Du vet att du är en aspie när...
Du helst äter själv. Jag har inte den simultankapaciteten att jag både kan följa och/eller delta i samtal samtidigt som jag kan njuta av mat och känna hur den smakar.
Flinta skrev:Du helst äter själv. Jag har inte den simultankapaciteten att jag både kan följa och/eller delta i samtal samtidigt som jag kan njuta av mat och känna hur den smakar.
Jag saknar fömågan att delta i samtal och samtidigt äta överhuvud taget. Det blir alltid så att jag äter och lyssnar i cykler.
Swesse skrev:Flinta skrev:Du helst äter själv. Jag har inte den simultankapaciteten att jag både kan följa och/eller delta i samtal samtidigt som jag kan njuta av mat och känna hur den smakar.
Jag saknar fömågan att delta i samtal och samtidigt äta överhuvud taget. Det blir alltid så att jag äter och lyssnar i cykler.
Känner igen mig i det
så gör jag med
Att äta ramför tv:n är ganska meningslöst också, eftersom jag verkligen inte klarar av att följa programmet samtidigt som jag äter. Är det ett intressant program så kallnar givetvis maten. Sambon har därför Discovery-förbud medan vi äter
tillägg till tråden:
.. när du storlekssorterar potatisen du tar upp i landet i tre olika påsar - en med små, en med normalstora och en med stora typ bakpotatis. Effektivt och tidsbesparande! (Förutom att det tog en jäkla tid att ta upp potatisen då... )
Att äta ramför tv:n är ganska meningslöst också, eftersom jag verkligen inte klarar av att följa programmet samtidigt som jag äter. Är det ett intressant program så kallnar givetvis maten. Sambon har därför Discovery-förbud medan vi äter
tillägg till tråden:
.. när du storlekssorterar potatisen du tar upp i landet i tre olika påsar - en med små, en med normalstora och en med stora typ bakpotatis. Effektivt och tidsbesparande! (Förutom att det tog en jäkla tid att ta upp potatisen då... )
Zima33 skrev:...du är glad att Aspergerforums administration har satt namn på smileysarna så det står vad de betyder.
Jaaa! Syrran skickar mig alltid olika smileyserna och jag har känt mig som ett fån... Nu helt plötsligt hänger jag med!
Meppe skrev:Det betyder "medhåll"
Funderade också på det där med +1. Tack.
...en bekant utnyttjar att du bokstavstolkar till att driva med dig. (Han vet att jag tror på vad som helst om det sägs med tillräcklig självklarhet och "pokerfejs". Men det är inget elakt drivande så jag tycker bara det är kul.)
- Jesters Tear
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-04-26
... du hittar ett roligt datorprogram efter frukost och börjar bygga ditt eget hus i 3D. När telefonen ringer upptäcker du att det har blivit mörkt ute samt att du helt glömt bort både mat och människor.
- afterlight
- Anslöt: 2012-10-02
Swesse skrev:...när du har lyssnat på samma låt i 10 timmar under en dag.
Precis så.
Låter väldigt bekant.
Meppe skrev:Swesse skrev:...när du har lyssnat på samma låt i 10 timmar under en dag.
Låter väldigt bekant.
Ett tips till dem som lyssnar via Youtube: Lägg till -repeat direkt efter "youtube" i länken, så upprepas upprepas låten när den är slut. Ex:
Originallänk: http://www.youtube.com/watch?v=31415926535&feature=xxx/ (ingen riktig videolänk, bara utseendeexempel)
Samma länk omgjord för upprepning: http://www.youtuberepeat.com/watch?v=31415926535&feature=xxx/
On topic:
...du stör dig på uttryck som "följ ditt hjärta", då du är väl medveten om att det är hjärnan som är center för utsändande av känslosignaler.
...du anstränger dig otroligt mycket för att få ihop ditt klädval när du ska träffa folk så att det inte ska skära sig i huvudet på dem när de ser på dig. Du tar dina turkosa favoritbyxor och dämpar resten med grått och svart och tänker att "det här är ju faktiskt överkomligt". Sen skyndar du dig för att du fått bråttom pga tiden det tog att välja kläder, skyndar på med svarta converse och så bara på med jackan och så sticker du hemifrån. Halvvägs på väg dit du ska kommer du på att jackan du tog är grön som gräset och hela din ansträngning var förgäves...
(en annan grej skulle ju också kunna vara om man inte inser att något gick fel, men det gjorde jag - hurra!! Eller... haha )
(en annan grej skulle ju också kunna vara om man inte inser att något gick fel, men det gjorde jag - hurra!! Eller... haha )
...du stör dig på att huvudpersonen, som är en kameleont, i den animerade filmen Rango har en navel trots att ödlor kläcks ur ägg.
Maldita skrev:...du stör dig på att huvudpersonen, som är en kameleont, i den animerade filmen Rango har en navel trots att ödlor kläcks ur ägg.
När du exakt kommer ihåg saker du läste i Guinness rekordbok när du var sju år gammal.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
När en har fotografiskt minne över saker en läst (tyvärr för lite random, men men)
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
dasunbedingte skrev:När en har fotografiskt minne över saker en läst (tyvärr för lite random, men men)
...men du känner inte igen folks ansikten.
Flinta skrev:Du helst äter själv. Jag har inte den simultankapaciteten att jag både kan följa och/eller delta i samtal samtidigt som jag kan njuta av mat och känna hur den smakar.
Jag glömmer bort att äta om jag ska prata samtidigt , taskigt simultanförmåga
Inget problem ! Man njuter varje sekund
Jesters Tear skrev:...en bekant utnyttjar att du bokstavstolkar till att driva med dig. (Han vet att jag tror på vad som helst om det sägs med tillräcklig självklarhet och "pokerfejs". Men det är inget elakt drivande så jag tycker bara det är kul.)
Absolut då är det bara kul och gulligt
Akleja skrev:Jag vet absolut att jag har AS (eller åtminstone är udda):
när jag är den enda på bion som skrattar. (åt något som tydligen bara jag tycker är kul)
när jag är den enda på bion som inte skrattar. (åt något som alla andra tycker är kul, men som jag inte fattar)
Jag skrattade mest när jag var på barnfilm med sonen.
Och skrattar inte ett dugg när jobbarkompisarna drar fräckisar på jobbet.
När du plötsligt inser att du inte fattar vad som menas med att "tänka på någon"...
Hur tänker man på någon?
Hur tänker man på någon?
När du har bestämt med en person att ni skall börja maila med varandra och personen ställer en fråga som rör ditt största intresse i första mailet, och du skriver ett svar som är flera sidor långt och extremt detaljerat, för att sedan tappa lusten när personen svarar väldigt kort och allmänt tillbaka, vilket vidare leder till att du aldrig orkar med att svara på personens mail igen. . . . (inte första gången detta händer...)
- svarabhaktivokal
- Anslöt: 2009-10-30
Återgå till Övriga Aspergerfrågor