Drinkorexi

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Drinkorexi

Inläggav Wine » 2012-02-05 14:56:10

I dagens DN, 2012-02-05, Söndagsbilagan fanns det idag en artikel om drinkorexi som jag tidigare aldrig hört talas om. Eftersom artikeln inte finns utlagd på dn.se så sammanfattar jag informationen som fanns i artikeln här.

Det finns ett beteende som förekommer hos en del unga att svälta sig eller äta minimalt på dagen för att kunna konsumera mer alkohol senare på kvällen då man går ut och festar och hålla vikten nere och detta kallas drinkorexi. Framförallt är det unga kvinnor som gör på detta vis för att kunna konsumera alkohol som innehåller mycket kalorier och minska risken för att gå upp i vikt. I USA och England har drinkorexi blivit ett vedertaget uttryck och det anses vara vanligt och mer eller mindre accepterat, framförallt på universitet i USA.

Drinkorexi hänger ofta ihop med trauman, ångest, självförakt och beteendet kan vara ett sätt att försöka återfå kontrollen över tillvaron. De som har satt i system att ofta äta lite eller ingenting alls inför festkvällar har ökad risk för att hamna i alkoholmissbruk och drabbas av allvarliga ätstörningar förutom risk för alkoholförgiftning och riskfyllt sexuellt beteende.

Bland unga som redan har ätstörningsdiagnos är fenomenet vanligt men det förekommer även hos friska individer som inte betraktas som sjuka i anorexi eller bulimi och en del svälter sig också innan de dricker för att bli snabbare berusade.

Om man känner igen sig i beteendet och vill prata med någon om det kan man bl.a. kontakta:

Riksföreningen Anorexi/Bulimi-Kontakt
http://www.abkontakt.se/

Alkohollinjen, kostnadsfri rådgivning per telefon (finns även på Facebook), 020-84 44 48

man kan också söka på alkohol eller ätstörningar på Vårdguiden för att få information om var man kan få stöd och hjälp.
Senast redigerad av Wine 2012-02-05 15:07:41, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Re: Drinkorexi

Inläggav barracuber » 2012-02-05 15:02:11

Verkar helt totalrubbat. Ofta tror jag sådana problem bottnar i dåligt föräldraskap, frånvarande föräldrar osv. Det räcker inte att gömma sig i TV-fåtöljen bakom en tidning när man har barn.

Att dricka alkohol på fastande mage gör ju bara att alkoholen påverkar kroppen mycket snabbare och kanske hårdare. Man blir antaligen full fortare och däckar snabbare med minnesluckor och värre skador som följd. Åtminstone har jag alltid trott att det funkar så.

Man undrar om man har med tänkande människor att göra. Framför allt deras päron.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Iridia » 2012-02-05 20:20:39

+1. Trodde trådrubriken var ett skämt innan jag läste inlägget. :(
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Zombie » 2012-02-05 20:33:24

Totalrubbat men djävligt logiskt. Alkoholkrav + smalhetshets = bara en tidsfråga innan det skulle uppstå.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2012-02-05 20:48:14

jag skrev:Man undrar om man har med tänkande människor att göra. Framför allt deras päron.

Vill lägga till att jag har hög förståelse för att man som förälder inte alltid klarar av den uppgiften fullt ut när man mår dåligt. Det har jag själv erfarenhet av.

Däremot när man mår bättre har man som förälder ett ansvar att försöka prioritera rätt i livspusslet och inte sätta sig själv före barnen i alla lägen (fast tvärtom är inte heller bra), då är man ingen bra förälder.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-05 20:57:46

Helt rubbat att folk ens känner att de behöver att tänka så. Några extra kalorier tycker jag att alla ska unna sig någon gång oavsett vikt.
Själv har jag alltid sett till att äta ordentligt om jag vet att jag kommer dricka för att man inte ska bli så lätt påverkad och har mer kontroll. Att svälta sig för att lättare bli påverkad är ju helt sjukt och en tanke som jag aldrig haft då jag är väldigt lättpåverkad.
Corpse Bride

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav Wine » 2012-02-07 14:29:27

Här är nu länk till hela artikeln om drinkorexi från DN Söndag på dn.se:

DN - Drinkorexi – den nya krogfällan
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården

Logga in