Det ljugs (om hur många som fått lönearbete efter projekt)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Det ljugs (om hur många som fått lönearbete efter projekt)

Inläggav TORatANDET » 2013-09-10 20:51:00

Idag sade Kenneth Bengtsson, ordförande i Svenskt Näringsliv, på Kunskapskanalen:
" 'Vi kan mer', det är projektet då som ledde till 1200 anställningar."
Varpå Intervjuaren Birger Schlaug frågade: "Hur många av dem är anställda idag?"
Och Kenneth Bengtsson slingrade sig: "1200 personer är sysselsatta. Jag kan ju inte idag i dagsläget statistiken hur många av dem som har tillsvidareanställning."

http://urplay.se/Produkter/177579-En-bo ... bbskaparna
(7.40 in i programmet). Jag tyckte inte att programmet var intressant.

Jag känner till även andra projekt för att få personer med AS m.m. i (löne)arbete,
som presenterat sina resultat på detta lögnaktigt missvisande sätt.
De ger sken av att många deltagare har fått (löne)arbete, men när man kan granska data närmare så är det väldigt mycket färre. (I ett projekt t.o.m. noll personer.)

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
TORatANDET

Anslöt: 2006-06-30

Det ljugs

Inläggav Vildsvin » 2013-09-11 10:01:29

Det här är inget nytt, diverse arbetsmarknadsåtgärder har alltid främst handlat om att sopa arbetslösheten under mattan snarare än att folk ska få varaktiga jobb. Exempelvis beredskapsarbetena där offentlig verksamhet valde att låta arbetslösa jobba för en liten ersättning istället för att anställa dem på riktigt. På 90-talet fanns ALU som missbrukades speciellt av företag inom byggbranschen. Osv osv.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Det ljugs

Inläggav elle » 2013-09-11 10:25:03

undrar hur länge det kan hålla..
elle

Anslöt: 2011-01-09

Det ljugs

Inläggav Miche » 2013-09-11 10:42:43

elle skrev:undrar hur länge det kan hålla..

Hur länge som helst eftersom regeringen håller ner de offentliga siffrorna för arbetslösheten och företagen utnyttjar systemet. Andelen personer som förlorar på det är ändå så liten så det påverkar knappast valresultatet.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in