DN:s artikel om SiS - OA omnämnda
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Socialtjänsten har misstolkat en odiagnosticerad aspergare, och hade inget intresse av att ta reda på några bakomliggande fakta, utan valde genast en konfrontationslinje. Med det provocerade de själva fram en kedjereaktion som ledde till alla konkreta detaljer de sedan överdrivit lite extra i sina ursprungliga beslut om LVU.
Väl på Klarälvsgården fanns först en bra psykolog som utredde Opteron och ställde diagnos Asperger (LR alltså), men sedan ersattes h*n tydligen där av en examinerad men bevisligen ännu inte legitimerad psykolog, som förefaller utöva tjänsten självständigt som egen psykolog och i så fall överskrida de lagliga befogenheter en examinerad psykolog har under sin ettåriga praktik fram till legitimering.
Övriga på K-gården förlitar sig på dennes så kallade sakkunskap om Asperger, VF-journalisten jag talade med idag relaterade till att chefen på Klarälvsgården kallade honom "proffs på Asperger" - och det är en aktör som öppet gaggar om att KBT med tvång skulle vara den bästa behandlingen av Asperger!!! Wow, ett riktigt proffs, whoaaa!!!
Det må ha varit rena tillfälligheter (men känns det troligt? ), men postgången från fredag till tisdag räckte inte för att Opteron skulle få mitt yttrande, och dessutom var detta "proffs på Asperger" med på sammanträdet i sociala utskottet och kunde missleda dem vidare till att besluta om fortsatt LVU. Han gjorde klart i början av mötet att han inte var där i egenskap av psykolog utan bara som personal i allmänhet, men sedan satt han ju och fällde ledande kommentarer och har uppenbart påverkat utskottet.
Det är härligt folk!
Väl på Klarälvsgården fanns först en bra psykolog som utredde Opteron och ställde diagnos Asperger (LR alltså), men sedan ersattes h*n tydligen där av en examinerad men bevisligen ännu inte legitimerad psykolog, som förefaller utöva tjänsten självständigt som egen psykolog och i så fall överskrida de lagliga befogenheter en examinerad psykolog har under sin ettåriga praktik fram till legitimering.
Övriga på K-gården förlitar sig på dennes så kallade sakkunskap om Asperger, VF-journalisten jag talade med idag relaterade till att chefen på Klarälvsgården kallade honom "proffs på Asperger" - och det är en aktör som öppet gaggar om att KBT med tvång skulle vara den bästa behandlingen av Asperger!!! Wow, ett riktigt proffs, whoaaa!!!
Det må ha varit rena tillfälligheter (men känns det troligt? ), men postgången från fredag till tisdag räckte inte för att Opteron skulle få mitt yttrande, och dessutom var detta "proffs på Asperger" med på sammanträdet i sociala utskottet och kunde missleda dem vidare till att besluta om fortsatt LVU. Han gjorde klart i början av mötet att han inte var där i egenskap av psykolog utan bara som personal i allmänhet, men sedan satt han ju och fällde ledande kommentarer och har uppenbart påverkat utskottet.
Det är härligt folk!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
Well, Pemer, det förvånar mig tyvärr inte. Proffs på psykiatri, t o m proffs på npf-utredningar är inte de personer jag blivit mest imponerad av i det här sammanhanget.
Vanliga lekmän, föräldrar och/eller personer med eget npf är de kunnigaste jag råkat på, inte bara när det gällt hur det är att leva med npf, utan faktiskt även gällande teoretiska kunskaper i frågan.
Inte så lite skrämmande, när det är proffs som är de som tar viktiga beslut gällande andras liv, som t ex kring vem som ska få igenom ett skolbyte, om ett barn ska placeras eller ej och i så fall var, osv.
Vanliga lekmän, föräldrar och/eller personer med eget npf är de kunnigaste jag råkat på, inte bara när det gällt hur det är att leva med npf, utan faktiskt även gällande teoretiska kunskaper i frågan.
Inte så lite skrämmande, när det är proffs som är de som tar viktiga beslut gällande andras liv, som t ex kring vem som ska få igenom ett skolbyte, om ett barn ska placeras eller ej och i så fall var, osv.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jepp, Pemer. Det var LR som diagnosticerade mig. Nervös som få satt jag i ett mycket trångt rum (med ljusa väggar *gnider ögonen*) och försökte förstå vad som egentligen var på väg att hända.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Pemer skrev:men sedan ersattes h*n tydligen där av en examinerad men bevisligen ännu inte legitimerad psykolog, som förefaller utöva tjänsten självständigt som egen psykolog och i så fall överskrida de lagliga befogenheter en examinerad psykolog har under sin ettåriga praktik fram till legitimering.
Socialstyrelse lär inte bli glad om detta upptäckts.
Synd om psykologen också som inte ser själv att h*n utsätter sig för risker genom att ta på sig en tjänst som egentligen är skapad för legitimerade. Man får hoppas att h*n har handledning av någon...
De andra kan få tro vad de vill angåenge hur proffs denne är på Aspergers, men jag hoppas personen själv inser att han har lång väg att gåååååå...
och det är en aktör som öppet gaggar om att KBT med tvång skulle vara den bästa behandlingen av Asperger!!!
Hur kan man bedriva KBT med tvång? är det överhuvudtaget möjligt?
Jag som trodde dessutom att psykologer (och andra yrken) har vissa yrkesetiska principer att följa...
Vad tråkigt... Verkligen sorgligt...
Men det finns mycket sanning i det som a-mamma skriver angående vem som är proffs..
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Ja jävlar i havet, en icke-legitimerad psykolog på en tjänst där man ska vara det, och borde vara väl beprövad och erfaren, det kan väl inte vara rätt och riktigt?
Socialstyrelsen är de som utreder rent medicinska saker, som om ungarna inte fått hjälp med att få rätt medicin (vilket verkade vanligt på det ställe som jag vet mer om).
Och så småningom tar Socialstyrelsen över hela klabbet, som tillsyn. Än så länge är det nog översta chefen man talar med om det hela. Hon ska dessutom vara bra att prata med.
Socialstyrelsen är de som utreder rent medicinska saker, som om ungarna inte fått hjälp med att få rätt medicin (vilket verkade vanligt på det ställe som jag vet mer om).
Och så småningom tar Socialstyrelsen över hela klabbet, som tillsyn. Än så länge är det nog översta chefen man talar med om det hela. Hon ska dessutom vara bra att prata med.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Ojdå, då tänkte jag fel...
Socialstyrelsen är tillsynsmyndighet för alla legitimerade utövare inom hälso- & sjukvården. Men SiS ingår kanske inte inom de ramarna???
Jag tror dock att om den person inte har handledare kommer inte kunna få någon legitimation. Det är ett krav enligt gällande föreskrifter för PTP-psykologer.
Fast det är knappast troligt att de anställt någon utan handledare (hoppas man...).
Så du har hört saker om översta chefen.
Socialstyrelsen är tillsynsmyndighet för alla legitimerade utövare inom hälso- & sjukvården. Men SiS ingår kanske inte inom de ramarna???
Jag tror dock att om den person inte har handledare kommer inte kunna få någon legitimation. Det är ett krav enligt gällande föreskrifter för PTP-psykologer.
Fast det är knappast troligt att de anställt någon utan handledare (hoppas man...).
Så du har hört saker om översta chefen.
Det är positivt det!Hon ska dessutom vara bra att prata med.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:50:48, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
TheBoxSaysNo skrev:Ojdå, då tänkte jag fel...
Så du har hört saker om översta chefen.Det är positivt det!Hon ska dessutom vara bra att prata med.
Jo, de är än så länge tillsynsmyndighet för det rent medicinska, dvs läkare och sjuksyrror som arbetar på institutionen. Men inte för övrig personal. Och tyvärr är det inte Länstyrelsen avdelning för social service som ombesörjer det heller, eftersom det här är statlig verksamhet. (Säger tyvärr för de har varit bra att ha att göra med.) Länstyrelsen kollar alltså t ex kommuners verksamhet (som soc-placeringar i familjehem eller på HVB-hem).
Det är dock så att Socialstyrelsen ska ta över en del av det, men jag minns inte när det var.
Så ja, det är direkt till SiS man får vända sig och så möjligtvis till andra aktörer som Diskrimineringsombudsmannen, funktionshindersombudsmannen eller liknande. Men inte som tillsynsmyndighet utan bara för att påtala att nåt är åt fanders. Har inte stenkoll på turerna, så det här är det jag vet i dagsläget.
- alfapetsmamma