Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2008-12-11 11:01:23

Här är några kompletterande tips som jag upptäckt själv när jag under ett drygt decennium hade som specialintresse att kolla vad som passar bäst på vem. Notera att de är generaliseringar som kan ha undantag, särskilt om man är ung och vill ha en punkigare look, är artist el dyl. Se dem som tumregler för den som vill ha en normal sminkning som gör en så snygg som möjligt:

* Eye-liner är marknadens mest överskattade och onödiga produkt som de allra flesta gör sitt utseende en tjänst om de hoppar över. Bara personer med kort ansikte passar i eye-liner. På alla med avlångt ansikte och högt sittande ögon (dvs de flesta nordeuropeer) gör eye-liner att ögonen 'dras upp' ännu mer. Den som har djupt eller tätt sittande ögon ser också konstig ut i eyeliner. Liksom den som har mjuka drag eller naturlig look. Blå-, grå- och grönögda bör också undvika eye-liner. Ska man hårdra det så är det främst bara japaner som passar riktigt bra i eye-liner.

* Svart kajal är det också främst brunögda indier, iranier, araber och vissa mörka sydeuropeer som passar i. På ljusa och halvmörka skandinaver ser det ofta bara konstigt ut. (Undantag finns, särskilt om man använder andra färger än svart.)

* För att få större ögon bör man a) undvika eyeliner och kajal, b) måla ögonskugga runt hela ögat (som på länken till Charley?s porrskådis). Jag brukar måla med en ögonpenna eller läppkonturpenna längs franskanten runt yttre och undre delen av ögat och sen ha en ögonskugga över som suddar ut. Även underfransarna är viktiga att måla, särskilt om man har högt sittande ögon.

* Bara personer med skarpa drag och starka kontraster passar i mörka eller starka färger och definierade linjer. Ju ljusare man är och ju mjukare drag man har desto mildare och mjukare makeup klär man i. Blonda passar bäst i gråaktiga nyanser medan brunetter ofta kan ha mer mättade nyanser. Undantag är mörkhyade, där är det tvärtom; ju mörkare hy, desto gråare färger passar man i. Undvik orange toner. Ingen passar i orange.

* Instämmer i att blå mascara är något man bör akta sig för. Även blå ögonskugga. Orsaken är att den blå nyansen ofta är för klar och stark så att ens egna ögon bara ser blaskiga ut i jämförelse om man har grå, blå eller gröna ögon. På brunögda skär det sig inte lika mycket men ser lite konstigt ut jämfört med svart mascara.

* Förutom på rödhåriga och rödbrunhåriga så håller jag även med om att lila mascara eller ögonskugga ofta framhäver ögonen på ett attraktivt sätt genom kontrast. Anpassa nyansen efter egna färgerna; starkare om man har starka färger, gråaktig och dämpad om man är ljus. Även rosa och vinrött framhäver ögonen, även om man får vara försiktig så man inte ser sjuk ut.

* Annars är neutral gråbrun ögonskugga med svart eller brun mascara det säkraste kortet för den som vill ha en neutral makeup. Undvik varma bruna och beige toner.

* Läppstift bör också vara åt det kalla hållet, utom för rödhåriga som även kan ha rostiga toner som framhäver håret. Alla andra bör ha mer blåröda toner. Mörka kan ha allt från vinrött till mörkrosa medan ljusa passar bäst i milda grårosa nyanser. Halvmörka och gyllenblonda med klarblå ögon och naturligt mörka fransar kan ha nåt mittemellan. Bara personer med naturligt rödbrunt hår och gröna eller bruna ögon passar i klarrött.

* Rouge ska helst inte synas och är inte nödvändig till vardags om man inte är mycket blek. Ljus och sval rosa torde passa på de flesta.

* Primer är som ett spackel man lägger under makeupen för att släta ut ojämnheter. Foundation har man ovanpå. De flesta klarar sig nog utmärkt utan primer (som även i allergitestad parfymfri variant har en skarp kemisk doft som inte precis känns hälsosam att ha på huden). Foundation är också något man behöver först i medelåldern eller om man har väldigt ojämn hy (färg- eller strukturmässigt).

* Ögonbrynen instämmer jag i att man bör ägna extra omsorg eftersom deras form och färg kan ha avgörande betydelse för helhetsintrycket. Har man stark ögonmakeup bör man ha markerade ögonbryn som inte är för tunna, för att balansera ögon och mun. Vilken form som passar bäst beror på ansiktsform och hur de växer naturligt. Själv är jag annars svag för klassiska måsvingar á la 50-talets filmstjärnor, som jag tycker gör de flesta snyggare.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-12-11 11:10:37

Bror Duktig skrev:Jag fattar fortfarande inte hur man ska få en snyggt osynlig övergång mellan kajal/kohlpenna och mascaran. Ögonfransarna på mig är ljusa längst in vid rötterna, och det är svinsvårt att få mascara där.
Jag har flytande eyeliner också, men den ger ännu större effekt på det som ser ut som ett mellanrum.

Som yngre hade jag helt mörka ögonfransar (fattar inte, allt annat hår har blivit mörkare, men inte ögonfransarna, tvärtom med dem) och då fanns inte ovan beskrivna problem.

Kanske är det rutin som saknas också, jag sminkar mig väldigt sällan.

Du kan lugnt skippa både eyeliner och kajal (se ovanstående inlägg om varför) och bara använda mascara. Voilá! - problemet löst. :wink:
Inger
Inaktiv

Inläggav missbutterfly » 2008-12-11 11:26:09

Shit Charley? vad du kan om smink! *Impad*

Kan hålla med om att Chanel gör fantastiskt bra smink. Synd att de är så dyra bara..Men det känns lyxigt de gånger man har råd att unna sig någon av deras produkter.
Själv lägger jag för mycket pengar på andra saker så mitt "sminkonto" är tämligen obefintligt, tyvärr. :cry:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly

Anslöt: 2007-02-13

Inläggav pH » 2008-12-11 11:26:34

Intressant läsning!

Jag är lat, har lågt tålamod och vek finmotorik, så att sminka sig får inte ta mer än fem minuter max, måste kunna apliceras med huvudsakligen grovmotorik (fingerfärg) och måste sitta bra så den inte måste göras om/underhållas hela tiden.

Jag gillar Lumene, det är billigt, luktar mycket lite och jag blir inte torr och blemmig som av andra produkter (även mycket dyra) som jag prövat.

Annars är min favoritprodukt MaxFactor Lipfinity, läppfärg som sitter riktigt bra och länge och inte "blöder" ut i fina linjer runt munnen. Kan piffas upp med läppglans.

Två frågor har jag: (Tips önskas!)

Bra läppglans som sitter länge och inte är doftsatt?

Jag har ojämn överläpp (ena sidan är tunnare/smapare än andra). Det syns tydligt om jag har läppstift, särskilt med lite mer färg. Hur kan jag med smink minska skillnaden? Bör jag öka den tunnare eller minska den fylligare? Bör jag ansvända concealer eller läpp-penna eller vad för att fixa till detta? (Vet inte om jag kommer göra det, men vore kul att veta så att jag har valet!)
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
pH

Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Charley? » 2008-12-11 15:01:41

weasley skrev:Wow, Charley?, kan du inte göra en artikel av den där sminktexten?

Göra en artikel?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-12-11 15:03:19

Bror Duktig skrev:Jag fattar fortfarande inte hur man ska få en snyggt osynlig övergång mellan kajal/kohlpenna och mascaran. Ögonfransarna på mig är ljusa längst in vid rötterna, och det är svinsvårt att få mascara där.
Jag har flytande eyeliner också, men den ger ännu större effekt på det som ser ut som ett mellanrum.

Som yngre hade jag helt mörka ögonfransar (fattar inte, allt annat hår har blivit mörkare, men inte ögonfransarna, tvärtom med dem) och då fanns inte ovan beskrivna problem.

Kanske är det rutin som saknas också, jag sminkar mig väldigt sällan.

Apropå fransböjare så har jag en "lustig" historia.
Min farmor använde sådan, och en gång råkade hon rycka av hela ögonfransen med denna. Man får tänka sig för, och öppna böjaren innan man gör något annat ;)

Gå till salong och färga fransarna, någon annan lösning kan jag inte komma på. Annars får du anpassa mascaratekniken och borsta ordentligt vid roten.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Inger » 2008-12-11 15:05:14

Det är annars rätt lätt att färga fransarna själv, och mycket billigare. Fast man får vara försiktig så man inte får skiten i ögat. :arrow: :wink:
Inger
Inaktiv

Inläggav Charley? » 2008-12-11 15:22:17

Inger skrev:* Primer är som ett spackel man lägger under makeupen för att släta ut ojämnheter. Foundation har man ovanpå. De flesta klarar sig nog utmärkt utan primer (som även i allergitestad parfymfri variant har en skarp kemisk doft som inte precis känns hälsosam att ha på huden). Foundation är också något man behöver först i medelåldern eller om man har väldigt ojämn hy (färg- eller strukturmässigt).

Den nya generationen av primers luktar inte alls på detta sätt. Chanels primer och Estée Lauders "Skin Idealist" luktar inte så alls.

Det fetmarkerade: Här håller jag inte med dig över huvud taget (förutsatt att du inte menar "behöver" som i "kan inte gå utan"). En vällagd foundation gör att den övriga sminkningen sitter mycket bättre, och så länge man har valt rätt produkter så ger det inte ett spacklat intryck. Om jag sminkar mig så skippar jag bara foundation och puder under sommaren, då det lätt blir förstört eftersom jag lätt svettas. Man måste ju inte välja en foundation som är väldigt täckande. Jag använder en som smälter ihop med min hudfärg helt perfekt, och det ger ett mycket bra helhetsintryck (på detta så håller min sminkning mycket bättre).

Dina tips var generellt väldigt bra, men du har en ganska fascistoid inställning till smink :)
Charley?
Inaktiv

Inläggav Charley? » 2008-12-11 15:28:29

pH skrev:Två frågor har jag: (Tips önskas!)

Bra läppglans som sitter länge och inte är doftsatt?

Jag har ojämn överläpp (ena sidan är tunnare/smapare än andra). Det syns tydligt om jag har läppstift, särskilt med lite mer färg. Hur kan jag med smink minska skillnaden? Bör jag öka den tunnare eller minska den fylligare? Bör jag ansvända concealer eller läpp-penna eller vad för att fixa till detta? (Vet inte om jag kommer göra det, men vore kul att veta så att jag har valet!)

M.A.C. gör ett läppglans där färg och glans är uppdelat i två delar. Som LipFinity, fast enormt mycket bättre. Även glansdelen sitter bra, men det finns inget läppglans som inte behöver bättras på under kvällen. Jag rekommenderar att du testar detta.

Det lättaste är att göra den tunnare delen mer fyllig. Lägg en läppenna som grund, välj en som matchar din naturliga färg på läpparna. Måla längs med konturen vid den tunnare delen så att du skapar symmetri. Markera hela läppen med läppennan så att du har en jämn färg. Efter att du upphöjt önskat resultat lägger du på färg och/eller glans efter behag. Jag skulle inte ge mig på att försöka minska den fylliga delen, då det är mycket krångligare.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Charley? » 2008-12-11 15:29:10

Inger skrev:Det är annars rätt lätt att färga fransarna själv, och mycket billigare. Fast man får vara försiktig så man inte får skiten i ögat. :arrow: :wink:

Jag har försökt med det och misslyckades så brutalt att jag inte rekommenderar någon att göra det.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Inger » 2008-12-11 15:36:35

Charley? skrev:
Inger skrev:* Primer är som ett spackel man lägger under makeupen för att släta ut ojämnheter. Foundation har man ovanpå. De flesta klarar sig nog utmärkt utan primer (som även i allergitestad parfymfri variant har en skarp kemisk doft som inte precis känns hälsosam att ha på huden). Foundation är också något man behöver först i medelåldern eller om man har väldigt ojämn hy (färg- eller strukturmässigt).

Den nya generationen av primers luktar inte alls på detta sätt. Chanels primer och Estée Lauders "Skin Idealist" luktar inte så alls.

Jasså? Jag fick prova en Clinique för nåt halvår sen och den formligen stank! Chanel och Estée Lauder är väl inte parfymfria?

Det fetmarkerade: Här håller jag inte med dig över huvud taget (förutsatt att du inte menar "behöver" som i "kan inte gå utan"). En vällagd foundation gör att den övriga sminkningen sitter mycket bättre, och så länge man har valt rätt produkter så ger det inte ett spacklat intryck. Om jag sminkar mig så skippar jag bara foundation och puder under sommaren, då det lätt blir förstört eftersom jag lätt svettas. Man måste ju inte välja en foundation som är väldigt täckande. Jag använder en som smälter ihop med min hudfärg helt perfekt, och det ger ett mycket bra helhetsintryck (på detta så håller min sminkning mycket bättre).

Menar du att du har foundation under läppstift, concealer, ögonskugga och hela alltet? Ska man ha det? Jag har bara pyttlite precis där det behövs. (Clinique förstås, eftersom den är parfymfri.)

Dina tips var generellt väldigt bra, men du har en ganska fascistoid inställning till smink :)

Hehe, det är nog ganska korrekt uppfattat! 8) Jag har alltid önskat få bestämma vad varje person på planeten ska få sminka och klä sig och i så jag slapp se nåt som skär sig. :wink:
Inger
Inaktiv

Inläggav Charley? » 2008-12-11 15:58:28

Inger skrev:Jasså? Jag fick prova en Clinique för nåt halvår sen och den formligen stank! Chanel och Estée Lauder är väl inte parfymfria?

Jag vet inte om de är parfymfria (har jag inte ens tänkt på), men de luktar inte starkt kemiskt. Ciniques tycker jag inte luktar bra alls, dock, där har du rätt. Jag är ganska känslig för lukt och har inga problem med Chanels och Estée Lauders primers.

Menar du att du har foundation under läppstift, concealer, ögonskugga och hela alltet? Ska man ha det? Jag har bara pyttlite precis där det behövs. (Clinique förstås, eftersom den är parfymfri.)

Vanligtvis lägger jag ingen bas på läpparna eftersom jag inte målar dem (har ganska starkt färgade läppar naturligt), men i övrigt har jag foundation och puder över hela ansiktet, även ögonlock. Du kan ju bläddra tillbaka ett par sidor och se på bilderna jag lade upp så ser du hur det ser ut.
Där det behövs? Vart lägger du foundation? I övrigt lägger jag på foundation efter concealern (och nej, inte precis överallt, jag är t ex väldigt försiktig så att jag inte får massor av foundato under ögonen. Men i övrigt lägger jag ett väldigt tunt och jämnt lager av foundation som flyter ihop perfekt med huden. Med rätt teknik så ger det ett snyggt, naturligt intryck.
Charley?
Inaktiv

Inläggav weasley » 2008-12-11 16:36:09

Charley?

Man kan skriva artiklar och lägga upp här på forumet. Om du tittar under Meny till vänster så ser du en länk till artiklarna. Din sminktext skulle bli en ypperlig artikel!

Inger och Charley?

Det vore jätteskoj att bli proffssminkad av er! :-D Jag har bara blivit det en enda gång tidigare, det var min frisör som skulle ha sminkskola och jag var modell. Det var en lätt skrämmande upplevelse. Hon hade på tjocka lager av både det ena och det andra och när hon var klar såg jag ut som Elliot i Scrubs. Visst är Elliot tjusig, men hon är inte jag! Det var väldigt märkligt att titta sej själv i spegeln och se en annan person titta tillbaka.

När jag skulle ta bort all gegga hon penslat på försökte jag först med att blaska lite vatten - det funkade inte. Tog mer vatten, varmt den här gången - det funkade inte heller. Stirrade fånigt och fluffade upp lite tvål - nej, det satt fortf som BERGET. Till slut lyckades jag få lite handkräm av min polare (var hemma hos en kompis när jag ville ta bort det) och efter tre-fyra omgångar av det var jag äntligen fri från kladd.
DÅ begrep jag varför det alltid tjatas om "rengöringsprodukter". Jag har aldrig någonsin grejat med mängder av lager, så jag förstod inte varför man skulle behöva specialgrejer för att ta bort smink: för mej har det alltid räckt med vatten och kanske lite Nivea i blå metallburk för att ta bort det jag lagt dit.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Inger » 2008-12-11 16:55:35

Dig vore det nog lätt som en plätt att sminka: lite brun mascara och sen är det klart! Kanske lite läppglans och rouge om man ska festa till det ordentligt. ;)

Möjligen skulle du få mer färg av Charley?? Vi kanske skulle ha en tjejsminkträff?
Inger
Inaktiv

Inläggav weasley » 2008-12-11 17:00:04

Inger skrev:Dig vore det nog lätt som en plätt att sminka: lite brun mascara och sen är det klart! Kanske lite läppglans och rouge om man ska festa till det ordentligt. ;)

Möjligen skulle du få mer färg av Charley?? Vi kanske skulle ha en tjejsminkträff?

Hihi! Det vore skoj! :-D
weasley

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-11 18:49:59

Inger och Charley?, jag kom på att jag ju har köpt ögonfransfärg just för att testa mot mitt lilla problem. Jag kanske skulle testa i morgon.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav weasley » 2008-12-11 19:03:12

Bror Duktig skrev:Inger och Charley?, jag kom på att jag ju har köpt ögonfransfärg just för att testa mot mitt lilla problem. Jag kanske skulle testa i morgon.

Oj, akta dej för det! Speciellt när det är så nära ögonen! Det är peroxid i färgen och du blir blind om du får det i dem.

Jag rekommenderar dej snarare att lära dej sätta på mascaran ända från roten. Att färga det är ännu läskigare än att sätta på mascara - för det första måste du in i roten och greja och för det andra måste du vara MYCKET mer försiktig!
weasley

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-11 19:07:32

weasley skrev:
Bror Duktig skrev:Inger och Charley?, jag kom på att jag ju har köpt ögonfransfärg just för att testa mot mitt lilla problem. Jag kanske skulle testa i morgon.

Oj, akta dej för det! Speciellt när det är så nära ögonen! Det är peroxid i färgen och du blir blind om du får det i dem.

Jag rekommenderar dej snarare att lära dej sätta på mascaran ända från roten. Att färga det är ännu läskigare än att sätta på mascara - för det första måste du in i roten och greja och för det andra måste du vara MYCKET mer försiktig!

De som har testat färgen och fått i ögonen, har berättat att det sved, men de blev inte blinda (sökte på forum).
Jag har fått en färgning gratis en gång (på något slags salong), och då fick jag det i ögonen, och det sved bara.

Men jag får väl träna med mascaran också. Fast jag orkar inte använda sådant för ofta.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2008-12-11 19:08:53

weasley skrev:Det är peroxid i färgen och du blir blind om du får det i dem.

Blir man? Jag färgar ögonfransarna ibland och jag har inte blivit blind. Den jag använder är en tvåkomponentshistoria där man först har på nån klar vätska och sen en gel som bildar färg när den kommer i kontakt med vätskan. Vilken kan det vara peroxid i? "Innehåller silvernitrat" står det på geltuben, inget på flaskan.
Inger
Inaktiv

Inläggav Charley? » 2008-12-11 19:30:16

Inger skrev:Dig vore det nog lätt som en plätt att sminka: lite brun mascara och sen är det klart! Kanske lite läppglans och rouge om man ska festa till det ordentligt. ;)

GRÖN ÖGONSKUGGA! :D:D:D:D

Men visst, det kan vi väl ha någon gång. Kan bli riktigt roligt :)
Charley?
Inaktiv

Inläggav Svarta » 2012-11-19 19:57:24

I denna tråd så kan vi samla tips och tricks angående kroppsvård och smink, vilket är ett intresse som jag har.

Till att börja med, så tänker jag rekommendera en produkt som jag inte klarar mig utan:

Bild

Shea Body Scrub ifrån The Body Shop. Såhär skriver The Body Shop om den på sin hemsida:

"För mycket torr hud.
Denna oljebaserade, mjuka kroppsskrubb är laddad med exfolierande saltkorn och ekologiskt socker. Community Fair Trade-producerat shiasmör och sojaolja gör huden härligt mjuk och smidig. Friskar upp huden."

Den gör verkligen under med min hud, och har en mycket behaglig och diskret doft- precis som merparten av The Body Shops produkter. Den kostar 195:- för 200 ml.

Så fram med era bästa tips nu!

Moderator Alien: Slog ihop med en tidigare tråd.
Svarta

Anslöt: 2011-11-15

Inläggav Thurizas » 2012-11-19 20:17:50

Tips och trix..

Något tips om hur man får en synbart fet hud med torr bas harmonisk och fin kanske?

Är det någon som testat bare minerals sminket? Hur är det i jämförelse med andra produkter?

Edit-- nu blev det frågor i stället för tips... :wink:
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Inläggav Dandelo » 2012-11-19 20:26:31

Den där bodyscrubben borde jag prova på. Har nämligen jätte torr hud.
Dandelo

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav elle » 2012-11-19 20:31:21

vilket intressant tråd :) .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Återgå till Intressanta intressen

Logga in