Du vet att du är en aspie när...
asmig skrev:Ms Tibbs
Du e helt enkelt fenomenal
Hur i helsike har du orkat få på pränt så många saker som man så väl kan känna igen sej i.
Du borde skriva en manual, typ: "Så här får man livet att funka !!"
Delvis har jag översatt från engelska, men det är en god del som jag hittat på också!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:31:12, redigerad totalt 1 gång.
när du blir irriterad på att de inte kan bestämma sig för att stava agitation med litet a, på den här skylten:
[img]http://images6.bilddagboken.se/90/_u2/_u1/_u3/u2134/79656_1298748060.jpg[/img]
[img]http://images6.bilddagboken.se/90/_u2/_u1/_u3/u2134/79656_1298748060.jpg[/img]
Senast redigerad av chibibotto 2011-05-04 11:31:14, redigerad totalt 1 gång.
- chibibotto
- Anslöt: 2011-01-25
...du köper en svindyr italiensk skinnväska
...du lämnar in väskan till en körsnär för att sy om den till en ryggsäck
...du ångrar dig och går till en annan körsnär för att sy om ryggsäcken till en väska
...nu ångrar du dig igen och vill sy om väskan till ryggsäck
fortsättning följer...?
...du lämnar in väskan till en körsnär för att sy om den till en ryggsäck
...du ångrar dig och går till en annan körsnär för att sy om ryggsäcken till en väska
...nu ångrar du dig igen och vill sy om väskan till ryggsäck
fortsättning följer...?
Senast redigerad av magdalena 2011-05-04 11:31:14, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:..när du nykter vaknar upp på golvet i mataffären med ett paket juice i handen, och att du slocknat pga vätskebrist.
..när du efter att ha frisknat till utanför, går in igen och handlar mat.
Det här har jag varit med om på riktigt..... Ahahaha!
Senast redigerad av Csejthe 2011-05-04 11:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Laika skrev:Arkimedes skrev:Identitet skrev:... när du bara inte kan begripa hur andra kan sitta och seriöst gnälla på att de "är så uttråkade"
+1
+1
Du vet att du är en aspie när du inte har en aning om hur du ska skaffa vänner, tittar på "The Big Bang Theory" och sedan börjar använda dig av den algoritm Sheldon tar fram för att skaffa vänner.
Såååå... Funkade det?
Senast redigerad av Björne 2011-05-04 11:31:16, redigerad totalt 1 gång.
...du som barn alltid störde dig på att andra barn lekte "korkat", lekte "fel" eller lekte "oorganiserat" och därför kände dig skyldig till att diktera upp lite ordentliga regler och ramar.
...du alltid stört dig på små barn som ritar utanför de svarta, förtryckta konturerna på sådana där pysselböcker. Det kräver ju inte mycket hjärna för att fatta att om man målar utanför så blir det fult... målar man inte i grönt i alla fält markerade med en 2:a så blir det fult... målar man flera färger i olika fält markerade med samma siffra så blir det fult...
Redan när jag var typ 4-5 år så fattade jag aldrig varför andra barn var så himla korkade när det gällde pysselböcker. Jag menar, så avancerade är dom ju inte egentligen, eller?
Och när jag var barn (7 år) så gillade jag att leka med plastsoldater. Jag lekte då alltid krig på ett "korrekt" sätt - ibland kollade jag t.o.m. upp WWII-slag i ett par böcker som vi hade. Så när min bästa kompis från den tidsperioden lekte "fel" och använde plastsoldaterna för att leka något jävla bankrån ja då fick jag lov att sätta ner foten helt enkelt och visa hur det "ska" vara ^^
...du alltid stört dig på små barn som ritar utanför de svarta, förtryckta konturerna på sådana där pysselböcker. Det kräver ju inte mycket hjärna för att fatta att om man målar utanför så blir det fult... målar man inte i grönt i alla fält markerade med en 2:a så blir det fult... målar man flera färger i olika fält markerade med samma siffra så blir det fult...
Redan när jag var typ 4-5 år så fattade jag aldrig varför andra barn var så himla korkade när det gällde pysselböcker. Jag menar, så avancerade är dom ju inte egentligen, eller?
Och när jag var barn (7 år) så gillade jag att leka med plastsoldater. Jag lekte då alltid krig på ett "korrekt" sätt - ibland kollade jag t.o.m. upp WWII-slag i ett par böcker som vi hade. Så när min bästa kompis från den tidsperioden lekte "fel" och använde plastsoldaterna för att leka något jävla bankrån ja då fick jag lov att sätta ner foten helt enkelt och visa hur det "ska" vara ^^
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-04 11:31:16, redigerad totalt 1 gång.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
..när någon skriver "jag gillar ansikten" (menar smileys) men du förstår det som personen gillar ansikten och frågar den som gillade ansikten om hud, karaktäristiska drag...
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 11:31:16, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:Exempel på detta (ja, jag är konstig) kan vara
- att klippa gräsmattan med kökssax
Vadå konstig? Jag klipper alltid min gräsmatta med kökssax... för att jag tycker att det är jobbigt att be grannen om att få låna hans gräsklippare, å ena sidan, och för att det vore irrationellt att köpa en egen gräsklippare när grannen erbjudit mig att låna hans, å andra sidan.
Senast redigerad av Tintomara Ariadne 2011-05-04 11:31:16, redigerad totalt 1 gång.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Savanten Svante skrev:Parvlon skrev:"när ditt medecinskåp är fullt"
Och minst hälften är saker du inte tänker använda. Men det är ju bra att ha..
Ni menar väl dina medicinskåp, i plural?
Senast redigerad av Tintomara Ariadne 2011-05-04 11:31:16, redigerad totalt 1 gång.
- Tintomara Ariadne
underjord skrev:Nilale skrev:Du vet att du är en aspie när du hör vad folk säger, men "lyssnar" på det vid senare, lämpligare tillfälle.
Oj, det är ju precis som jag också gör och jag som trodde det var för att jag var trög... eller det kanske jag är ändå... hmmm...
Jag brukar göra precis så, det vill säga att jag lagrar det jag hör, men reflekterar inte över det eller besvarar det när jag hör det, men sedan när jag kommer hem till den lugna vrån kommer det tillbaka och då måste jag skicka e-post till den det berör, i vilket jag besvarar något som personen sade, men som denne ofta har glömt att den sagt. I värsta fall kommer svaret några veckor efteråt och då har personen definitivt glömt bort det.
Ja, precis! Jag tycker att det är mycket märkligt att folk kan ha glömt det dessutom, för det är ju bara att gå tillbaka och lyssna.
Det jobbiga är att jag ofta inte alls reagerar på att någon gång på gång försöker påkalla min uppmärksamhet om någonting, men när jag väl inser att det berör mig så kommer jag ihåg att jag har hört alltihopa, och jag kan spela upp det för mig själv i detalj.
Jag kan även i efterhand räkna hur många gånger jag har hört en boll studsa eller något annat repetativt, för det är ju bara att räkna hur många fyror det var. Fyra av något är ju symmetriskt, och fyra fyror ännu mer symmetriskt, för att inte tala om fyra sådana konstellationer... o.s.v. Är nog ringrostig nu, men oh så praktiskt det var när jag spelade i musikkår och hade 32 takters paus!
- Tintomara Ariadne
alfapetsmamma skrev:Ackvelina skrev:....Du följer med på en guidad tur i din egen hemstad, och guiden frågar dig vänligt på engelska (eller tyska) var du kommer i från. Har hänt mig och sambon ett par gånger.
Det tangerar det som hänt mig ett antal gånger, nämligen att vårdpersonal frågar - mest retoriskt- om jag också jobbar i vården. (Eh, nej, jag är aspigt påläst...)
+1
---
...när du måste hålla muspekaren över smileysarna för att läsa vilken känsla det är meningen att de skall förmedla.
- Tintomara Ariadne
Tintomara Ariadne skrev:...när du måste hålla muspekaren över smileysarna för att läsa vilken känsla det är meningen att de skall förmedla.
Synd att man inte kan göra detsamma med ansiktena på människor man möter.
Senast redigerad av Fröken Fräken 2011-05-04 11:31:16, redigerad totalt 1 gång.
- Fröken Fräken
- Anslöt: 2011-01-20
Fröken Fräken skrev:Tintomara Ariadne skrev:...när du måste hålla muspekaren över smileysarna för att läsa vilken känsla det är meningen att de skall förmedla.
haha ja, det skulle man behöva...
men jag tror de skulle bli lite förvånade om de får en mus uppkörd i ansiktet...
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 11:31:16, redigerad totalt 1 gång.
..du går på skolgården mitt i vintern och fryser så infernaliskt om händerna att du tappat känseln när en lärare, som förutsätter att du inte har några vantar, påpekar att du kan stoppa händerna i fickorna på jackan och du svarar att det inte går för där ligger vantarna och tar upp all plats. Du får en konstig blick och en konstig kommentar som du berättar hemma och alla skrattar och påpekar det dumma i situationen och det enda du får ut av det är att inte ta med vantarna dagen efter så att du kan ha händerna i fickorna.
..du kommer på det felaktiga i ovanstående ca tjugofem år senare men fortfarande vidhåller att ditt resonemang var logiskt! (samt kommer på att du fortfarande gör samma sak vinter efter vinter..)
..du kommer på det felaktiga i ovanstående ca tjugofem år senare men fortfarande vidhåller att ditt resonemang var logiskt! (samt kommer på att du fortfarande gör samma sak vinter efter vinter..)
Senast redigerad av Blashyrkh 2011-05-04 11:31:16, redigerad totalt 1 gång.
+1Fröken Fräken skrev:Tintomara Ariadne skrev:...när du måste hålla muspekaren över smileysarna för att läsa vilken känsla det är meningen att de skall förmedla.
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Re: Du vet att du är en aspie när...
Blashyrkh skrev:..du går på skolgården mitt i vintern och fryser så infernaliskt om händerna att du tappat känseln när en lärare, som förutsätter att du inte har några vantar, påpekar att du kan stoppa händerna i fickorna på jackan och du svarar att det inte går för där ligger vantarna och tar upp all plats. Du får en konstig blick och en konstig kommentar som du berättar hemma och alla skrattar och påpekar det dumma i situationen och det enda du får ut av det är att inte ta med vantarna dagen efter så att du kan ha händerna i fickorna.
..du kommer på det felaktiga i ovanstående ca tjugofem år senare men fortfarande vidhåller att ditt resonemang var logiskt! (samt kommer på att du fortfarande gör samma sak vinter efter vinter..
det är väldigt logiskt!
- BunnyzeDoktor
- Anslöt: 2011-06-20
man vill gå upp och slå sönder fläkten med enslägga för att den surrar jätteirreterande...
- BunnyzeDoktor
- Anslöt: 2011-06-20
när man skiftar intresse och börjar med att lusläsa igenom 20 tjocka facklitteraturböcker på 3 veckor
när du stör dig på att handtagen på kastruller och stekpannor på spisen inte pekar åt samma håll...
När du sitter på en jobbmiddag och drar igång en monolog om olika avsnitt, säsonger och händelser i The X-Files.
geocache skrev:när du stör dig på att handtagen på kastruller och stekpannor på spisen inte pekar åt samma håll...
Haha, det gör jag också. Symmetri FTW!
Återgå till Övriga Aspergerfrågor