DN:s historiska quiz - Hur bra är ni på historia?
3 av 9. Det var enbart en jag var säker på och gissade uppenbarligen inget vidare den här gången.
Micke skrev:3 av 9. Det var enbart en jag var säker på och gissade uppenbarligen inget vidare den här gången.
Det där är nog det ärligaste svaret jag har sett i den här tråden.
All världens heder till dig.
5/9
Historia va aldrig mitt ämne i skolan, så är väldigt nöjd!
+ lärt mig mer historia nu!
Historia va aldrig mitt ämne i skolan, så är väldigt nöjd!
+ lärt mig mer historia nu!
Vecka 39: https://www.dn.se/kultur/dns-historiska-quiz-vecka-39/
6/9. Ingen lycka med gissningar denna gång. Nr 3, 7 och 8 visste jag inte. Nr 3 var tydligen svårast, bara 12% svarade rätt. Nr 2 använde jag uteslutningsmetoden för.
6/9. Ingen lycka med gissningar denna gång. Nr 3, 7 och 8 visste jag inte. Nr 3 var tydligen svårast, bara 12% svarade rätt. Nr 2 använde jag uteslutningsmetoden för.
Spoiler: visa
Ehm, jag måste ha kommit fel? När jag klickar på länken i Aliens tweet igen, kommer jag till feågorna för v 39 och det är andra än jag svarat på. Okej, då gör jag om ... men konstigt.
Detta blev ju sämre. 6/9.
Förra jag gjorde r visst kvar i en webbläsarflik. Det är för v. 37, står det. Jag var nog inte på sista sidan i tråden, fast jag trodde det.
Förra jag gjorde r visst kvar i en webbläsarflik. Det är för v. 37, står det. Jag var nog inte på sista sidan i tråden, fast jag trodde det.
Jag orkar tyvärr inte göra quizzen den här veckan, men jag noterar era resultat.
Hoppas det är ok och att jag kan få vara delaktig i er gemenskap ändå.
Hoppas det är ok och att jag kan få vara delaktig i er gemenskap ändå.
Vecka 41: https://www.dn.se/kultur/dns-historiska-quiz-vecka-41/
7/9 Svårt den här veckan. Gissade fel på nr 2 och 7. Gissade rätt på 3, 4 och 5. Bara fyra som jag var säker på.
7/9 Svårt den här veckan. Gissade fel på nr 2 och 7. Gissade rätt på 3, 4 och 5. Bara fyra som jag var säker på.
7 av 9, vilket är bra eftersom jag gissade på samtliga utom en. Det enda jag kunde var den om Louisiana.
För övrigt vill jag åter klaga på att kalla det "historia" när två frågor handlade om 1960-talet och en om 1980-talet.
För övrigt vill jag åter klaga på att kalla det "historia" när två frågor handlade om 1960-talet och en om 1980-talet.
4/9. Jag hade haft ytterligare 3 rätt om jag hade hållit kvar vid de svar jag först trodde på. Så 7/9 alltså egentligen.
Huggorm skrev:För övrigt vill jag åter klaga på att kalla det "historia" när två frågor handlade om 1960-talet och en om 1980-talet.
Även gårdagen är ju historia idag.
Återgå till Intressanta intressen