Det här med att inte förstå andra människor
5 inlägg
• Sida 1 av 1
För ca två månader sen var jag på dejt med en person, vi bestämde att vi skulle ses igen men sen ändrade hen sig och sa att hen inte hade tid att träffas.
Nu har en kompis till mig berättat att de två dejtar, samt att detta tydligen typ hade börjat redan när vi var på dejt.
Och jag blir så jävla frustrerad på min oförmåga att förstå mig på människor!!
Trodde ju såklart på hen, både när hen sa att hen ville träffa mig igen och när hen sen sa att hen inte hade tid.
Jag antar att det nu förväntas av mig att jag ska vara glad för min kompis skull? Men det är jag ju inte, hen dejtar en människa som har ljugit för mig och gjort mig ledsen. Så eftersom erfarenheten säger mig att människor blir arga och ledsna på mig när jag säger sånt skriver jag det här istället.
Nu har en kompis till mig berättat att de två dejtar, samt att detta tydligen typ hade börjat redan när vi var på dejt.
Och jag blir så jävla frustrerad på min oförmåga att förstå mig på människor!!
Trodde ju såklart på hen, både när hen sa att hen ville träffa mig igen och när hen sen sa att hen inte hade tid.
Jag antar att det nu förväntas av mig att jag ska vara glad för min kompis skull? Men det är jag ju inte, hen dejtar en människa som har ljugit för mig och gjort mig ledsen. Så eftersom erfarenheten säger mig att människor blir arga och ledsna på mig när jag säger sånt skriver jag det här istället.
- AmeliePoulain
- Anslöt: 2016-01-09
AmeliePoulain skrev:Jag antar att det nu förväntas av mig att jag ska vara glad för min kompis skull?
Ja
AmeliePoulain skrev:Men det är jag ju inte, hen dejtar en människa som har ljugit för mig och gjort mig ledsen.
Ja, och det förväntas av den i det läget.
Att ljuga är inte dåligt eller fult, det förväntas att alla ljuger lite lagom. Du får vara ledsen, du ska vara glad för din vän och du får ogilla den du dejtade. Men bara hälften så länge som ni dejtade. Sen får du inte vara sur eller ledsen.
AmeliePoulain skrev:Så eftersom erfarenheten säger mig att människor blir arga och ledsna på mig när jag säger sånt skriver jag det här istället.
Klokt val. Helt rätt.
Nej, sånt är inte okej. Jag tycker du reagerar väldigt normalt där, även om man inte tänker Aspies, det är samma sak för NT:s också. Om man dejtar folk behöver man inte ljuga ifall det visar sig att personen inte passar en helt och hållet. Man kan säga det på ett snällt men tydligt sätt. Om folk går och säger att de inte har tid - det är inte schysst. Inte alla fattar hur det är menat. Det kan ju faktiskt vara så att de inte har tid.
Istället för att ljuga, vad hade han kunnat säga? Det finns väl möjligheter. Till exempel att du är en trevlig tjej, men att det bara inte riktigt hans typ. Eller att ni inte riktigt har samma intressen (om det är så).
Och jag tycker det är förståeligt om du inte exakt är glad för din kompis. Inte så bra om ni dejtar samma killar. Det kan vara bra att man försöker att inte komma i vägen för varandra. Att bara en av er dejtar en kille och den andra bör väl helst hålla sig undan lite där. Men kanske hände det bara den här gången.
Sedan kan det vara bra att vara förberedd på att folk KAN göra såna saker. Man kan förberedd på att det kan vara en "artig lögn" om folk säger att de inte har tid. I regel så skulle någon som är intresserad ju föreslå en alternativ tid om han inte kan träffas nu.
Istället för att ljuga, vad hade han kunnat säga? Det finns väl möjligheter. Till exempel att du är en trevlig tjej, men att det bara inte riktigt hans typ. Eller att ni inte riktigt har samma intressen (om det är så).
Och jag tycker det är förståeligt om du inte exakt är glad för din kompis. Inte så bra om ni dejtar samma killar. Det kan vara bra att man försöker att inte komma i vägen för varandra. Att bara en av er dejtar en kille och den andra bör väl helst hålla sig undan lite där. Men kanske hände det bara den här gången.
Sedan kan det vara bra att vara förberedd på att folk KAN göra såna saker. Man kan förberedd på att det kan vara en "artig lögn" om folk säger att de inte har tid. I regel så skulle någon som är intresserad ju föreslå en alternativ tid om han inte kan träffas nu.
Jag har ju börjat tvivla på att jag är helt NT, men jag svarar ändå:
Även jag skulle ha reagerat kraftigt på just lögnen. Det finns som sagt många sätt att säga "jag vill inte dejta dig mera", på ett ärligt och vänligt sätt.
Då slipper alla parter också att en som är "dumpad" ideligen försöker ta kontakt.
Även jag skulle ha reagerat kraftigt på just lögnen. Det finns som sagt många sätt att säga "jag vill inte dejta dig mera", på ett ärligt och vänligt sätt.
Då slipper alla parter också att en som är "dumpad" ideligen försöker ta kontakt.
Det finns ett annat ord för öppen för förslag. Dom dejtar men säger inte till alla att dom gör det. Jag tycker det är självisk och orespektfullt men det e bara lära o acceptera det.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor