Det tyska it-företaget SAP söker personer med AS eller AST

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Wine » 2013-05-23 7:06:35

Företaget vill på sikt att en procent av företagets runt 65.000 anställda ska vara personer med någon form av autismspektrumtillstånd:

DN - It-företag vill rekrytera personer med Asperger
Publicerad 2013-05-22 13:43

Ett tyskt it-företag vill rekrytera hundratals personer med diagnoser i det autistiska spektrumet. Det hävdar att personer med den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen har en unik talang för informationsteknologi.

Sex personer har redan anställts på företagets kontor i Bangalore i sydvästra Indien. Där jobbar de med att testa datorprogram.

Som en följd av rekryteringarna har produktiviteten ökat, hävdar bolaget. Det vill därför anställa fler personer med liknande diagnoser.

Intressant att de sett att produktiviteten ökat efter anställningarna.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Sv: Det tyska it-företaget SAP söker personer med AS eller A

Inläggav barracuber » 2013-05-23 7:24:17

Kul. Hoppas det sprider sig hit.

Undrar om de fortfarande är störst inom affärssystem, i Europa vill säga. Amerikanska företag tenderar att hellre välja exv Oracle.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav tahlia » 2013-05-23 7:38:41

Jippi.. fler som matar stereotypen att alla aspergare är IT-folk.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Azo85 » 2013-05-23 8:05:45

tahlia skrev:Jippi.. fler som matar stereotypen att alla aspergare är IT-folk.

Handlar det egentligen om IT? Jag kopplar det till problem med sociala situationer och en ökad förmåga att behålla en hög koncentration vid monotont arbete. Överlag något lämpligt för IT-jobb skulle jag gissa. Att aspergare har svårigheter med sociala situationer och gör mindre rutinfel än genomsnittet är givetvis också en bekräftelse av stereotyp men min uppfattning är att majoriteten att de med asperger yuppfyller det.

Kreti och pleti tolkar det säkert som "IT-folk" men det är för att de saknar förmågan att tänka självständigt.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav tahlia » 2013-05-23 9:52:14

Azo85 skrev:Jag kopplar det till problem med sociala situationer och en ökad förmåga att behålla en hög koncentration vid monotont arbete
Azo85 skrev:Att aspergare har svårigheter med sociala situationer och gör mindre rutinfel än genomsnittet är givetvis också en bekräftelse av stereotyp men min uppfattning är att majoriteten att de med asperger uppfyller det.

Inte utan att jag börjar ifrågasätta min diagnos. Faktum är att jag gör det var gång sånt här kommer upp. Själv avskyr jag monotona sysslor och att behålla hög koncentration i det läget är en omöjlighet då tankarna drar iväg efter ett par minuter. För mig skulle det snarare handla om en förmåga att pyssla med monotont arbete eftersom min hjärna skulle förse mig med nog underhållning för att stå ut.
Sociala situationer är, för mig, svårast för att det skapar ett ökat antal intryck. Ju fler intryck desto snabbar energiförbrukning. Rutinfel... det vete fasen. Det påstås att vi inte slarvar men nog fasen slarvar jag om uppgiften är stentråkig.

Det som får mig att gasta om "IT-folk" är just för att, som jag uppfattat det, aspergaren måste ha ett intresse i det den gör för att öht kunna göra det alternativt göra det någon längre stund. Så, har man inget som helst intresse av (eller för den delen kunskap om) IT (även om det bara gäller programtestning) så lär det inte hålla alls.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Miche » 2013-05-23 9:59:27

barracuber skrev:Kul. Hoppas det sprider sig hit.

Förhoppningsvis fattar fler företag galoppen med personal som inte är utåtriktade sociala snacksugna individer.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Azo85 » 2013-05-23 15:18:14

tahlia skrev:Inte utan att jag börjar ifrågasätta min diagnos.

Man får skilja på "vanligt förekommande", "symtom på" och "kriterium för". Bara för att ett visst beteende är vanligt förekommande betyder det inte att man måste eller behöver ha just det beteendet, behöver egentligen inte ens ha med asperger syndrom att göra. Ifrågasätta diagnos är alltid bra skulle jag säga men att göra det på grund av vad främmande människor slänger ur sig på forum är väll ingen hit.
Azo85

Sv: Re: Det tyska it-företaget SAP söker personer med AS ell

Inläggav barracuber » 2013-05-23 16:27:01

tahlia skrev:Inte utan att jag börjar ifrågasätta min diagnos.

Lugn i backarna, tahlia. It-nörd-stereotypen är en medial skapelse. Visst det finns många npfare som gillar och passar inom it. Men lika många tvärtom. Npfgruppen är lika divergent som exv gruppen nt, det är väl ingen nyhet?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Eembla » 2013-05-23 16:47:32

Håller delvis med Tahlia men också med övriga. Jag avskyr monotona sysslor därför jag försöker arbeta med forskning. Men jag kan se potentialen för de med AS som klarar av det. De arbetsplatser jag har varit på har jag fått väldigt bra referenser ifrån att jag är otroligt snabblärd, det som tar en NT 6månader till ett år att lära sig fixade jag galant på 3-4 veckor. Jag var också den på arbetsplatsen som hade minst tillbaka skickade bedömningar från läkarna vilket tar med det där med rutinfel att de blir få. Om man kan hitta sådana som då klarar av att arbeta monotont så är ju det jätte bra för företagen.
Eembla

Anslöt: 2013-05-16

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 18:46:22

Det finns risk att dessa individer blir utnyttjade även om det i stort är bra.. Sedan skulle jag nog ha mina reservationer just angående SAP eftersom de säljer en gigantisk lerkoloss till programvara som krävt och kväver många företag. Tysk grå-ekonomi-kontor med gröna skärmar i dess essens.. :-)002
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav rdos » 2013-05-23 19:56:54

Jag skulle definitivt inte vilja jobba med något monotont, ifall det inte var så pass trivialt så att man kunde hålla på med intressantare saker parallellt. Det som skulle passa mig allra sämst är något monotont som dessutom kräver konstant koncentration.

Antingen måste jag ha något som är utmanande, eller något trivialt som inte kräver något engagemang alls. Allt däremellan går bort.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav ragnevi » 2013-05-23 22:33:18

Herregud, jag skulle gärna vilja arbeta som SAP-konsult. De lyfter löner på mellan 50.000:- till 70.000:- per månad. En del det dubbla. Jag är fortfarande med i Jusek som Systemvetare fast min utbildning är fullkomligt inaktuell, så jag läser regelbundet Computer Sweden och SAP täljer guld med träkniv. Var kan jag hitta SAP for dummies eller SAP in 24 hours…
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav ragnevi » 2013-05-23 22:36:35

Jag kan tänka mig att SAP:s kontor är luftigt, avskalat, mycket glas, betong och mörka träinslag. Inte lika mycket ljus som nordiska trendiga kontor. Var 25:e meter finns en Nespressomaskin med 50 olika smaker, alla pratar i en iphone 5 och går klädda i skräddaranpassade Hugo Boss-kostymer som kemtvättas varannan vecka…
ragnevi

IT-företag vill ha personal med autismspektrumtillstånd

Inläggav antonius » 2013-05-23 22:40:02

Någonting för företag för att verka PK och allt det där ''se vi är till och med snälla med knasbollar tänkande''?, kan det vara ett trick, och inget annat? Inget företag brukar väl vilja ha de som är avikande? :-)004

Där jag jobbar står det på hemsidan att de inte gör ngn skillnad på sina anstälda, oavset hudfärg, religon eller sexuelläggning. So far so god, men inte ett ord om man har ngn funktionsnedsättning. När jag frågade om dom då inte anser att jag är välkommen, började dom skruva på sig. Paradoxalt nog har jag dessutom 10% medicinsk invaliditet pga en arbetsolycka, på den arbetsplatsen. :-)051
Senast redigerad av antonius 2013-05-23 22:48:28, redigerad totalt 1 gång.
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Huggorm » 2013-05-23 22:40:20

Miche skrev:
barracuber skrev:Kul. Hoppas det sprider sig hit.

Förhoppningsvis fattar fler företag galoppen med personal som inte är utåtriktade sociala snacksugna individer.
Där tror jag vi har den största vinsten för många med aspergers
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav ragnevi » 2013-05-23 22:44:20

Att de vill anställa personer med Asperger handlar nog om den tyska lagstiftningen som kräver att alla företag har minst 1 procent anställda med funktionsnedsättning. Lagen efterföljs inte utan de flesta ser det bara som en extra skatt som de måste betala. Jag antar att SAP har blivit såpass stora att denna "straffskatt" börjar bli ekonomiskt kännbar för dem och det är huvudorsaken och så har de upptäckt en grupp med funktionsnedsättning som inte kräver att de gör några direkta anpassningar i verksamheten överhuvudtaget och där arbetslösheten redan är väldigt hög så det är lätt att rekrytera.
ragnevi

Inläggav antonius » 2013-05-23 23:10:53

ragnevi skrev: Jag antar att SAP har blivit såpass stora att denna "straffskatt" börjar bli ekonomiskt kännbar för dem och det är huvudorsaken och så har de upptäckt en grupp med funktionsnedsättning som inte kräver att de gör några direkta anpassningar i verksamheten överhuvudtaget och där arbetslösheten redan är väldigt hög så det är lätt att rekrytera.

Tyvärr är det nog så. :-)004
antonius

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 23:37:01

Man ska inte granska vackra saker för noga då är det inte så vackert längre :P
plåtmonster

Inläggav Azo85 » 2013-05-24 9:50:33

ragnevi skrev:Att de vill anställa personer med Asperger handlar nog om den tyska lagstiftningen som kräver att alla företag har minst 1 procent anställda med funktionsnedsättning.

Hade jag ingen aning om, intressant och gör detta till en helt annan sak.
Azo85

Inläggav antonius » 2013-05-24 21:56:01

plåtmonster skrev:Man ska inte granska vackra saker för noga då är det inte så vackert längre :P

Esaias Tegnér?
antonius

Inläggav plåtmonster » 2013-05-24 22:10:17

Jag tänkte själv.. :P
plåtmonster

Inläggav antonius » 2013-05-24 22:39:50

plåtmonster skrev:Jag tänkte själv.. :P

Coolt, 8)
antonius

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-08-04 23:32:17

Är det någon här som jobbat på SAP?
Tor_och_i2p
Inaktiv

Anslöt: 2011-08-11

En del autistiska personer i Indien får jobb

Inläggav Tikki » 2013-09-02 19:17:29

Från svt.se
"Som klippt och skuren
TR Sridhar är 25 år och har just börjat sitt första jobb. Som en av sex personer ingår han i ett unikt projekt som ska ta tillvara autistiska personers speciella begåvningar.
Det tyska IT företaget SAP planerar att anställa hundratals personer med autism och projektet i Indien ska vidare till Irland, USA och Kanada. Målet är att autisterna ska utgöra minst en procent av företagets 65 000 anställda innan år 2020.
– Det är inte alltid de som ska anpassa sig till oss, utan vi till dem. Vi ska ta tillvara deras unika talanger, som att komma ihåg allt i minsta detalj och deras förmåga att inte bli uttråkade av enformigt arbete, säger Avaneesh Bubey, vice vd för SAP."

Finns även ett inslag på 3 min.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/unik-talang-i-indien

Moderator atoms - slog ihop två trådar om samma nyhet.
Tikki

Anslöt: 2010-06-19

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in