Diskuter og post amerikansk punkrock

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Diskuter og post amerikansk punkrock

Inläggav earlydayminer » 2011-04-12 12:11:27

The Offspring är nog det största band som kastat sitt rykte i havet. I och med deras allt mer melodiösa, mainstream-iga låtar.

Här är ett exempel ("Crossroads") från gamla goda The Offspring, från deras första album "The Offspring":
http://www.youtube.com/watch?v=u4tR8Wz8EYM

---

; Och nu, fragment av kapitalism.

Ett exempel på hur de FUCKADE allt.
http://www.youtube.com/watch?v=nzY2Qcu5i2A
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Skinny » 2011-04-12 12:43:58

Skinny skrev:
KrigarSjäl skrev:
earlydayminer skrev:Leksakspunk är alltså Pop-punk. Ingen som kallar sig "riktig punkare" (roflosv) tycker särskilt mycket om det.

Nu hann du före så det får duga som svar åt Skinny.

Inte mycket till förklaring med tanke på det du skrev först: " Det där är inte punk." Antingen är det väl punk eller inte? Är "leksakspunk" nån egen uppfinning?

KrigarSjäl skrev:Nej det är en ganska etablerad term och en god beteckning på band som Blink 182, Limp Bizkit, Green Day, Good Charlotte mfl. De leker med punkens attribut utan att vara punk. Det är direkt antipunk att ställa sig upp på MTV-Awards och tacka sina kollegor pop- och RnB-folk.

Om man ska kunna kalla allt för punk bara för att kan man börja kalla Thorleifs dödsmetall. Jag menar, varför inte?

Tänk, jag har lyssnat på punk sen slutet av sjuttiotalet och aldrig hört termen "leksakspunk". Och då har jag ändå hört rätt mycket.
Det verkar som du tror att du sitter inne med nån slags sanning som du måste förkunna för människor. Vem bestämmer vad som är punk?
Om vi leker lite med tanken att Buzzcocks var ett nytt band, så hade du antagligen kallat även dom "leksakspunk". Jag tyckte tex Discharge var det tuffaste jag hört när dom kom. Inte många skulle i dagens läge yppa sej till att säja det. Min flickvän tycker tex att Sex Pistols lirar "gubbrock".

Jag vet inte om du känner till det här, men punk är i grund och botten en attityd.

Moderator atoms - reparerade citaten; högst tre citat/klump.
Skinny

Anslöt: 2011-02-27

Inläggav Skinny » 2011-04-12 12:47:02

KrigarSjäl skrev:MTV-metal i så fall. Oförarglig kommersiell "metal" för trettonåringar och discofolk. Sångarn ser dessutom ut som en hiphopare vilket är så långt från metal du kan komma.
Släng ner honom i en moshpit tillsammans med Discharge och se hur länge han klarar sig.
http://www.youtube.com/watch?v=FztijZpfHFI

Green Day och liknande kallas tydligen även poppunk eller punkpop - vilket är en förolämpning mot allt vad de tidiga punkarna stod för.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Poppunk

Allt som görs för att säljas är kommersiellt.
Skinny

Inläggav earlydayminer » 2011-04-12 13:04:44

Jag fattar inte vem det är du skriver till ovanför inlägget du nyss postade. Till mig eller Krigarsjäl?

Ur kontext, till Krigarsjäl.
Men "citatering" blev fel, och då blev det lite till mig.

Jag är den som sitter och specificerar vad vissa band är och inte är. :)
earlydayminer

Inläggav Nefarious » 2011-04-12 16:19:42

KrigarSjäl skrev:MTV-metal i så fall. Oförarglig kommersiell "metal" för trettonåringar och discofolk. Sångarn ser dessutom ut som en hiphopare vilket är så långt från metal du kan komma.

Det är faktiskt väldigt vanligt att nu metallarna klär sig i hiphopkläder (kolla t.ex in tidiga Korn, praktexempel.) Och som sagt, Limp Bizkit är väldigt skickliga musiker, och har ett par riktigt bra låtar. Men du har väl bara hört deras hits, antar jag?

Här har du lite Korn.
Bild
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav prodge64 » 2011-04-12 16:23:41

Korn, är inte det den däringa rock-orkestern?
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Nefarious » 2011-04-12 16:27:22

prodge64 skrev:Korn, är inte det den däringa rock-orkestern?

Haha, whaaaat?
Nefarious

Inläggav prodge64 » 2011-04-12 16:58:59

Nefarious skrev:

Haha, whaaaat?

Äh, jag är bara lite bitter över denna tråden fortfarande.
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Skinny » 2011-04-12 17:02:14

Då ber jag om ursäkt. Det var avsett för "Krigarsjäl".
Skinny

Inläggav Nefarious » 2011-04-12 17:08:06

prodge64 skrev:
Nefarious skrev:

Haha, whaaaat?

Äh, jag är bara lite bitter över denna tråden fortfarande.

Haha, I can see why. Jo, om man tänker som Micke2 så är de väl en rockorkester. ;)
Nefarious

Inläggav earlydayminer » 2011-04-12 17:33:29

Nefarious: Vad är det som är bra med nu-metal?
earlydayminer

Inläggav Nefarious » 2011-04-12 17:42:11

earlydayminer skrev:Nefarious: Vad är det som är bra med nu-metal?

Jag kan inte svara på din fråga, jag kan bara säga att jag gillar nu metal. Jättemycket.

Jag har inte sovit inatt.
Nefarious

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-12 22:04:11

earlydayminer skrev:Nu-metal, eller neo-metal, är det sämsta som hänt musikvärlden.

Precis min uppfattning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-12 22:08:53

Skinny skrev:Jag vet inte om du känner till det här, men punk är i grund och botten en attityd.

Visst är punk en fråga om attityd, en attityd MOT sell out och inställsamhet.
Jag menar inte att just jag är någon expert i ämnet men jag har pratat en hel del med de som var punkare när det begav sig. På den tiden fick de stryk av raggare för att de såg ut som de gjorde, idag säljer JC färdigpunkade jackor åt dem.
Sen trendfolket börjat infiltrera punken och blanda ut den med pop och kommersialism har det burit utför.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-12 22:10:20

Nefarious skrev:

Det är faktiskt väldigt vanligt att nu metallarna klär sig i hiphopkläder (kolla t.ex in tidiga Korn, praktexempel.) Och som sagt, Limp Bizkit är väldigt skickliga musiker, och har ett par riktigt bra låtar. Men du har väl bara hört deras hits, antar jag?

Här har du lite Korn.
Bild

Jag lyssnar inte på MTV-band överhuvudtaget och har inget till övers för farbröder som försöker se ut som 13-åringar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-12 22:11:40

Skinny skrev:
Släng ner honom i en moshpit tillsammans med Discharge och se hur länge han klarar sig.
http://www.youtube.com/watch?v=FztijZpfHFI

Green Day och liknande kallas tydligen även poppunk eller punkpop - vilket är en förolämpning mot allt vad de tidiga punkarna stod för.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Poppunk

Allt som görs för att säljas är kommersiellt.

Motörhead har varit igång sen 1975 och de har inte marknadsanpassat sig och slimmat sig utifrån skivbolagens ideer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Skinny » 2011-04-12 23:20:40

KrigarSjäl skrev:
Skinny skrev:Jag vet inte om du känner till det här, men punk är i grund och botten en attityd.

Visst är punk en fråga om attityd, en attityd MOT sell out och inställsamhet.
Jag menar inte att just jag är någon expert i ämnet men jag har pratat en hel del med de som var punkare när det begav sig. På den tiden fick de stryk av raggare för att de såg ut som de gjorde, idag säljer JC färdigpunkade jackor åt dem.
Sen trendfolket börjat infiltrera punken och blanda ut den med pop och kommersialism har det burit utför.

Varför försöker du då ständigt göra dej till expert? Har du fått stryk av raggare? Har du fått stryk varje dag i skolan för att du har spretigt hår och annorlunda kläder?
Punkare har själva blandat punken med pop. Det var ingen som tvingade dom.
Varken då eller nu.
Dessutom verkar det som du fortfarande inte greppat begreppet "kommersialism".
Skinny

Inläggav Skinny » 2011-04-12 23:30:38

Man kan sälja skivor utan att marknadsanpassa sej. Motorhead säljer skivor på sitt namn, inte för att dom gör förbannat bra skivor. Förbannat bra skivor var det länge sen man gjorde. Motorhead av i dag är en pastisch på Motorhead.
Man är inte mindre kommersiell om man säljer 47 exemplar av sin demokassett, exklusivt utgiven i Albanien. Snarare har man valt att vara elitistisk för att visa hur speciella och alternativa man är.

Tror du Nirvana satt i studion när dom spelade in Nevermind och bestämde sej för att sälja den skivan i parti och minut? Sålde dom sej där och då?
Borde dom bestämt sej för att göra en skiva som inte säljer nåt alls, för att behålla nån slags trovärdighet för trångsynta människor som du?
Skinny

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-13 0:08:34

Skinny skrev:Man kan sälja skivor utan att marknadsanpassa sej. Motorhead säljer skivor på sitt namn, inte för att dom gör förbannat bra skivor. Förbannat bra skivor var det länge sen man gjorde. Motorhead av i dag är en pastisch på Motorhead.
Man är inte mindre kommersiell om man säljer 47 exemplar av sin demokassett, exklusivt utgiven i Albanien. Snarare har man valt att vara elitistisk för att visa hur speciella och alternativa man är.

Tror du Nirvana satt i studion när dom spelade in Nevermind och bestämde sej för att sälja den skivan i parti och minut? Sålde dom sej där och då?
Borde dom bestämt sej för att göra en skiva som inte säljer nåt alls, för att behålla nån slags trovärdighet för trångsynta människor som du?

Jag tycker att Motörheads senare album är alldeles utmärkta och delar inte din uppfattning där. Nirvana har jag aldrig brytt mig om.
Om jag är trångsynt är de gamla punkarna jag snackat med också trångsynta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Nefarious » 2011-04-13 7:12:11

KrigarSjäl skrev:Jag lyssnar inte på MTV-band överhuvudtaget och har inget till övers för farbröder som försöker se ut som 13-åringar.

Du kan alltså säga, utan att ha lyssnat på deras musik, att Limp Bizkit är dåliga musiker?
Nefarious

Inläggav Nefarious » 2011-04-13 7:16:18

earlydayminer skrev:Nu-metal, eller neo-metal, är det sämsta som hänt musikvärlden.

Varför tycker du så?
Nefarious

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-13 8:12:58

Nefarious skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag lyssnar inte på MTV-band överhuvudtaget och har inget till övers för farbröder som försöker se ut som 13-åringar.

Du kan alltså säga, utan att ha lyssnat på deras musik, att Limp Bizkit är dåliga musiker?

Deras kulturgärning är fullt i klass med Christina Aguileras eller NKOTB och inte att ta på större allvar än så heller. MTV-rockers är vad de är. Durst har tom dejtat Aguilera.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav earlydayminer » 2011-04-13 8:20:40

Nefarious skrev:

Varför tycker du så?

För att min hjärna uppfattat musiken, attityden, stilen som den sämsta. Det är på något sätt en trend som får ungdomars rebellinstinkt att sätta fart, men problemet är att det är 1. kommersiellt, 2. mainstream. Allt. Skapat enbart för att säljas som den trend det blev. Det blir så här, tyvärr. Det är vad jag anser, behöver ingen studiegrund eller särskild insyn i varenda låt vartenda band skapat för att se det. Det har blivit detsamma med melodic death metal, metalcore a la fashioncore (eller emo för okunniga), pop-punk (!).. mainstream-hiphop..

Även om individer ser det som bra musik, så tar de stora skivbolagen över med lovord om guld och gröna skogar. Detta leder naturligtvis till att mindre band blir större - med hjälp av etablerade producenter som dirigerar, skivbolagen promotar som FAN - cash flow - another broken band. MTV har en del med det att göra.

Låt mig upprepa, detta är vad jag anser från det jag uppfattat.

MEN! Nu-metal är värst av allt. Denna lortiga klädstil och "fuck the system"-attityden är ren hyckleri när de låter sony-gubbarna ta över. Så är det. MTV har sin andel. Se, jag har respekt för vad SONY och andra stora företag byggt upp, det är otroligt fascinerande. Men ger man sig in i affärer med dessa så är priset högt - gärna din själ.

Självklart finns det både principer och ideologiska åsikter bakom, det är inte enbart rent musikaliskt.

Fan, man skulle kunna skriva en bok om sådant här - för det ligger många olika förklaringar till saker och ting. Många frågor, många svar. Dock anser jag att det inte krävs en utveckling av min personliga åsikt. Den är värd lika mycket som din.

Ps. Inse, det finns områden jag gillar stort och maffigt som miljoner andra tycker om. Men, musik.. Är musik. There's nothing like it.
earlydayminer

Inläggav earlydayminer » 2011-04-13 8:33:48

Alexander från Raised Fist gör det enkelt, video + utdrag från texten:

Raised Fist - Get This Right!
http://www.youtube.com/watch?v=I2sYeqF4urM

"Doesn't matter if we stand behind, if we play grind, if we get unsigned
It's not a fancy dream about a supreme-team that screams 'bout fighting regimes
Ten years passed by and you ran along
You ran along with your fucking urge to belong"

"Dedication is essential to succeed, anticipation is all you need
Guess it's time for us to explain how we fill ourselves up with the energy to remain
You play in a band, you want to expand but you misunderstand
You're aiming at fame, you want to lay claim but you should be ashamed"

"Struggling to get into a fucking nice review
Looking for a camera lens that can capture a picture of your crew
Still the same need for fame & a stage name
I cannot explain the feelings I have for you

Feeding the clothing store, so unsure when we're on tour
You better start running again or you'll end up in the slow lane
You think it's about profit & loss, sucking up for the boss
Acting like everything is for sale
"
earlydayminer