EEG-mätare för Neurofeedback
10 inlägg
• Sida 1 av 1
EEG-mätare för Neurofeedback
Hej
Har funderat på att använda någon form av Mental Träning för att lindra ADD. En bra sak vore om man kunde mäta resultatet av träningen, eftersom min inkänningsförmåga är nedsatt pga Autismspektrumstörning. En EEG-mätare vore ju bra precis som en pulsmätare är för löpare.
http://www.youtube.com/watch?v=Xvs5GNjV-pQ
Vad har ni för uppfattning ?
Har funderat på att använda någon form av Mental Träning för att lindra ADD. En bra sak vore om man kunde mäta resultatet av träningen, eftersom min inkänningsförmåga är nedsatt pga Autismspektrumstörning. En EEG-mätare vore ju bra precis som en pulsmätare är för löpare.
http://www.youtube.com/watch?v=Xvs5GNjV-pQ
Mervyn Etienne who is a neurofeedback coach and physiotherapist explains how he uses the MyndPlay BrainBand and MyndPlay Pro to train his clients and also how it can be used by students, developers, mediators and athletes.
Vad har ni för uppfattning ?
- Troll-Loke
- Ny medlem
- Anslöt: 2012-03-26
Re: EEG-mätare, Neurofeedback
Nix.
De e redan alldeles för mycket nymodigheter och tockna dära elektroniska mackapärer överallt.
De e redan alldeles för mycket nymodigheter och tockna dära elektroniska mackapärer överallt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Tror inte det kommer att leda till nåt konstruktivt med en sån där pryl även om den nu skulle funka tillfredsställande. Orka sitta med ett band runt huvudet...
Moggy skrev:Tror inte det kommer att leda till nåt konstruktivt med en sån där pryl även om den nu skulle funka tillfredsställande. Orka sitta med ett band runt huvudet...
Moggy. Som jag skrev i första inlägget så är det ju bara en mätare. Så den i sig gör ju naturligtvis ingenting precis som en stegräknare inte promenerar åt dig. Däremot så visar ju undersökningar att Mindfullness och annan Mental träning faktiskt fungerar. Men att träna det utan en EEG-mätare är ju som att köra löpträning utan att ha någon aning om distans eller tid.
Eftersom jag själv inte har den inkänningsförmåga som krävs för att märka resultatet av meditation så kan ju en sådan "mackapär" faktiskt fylla en funktion som motivationsbevarare.
- Troll-Loke
- Ny medlem
Troll-Loke skrev:Moggy skrev:Tror inte det kommer att leda till nåt konstruktivt med en sån där pryl även om den nu skulle funka tillfredsställande. Orka sitta med ett band runt huvudet...
Moggy. Som jag skrev i första inlägget så är det ju bara en mätare. Så den i sig gör ju naturligtvis ingenting precis som en stegräknare inte promenerar åt dig. Däremot så visar ju undersökningar att Mindfullness och annan Mental träning faktiskt fungerar. Men att träna det utan en EEG-mätare är ju som att köra löpträning utan att ha någon aning om distans eller tid.
Eftersom jag själv inte har den inkänningsförmåga som krävs för att märka resultatet av meditation så kan ju en sådan "mackapär" faktiskt fylla en funktion som motivationsbevarare.
Jo, jag vet att det bara är en sensor-pryl.
Såna där prylar kommer inte vara nån hjälp för dig att bli duktig på att meditera, lika lite som en pulsklocka löser några problem för den som har svårt att motivera sig till träning.
Jag kan nästan lova dig att om du mediterar på riktigt så känns det i hela kroppen i minst ett dygn. Lite som att missa att man har sex, det är liksom svårt att undgå
Med EEG finns det dock en viss risk för återkoppling som hamnar i resonans ur rent reglerteknisk synkpunkt. Så var lite försiktig. Apparaten kan förmodligen vägleda till avslappning, men inte på djupet.
Med EEG finns det dock en viss risk för återkoppling som hamnar i resonans ur rent reglerteknisk synkpunkt. Så var lite försiktig. Apparaten kan förmodligen vägleda till avslappning, men inte på djupet.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Jag kan nästan lova dig att om du mediterar på riktigt så känns det i hela kroppen i minst ett dygn. Lite som att missa att man har sex, det är liksom svårt att undgå
Ja, men det förutsätter väl att man har lärt sig det först.
plåtmonster skrev:Med EEG finns det dock en viss risk för återkoppling som hamnar i resonans ur rent reglerteknisk synkpunkt. Så var lite försiktig. Apparaten kan förmodligen vägleda till avslappning, men inte på djupet.
Där förstår jag inte riktigt hur du menar.
Jag hade först och främst tänkt använda det som ett mät-instrument efter träningspassen för att studera verkan på lång sikt. Dvs när jag lever ett vardagligt liv och inte mediterar och då utan återkoppling.
- Troll-Loke
- Ny medlem
Jag tror det finns en avsevärd risk att meditationen störs av såna tekniska hjälpmedel.
Parvlon skrev:Jag tror det finns en avsevärd risk att meditationen störs av såna tekniska hjälpmedel.
Jo, jag vet Parvlon men OM du hade läst det jag skrivit så hade du förstått att min ide var att använda den EFTER träningen för att kunna mäta under dagen, och på så sätt kunna lagra en större mängd data under en längre tidsperiod som sedan kan analyseras.
För att ta ett exempel. Ponera att jag vill veta effekten av CS-mediciner.
Jag kan göra ett uppehåll i medicineringen och mäta i ett par minuter med apparaten för att sedan nästa dag börja med medicinering och mäta ett par minuter igen. Det ger inget bra mätvärde.
Om jag istället använder mätaren hela dagen under en vecka utan medicinering och sedan påbörjar medicineringen och mäter hela dagen under en vecka så får jag ett helt annat underlag.
Om jag tränar någon form av meditation under 20 min/dag i flera månader så vill jag veta den långsiktiga effekten av detta. Dvs jag tänker inte mäta under själva meditationen utan efteråt.
- Troll-Loke
- Ny medlem
Troll-Loke skrev:Eftersom jag själv inte har den inkänningsförmåga som krävs för att märka resultatet av meditation så kan ju en sådan "mackapär" faktiskt fylla en funktion som motivationsbevarare.
Men jag har denna inkänningsförmåga varför slik apparatur blir överflödig. Redan mobiltelefoner är onödiga tingestar som inte svarar mot något reellt behov förutom krämarnas uppehälle.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Återgå till Aspergare och vården