Diskriminering av elev med AS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav CissiChan » 2010-10-21 10:34:53

Jag har full förståelse för svårigheter i sociala situationer pga. AS, jag har det själv. Men som tjej har jag också förståelse för obehaget tjejerna kan ha upplevt. Om jag upplever problem med en annan elev som får mig att känna obehag, varför ska jag då behöva ta itu med det? Är det verkligen mitt ansvar? Skolan har som skyldighet att få alla elever att känna sig trygga efter bästa förmåga. Tror du verkligen alla är så pass modiga eller självsäkra i sig själva att dom vågar säga till personen?

Dock vill jag fortfarande inte påstå att den här situationen har hanterats så bra som den kunnat, jag ser flera praktiska lösningar som hade fungerat mycket bättre för båda parterna. Nu är tjejerna anonyma så att direkt tala med dem om problemet är ju inte möjligt längre, men att prata med killen och försöka få honom att förstå, att det inte är så pass trevligt att stirra på folk. För nu antar jag att han gjorde det med flit, och inte som en reflex eller okontrollerbar handling? Vissa märker ju inte själv vad dom har gjort förän någon möjligtvis påpekar det.
CissiChan
Ny medlem

Anslöt: 2010-10-18

Till Cissi Chan

Inläggav Lady Victoria » 2010-10-21 10:50:23

Jo jag förstår det med. (Obehaget av att någon stirrar extremt länge och ofta på en). Är sjäv tjej med AS.
Visst alla är inte så modiga att de törs fråga. (Jag hade nog ledsnat på att han stirrade och undrat vad i hela friden glor du på?) Är nog i övrigt inte så där jätte modig, men vet att tillslut skulle irritationen ta överhanden. Det jag har stört mig på är just hanteringen av fallet. Skolan har varit väldigt klumpig i sin hantering. Även om han har stirrat medvetet så kan det vara så att han inte har förstått att han har utsatt den han har stirrat på för obehag.

Det mesta går att lösa om man vill och har förståelse till varför det hände. Kan man som rektor inte själv lösa det kan man alltid ringa folk som vet hur man kan hantera detta. Det går ju att googla om man vill. Men men alla är ju ine mer än människor....
Lady Victoria
Ny medlem

Anslöt: 2010-10-19

Inläggav CissiChan » 2010-10-21 10:55:30

Men ändå så vill jag tycka att killen borde ha förstått. Han var ju 30 år? Han är ju inte ens kille längre, utan en vuxen människa, en man. Är det verkligen ingen tidigare som reagerat, sagt till honom, lärt honom vid någon tidpunkt i hans liv angående stirrande? Nu känner jag inte alls honom, så allt jag säger är bara spekulationer, antaganden.

Men det ligger mycket i vad du säger, detta hade inte behövt hända om man haft mer förståelse för varandra.
CissiChan
Ny medlem

Inläggav MsTibbs » 2010-10-21 11:08:47

Han är EXTREMT socialt inkompetent. Jag vet inte, men av de gånger jag träffat honom (både på AS-träffar och hemma hos mig) skulle jag inte bli ett dugg förvånad om han inte förstod, inte ett dugg förvånad.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Ms Tibbs

Inläggav Lady Victoria » 2010-10-21 11:37:35

Som jag skrev tidigare så är det diskirminering från skolans sida. De har ine varit tydliga nog och att "straffa" någon med ett funktionshinder som AS går inte, för de sociala normerna har man ju inte, de fattas till en varierande del beroende på hur kraftig ens AS är! Man är ju som någon attans alien när det kommer till den här biten, mer eller mindre. Han verkar av vad jag har läst tillhöra de som har väldigt lite social förmåga att läsa av andra och så. Han har alltså inte förstått att man inte gör så. Om då ingen talar klart och tdligt om för honom att han har gjrot fel, så förstår han inte det när han blir "bestraffad". Nä så klumpig får man bara inte vara från en skolas sida. Man måste ju fakitskt ALLTID kontrollera den andres version av det hela! Nä jag hoppas att rektorn och kuratorn åker dit för just diskriminering.
Lady Victoria
Ny medlem

Inläggav CissiChan » 2010-10-21 12:14:17

MsTibbs skrev:Han är EXTREMT socialt inkompetent. Jag vet inte, men av de jag träffat honom (både på AS-träffar och hemma hos mig) skulle jag inte bli ett dugg förvånad om han inte förstod, inte ett dugg förvånad.

Socialt inkompetenta är vi väl alla, mer eller mindre? Jag FÖRSTÅR inte sociala regler, jag kan inte lista ut själv vad som är acceptabelt och icke acceptabelt att göra/säga, men om någon säger till mig "Det är oartigt att stirra", då VET jag det. Det har ingenting med kompetens att göra, utan det är ett då ett faktum som man lagrar i sitt minne.
CissiChan
Ny medlem

Inläggav Alien » 2010-10-21 13:42:32

CissiChan skrev:Jag blir lite ledsen, samt besviken, på en del respons i den här tråden. Om nu tjejerna verkligen har upplevt obehag så är det oerhört respektlöst att nonchalera det, bara för att ni inte personligen skulle uppleva det som obehag så behöver ju inte alla vara som ni. Att ni direkt utgår ifrån att dom hånler och skrattar bakom hans rygg, tycker att han är nåt värsta freak, är nog mer isf pga. av era egna erfarheter. Men alla tjejer, eller personer för den delen, är inte fientliga mot AS-personer. Alla tycker inte att ni är sjuka freaks, eller görr narr av er. Vissa är helt enkelt oförstående för ens svårigheter. Jag tycker inte man direkt kan utgå ifrån att tjejerna skulle ha förstått, eller någon annan för den delen, att han har problem med dom sociala koderna. AS är ju inget synligt handikap.

Som ensam tjej skulle jag nog också upplevt det obehagligt om någon stirrat ihållande på mig. Men de är ju flera stycken och har stöd av varandra.

Nej, tjejerna kan inte veta att han har AS. Men kunde inte rektorn berättat det? Eller kände sig rektorn bunden av sekretess?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2010-10-21 13:48:02

CissiChan skrev:
MsTibbs skrev:Han är EXTREMT socialt inkompetent. Jag vet inte, men av de gånger jag träffat honom (både på AS-träffar och hemma hos mig) skulle jag inte bli ett dugg förvånad om han inte förstod, inte ett dugg förvånad.

Socialt inkompetenta är vi väl alla, mer eller mindre? Jag FÖRSTÅR inte sociala regler, jag kan inte lista ut själv vad som är acceptabelt och icke acceptabelt att göra/säga, men om någon säger till mig "Det är oartigt att stirra", då VET jag det. Det har ingenting med kompetens att göra, utan det är ett då ett faktum som man lagrar i sitt minne.

Det kan vara att han inte förstår vad "stirra" betyder. Man har väl rätt att se sig omkring och titta på folk? Alltså att han inte förstår skillnaden mellan "titta" och "stirra".

För att vara extremt tydlig skulle man då behöva säga att han aldrig fick titta åt tjejernas håll el att han måste titta ner på maten hela tiden och inte se sig omkring.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Svar till CissiChan

Inläggav Lady Victoria » 2010-10-21 14:17:03

Jag vet inte hur du har tolkat en del av svaren här på ditt inlägg, men vad jag har sett så har ingen sagt att tjejerna skulle ha vetat det, eller att de skrattat åt honom bakom hans rygg och det ena med det tredje.

Jag vet att folk jag inte känner inte vet att jag har AS. Jag vet att jag inte alltid beter mig som man enligt normen bör göra och så vidare. Jag utgår inte ifrån att folk vet för det syns inte. Men om tjejen själv inte kan öppna sin mun och fråga varför han glor utan måste ta det till rektorn då är det fel någon stans.
Jag tillhör inte de mest utåtriktade personerna innan jag har lärt känna folk, men om någon glor på mig och skulle göra det varje dag så skulle jag tillslut undra vad f-n han/hon glor på. Jag skulle tillslut gå och fråga av ren surhet eller ilska över att personen glor.

Nu är jag van att folk stirrar av en helt annan orsak. jag är kristen gothare och klär mig därefter. Jag vet att folk glor och varför, vilket gör att jag inte bryr mig. Det ingår om man har svart kängor och udda makeup dagligen. Nu under vintern har jag dessutom en egen komponerad mössa som är ett mellanting av en medeltida munkkåpehuva och den som döden har på målningar och i böcker. Lägg till en lång fotsid svart ullkappa så fattar du hur det kan se ut.

Nu menar jag inte att alla måste stå ut med att bli stirrad på. Men killen kan inte hjälpa det, då han inte har förstått att tjejen inte gillar att han stirrar på henne så där. Om ingen talar om för dig att ditt beteende är fel har du då en chans att ändra dig? Nä. Om du inte har förstått det så kräver personer med AS en väldigt rak kommunikation. Det hade räkt med att säga: Sluta, jag känner mig illa berörd när du stirrar på mig. Varför stirrar du?
Om alla slutade att smyga med sina kännslor och vågade säga ifrån själva, så skulle mycket av missförstånden mellan människor med AS och utan AS kanske inte finnas, eller i allafall minska avsevärt. Det finns en orsak till att på Left is Right fanns de som jobbade med att lösa friktioner mellan en anställd (via Left is Right) och chfen eller annan anställd.
Om man inte förstår att man gör fel, hur ska man kunna rätta till det om ingen säger det klart och tydligt.

Jag säger inte att tjejen får skylla sig själv helt och hållet, hon kunde inte veta. Men då hon istället vände sig till rektorn istället för att faktiskt ta en konfrontation med killen.... ja där gjorde hon fel. De hade kunnat lösa det bara hon hade vågat säga något till honom, istället för att bete sig som en liten harig skolflicka som tror att alla killar är stora stygga vargen om de stirrar.
Lady Victoria
Ny medlem

Inläggav opteron » 2010-10-21 14:32:19

Desvärre är det inte olagligt att stirra på folk, i Sverige följer vi lagen.

Har varit tjejer som stirrat ut mig, har varit killar, jag har själv stirrat på folk i flera minuter, ni tjejer som upplever detta obehagligt kan kanske vända ert ansikte så ni slipper stirrandet?

Det är dock inte olagligt och skolan har agerat fel, ja jag har blivit stirrad på av TJEJER, men jag accepterar att folk får stirra, ni har egna emotionella problem inget han skall behöva deala med.
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav CissiChan » 2010-10-21 14:43:20

Jag är också gothare, rätt så extrem, går alltid i jättehöga klackar, mini kjolar, nitar, smink m.m, så jag är väldigt van vid att folk stirrar på mig.

Men ni måste förstå att bara för att NI är vana vid att bli stirrade, bara för att ni tycker det är helt ok och inget man ska bry sig om, så ska det inte gälla alla. Vi är alla individer som upplever diverse situationer olika, och har olika problem.

Vet man inte skillnaden på titta eller stirra så har det inget med social kompetens och göra, utan att man helt enkelt inte vet definitionen.

Ni har flera tagit upp att det inte är olagligt att stirra som ett argument, varför? Det är inte olagligt att t.ex. slafsa i sig mat med händerna, låta bli att hålla upp dörren, låta bli att hälsa, komma försent, osv. Men det gör vi ändå. Av hänsyn till andra.
CissiChan
Ny medlem

Inläggav opteron » 2010-10-21 14:52:46

CissiChan skrev:Ni har flera tagit upp att det inte är olagligt att stirra som ett argument, varför? Det är inte olagligt att t.ex. slafsa i sig mat med händerna, låta bli att hålla upp dörren, låta bli att hälsa, komma försent, osv. Men det gör vi ändå. Av hänsyn till andra.

Jag äter mat med händerna, är förövrigt inte svensk utan invandrare. :P Det du pratar om är uppfostran och hyfs, sådant ser olika ut.

Man är inte tvungen att hålla upp dörrar, jag gör det ibland och ibland inte.

Hur får du detta till att han bör bli utkastad från lokalen dock? Vet du att det finns Aspergare som kännt sig så otrygga att de mördat andra människor och gått fria från fängelse på grund av deras psykiska besvär, de har tydligen känt ett större hot än vad det egentligen var, dvs känt sig hotade av andra människor och missuppfattat en situation som lidit till att de tagit livet av denne.

De har missuppfattat situationen, han kanske trodde att dom kollade på honom, man vet inte, dvs han har ett socialt handikapp och har rätt att sitta kvar.

I Sverige har vi friheten att göra vad vi vill med våra kroppar, förutom självmord och droger. Så bör det vara.
opteron

till CissiChan

Inläggav Lady Victoria » 2010-10-21 15:34:26

Du verkar ha missat den delen efter att jag säger att jag är van med att bli stirrad på pga min stil.

Eller så väljer du att ignorera den. Vad vet jag. Men du har inte AS antar jag, för då skulle du inte uttrycka dig så klumpigt och säga att man borde fatta att man inte ska göra så. Du kanske ska läsa på om just AS innan du skriver mer här, då du inte verkar inse att just den här biten är den som utmärker oss med AS. Vi har problem med just den sociala delen som har med hur man för sig bland folk. Om ingen talar om för en att det inte är acceptabelt så fortsätter man. Jag brukar sudera folk i min omgivning för att se hur de gör, sen gör jag också så. Jag har jätteproblem med hur jag pratar med folk, vilket gör att de som inte känner mig tycker att jag är kort i tonen eller tror att jag är arg. Jag kan stänga dörrn framför näsan på min mamma när jag anser att vi är färdiga om hon bara har kommit för att lämna något.
Jag vet att jag kan verka både burdus och arg, för det finns de som faktiskt säger det till mig. Jag har tack vare det blivit lite bättre på sådant, då jag försöker tänka på sådana saker.

Det är inte lätt att hantera sådant som sociala regler och normer om man inte kan läsa av hur en person tar att man i det här fallet stirrar på den. Om vederbörande säger att hon känner obehag av att bli stirrad på slutar säkert killen att göra det, då han får veta att detta inte är acceptabelt. Att ha AS är ett neuropsykriatriskt funktionshinder och gör att man inte fungerar som alla andra i sociala sammanhang. Detta kan man träna på, genom att gå med i föreningar där det finns folk utan AS. Man kan gå med någon man känner som då kan poängtera att nä så bör du inte göra, men testa så här....
Men om ingen säger något kan man inte bli bättre. Klar och tydlig kommunikation är det som gäller när man pratar med en person med AS. Mitt tipps till dig är att läsa på om just AS, då du verkar behöva de basala kunnskaperna om det. Iallafall verkar det så när jag läser ditt svar.
Nej ingen ska behöva känna sig olustig över att någon stirrar, men man kan på en skola faktiskt fråga varför. Om man inte på en skola kan öva på gruppdynamik och öppenhet så kan det vara svårt sedan i arbetslivet. Vad ska den här tjejen göra sen då? Gå till chefen om någon stirrar på jobbet? Det håller inte i längden att vara en person som går till högre instans så fort något verkar onormalt eller inte följer gängse normer.

Jag gissar att jag håller på att stånga mig blodig i den här diskutionen med dig, så om du inte har något annat att säga än att killen borde fatta bättre och att tjejen gjorde rätt så behöver du inte svara på inlägget, för du har hittils inte läst hela inlägget, eller bara hakat upp dig på delar av det.
Snälla läs på om AS innan du svarar!
Lady Victoria
Ny medlem

Inläggav Moggy » 2010-10-21 16:14:24

Som jag förstod på artikeln så har det här pågått ett bra tag och man har pratat med berörda parter. Anledningen till avstängningen var ju enligt artikeln att man inte kom längre i samtalen och rektorn kändes sin tvingad till en annan lösning.

Tråkigt för killen om han inte förstår situationen och/eller inte kan kontrollera sitt beteende.

Men jag tycker ändå inte att det är diskriminering att agera mot ett problem där flera upplever obehag och samtal inte har visat sig vara framgångsrika. AS och andra problem innebär inte att man kan bete sig hur som helst utan att omgivningen reagerar.

Nu är det alltid vanskligt att uttala sig i fall där man inte själv vet vad som hänt och bara ord emot ord att gå på. Men oftast så är det så att det finns "lite mer" än vad som sägs, som komplicerar det hela. Folk brukar vara konflikträdda och jag tror inte att en sån här drastisk lösning tas till helt utan vidare.

Är det verkligen bara en tjej som har klagat? Det låter som att problemet är lite större än så...

Det kanske inte är så lätt för en 18-årig tjej som känner sig orolig att gå och ta en svår diskussion med en mycket äldre kille som hon inte förstår sig på.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re: till CissiChan

Inläggav Moggy » 2010-10-21 16:17:45

Lady Victoria skrev:Eller så väljer du att ignorera den. Vad vet jag. Men du har inte AS antar jag, för då skulle du inte uttrycka dig så klumpigt och säga att man borde fatta att man inte ska göra så. Du kanske ska läsa på om just AS innan du skriver mer här, då du inte verkar inse att just den här biten är den som utmärker oss med AS. Vi har problem med just den sociala delen som har med hur man för sig bland folk.

Fast det är ju inte alla med AS som har så pass stora problem med uppförandet att det blir såhär.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2010-10-21 17:21:14

opteron skrev:Har varit tjejer som stirrat ut mig, har varit killar, jag har själv stirrat på folk i flera minuter, ni tjejer som upplever detta obehagligt kan kanske vända ert ansikte så ni slipper stirrandet?

Väldigt många människor känner ändå stirrandet (troligen ganska vanligt bland NT), trots att de inte ser att någon stirrar, så det är en metod som inte fungerar.

Det är bättre för AS-personer att lära sig att inte titta längre än en viss tid (ex 3 sekunder) på en okänd person innan man viker undan blicken.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav matterik » 2010-10-21 17:23:38

Jag tycker ändå att om killen har AS så skulle de behandla honom genom att stirra tillbaka. Det skulle antagligen få honom att bli väldigt blyg, eftersom han har AS.

I en sådan här situation så är det viktigt att de runt killen , tex tjejerna etc, informeras om att killen har AS och informeras om hur de ska bemöta honom.

Sen är det nog lämpligare att stänga av en person för saker som är brottsligt än för vart man vänder blicken. Helt klart ett misstag av rektorn. Jag tror inte det är bra för en rektor att få negativ uppmärksamhet. Så han borde lära sig av sitt misstag.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav opteron » 2010-10-21 18:25:19

Miche skrev:
opteron skrev:Har varit tjejer som stirrat ut mig, har varit killar, jag har själv stirrat på folk i flera minuter, ni tjejer som upplever detta obehagligt kan kanske vända ert ansikte så ni slipper stirrandet?

Väldigt många människor känner ändå stirrandet (troligen ganska vanligt bland NT), trots att de inte ser att någon stirrar, så det är en metod som inte fungerar.

Det är bättre för AS-personer att lära sig att inte titta längre än en viss tid (ex 3 sekunder) på en okänd person innan man viker undan blicken.

Jag har dålig syn, så det händer ofta att min blick fastnar på folk som jag inte känner.

Mot deras ansikten, inget illa har hänt mig. Jag har dålig syn så jag ser inte alltid var jag laggt blicken, kommer dock operera snart kanske.

Det är bättre för AS att vänja sig, visst är det, men eftersom att han inte vant sig ÄN så skall skolan ta sitt ansvar för handlandet mot killen.
opteron

Inläggav NIF » 2010-10-22 2:24:37

1. Det är mänskligt att stirra
2. Det är inte fel
3. Det är agerandet utöver stirrandet som bör bedömas inte själva stirrandet.

Av att döma från personen som startade tråden och tidningen så har han alltså bara stirrat i en matsal utan någon form av stalking eller kränkande beteende. Att han som 30 åring sitter och stirrar på några unga tjejer behöver inte betyda att han är en potentiell våldtäktsman. Men det är väl i led med tjejernas simplistiska och pessimistiska tänkande. Att de till synes vänder sig till en auktoritär figur och inte tar saken i egna händer är väl ett bevis för tjejernas egna osäkerhet.

Jag förstår att folk stirrar på någon som är vacker, någon som är fet, smal, klär sig alternativt et.c. Det är helt naturligt och ärligt talat är det naivt att tro något annat. Det är något vi alla här har gjort oss skyldiga till och det gör oss inte till sämre människor.
NIF

Anslöt: 2010-09-15

Inläggav Aramis » 2010-10-22 8:49:54

CissiChan skrev:Jag blir lite ledsen, samt besviken, på en del respons i den här tråden. Om nu tjejerna verkligen har upplevt obehag så är det oerhört respektlöst att nonchalera det, bara för att ni inte personligen skulle uppleva det som obehag så behöver ju inte alla vara som ni. Att ni direkt utgår ifrån att dom hånler och skrattar bakom hans rygg, tycker att han är nåt värsta freak, är nog mer isf pga. av era egna erfarheter. Men alla tjejer, eller personer för den delen, är inte fientliga mot AS-personer. Alla tycker inte att ni är sjuka freaks, eller görr narr av er. Vissa är helt enkelt oförstående för ens svårigheter. Jag tycker inte man direkt kan utgå ifrån att tjejerna skulle ha förstått, eller någon annan för den delen, att han har problem med dom sociala koderna. AS är ju inget synligt handikap.

Personligen har jag en viss förståelse för att tjejerna kan känna obehag. Gissar att det främst beror på, som du säger, okunskap. Däremot har jag ingen som helst förståelse för att rektorn agerar på det sättet han gör. Då duger inte att skylla på okunskap. I så fall ska han omedelbart entledigas och söka ett jobb som motsvarar hans förmåga.
Aramis
Ny medlem

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Aramis » 2010-10-22 9:28:10

Det ser ut att växa sig riktigt stort det här. Är ändå förvånad över att det inte rasar in fler insändare i NKP (Nya Kristinehamnsposten). Finns många bra inlägg här som borde skickas till tidningen. Det har iofs varit minst en varje dag. Idag är det två. En för och en emot. Den här är otvivelaktigen emot. Vet inte vad jag ska säga? Först blev jag ledsen men nu är jag bara heligt förbannad. :(

http://i56.tinypic.com/2znxp8m.jpg
Aramis
Ny medlem

Inläggav Aramis » 2010-10-22 9:32:35

MsTibbs skrev:Han är EXTREMT socialt inkompetent. Jag vet inte, men av de jag träffat honom (både på AS-träffar och hemma hos mig) skulle jag inte bli ett dugg förvånad om han inte förstod, inte ett dugg förvånad.

Jag känner honom mycket väl jag också och du har helt rätt i vad du säger. Han förstår inte. Trots att hans nära och kära åtskilliga gånger förklarat de mest självklara sociala koderna för honom. Det går liksom inte in...
Aramis
Ny medlem

Till Moggy

Inläggav Lady Victoria » 2010-10-22 10:30:38

Du har helt rätt angående att det blir en del hon sa han sa. Men av vad jag förstod av det jag läste var att det var en tjej som kände sig utstirrad. Men jag förstod inte att han hade fått några varningar eller vinkar innan. Det kan ju tänkas, men att de var luddigt formulerade för just honom.

Visst en ung tjej kan ha svårt att våga gå fram själv och fråga en sådan sak, det kan jag förstå. Men en lapp instucken under dörren där hon vänligt men bestämt ber honom att sluta glo, då det känns obehagligt. Men jag var inte där och vet inte vad som hände. Känns ändå som om skolan tar den enkla vägen ut. Man stämplar honom som syndabock även efter att de har fått reda på orsaken till hans beteende.

Det jag gör om jag känner att någon stirrar på mig och jag inte vill att personen ska göra det är att jag stirrar tillbaka. Det har fungerat väldigt bra hittils.
Lady Victoria
Ny medlem

Inläggav Miche » 2010-10-22 11:52:29

Aramis skrev:

Jag känner honom mycket väl jag också och du har helt rätt i vad du säger. Han förstår inte. Trots att hans nära och kära åtskilliga gånger förklarat de mest självklara sociala koderna för honom. Det går liksom inte in...

Jag känner inte honom, men jag vet att många Aspisar behöver få saker förklarade på ett "språk" som de förstår. Att förklara sociala koder funkar inte för många, man måste ge tydliga regler som är lättförståeliga, likt mitt exempel ovan.

ex. Titta inte på en person som inte är med i ett samtal du deltar i, längre än max 3 sekunder åt gången, sen måste du hålla bort blicken i minst 30 sekunder innan du får titta igen.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in