DNS servrar som försvinner

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: DNS servrar som försvinner

Inläggav Parvlon » 2011-05-21 1:00:29

nallen skrev:Hur då?
Ändrat lite på uppdateringarna för firmware.

Fick idén när jag läste om att tillverkare för fingeravtrycksigenkänningsprylar hade rootkit´s inkluderat i hårdvaran. Förstd att det gick för länge sedan men gick på det igen och märkte att man kan ändra på uppdateringen istället för den långa vägen.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav nallen » 2011-05-21 14:15:34

Menar du att det inte är ISO-9660 på den virtuella CD-ROM:en? Jag har inte undersökt saken, men vet att drivers för ISO-9660 filsystem normalt inte har skrivstöd - även om det naturligtvis vore möjligt att fippla till det så ligger det normalt som separat kod för batch-körning.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Parvlon » 2011-05-21 14:42:13

nallen skrev:Menar du att det inte är ISO-9660 på den virtuella CD-ROM:en? Jag har inte undersökt saken, men vet att drivers för ISO-9660 filsystem normalt inte har skrivstöd - även om det naturligtvis vore möjligt att fippla till det så ligger det normalt som separat kod för batch-körning.
Jasså, nej jag kan inte skriva till den som man gör med en brännare eller en hårddisk men kan byta ut det som dyker upp som en CD-ROM i windows.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav nallen » 2011-05-21 14:44:42

Jaja, det är ju möjligt så länge imagen inte är skyddad med nån kryptografiskt stark checksumma.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Flia » 2011-05-21 22:43:14

Dongeln är två enheter.
M: som är minneskortet som sitter i. Där finns bara det jag själv lagt dit.
L: som inte innehåller programvaran, bara installationsfilerna som alltså lagras i datorn.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Parvlon » 2011-05-21 22:50:43

Vad har du för modem och vad finns på L: ?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Flia » 2011-05-22 3:04:54

Huawei E 1750

L:
Stay Connected (mapp)
Setup.exe

SysConfig.dat
ResetDevice.exe
icon.ico
DataCard_Setup.exe
DataCard_Setup64.exe
Autorun.inf
AutoRun.exe

L har mappen Stay Connected med filen Setup.exe
Flia

Inläggav Parvlon » 2011-05-22 12:59:30

Starta autorun.exe och installera programmet ifall det säger så. I programmet som ska startas finns det inställningar för DNS servers för den specifika profilen du använder när du kopplar upp.

Programmet ser ungefär ut så häroch kan gömma sig där klockan är.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Flia » 2011-05-22 15:42:27

Parvlon skrev:Starta autorun.exe och installera programmet ifall det säger så. I programmet som ska startas finns det inställningar för DNS servers för den specifika profilen du använder när du kopplar upp.

Programmet ser ungefär ut så häroch kan gömma sig där klockan är.

Inget händer mer än att programmet körs som vanligt. Det blir ingen installation eller så.
Idag har konstigt nog allting fungerat några timmar. Först med automatisk DNS, sen med inskrivna siffror.
Flia

Inläggav Parvlon » 2011-05-29 1:37:13

Sorry, missade att du svarat.
Flia skrev:Inget händer mer än att programmet körs som vanligt. Det blir ingen installation eller så.
Precis så de ska göra, om det redan är installerat dvs. Det är i programmet som dyker upp som inställningarna för DNS ska finnas. Hur menar du att det fungerar nu? DNS ska inte sparas om man ändrar på det vanliga sättet.

Undrar också varför du fick för dig att byta DNS?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Flia » 2011-05-29 12:57:45

Parvlon skrev:Sorry, missade att du svarat.
Flia skrev:Inget händer mer än att programmet körs som vanligt. Det blir ingen installation eller så.
Precis så de ska göra, om det redan är installerat dvs. Det är i programmet som dyker upp som inställningarna för DNS ska finnas. Hur menar du att det fungerar nu? DNS ska inte sparas om man ändrar på det vanliga sättet.

Undrar också varför du fick för dig att byta DNS?

Alltså...

Som svar på ovanstående:
Jag har inte bytt DNS. Inställningen var "automatiskt" från början.

När man sätter i modemet första gången installeras programmet utan min inverkan. Inga frågor, och inga inställningar.

Mitt problem är:

Sidor hittas inte, svaret är oftast "kunde inte lösa serverns DNS-adress". Ibland är det "servern svarade inte".

Matar då in DNS-siffrorna som Telenor sagt att jag ska.

Det fungerar några minuter, och sen blir det stopp igen.
DÅ har DNS-sifforna (som jag skrev in) försvunnit, krysset flyttat till "automatiskt", och jag måste skriva in dem igen.

Varför försvinner siffrorna?
Flia

Inläggav Parvlon » 2011-05-29 13:07:49

Flia skrev:Varför försvinner siffrorna?
Var menar du att du skrivit in dem?

Är det inte i programmet som medföljer stickan så är det som det ska vara som sagt. Ska inte gå att ändra DNS på det vanliga sättet med 3G stickor. Det finns inställningar i programmet för profiler där man b.la kan ställa in apn och DNS.

Är det Telenor som sagt åt dig att ändra på DNS ip't? det behöver inte vara DNS fel bara för att webbläsaren säger det. Troligen uppkopplingen annars.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Flia » 2011-05-29 16:23:57

Parvlon skrev:
Flia skrev:Varför försvinner siffrorna?
Var menar du att du skrivit in dem?

I TCP/IP-inställningarna (enda stället det går att skriva in dem såvitt jag vet).

Parvlon skrev:Är det Telenor som sagt åt dig att ändra på DNS ip't? det behöver inte vara DNS fel bara för att webbläsaren säger det. Troligen uppkopplingen annars.

Ja, det står ju på automatisk igenkänning som default.

Nu senast påstog de att avast har en bugg, så jag har installerat AVG istället. Inte för att det blev ett dugg bättre.... :-)004
Flia

Inläggav Parvlon » 2011-05-29 17:11:34

här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Flia » 2011-06-01 22:25:13

Parvlon skrev:här

Ja
Flia

Inläggav Parvlon » 2011-06-01 22:54:45

Är det där du ändrar och det återställer sig?

Vissa ISP's tillåter inte att man ändrar och då blir det nog precis så men jag tycker att supporten du pratat med skulle ha berättat det isf. Vet inte om det syns i log-filerna men du kan kolla. Om du letar upp "modemet" i enhetshanteraren och aktiverar loggning, byter DNS. Sen när den bytt tillbaka av sig själv, kolla i loggen. Brukar finnas i windowsmappen. Filen i mitt system heter: ModemLog_HUAWEI Mobile Connect - 3G Modem.txt
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Flia » 2011-06-02 13:22:00

Parvlon skrev:Är det där du ändrar och det återställer sig?

Ja.
Sen jag bytte till AVG så försvinner siffrorna bara när jag stänger av datorn. Det kan man ju leva med, att mata in dem i samband med att man startar upp.
Flia

Inläggav Parvlon » 2011-06-05 1:54:57

Flia skrev:
Parvlon skrev:Är det där du ändrar och det återställer sig?

Ja.
Sen jag bytte till AVG så försvinner siffrorna bara när jag stänger av datorn. Det kan man ju leva med, att mata in dem i samband med att man startar upp.
Låter konstigt men bra att det fungerar. Om du vill slippa skriva in dem för hand så kan jag tipsa om programmet autohotkey som kan göra det åt dig. http://www.autohotkey.com
Parvlon
Inaktiv

Återgå till IT-forum

Logga in