Doggerland - det sjunkna landet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ford » 2010-01-16 13:54:34

underjord skrev:BMW kan bli vår nya Manne :wink:

Jag vet inte det, till skillnad från Manne verkar hon faktiskt ha något mellan öronen och veta vad hon snackar om, även om jag kanske inte alltid delar hennes åsikter och värderingar. Men det här med Doggerland var faktiskt mycket intressant, det finns en hel artikel om det i senaste numret av Altt om vetenskap.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 23:48:20, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Re: Doggerland - det sjunkna landet

Inläggav jorand » 2010-01-16 14:33:28

BMW skrev:..det måste varit en oerhört traumatisk upplevelse för våra förfäder att se sitt land sakta sjunka i havet, inte så att de behövde springa för det stigande vattnet, men fullt märkbart i generation efter generation. Några centimeter i veckan, några meter om året. Torra strandängar där farmor plockat bär och hasselnötter, lövskogar där morfar jagat vilt eller marken under byn där de bott i generationer förvandlades till sumpiga kärr, våtmarker och saltvattensträsk..att tvingas överge sitt land där man bott sen urminnes tider, där man hade sin identitet.. Säkert levde minnena kvar i generationer för att sedan sakta falla i glömskans mörker av tidens tand.

Detta händer ju även idag. Hjortronmyrar där mormor plockat bär som torkar ut, sjöar där man fiskat som barn som nu är igenvuxna. Fiskevatten som är utan liv. Skogar som blivit kalyggen eller köpcentrum.

Sedan senaste istiden har marknivån vid Höga kusten stigit med 285 meter. Numera med ca 1 cm/år. Luleå kommuns yta ökar med 2 km^2 per år.
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 23:48:20, redigerad totalt 1 gång.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav BMW » 2010-01-16 16:10:58

atoms skrev:Ligger det där där Dogger bank är beläget? Har för mig att banken nämns i väderleksrapporterna.

Jag såg en dokumentär där man höll på med arkeologisk forskning om när Svarta Havet bildades till vad det är idag och hur den händelsen skulle ha kunnat ge upphov till skildringen om syndafloden och Noaks ark. Man sökte efter spår av bosättningar på havsbottnen men man verkade inte ha hittat något ännu (Mänsklighetens Myter, hette nog programmet - Axess TV).

Det ligger ute i Nordsjön, det är ett mycket grunt fiskrikt område fyllt med sandbankar bara några få meter under ytan, när området var torrlagt var det Doggerlands högsta kullar, "Doggerland hills".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Doggers_bankar

Enligt Wikipedia har viktiga arkeologiska fynd gjorts från Svarta havets botten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svarta_havet

ford skrev:
underjord skrev:BMW kan bli vår nya Manne :wink:

Jag vet inte det, till skillnad från Manne verkar hon faktiskt ha något mellan öronen och veta vad hon snackar om, även om jag kanske inte alltid delar hennes åsikter och värderingar. Men det här med Doggerland var faktiskt mycket intressant, det finns en hel artikel om det i senaste numret av Allt Om Vetenskap.

Tackar för komplimangen, du verkar också ha vettiga åsikter även om jag inte delar dina värderingar alla gånger. Ja, Doggerland och andra mänskligt bebyggda områden där havet tagit över är ett fascinerande ämne..tanken hisnar..
BMW

Anslöt: 2009-10-03

Återgå till Intressanta intressen

Logga in