DN om barn med autismspektrumdiagnoser i skolan
6 inlägg
• Sida 1 av 1
DN om barn med autismspektrumdiagnoser i skolan
DN har två bra artiklar om hur barn med NPF behandlas i skolan (DN1, DN2). Newsmill fyller i med ett inlägg om dessa barns rättigheter vad gäller skolgången (Newsmill).
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:10:37, redigerad totalt 1 gång.
En grej som stör mig litegrann är att det står i DN att Dessa föräldrar har kontaktat oss, men jag vet att DN själva tagit kontakt med bland annat Föreningen Autism och uppmanat folk att höra av sig för att bli intervjuade. Det tycker inte jag riktigt är samma sak. Eller är jag för bokstavstolkande nu?
Men ämnet är viktigt och jag är glad att det tas upp, det är inte det som störde mig här, tvärtom.
Men ämnet är viktigt och jag är glad att det tas upp, det är inte det som störde mig här, tvärtom.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:10:37, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Både och är kanske sant?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:10:37, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Både och är kanske sant?
Så kan det förstås också vara! Jag tänkte genast surt Pyttsan, har folk hört av sig, det är ju ni som raggat! (Har lite vibben att det är en grej just nu, att skriva om det här.. Men vad händer sen då, när folk outat sig i dagens blaska och varenda granne och anhörig vet att man har bokstavsungar och kör ner det i halsen på en med fördumsfulla kommentarer. Ofta i n k e n t i n k e n.) Bitter, jag? Mmm.. något.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:10:37, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
I filmen; Markus 11 år, "trotssyndrom"... Borde vara Tourettes syndrom, annars var det ett bra reportage.
Det är skrämmande hur samhällets stöd till de här barnen och familjerna är så bedrövligt dåligt (men ingen nyhet, egentligen)!
Det jag har sett på nära håll är en okunskap så att elever hamnar fel, ett faktiskt exempel för en elev:
F-klassen, fungerade suveränt, en ren Aspergerklass med bra utmaningar för eleven så att denne utvecklades väldigt bra.
Klass 1-6, liten klass, men ingen kunskap om Asperger, vilket fick till effekt att skolan blev en plikt utan egentlig undervisning.
Klass 7-8 skolan blev än tråkigare
På vårterminen i åttan fick eleven byta till en Aspergerklass igen och undervisningen kom igång och skolan blev rolig igen, detta höll i sig även i 9an.
Gymnasiet, felplacerad igen, det gavs många löften om bl.a. dataundervisning men det blev bara pannkaka av alltihop...
Det är skrämmande hur samhällets stöd till de här barnen och familjerna är så bedrövligt dåligt (men ingen nyhet, egentligen)!
Det jag har sett på nära håll är en okunskap så att elever hamnar fel, ett faktiskt exempel för en elev:
F-klassen, fungerade suveränt, en ren Aspergerklass med bra utmaningar för eleven så att denne utvecklades väldigt bra.
Klass 1-6, liten klass, men ingen kunskap om Asperger, vilket fick till effekt att skolan blev en plikt utan egentlig undervisning.
Klass 7-8 skolan blev än tråkigare
På vårterminen i åttan fick eleven byta till en Aspergerklass igen och undervisningen kom igång och skolan blev rolig igen, detta höll i sig även i 9an.
Gymnasiet, felplacerad igen, det gavs många löften om bl.a. dataundervisning men det blev bara pannkaka av alltihop...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:10:37, redigerad totalt 1 gång.