Du vet att du är en aspie när...
Fröken Tibbs!
Var har du fått allt det där ifrån...? Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Skratta för dets absurditet. Gråta för den alltför höga sanningsprocenten...
Nå väl...det var faktiskt ganska kul
Var har du fått allt det där ifrån...? Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Skratta för dets absurditet. Gråta för den alltför höga sanningsprocenten...
Nå väl...det var faktiskt ganska kul
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:30:41, redigerad totalt 1 gång.
...du passerar en lekplats eller en bäck där en mutistisk unge leker och du leker också i timmar, utan att ni säger ett ord till varandra, eller ens ser på varandra
...däremot kan du ha långa "samtal" med grannens katt. På kattspråk, förstås.
...när folk säger "kan vi prata om något annat?" så nickar du och börjar prata lika intensivt om något annat av dina specialintressen..
...du räddar livet på grannens unge, eftersom du mins vad du läste om gifter för tio år sedan, däremot har du ingen aning om vad ungen heter.
...du är på en fest, men eftersom du är så stressad är den enda komplimangen du kommer på "Snygg frisyr!" som du lyckas säga till en person som är flintskallig.
...din moster råkar ut för en olycka när hon promenerar med in hund och du frågar henne hur det gick med hunden.
...när du städar och dagen efter hittar glass i kylskåpet, vantar i frysen och skor i städskåpet.
...om du bjuds till en fest och sedan spenderar hela kvällen med att leka med barnen där.
...om du blir framröstad som "coolaste föräldern" eftersom du beter dig som om dina barn faktiskt är egna individer som kan tänka själv.
...maten blir kall, eftersom du aldrig kan sluta mitt i en uppgift, för då får du den aldrig klar senare.
...du får i uppgift att skriva en kort sammanfattning, men den blir ändå 10 A4 lång, eftersom du inte skulle ha fått plats med alla detaljer annars.
...folk kommer till dig med sina problem eftersom du är bra på att lyssna, däremot förstår du inte vad deras problem går ut på.
...du har mängder My Little Pony som du vet namn, färg och symbol på, däremot kommer du inte ihåg vad dina släktingar heter.
...du spelar spel för att det är roligt, och du förstår inte alls allt bråk folk ställer till med, om de skulle förlora.
...du är på en rundtur på ett museum och kan inte låta bli att rätta guiden i felaktiga detaljer.
...läraren låter dig ofta ta över delar av undervisningen, för du vet minst lika mycket som läraren ändå.
...universitetsstudenter frågade dig om saker redan då du var 12 år.
...folk ringer dig då de har problem med en råtta, orm, ilsken hund, spindel etc. eftersom du kan hantera allihopa utan att få panik.
...du uppfattar inte att folk kallar dig elaka namn, då begreppet "dum idiot" inte per definition beskriver något som du är.
...du brukar hota din skrivare, dator och din egen kropp när de vägrar fungera så bra som de bör för att klara vissa saker. Oftast fungerar det.
...du ska handla smör och kommer hem med tolv varor, varav ingen är smör.
...du förstår vissa ordspråk, eftersom du har läst dig till deras innebörd, men du går fortfarande och irriterar dig på viken dum nisse som kom på uttryck som "flyga i taket".
...däremot kan du ha långa "samtal" med grannens katt. På kattspråk, förstås.
...när folk säger "kan vi prata om något annat?" så nickar du och börjar prata lika intensivt om något annat av dina specialintressen..
...du räddar livet på grannens unge, eftersom du mins vad du läste om gifter för tio år sedan, däremot har du ingen aning om vad ungen heter.
...du är på en fest, men eftersom du är så stressad är den enda komplimangen du kommer på "Snygg frisyr!" som du lyckas säga till en person som är flintskallig.
...din moster råkar ut för en olycka när hon promenerar med in hund och du frågar henne hur det gick med hunden.
...när du städar och dagen efter hittar glass i kylskåpet, vantar i frysen och skor i städskåpet.
...om du bjuds till en fest och sedan spenderar hela kvällen med att leka med barnen där.
...om du blir framröstad som "coolaste föräldern" eftersom du beter dig som om dina barn faktiskt är egna individer som kan tänka själv.
...maten blir kall, eftersom du aldrig kan sluta mitt i en uppgift, för då får du den aldrig klar senare.
...du får i uppgift att skriva en kort sammanfattning, men den blir ändå 10 A4 lång, eftersom du inte skulle ha fått plats med alla detaljer annars.
...folk kommer till dig med sina problem eftersom du är bra på att lyssna, däremot förstår du inte vad deras problem går ut på.
...du har mängder My Little Pony som du vet namn, färg och symbol på, däremot kommer du inte ihåg vad dina släktingar heter.
...du spelar spel för att det är roligt, och du förstår inte alls allt bråk folk ställer till med, om de skulle förlora.
...du är på en rundtur på ett museum och kan inte låta bli att rätta guiden i felaktiga detaljer.
...läraren låter dig ofta ta över delar av undervisningen, för du vet minst lika mycket som läraren ändå.
...universitetsstudenter frågade dig om saker redan då du var 12 år.
...folk ringer dig då de har problem med en råtta, orm, ilsken hund, spindel etc. eftersom du kan hantera allihopa utan att få panik.
...du uppfattar inte att folk kallar dig elaka namn, då begreppet "dum idiot" inte per definition beskriver något som du är.
...du brukar hota din skrivare, dator och din egen kropp när de vägrar fungera så bra som de bör för att klara vissa saker. Oftast fungerar det.
...du ska handla smör och kommer hem med tolv varor, varav ingen är smör.
...du förstår vissa ordspråk, eftersom du har läst dig till deras innebörd, men du går fortfarande och irriterar dig på viken dum nisse som kom på uttryck som "flyga i taket".
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:30:41, redigerad totalt 1 gång.
Helena skrev:Fröken Tibbs! Var har du fått allt det där ifrån...? Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Skratta för dets absurditet. Gråta för den alltför höga sanningsprocenten... Nå väl...det var faktiskt ganska kul
Hälften är stulet (översatt från engelska), den andra hälften har jag hittat på själv här och nu. När jag tänker mig för har jag en massa konstiga saker för mig. Undrar om psykologen skulle låsa in mig, om hon skulle läst denna tråd?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:30:41, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Helena skrev:Fröken Tibbs! Var har du fått allt det där ifrån...? Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Skratta för dets absurditet. Gråta för den alltför höga sanningsprocenten... Nå väl...det var faktiskt ganska kul
Hälften är stulet (översatt från engelska), den andra hälften har jag hittat på själv här och nu. När jag tänker mig för har jag en massa konstiga saker för mig. Undrar om psykologen skulle låsa in mig, om hon skulle läst denna tråd?
Du är rolig du
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:30:41, redigerad totalt 1 gång.
Om du, bara för att du tyckte att den vetenskapliga artikel du skulle granska i din kurs var så intressant, råkade överarbeta och köra slut på din stackars samarbetspartner bara för att kolla en gen-databas till....
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:30:41, redigerad totalt 1 gång.
Om du är tjej och blir lur-knullad allför ofta utan att lyckas lära dig spelet trots erfarenheter.
Om du är kille och fortfarande sitter och hudar till porrtidningar i din 1:a då de som gick ut gymnasiet samma år som dig knullar i sin 2-plansvilla.
Om du är kille och fortfarande sitter och hudar till porrtidningar i din 1:a då de som gick ut gymnasiet samma år som dig knullar i sin 2-plansvilla.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:30:41, redigerad totalt 1 gång.
... om du läser vetenskapliga tidsskrivter och skriver arga brev till redaktören om små (egentligen oviktiga) fel i artikeln
... om du inte förstår varför folk säger att du har ätstörningar när du käkat korv med bröd och ketchup senaste tre veckorna.
... när du inte förstår innebörden av uttrycket "skaffa ett liv!", det är ju NT:sen som inte har förstått hur mycket glädje ett internetforum kan ge.
... när du förtjust talar med i dina favoritfilmer och du dessutom lärt dig alla sångtexter och specialeffekter utantill.
... när du själv kan lyssna på musik hur högt som helst, men samtidigt stör dig på att elapparater på stand-by låter så mycket.
...när du sitter på en resturang och engagerat diskuterar alla dina psykiska problem med en annan aspie och inte förstår alla arga blickar och röda ansikten från de andra i sällskapet, som ber dig sänka volymen.
... när du suttit i tre timmar på rad och hittat på "du vet att du är en aspie när"-skämt.
(Dessa med flera tidigare är helt och hållet egentillverkade och självupplevda )
... om du inte förstår varför folk säger att du har ätstörningar när du käkat korv med bröd och ketchup senaste tre veckorna.
... när du inte förstår innebörden av uttrycket "skaffa ett liv!", det är ju NT:sen som inte har förstått hur mycket glädje ett internetforum kan ge.
... när du förtjust talar med i dina favoritfilmer och du dessutom lärt dig alla sångtexter och specialeffekter utantill.
... när du själv kan lyssna på musik hur högt som helst, men samtidigt stör dig på att elapparater på stand-by låter så mycket.
...när du sitter på en resturang och engagerat diskuterar alla dina psykiska problem med en annan aspie och inte förstår alla arga blickar och röda ansikten från de andra i sällskapet, som ber dig sänka volymen.
... när du suttit i tre timmar på rad och hittat på "du vet att du är en aspie när"-skämt.
(Dessa med flera tidigare är helt och hållet egentillverkade och självupplevda )
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:30:41, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs skrev:Ganesh skrev:Bjäbbmonstret skrev:Det är ju alla fall fel färger i fel ordning så dom där andra sakerna ni säger spelar därmed ingen roll.
"...spelar därmed ingen roll."
Härmed är det bevisat att Bjäbbis nog inte är en aspie trots allt....
Nej, det är jag ju inte. Bortsett från att själva idén om att det finns färger och en färgordning som är "rätt" nog är bland det aspigaste jag har kläckt ur mig på forumet...men det tillhör det som jag har kommit över så det är ingen fara.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:30:43, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Som sagt
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Angående överstrykningspennorna; förutom de redan nämnda uppenbara bristerna saknas den violetta pennan. Upprörande!
EDIT: klickade på fel knapp och blev tvungen att komplettera
EDIT: klickade på fel knapp och blev tvungen att komplettera
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:30:43, redigerad totalt 1 gång.
När kylen och pengarna är slut den för 28:e gången två veckor innan du får pengar nästa gång, och ändå har du inte råd med de saker som verkligen behövs för att göra något, utav grejjerna som du vart och hämtat på posten till ditt specialintresse för tillfället.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:30:43, redigerad totalt 2 gånger.
...du inte förstår konceptet med noter, man kan spela piano tvåhänt direkt efter att ha hört en bandinspelning.
...du tycker det är jätteviktigt vilket märke det är på sladdarna du skall ha till ditt hemmabygge.
...du motvilligt accepterar att folk kommer och hälsar på och förvånas över att gästerna inte varit såpass omtänksamma att de köpt med sig bullar och kaffe på en kanna. Kanske har du saft och ett halvt mariekexpaket någonstans att bjuda på.
...du måste stå och titta på spisen medan du lagar mat, för att ha minsta aning om när potatisarna/pastan kokat lagom länge.
...det tar dig flera år i skolan före du förstår konceptet att "läsa mellan raderna"; (mellan rad 1 och rad 2 finns ingen rad och varför benämna rad 2 "mellan 1 och 3?)
...du är expert på att rita hästar, men har ingen aning om hur en ko ser ut.
...om du finner glädje i att veta vad du kommer få till lunch en månad i förväg.
...om du lyckas med konsten att vara "barnslig" och "lillvuxen" samtidigt.
...du inte ser något märkvärdigt i att använda ord som: God afton, god förmiddag, far väl, utmärkt, farbror och gumma etc.
....du föredrar att gå till biblioteket, framför att gå på krogen.
(fler egna )
...du tycker det är jätteviktigt vilket märke det är på sladdarna du skall ha till ditt hemmabygge.
...du motvilligt accepterar att folk kommer och hälsar på och förvånas över att gästerna inte varit såpass omtänksamma att de köpt med sig bullar och kaffe på en kanna. Kanske har du saft och ett halvt mariekexpaket någonstans att bjuda på.
...du måste stå och titta på spisen medan du lagar mat, för att ha minsta aning om när potatisarna/pastan kokat lagom länge.
...det tar dig flera år i skolan före du förstår konceptet att "läsa mellan raderna"; (mellan rad 1 och rad 2 finns ingen rad och varför benämna rad 2 "mellan 1 och 3?)
...du är expert på att rita hästar, men har ingen aning om hur en ko ser ut.
...om du finner glädje i att veta vad du kommer få till lunch en månad i förväg.
...om du lyckas med konsten att vara "barnslig" och "lillvuxen" samtidigt.
...du inte ser något märkvärdigt i att använda ord som: God afton, god förmiddag, far väl, utmärkt, farbror och gumma etc.
....du föredrar att gå till biblioteket, framför att gå på krogen.
(fler egna )
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:30:43, redigerad totalt 1 gång.
...När du kollar spårvangs/tunnelbane-kartorna SÅÅÅ djupt att du kan varenda station och dessutom kan översätta dem till engelska.
...När du blir "hög" av kunskap och får kväljningar av att prata om sex.
...När, om du har musik i blodet, kan varenda låt som Daft Punk har samplat genom åren (Det är VÄLDANS VÄLDANS mycket).
...När du blir "hög" av kunskap och får kväljningar av att prata om sex.
...När, om du har musik i blodet, kan varenda låt som Daft Punk har samplat genom åren (Det är VÄLDANS VÄLDANS mycket).
Senast redigerad av Le_Manuel_Da_Riot 2011-05-04 11:30:43, redigerad totalt 1 gång.
- Le_Manuel_Da_Riot
- Anslöt: 2006-12-21
Men jag gissar att det ändå är en aspie som har arrangerat dem. Varför?
[Och sedan är det väl inte sant bara för det. Och jag har avslöjat mig som oaspie helt utan rdos' hjälp...]
[EDIT] Gäller pennorna sid. 1. För trött för att märka att det fanns tre sidor till på tråden.
(Manuel) ... samt vet vilket fordonsnummer bussen/vagnen hade som du åkte med. Och vilken "stop"-knapp som var utbytt, eftersom den var av aningen ljusare gul plast.
[Och sedan är det väl inte sant bara för det. Och jag har avslöjat mig som oaspie helt utan rdos' hjälp...]
[EDIT] Gäller pennorna sid. 1. För trött för att märka att det fanns tre sidor till på tråden.
(Manuel) ... samt vet vilket fordonsnummer bussen/vagnen hade som du åkte med. Och vilken "stop"-knapp som var utbytt, eftersom den var av aningen ljusare gul plast.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:30:43, redigerad totalt 1 gång.
... du ägnar timmar åt att garva åt "Du vet att du är en aspie när ..." - skämt och glömmer bort det du FAKTISKT skulle göra.
... du cyklar en väg till jobbet som tar 45 minuter längre tid, för att du vill undvika att köra genom centrum.
... du får panikångest för att någon har flyttat på din tekopp.
... du har en totalt okontrollerbar reflex att klippa till den som försöker kittla dig (hårt).
... du undrar varför alla flyttar sig från dig på bussen och plötsligt upptäcker att du sagt de senaste 10 minuternas funderingar högt.
... du drömmer om en semesterresa till CERN, när dina polare drömmer om Tahiti.
... du tycker att en hink näringslösning är en fullgod ersättning för fil med flingor.
... du går en omväg på väg till skolan bara för att känna om den där mossiga stenen känns lika mysig att ta på idag också.
... du älskar att känna på din partner, men får kalla kårar, om han vill ta på dig.
... du tycker att en garderob utan fönster eller lampa verkar vara en utmärkt plats att tillbringa tiden.
... du cyklar en väg till jobbet som tar 45 minuter längre tid, för att du vill undvika att köra genom centrum.
... du får panikångest för att någon har flyttat på din tekopp.
... du har en totalt okontrollerbar reflex att klippa till den som försöker kittla dig (hårt).
... du undrar varför alla flyttar sig från dig på bussen och plötsligt upptäcker att du sagt de senaste 10 minuternas funderingar högt.
... du drömmer om en semesterresa till CERN, när dina polare drömmer om Tahiti.
... du tycker att en hink näringslösning är en fullgod ersättning för fil med flingor.
... du går en omväg på väg till skolan bara för att känna om den där mossiga stenen känns lika mysig att ta på idag också.
... du älskar att känna på din partner, men får kalla kårar, om han vill ta på dig.
... du tycker att en garderob utan fönster eller lampa verkar vara en utmärkt plats att tillbringa tiden.
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 11:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Den upprörande blå är upprörande avvikande genom att vara upprörande mindre.
***LOL***LOL***LOL***
*asg*
För att inte tala om annorlunda på alla sätt! Och de andra pennorna! Hu!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Är ni verkligen Aspergare? Ni gör ju den förhastade slutsatsen allihopa att det är den blå pennan som avviker. Det kan ju lika gärna vara alla de andra som avviker. Eller det kanske inte ska vara pennor alls, utan något helt annat?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor