Det blodröda fältet (brittisk TV-serie)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det blodröda fältet (brittisk TV-serie)

Inläggav Alien » 2014-09-10 2:32:52

Jag missar aldrig en BBC-serie! Har sett en del från 1800-talet och andra från andra världskriget. Men nu är det dags för en serie som behandlar första världskriget.

Är det någon annan som ser Det blodröda fältet (The Crimson Field)?

Tre frivilliga sköterskor kommer till ett fältsjukhus i Frankrike. Där finns föreståndarinnan (spelad av Hermione Norris, som jag kommer ihåg från serien Kalla fötter), sträng men redbar. Men till hennes plikter hör att läsa alla brev som de frivilliga skriver. Antagligen för att de inte ska avslöja för mycket. Och hennes närmaste "man" (sköterska) som är en riktig häxa. Hon ville bli förståndarinna och är bitter över hon inte blev det. Hon lägger beslag på den burk med kakor som en av de nya har med sig och säger att hon gett dem till de sjuka soldaterna, men äter upp dem själv. När läkaren vll friskriva en soldat som drabbats av granatchock lämnar hon inte soldaten frisedeln och han får återvända till skyttegravarna.
Spoiler: visa
När en sköterska ska lära en av de nya att lägga om sår skickar häxan henne att inventera linneförrådet. De är inte riktiga utbildade sköterskor, alltså ska de inte få hjälpa till med patienterna, de kan tvätta blodiga bandage och diska bäcken. Alla de nya ska ha lärt sig helkroppstvätt. Men Rosalie har smitit ifråndå. När hon ska göra det går det bra så länge hon tvättar den sårade soldatens överkropp. Men när hon ska tvätta nedanför midjan springer hn skrikande därifrån.

svt skrev:Kitty, Rosalie och Flora anländer som frivilliga sjuksköterskor till ett brittiskt fältsjukhus nära fronten i Frankrike 1915. De kastas huvudstupa in i en värld som inget kunde ha förberett dem på, och tvingas dessutom kämpa hårt för att bli accepterade av läkare och sjuksystrar. Gamla traditioner och hierarkier ställs på sin spets samtidigt som de befinner sig mitt i krigets brutala verklighet.
http://www.svt.se/det-blodroda-faltet/m ... ga-hjaltar

Den mystiska och rebelliska Kitty spelas av Oona Chaplin (Charlie Chaplins barnbarn.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47138
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det blodröda fältet (brittisk TV-serie)

Inläggav slackern » 2014-09-10 11:44:07

Den här boken ska man nog läsa om man vill ha en riktig inblick i kriget och som fångar tidsandan hos dom som slogs.

Bild

stålstormen tillhör de klassiska skildringarna av striderna på västfronten under första världskriget. Den kyliga och nyktra skärpan i författarens blick ger skildringen av fasorna i kraterlandskapet en intensiv närvaro samtidigt bidrar den kompromisslösa beskrivningen av äventyrslystnaden, modet och motståndsviljan hos de enskilda individerna i bunkrarna och skyttegravarna på båda sidorna av frontlinjen som inget annat litterärt eller historiskt dokument till en förståelse för de krafter som gjorde katastrofen möjlig.
Boken är baserad på de noggranna och förbluffande insiktsfulla dagboksanteckningar som Ernst Jünger förde i pauserna mellan striderna från januari 1915 fram till hösten 1918, då han efter sin fjortonde allvarliga skada tilldelades den tyska arméns högsta tapperhetsmedalj, Pour le Mérite, endast 23 år gammal.

"Lysande krigsskildring" Peter Englund


http://www.adlibris.com/se/bok/i-stalst ... 9173534536
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det blodröda fältet (brittisk TV-serie)

Inläggav slackern » 2014-09-10 11:46:43

Alien skrev:Jag missar aldrig en BBC-serie! Har sett en del från 1800-talet och andra från andra världskriget. Men nu är det dags för en serie som behandlar första världskriget.



Jag visste inte att BBC producerade TV-serier redan under 1800-talet. Trodde nämligen att TV uppfanns långt senare. Men jag tror att du menar att TV-serien utspelar sig då. Ser du vilken tur att jag inte bokstavstolkade där? Utan ser det komiska i det hela.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det blodröda fältet (brittisk TV-serie)

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-09-10 11:49:58

Jeg har ikke sett serien, men jeg vet om en veldig trist sang om krig. Den handler om en soldat de kaller 170, han dro ut i krigen for å tjene penger til sin gravide kone. Men rett før han er ferdig og skal hjem, blir han beordret til å gå ut og se om fienden er nær. Han ber på sine knær om å få slippe, men de sender han ut. Og han ble aldri hørt fra igjen. :(


Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in