Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav farbror_kalas » 2010-11-08 17:25:43

... du kommer på dig själv med att leta efter hermholtz ekvation i kylen.
Senast redigerad av farbror_kalas 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
farbror_kalas
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2010-11-07

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-08 17:28:23

Hirnsäge skrev:...du fyller en kopp med kaffepulver och plattar till det, skruvar ihop mockabryggaren utan att ha stoppat kaffe i den, ställer den i kylskåpet och efter tjugo minuter börjar undra om kaffet inte är färdigt snart.

...du slutligen har lyckats brygga kaffe men inte hinner smaka på det förrän du har tappat bort koppen. En timme senare hittar du den bakom böckerna i bokhyllan.

...du har ont om plats på soffbordet på grund av ett stort antal smutsiga kaffekoppar, och löser problemet genom att samla ihop alla fjärrkontroller och stoppa dem i frysen.

...en kille tar kontakt med dig på toaletten på en bögklubb i Berlin, tar med dig därifrån, köper öl i en kiosk och föreslår att ni går och sätter er på en bänk i en mörk park - och du tror FORTFARANDE på att han bara vill höra vad du har att säga om astronomi.

...du ligger efter med dina studier, inte har hunnit träna på tre veckor, borde skriva klart texten till företagets hemsida, mår illa över att lägenheten är äcklig men fortfarande tycker du har varit produktiv en dag då du suttit och läst om tornados i fem timmar.


Grav igenkänning på mycket av det här. En släng ADHD ovanpå AS:en kanske?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Hirnsäge » 2010-11-08 17:32:24

alfapetsmamma skrev:
Hirnsäge skrev:...du fyller en kopp med kaffepulver och plattar till det, skruvar ihop mockabryggaren utan att ha stoppat kaffe i den, ställer den i kylskåpet och efter tjugo minuter börjar undra om kaffet inte är färdigt snart.

...du slutligen har lyckats brygga kaffe men inte hinner smaka på det förrän du har tappat bort koppen. En timme senare hittar du den bakom böckerna i bokhyllan.

...du har ont om plats på soffbordet på grund av ett stort antal smutsiga kaffekoppar, och löser problemet genom att samla ihop alla fjärrkontroller och stoppa dem i frysen.

...en kille tar kontakt med dig på toaletten på en bögklubb i Berlin, tar med dig därifrån, köper öl i en kiosk och föreslår att ni går och sätter er på en bänk i en mörk park - och du tror FORTFARANDE på att han bara vill höra vad du har att säga om astronomi.

...du ligger efter med dina studier, inte har hunnit träna på tre veckor, borde skriva klart texten till företagets hemsida, mår illa över att lägenheten är äcklig men fortfarande tycker du har varit produktiv en dag då du suttit och läst om tornados i fem timmar.


Grav igenkänning på mycket av det här. En släng ADHD ovanpå AS:en kanske?


Fullt möjligt. Problem med att hålla tider, börja med saker och avsluta påbörjade saker är ett allvarligt problem för mig, tyvärr.. Det får visa sig. Vilket påminner mig om att jag glömt maila läkaren.. :(
Senast redigerad av Hirnsäge 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-08 17:34:39

Hirnsäge skrev:
alfapetsmamma skrev:
Hirnsäge skrev:...du fyller en kopp med kaffepulver och plattar till det, skruvar ihop mockabryggaren utan att ha stoppat kaffe i den, ställer den i kylskåpet och efter tjugo minuter börjar undra om kaffet inte är färdigt snart.

...du slutligen har lyckats brygga kaffe men inte hinner smaka på det förrän du har tappat bort koppen. En timme senare hittar du den bakom böckerna i bokhyllan.

...du har ont om plats på soffbordet på grund av ett stort antal smutsiga kaffekoppar, och löser problemet genom att samla ihop alla fjärrkontroller och stoppa dem i frysen.

...en kille tar kontakt med dig på toaletten på en bögklubb i Berlin, tar med dig därifrån, köper öl i en kiosk och föreslår att ni går och sätter er på en bänk i en mörk park - och du tror FORTFARANDE på att han bara vill höra vad du har att säga om astronomi.

...du ligger efter med dina studier, inte har hunnit träna på tre veckor, borde skriva klart texten till företagets hemsida, mår illa över att lägenheten är äcklig men fortfarande tycker du har varit produktiv en dag då du suttit och läst om tornados i fem timmar.


Grav igenkänning på mycket av det här. En släng ADHD ovanpå AS:en kanske?


Fullt möjligt. Problem med att hålla tider, börja med saker och avsluta påbörjade saker är ett allvarligt problem för mig, tyvärr.. Det får visa sig. Vilket påminner mig om att jag glömt maila läkaren.. :(


Ah, du VET inte alltså? Det lät både aspigt och ADHDigt omlott där... Larm på mobilen, angående läkaren? Jag skulle inte klara mig en dag utan såna påminnelser!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Hirnsäge » 2010-11-08 17:51:42

Nja, nej. På någon nivå vet jag hur det ligger till, men det är mycket riktigt inte konstaterat. Är själv helt beroende av rigida scheman med tillhörande mobillarm, men med småbarn och annat är det inte alltför ofta en sådan tillvaro går att leva efter.. :(

Ska ringa honom strax, det var bara det att jag tänkte maila pga telefonskräck och svårigheter med att komma ihåg att säga allt.
Senast redigerad av Hirnsäge 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2010-11-08 20:07:55

Hirnsäge skrev:...du fyller en kopp med kaffepulver och plattar till det, skruvar ihop mockabryggaren utan att ha stoppat kaffe i den, ställer den i kylskåpet och efter tjugo minuter börjar undra om kaffet inte är färdigt snart.

...du slutligen har lyckats brygga kaffe men inte hinner smaka på det förrän du har tappat bort koppen. En timme senare hittar du den bakom böckerna i bokhyllan.

...du har ont om plats på soffbordet på grund av ett stort antal smutsiga kaffekoppar, och löser problemet genom att samla ihop alla fjärrkontroller och stoppa dem i frysen.

...en kille tar kontakt med dig på toaletten på en bögklubb i Berlin, tar med dig därifrån, köper öl i en kiosk och föreslår att ni går och sätter er på en bänk i en mörk park - och du tror FORTFARANDE på att han bara vill höra vad du har att säga om astronomi.

...du ligger efter med dina studier, inte har hunnit träna på tre veckor, borde skriva klart texten till företagets hemsida, mår illa över att lägenheten är äcklig men fortfarande tycker du har varit produktiv en dag då du suttit och läst om tornados i fem timmar.


:lol:

Grav igenkänning, definitivt på kaffebitarna...

<OT> Sedan ska man dock ha klart för sig att om du har så monumentala oförmågor av det här slaget att du inte ens fixar att komma ihåg att tänka på att hojta efter LSS-hjälp, då visar det faktum att du inte har bett om hjälp att du inte kan behöva någon och alltså ska du ingen hjälp ha. Enkel logik enligt min LSS-handläggare... :roll: </OT>
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-08 20:45:09

Pemer skrev:
<OT> Sedan ska man dock ha klart för sig att om du har så monumentala oförmågor av det här slaget att du inte ens fixar att komma ihåg att tänka på att hojta efter LSS-hjälp, då visar det faktum att du inte har bett om hjälp att du inte kan behöva någon och alltså ska du ingen hjälp ha. Enkel logik enligt min LSS-handläggare... :roll: </OT>


Fast vänta, det var ju allt annat än logiskt? Är han NT??? :shock: :roll: :lol:
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav marxisten » 2010-11-08 21:31:20

alfapetsmamma skrev:
Pemer skrev:
<OT> Sedan ska man dock ha klart för sig att om du har så monumentala oförmågor av det här slaget att du inte ens fixar att komma ihåg att tänka på att hojta efter LSS-hjälp, då visar det faktum att du inte har bett om hjälp att du inte kan behöva någon och alltså ska du ingen hjälp ha. Enkel logik enligt min LSS-handläggare... :roll: </OT>


Fast vänta, det var ju allt annat än logiskt? Är han NT??? :shock: :roll: :lol:


Förmodligen... NT:s saknar ju ofta kompetensen för 100% logiskt tänkande..

Det är bara vi aspies och Vulcaner i Star Trek som gör. :D
Senast redigerad av marxisten 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Theone » 2010-11-08 22:26:00

Hehe ja en ganska lustig grej som hände nyligen. Jag fråga vad mitt ex vad hon gjorde och fick som svar att hon inte gjorde så mycket, att det var jätte kallt och att hon var lite orlig för att vattnet hade gått. Mitt svar blev, ja det är ju inte kul att vara utan vatten.

Saken är den att hon är gravid och associerade till det, jag tänkte det är kallt och orolig för att vattnet har gått (kranvattnet då)

Det är sådana typiska grejer som jag brukar misstolka då jag tänker väldigt mekanisk, samtidigt som jag snabbt drar en logisk slutsatts efter den info jag får. Hade det stått att hon bara var rädd för att vattnet hade gått, då hade jag kopplat det till graviditeten.

Det är mycket sådant man går efter info och ord, sedan sätter man ihop ett troligt samband utifrån sig själv. :)
Senast redigerad av Theone 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav marxisten » 2010-11-08 22:34:46

Theone skrev:Hehe ja en ganska lustig grej som hände nyligen. Jag fråga vad mitt ex vad hon gjorde och fick som svar att hon inte gjorde så mycket, att det var jätte kallt och att hon var lite orlig för att vattnet hade gått. Mitt svar blev, ja det är ju inte kul att vara utan vatten.

Saken är den att hon är gravid och associerade till det, jag tänkte det är kallt och orolig för att vattnet har gått (kranvattnet då)


Outch. Snyggt missförstånd. :D
Senast redigerad av marxisten 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Flinta » 2010-11-08 22:51:39

...du som lågstadiebarn har skolämnena som specialintresse även på fritiden och använder extra skolböcker i flera ämnen

...du inte ger dig förrän du har fått rätt i olika frågor, t ex ansökningar till myndigheter, oavsett om du p g a ditt 150-procentiga engagemang blir sjuk/utbränd i efterhand

...du inte orkar ha kontakt med dina grannar som bor i samma hus o därför undviker dom så gott det går

...du är rädd för att stöta ihop med folk du är bekant med på stan eftersom du hatar att inte kunna förbereda dig på vad du ska säga o hur du ska svara på frågan hur du mår och vad du gör

...du har stark ångest av att behöva hantera andras behov av småprat, t ex hos frisören, eller på ställen där du börjar bli igenkänd av personalen o blivit en s k stammis
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 2 gånger.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Theone » 2010-11-08 22:53:18

marxisten skrev:
Theone skrev:Hehe ja en ganska lustig grej som hände nyligen. Jag fråga vad mitt ex vad hon gjorde och fick som svar att hon inte gjorde så mycket, att det var jätte kallt och att hon var lite orlig för att vattnet hade gått. Mitt svar blev, ja det är ju inte kul att vara utan vatten.

Saken är den att hon är gravid och associerade till det, jag tänkte det är kallt och orolig för att vattnet har gått (kranvattnet då)


Outch. Snyggt missförstånd. :D


Haha ja det var en riktig klassiker de, men hon tog det bra (skratta till och sa nej dumbom det andra vattnet) så det var lugnt som tur är. :D
Senast redigerad av Theone 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-08 22:57:46

... När du läser "du vet att du är aspie när..."-påståenden, och inte alltid vet om de är seriöst menade... :oops:
Senast redigerad av NoteToSelf 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Pemer » 2010-11-08 23:02:32

alfapetsmamma skrev:
Pemer skrev:
<OT> Sedan ska man dock ha klart för sig att om du har så monumentala oförmågor av det här slaget att du inte ens fixar att komma ihåg att tänka på att hojta efter LSS-hjälp, då visar det faktum att du inte har bett om hjälp att du inte kan behöva någon och alltså ska du ingen hjälp ha. Enkel logik enligt min LSS-handläggare... :roll: </OT>


Fast vänta, det var ju allt annat än logiskt? Är han NT??? :shock: :roll: :lol:


Hon. Ja. Absolut NT.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav lasseivägen » 2010-11-08 23:17:07

farbror_kalas skrev:... du kommer på dig själv med att leta efter hermholtz ekvation i kylen.


Du kan inte läsa nästa inlägg innan du kolla hermholtz ekvation på wikipedia, och funderar lite över om det vore värt besväret att försöka förstå den!
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Hirnsäge » 2010-11-08 23:41:27

Pemer skrev::lol:

Grav igenkänning, definitivt på kaffebitarna...

<OT> Sedan ska man dock ha klart för sig att om du har så monumentala oförmågor av det här slaget att du inte ens fixar att komma ihåg att tänka på att hojta efter LSS-hjälp, då visar det faktum att du inte har bett om hjälp att du inte kan behöva någon och alltså ska du ingen hjälp ha. Enkel logik enligt min LSS-handläggare... :roll: </OT>



Just kaffe verkar ha en tendens att leda till konstigheter! Speciellt om man väntar med att (försöka) göra kaffe tills man verkligen är i behov av kaffe. :wink:

Det andra låter som det som hände när jag blev friskförklarad av psykvården. Jag hade börjat gå hos en arbetsterapeut för att lära mig att sköta mina scheman och få lite ordning på livet, men eftersom de problem jag skulle få hjälp med var så rejäla att jag missade möten antog de att jag inte behövde hjälp eftersom jag inte dykt upp på möten. Å ena sidan har de väl inte utrymme för att vara hur tålmodiga som helst, men det var ju samtidigt ett tecken på att jag behövde hjälpen mer än någonsin. Knepigt! Nu är läkaren mailad och "ring T" uppskrivet på morgondagens att-göra-lista. Med alarm inställt.
Senast redigerad av Hirnsäge 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav Theone » 2010-11-09 0:54:28

När man slår fällben för sig själv och gider ner för trappan på magen rakt igenom grinden som är längst ner. Efter att det har hänt 3 gånger då vet man att man har AS, behöver inte vara på magen och grinden längst ner är inte något krav heller.

När man försöker dra ut en bok som sitter åt lite i bokhyllan och det slutar med att man river ner hela hyllan.

När man svarar ja och nickar fast man inte lyssnar på vad som sägs, kan vara en stor nackdel i jobb situationer. Man står och vet inte vad man ska göra man vill inte heller gå och fråga igen då det troligen blir samma sak igen, så fort det blir väldigt rörigt så lägger öronen av och det man hör är blablabla.

När man böjar känna en stark irritation i mot folk som ständigt planerar om allt, och inte kan göra 1 sak i taget.

När man undviker affärer där personalen har en tendens att börja prata med en väldigt mycket när man står där och bara vill hem, speciellt om de pratar otydligt och har extremt dålig torr humor.
Senast redigerad av Theone 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav marxisten » 2010-11-09 1:01:14

Theone skrev:När man försöker dra ut en bok som sitter åt lite i bokhyllan och det slutar med att man river ner hela hyllan.


Usch, det där gav mig dåliga minnesbilder från "förr". :D
Senast redigerad av marxisten 2011-05-04 11:31:09, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Hirnsäge » 2010-11-09 19:06:45

...du ska kasta trosorna i tvättkorgen men råkar spola ner dem i toaletten istället.
Senast redigerad av Hirnsäge 2011-05-04 11:31:10, redigerad totalt 1 gång.
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav Savanten Svante » 2010-11-09 19:08:32

När man tar det personligt när expressen skriver om aspergers symptom.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:31:10, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-13 18:37:39

Du vet att du är en aspie när du står i affärn och köper plockgodis - inte ens till dig själv- och blir jättefrustrerad när det är svårt att få en godis av varje färg när du tar en sort som det finns både gula, orange, rosa och gröna av. Blir det två av en så lägger du tillbaks den ena.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:31:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Allvitr » 2010-11-14 22:33:14

Theone skrev:När man svarar ja och nickar fast man inte lyssnar på vad som sägs, kan vara en stor nackdel i jobb situationer. Man står och vet inte vad man ska göra man vill inte heller gå och fråga igen då det troligen blir samma sak igen, så fort det blir väldigt rörigt så lägger öronen av och det man hör är blablabla.

Ursäkta min naivitet, men är det här en AS-grej? Jag gör det här rätt ofta, vilket kan vara ganska jobbigt när man verkligen behöver lyssna, typ i jobbsituationer o. dyl.
Jag har ganska många sånna grejer jag antar är normalt, frågade förvånat en kompis häromdagen om människor verkligen duschade varje dag även när de inte träffar andra människor. Har en dålig vana att anta att alla gör och tänker som jag.... :oops:
Senast redigerad av Allvitr 2011-05-04 11:31:10, redigerad totalt 1 gång.
Allvitr
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-10-24

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-15 13:18:35

Allvitr skrev:
Theone skrev:När man svarar ja och nickar fast man inte lyssnar på vad som sägs, kan vara en stor nackdel i jobb situationer. Man står och vet inte vad man ska göra man vill inte heller gå och fråga igen då det troligen blir samma sak igen, så fort det blir väldigt rörigt så lägger öronen av och det man hör är blablabla.

Ursäkta min naivitet, men är det här en AS-grej? Jag gör det här rätt ofta, vilket kan vara ganska jobbigt när man verkligen behöver lyssna, typ i jobbsituationer o. dyl.

Jag har ganska många sånna grejer jag antar är normalt, frågade förvånat en kompis häromdagen om människor verkligen duschade varje dag även när de inte träffar andra människor. Har en dålig vana att anta att alla gör och tänker som jag.... :oops:


Både att inte kunna ta in hur mycket talad information som helst och att ha bekymmer med att föreställa sig att andra gör/tänker/känner på ett annat sätt är aspigt ja.

Vilket inte innebär att alla med autismspektrumtillstånd av något slag har SAMMA problem med det, märk väl! Men det är aspigt. Som svar på din fråga. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:31:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Fenren » 2010-11-16 15:54:28

alfapetsmamma skrev:Du vet att du är en aspie när du står i affärn och köper plockgodis - inte ens till dig själv- och blir jättefrustrerad när det är svårt att få en godis av varje färg när du tar en sort som det finns både gula, orange, rosa och gröna av. Blir det två av en så lägger du tillbaks den ena.


:shock: det har jag inte tänkt på som aspigt... är inte det högst naturligt för alla att vilja ha ett jämt antal av alla färger?

jag kan med nöd och näppe acceptera att det är aspigt att hälla ut påsen med de lika många röda, blå, gröna och gula nonstop och sedan lägga dem på rad, först en röd, sen en blå, följt av grön och sist gul och sedan upprepa det tills antingen bordet eller nonstopen tar slut. (har man sedan råkat räkna fel får man hoppas att det finns någon i närheten som man kan lura på ett par överblivna nonstop, så man slipper gå och köpa fler!)

observera att både färgerna och just nonstop var taget som exempel och ingen garanti ges för existensen av ovan nämnda färger av nonstop; ej heller utesluter det existensen av andra färger. någon garanti kan ej ges för existensen av nonstop. inlägget reserverat mot eventuella tryckfel.

PS. oj vad jobbigt färdigpaketerat godis är... varför kan de inte lägga lika många rosa och gröna bilar som vita i sina påsar? det känns så onödigt att det alltid blir ett par (och det är nästan alltid vita) bilar över som ligger och torkar ihop i påsen utan att ätas
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 11:31:10, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in