat i olika privata företag utan problem. Även hos hans senaste arbetsgivare, Opto Sweden AB, fungerade anställningen. Men en fredag i februari 2010 skulle det städas i ett förråd.
- plåtmonster
OBS.. TORatANDET hadde rätt! Fast artikeln är luddigt skriven..
Det är företaget "OptoSweden Aktiebolag, 556532-0479" i Täby som är den skyldiga. Startat 1996. 17 st anställda 2010. Vinstmarginal 20,85%. "OS Service Partner AB" är ett dotterbolag. Kärande är en man på ca 30 år. VD:n är en man på 69 år. Det finns koppling via VD:n till en annan person som är bolagsman i "Nea Internet Handelsbolag".
Kanske ger en liten bild av företaget och hint om vilka företag man bör undvika. Även om det förstås finns massa andra som ej hamnat i rätten.
6 kap 3 § diskrimineringslagen är bevisbördan sådan att det är i huvudsak företaget som visa att diskriminering ej förekommit. I ett mejl till utbildningsföretaget skriver VD:n att diagnosen var en besvikelse och tragisk för båda. Målsägande har givit en "berättelse som har varit klar och rik på detaljer samt fri från motsägelser, överdrifter eller svårförklarliga moment." VD:n skrek att han hade lurat honom när han inte hade berättat om funktionshindret.
Artikeltips: kollega.se: Upptäck koderna i betygen (2008)
Det är företaget "OptoSweden Aktiebolag, 556532-0479" i Täby som är den skyldiga. Startat 1996. 17 st anställda 2010. Vinstmarginal 20,85%. "OS Service Partner AB" är ett dotterbolag. Kärande är en man på ca 30 år. VD:n är en man på 69 år. Det finns koppling via VD:n till en annan person som är bolagsman i "Nea Internet Handelsbolag".
Kanske ger en liten bild av företaget och hint om vilka företag man bör undvika. Även om det förstås finns massa andra som ej hamnat i rätten.
6 kap 3 § diskrimineringslagen är bevisbördan sådan att det är i huvudsak företaget som visa att diskriminering ej förekommit. I ett mejl till utbildningsföretaget skriver VD:n att diagnosen var en besvikelse och tragisk för båda. Målsägande har givit en "berättelse som har varit klar och rik på detaljer samt fri från motsägelser, överdrifter eller svårförklarliga moment." VD:n skrek att han hade lurat honom när han inte hade berättat om funktionshindret.
Artikeltips: kollega.se: Upptäck koderna i betygen (2008)
- plåtmonster
Åberopade dokument:
* Befattningsbeskrivning
* Organisationsschema
* Lönestatistik
* Tidningsartikel "Upptäck koderna i betygen"
* Anställningsavtal
* Löneförhöjning
Angående arbetsbetyg:
* Befattningsbeskrivning
* Organisationsschema
* Lönestatistik
* Tidningsartikel "Upptäck koderna i betygen"
* Anställningsavtal
* Löneförhöjning
Angående arbetsbetyg:
För den som ska läsa betygen är det viktigt att leta efter förstärkande uttryck. Det är de som ger graderingen av arbetsinsatsen.
- Det som utesluts är det intressanta.
- plåtmonster
optosweden.se
Ett företag med stor tyngd på ekonomi. Det finns t.om fotogalleri..
OptoSweden marknadsför och utvecklar programvaror för datafångst. Vår affärsidé är att vara ett kunskapsföretag.
Ett företag med stor tyngd på ekonomi. Det finns t.om fotogalleri..
- plåtmonster
En stor eloge till civilekonomen som orkade driva frågan juridiskt, och till fackförening m.fl. som stödjer dig, (om någon av er läser det här någon gång).
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30