DNS servrar som försvinner
42 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
DNS servrar som försvinner
Har problem med Chrome eller usb-modemet (Telenors Stay Connected) eller nätverksinställningarna.
"sidan kan inte laddas eftersom ingen information skickades"
"DNS-server inte identifierad"
Ringer då Telenors jävla support som består av ungdomar som bara kan läsa mallar, och egentligen inte vet svaret på nånting.
Hur som helst fick jag numren till DNS-servern och allt är frid och fröjd....
.... tills USB-modemet kopplas ifrån (antingen av mig eller nån liten "japan" inne i datorn). Då försvinner de inmatade DNS-siffrorna.
Varför-gör-den-på-detta-viset?
Hur kommer jag förbi det? Telenor vägrar svara och ger mig numret till Bredbandsexperten som kostar 19 spänn i minuten för att svara på frågor
Nu kör jag dubbla uppkopplingar: Mobila bredbandet och mobilen som modem.
"sidan kan inte laddas eftersom ingen information skickades"
"DNS-server inte identifierad"
Ringer då Telenors jävla support som består av ungdomar som bara kan läsa mallar, och egentligen inte vet svaret på nånting.
Hur som helst fick jag numren till DNS-servern och allt är frid och fröjd....
.... tills USB-modemet kopplas ifrån (antingen av mig eller nån liten "japan" inne i datorn). Då försvinner de inmatade DNS-siffrorna.
Varför-gör-den-på-detta-viset?
Hur kommer jag förbi det? Telenor vägrar svara och ger mig numret till Bredbandsexperten som kostar 19 spänn i minuten för att svara på frågor
Nu kör jag dubbla uppkopplingar: Mobila bredbandet och mobilen som modem.
Re: DNS servrar som försvinner
Hur ändrade du DNS server? USB-dongels brukar ha ett medföljande program som de ska ställas in i
Nej, Telenor's har ingen sån inställning. Det är i nätverksinställningarna för mobila bredbandet.
Du menar windows nätverksinställningar? Skumt. Borde dyka upp en extra CDROM där program och drivisar finns efter att man pluggat in modemet.Flia skrev:Nej, Telenor's har ingen sån inställning. Det är i nätverksinställningarna för mobila bredbandet.
Du kan du testa med en universiell dashboard. Här är en för Huawei-modem.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Glöm förra länken jag postade. Förväxlade med http://www.dc-files.com och jag anser att den senare är bättre.
Jag tror hon redan har en DNS server som ska bytas till. Att byta den är inte så enkelt i windows dock. Har själv stött på detta problem.Savanten Svante skrev:http://code.google.com/intl/sv/speed/public-dns/
Kanske hjälper?
Miche skrev:Du kan prova med en gratis, alternativ DNS-server, titta här!
Yey, du hann före med mitt andra alternativ
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Alltså....
Det är inte själva servern eller dess adress det är fel på.
När jag får felsvaret "kan inte lösa serverns DNS-adress" så går jag in på nätverksanslutningens TCP/IP och då har den "lille japanen" tagit bort mina inmatade siffror (och krysset är flyttat till automatisk DNS).
Hur får jag hejd på den lille japanens okynnesraderande?
Det är inte själva servern eller dess adress det är fel på.
När jag får felsvaret "kan inte lösa serverns DNS-adress" så går jag in på nätverksanslutningens TCP/IP och då har den "lille japanen" tagit bort mina inmatade siffror (och krysset är flyttat till automatisk DNS).
Hur får jag hejd på den lille japanens okynnesraderande?
Flia skrev:Hur får jag hejd på den lille japanens okynnesraderande?
Slå ihjäl den jäveln...
Finns ett forum helt dedikerat mobilt bredband. http://www.google.com/search?q=site%3Am ... enor%20dns
Testa skriv in ditt modems märke istället för "telenor" (eller bara märket +DNS) i sökrutan så hittar du nog lösningen du är ute efter snabbare. Man är sällan den första med ett problem
Testa skriv in ditt modems märke istället för "telenor" (eller bara märket +DNS) i sökrutan så hittar du nog lösningen du är ute efter snabbare. Man är sällan den första med ett problem
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-19 21:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev: modems märke istället för "dns" i sökrutan så hittar du
schlå ihjäl och bunta ihop dom bara!
(och den som inte kan gammal svensk humor får googla lite)
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
:lol:Savanten Svante skrev:schlå ihjäl och bunta ihop dom bara!
Det skulle vara telenor. Tror att problemet uppstår eftersom att det inte är riktiga modem utan dongels.
don·gle/ˈdäNGgəl/
Noun: A device that is connected to a computer to allow access to wireless broadband or use of protected software.
DONGELS!? Uuuh! Sounds DIRTY!
*kommer med ytterligare en humorreferense i en absurd värld*
*kommer med ytterligare en humorreferense i en absurd värld*
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Undrar..... Jag hittade en anslutning som heter "inkommande" som inte funnits där förut, har ju redan 1394 som är för inkommande. Undrar när den skapats, för det är inte jag som gjort det (tror jag).
Har tagit bort den nu. Kanske blir det bättre, kanske inte....
1394 är för firewire. Inget som du behöver om du inte vet vad det är men om den dyker upp igen så hade jag hellre valt disable i nätverkshanteraren.Flia skrev:Undrar..... Jag hittade en anslutning som heter "inkommande" som inte funnits där förut, har ju redan 1394 som är för inkommande. Undrar när den skapats, för det är inte jag som gjort det (tror jag).
Man behöver som sagt ändra DNS inställningarna på ett icke-standardsätt i windows när man använder en USB-dongel.
Parvlon skrev:Man behöver som sagt ändra DNS inställningarna på ett icke-standardsätt i windows när man använder en USB-dongel.
Och hur är det?
Med programvara.Flia skrev:Parvlon skrev:Man behöver som sagt ändra DNS inställningarna på ett icke-standardsätt i windows när man använder en USB-dongel.
Och hur är det?
Ta ut USB-modemet och sätt in det igen så borde det starta. Om inte - starta utforskaren och leta reda på CD-ROM'n som dyker upp och starta EXE filen som finns där i roten, troligen autostart.exe
Finns en risk att det inte medföljer någon med modemet men den ser jag som försvinnande liten.
Så vitt jag har förstått så har de flesta USB-modem drivrutinen på en egen enhet som normalt autostartas då modemet sätts in, så jag förstår inte varför du skriver CD-ROM'n...
Enheten är en virtuell CD-ROM i windows NT system. Jag tvivlar på att de autostartas i andra OS men den kan vara antingen aktiverad eller ej. Både modemet och OS't har on/off för denna funktion.Miche skrev:Så vitt jag har förstått så har de flesta USB-modem drivrutinen på en egen enhet som normalt autostartas då modemet sätts in, så jag förstår inte varför du skriver CD-ROM'n...
Eller du kanske syftar på någon annan slags enhet?
Jag skulle kallat det för en enhet, det har ju inte mycket med CD-ROM att göra, mer som ett USB-minne (vilket det faktiskt är, åtminstone den delen av modemet).
Jag kan på mina.nallen skrev:Den är en emulerad CD-ROM som du inte kan skriva till.