Den (STORA) app-tråden
Re: Den (STORA) app tråden
Miche skrev:Det jag försökte göra var att göra en recovery på min telefonbok som är helt fucked up, en del nummer har jag lagt in flera gånger och de hittar jag inte igen (jag bestämde igår att nu skiter jag i den telefonboken, det får bli Gmails istället, den var lite bökig att komma in i kontaktlistan, men blir nog enklare att underhålla).
Inte fan fattade jag att Recovery i det här fallet betydde återställ ROM, inte heller att backup skulle starta om telefonen och tappa allt innehåll (förutom de delar av telefonboken som jag inte kom åt förut...)
Ja, om man hållit på lite med custom ROM så vet man att recovery är en speciell startmeny som dyker upp för att kunna göra saker som att ta backup på hela eller delar av telefonen, kunna backa ifall något går fel med custom ROM, kunna byta custom ROM mm. Startmenyn finns egentligen i alla android men den är osynlig så länge man inte håller på med custom ROMS. Det finns saker på detaljnivå som jag inte fattat men jag vet hur jag hanterar recovery vad gäller den typ av custom ROM som jag använt nämligen Cyanogenmod. Vet inte ifall det ser olika ut om jag väljer exempelvis MIUI som är en annan allt populärare custom ROM-variant.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Blev inspirerad att göra något jag egentligen tänkt göra sedan min förra telefon dog. Nämligen att ta backup på mina sms. Det var dem som jag tappade då. (T ex sms jag fått från min mamma när jag var gravid första gången mm. Deppigt!) Allt annat hade jag synkat i Exchange eller på sd-kortet.
Detta verkar fungera bra: SMS Backup & Restore. Den lägger en backup-fil på sd-kortet. (Det finns också flera som tar backup av kontakterna med.)
Detta verkar fungera bra: SMS Backup & Restore. Den lägger en backup-fil på sd-kortet. (Det finns också flera som tar backup av kontakterna med.)
Tack! Det är ju alltid trevligt med open source. Jag ska nog kolla lite efter program som liknar de jag tänkt göra. Men jag har gärna sms:en i telefonen men det är skönt att ha en backup på sd-kortet... som jag sedan tar en kopia av till pc'n när jag kommer ihåg.
Jag har bara rootat än så länge, men backup är ett vedertaget begrepp sen urminnes tider för att man ska vara på säkra sidan, inte tvärtom
Jag gav appen ett skitdåligt betyg och skrev varför men när jag kollade senast syntes inte betyget. Jag har även anmält appen som malicious!
Jag gav appen ett skitdåligt betyg och skrev varför men när jag kollade senast syntes inte betyget. Jag har även anmält appen som malicious!
Backup av SMS tilm Gmail skulle jag vetat om tidigare eftersom den jävla LGns synkprogram inte funkar.
Försöker lista ut hur jag får fart på Lookouts restore nu, den tycker att jag har en ny enhet så jag måste plocka bort en (man får ha två gratis) eller köpa...
Försöker lista ut hur jag får fart på Lookouts restore nu, den tycker att jag har en ny enhet så jag måste plocka bort en (man får ha två gratis) eller köpa...
Miche skrev:Jag har bara rootat än så länge, men backup är ett vedertaget begrepp sen urminnes tider för att man ska vara på säkra sidan, inte tvärtom
Jag såg bara ditt betyg. Jag har nämligen precis installerat om och fick upp sidan på svenska. Gissar att du kör på engelska.
Backup och recovery är ju inte synonymer men jag håller med om att det var otydligt!!
Undrar vad som händer om du gör samma sak med telefonen som du gjorde sist: Dvs rootar/ny bios eller var du nu hade gjort. Tänker att eftersom du inte kom åt de kontakter du kommer åt nu innan "recoveryn" så kanske det är en annan uppsättning rättigheter som använts och du, om du gör samma sak igen, åter kommer åt ditt "nya" data. Flum flum...
Sofia75 skrev:Backup och recovery är ju inte synonymer men jag håller med om att det var otydligt!!
jag trodde backup och restore är gängse uttryck allmänt i datavärlden. Och att det syftar mest på filer.
Recovery trodde jag användes mest när man backupar kompletta system som OS, enheter, images, ROMS osv. Därav begreppet "recovery menu" som dyker upp när man håller på med custom ROMs i Android till exempel. Men just custom ROM är svårt att översätta till exempelvis Mac och Windows. I Mac och Windows så ligger ju recoveryfunktionerna av OS:en på OSX respektive Windowsskivan. PÅ Linux funkar det på ytterligare något sätt osv. Så det varierar mellan olika system.
Dvs
- Backup & restore - för filer
Backup & recovery - för OS, images, ROMS, mm
- barracuber
Titanium Backup klarar allt och är väl värt slantarna.
Nandroidbackupen i CWM Recovery som nämnts är heltäckande men lågnivå och mer allt-eller-inget.
Jag kör båda innan jag mixtrar med luren. Dessutom tar jag då och då Mount storage i Recovery och för över båda backuperna till PCn med usbsladden.
Så länge du kommer in i Downloadläge (gula triangeln) så går tfn att återställa.
Nandroidbackupen i CWM Recovery som nämnts är heltäckande men lågnivå och mer allt-eller-inget.
Jag kör båda innan jag mixtrar med luren. Dessutom tar jag då och då Mount storage i Recovery och för över båda backuperna till PCn med usbsladden.
Så länge du kommer in i Downloadläge (gula triangeln) så går tfn att återställa.
barracuber skrev:Sofia75 skrev:Backup och recovery är ju inte synonymer men jag håller med om att det var otydligt!!
jag trodde backup och restore är gängse uttryck allmänt i datavärlden. Och att det syftar mest på filer.
Recovery trodde jag användes mest när man backupar kompletta system som OS, enheter, images, ROMS osv. Därav begreppet "recovery menu" som dyker upp när man håller på med custom ROMs i Android till exempel. Men just custom ROM är svårt att översätta till exempelvis Mac och Windows. I Mac och Windows så ligger ju recoveryfunktionerna av OS:en på OSX respektive Windowsskivan. PÅ Linux funkar det på ytterligare något sätt osv. Så det varierar mellan olika system.
DvsBackup & restore - för filer
Men jag kan mycket väl ha missuppfattat något.
Backup & recovery - för OS, images, ROMS, mm
Jepp, t ex om man hör "system recovery" så tänker man ju att systemet inte fungerar och därför behöver något slags grundläggande återställning. T ex av hela systemet från scratch om backup finns eller ett försök att köra över os:et (installera igen ovanpå existerand icke fungerande os).
ca skrev:Titanium Backup klarar allt och är väl värt slantarna.
Titanium kör jag med. Den är ett typexempel på backup - restore, dvs filer och appar med tillhörande data (jag kunde lagt till appar).
Nandroid är ett exempel på den andra typen - backup / recovery. Den stöter man på i recovery menu när man håller på med Cyanogenmod som är den jag kört. Nandroid tar som jag fattat det backup (till SD-kortet) av hela din föregående "ROM", innan du ersätter (flashar) på en ny, för att man ska kunna backa om något går fel.
- barracuber
ca skrev:Titanium Backup klarar allt och är väl värt slantarna.
Min telefon är "omixtrad" då jag inte har känt något behov. Är det något mer än sms:en som ni i tråden rekommenderar att man ska ta backup på? Har jag glömt något? (Kontakter har jag backup på iom att de är synkade med Exchange.) Iofs kanske jag har någon liten app som sparar data internt i telefonen... får väl gå igenom dem och kolla...
Någon i Stockholm kanske kan vara vänligt och ta en titt på min lur nästa vecka (i helgen är jag upptagen, har min dotter på besök).
Sofia75 skrev:ca skrev:Titanium Backup klarar allt och är väl värt slantarna.
Min telefon är "omixtrad" då jag inte har känt något behov. Är det något mer än sms:en som ni i tråden rekommenderar att man ska ta backup på? Har jag glömt något? (Kontakter har jag backup på iom att de är synkade med Exchange.) Iofs kanske jag har någon liten app som sparar data internt i telefonen... får väl gå igenom dem och kolla...
Vad menar du med "omixtrad"? Att du kör stock-ROM, den som kom med telefonen?
Om du har appar med tillhörande data, som exempelvis spel med aktuella spelläget, mailapp med cachade mail, RSS-app med cachade flöden, webbläsare med cachad historik mm, överhuvudtaget cachad information vilket är extremt vanligt för att hålla nere datatrafiken, så kan du använda Titanium (och liknande program) för att backupa sådant till SD-kortet. Titanium har ett litet märkligt interface men det är snabb och effektiv. Finns en konkurrent som heter Backup Pro men den är inte gratis.
- barracuber
Hela backupdiskussionen känns aningens OT och borde nog bli en egen tråd...
- barracuber
barracuber skrev:Om du har appar med tillhörande data, som exempelvis spel med aktuella spelläget, mailapp med cachade mail, RSS-app med cachade flöden, webbläsare med cachad historik mm, överhuvudtaget cachad information vilket är extremt vanligt för att hålla nere datatrafiken, så kan du använda Titanium (och liknande program) för att backupa sådant till SD-kortet. Titanium har ett litet märkligt interface men det är snabb och effektiv. Finns en konkurrent som heter Backup Pro men den är inte gratis.
Jag menar att jag bara har kört på med det som kom i telefonen. När den vill uppdatera sig så får den det..
Faktiskt så har jag inget av de du nämner förutom webbläsarcache och den behöver inte sparas. Använder t ex evernote, task-appar som synkar till google mm. ljudboksläsare och e-boksläsare (vars data ju kommer från min pc), ljudinspelare som sparar på sd-kortet. Kom på "sleep as android" som har inbyggd export så jag gjorde det nu (men tappar jag det gör det ju inte sååå mycket iaf.). our groceries och Waze behöver ju inte heller backup
barracuber skrev:Hela backupdiskussionen känns aningens OT och borde nog bli en egen tråd...
Jo herrar moderatorerna, har tänkt på det. ;D
Sofia75 skrev:barracuber skrev:Om du har appar med tillhörande data, som exempelvis spel med aktuella spelläget, mailapp med cachade mail, RSS-app med cachade flöden, webbläsare med cachad historik mm, överhuvudtaget cachad information vilket är extremt vanligt för att hålla nere datatrafiken, så kan du använda Titanium (och liknande program) för att backupa sådant till SD-kortet. Titanium har ett litet märkligt interface men det är snabb och effektiv. Finns en konkurrent som heter Backup Pro men den är inte gratis.
Jag menar att jag bara har kört på med det som kom i telefonen. När den vill uppdatera sig så får den det..
Faktiskt så har jag inget av de du nämner förutom webbläsarcache och den behöver inte sparas. Använder t ex evernote, task-appar som synkar till google mm. ljudboksläsare och e-boksläsare (vars data ju kommer från min pc), ljudinspelare som sparar på sd-kortet. Kom på "sleep as android" som har inbyggd export så jag gjorde det nu (men tappar jag det gör det ju inte sååå mycket iaf.). our groceries och Waze behöver ju inte heller backup
Extremt vanligt idag är mobilappar som har cloudkoppling och då finns det alltid cache. Som sagt för att snabba upp appen, för att kunna köra offline och för att minska ned på datatrafiken. Varje gång man rensar en cache kanske appen tar och laddar ner datat på nytt nästa gång den kopplar upp (tänker exempelvis på Gtasks och Evernote). Det beror på vilket dataabonnemang man har för hur viktigt det är, för vissa kan det bli dyrt, framförallt om man inte är medveten om det. Själv har jag just nu 1 GB per månad och det räcker långt; jag håller koll med appen 3G Watchdog (bättre än Tele2:s verktyg).
Appar som bara jobbar lokalt kan ändå ha cache, förutom inställningar även lokal lagring och lokal databas (sqlite) som kom med HTML5 och de webbläsare som stödjer det. EDIT: tror att även appar byggda i java och Objective-C kan ha lokal lagring/sqlite.
Jag minns att det tog en evig tid att backupa ALLA mina appar + data med Titanium. Men om man bara ta en eller några stycken går det fort. Backuperna tar heller ingen stor plats.
- barracuber
barracuber skrev:jag håller koll med appen 3G Watchdog (bättre än Tele2:s verktyg).
barracuber skrev:Sofia75 skrev:barracuber skrev:Om du har appar med tillhörande data, som exempelvis spel med aktuella spelläget, mailapp med cachade mail, RSS-app med cachade flöden, webbläsare med cachad historik mm, överhuvudtaget cachad information vilket är extremt vanligt för att hålla nere datatrafiken, så kan du använda Titanium (och liknande program) för att backupa sådant till SD-kortet. Titanium har ett litet märkligt interface men det är snabb och effektiv. Finns en konkurrent som heter Backup Pro men den är inte gratis.
Extremt vanligt idag är mobilappar som har cloudkoppling och då finns det alltid cache. Som sagt för att snabba upp appen, för att kunna köra offline och för att minska ned på datatrafiken. Varje gång man rensar en cache kanske appen tar och laddar ner datat på nytt nästa gång den kopplar upp (tänker exempelvis på Gtasks och Evernote). Det beror på vilket dataabonnemang man har för hur viktigt det är, för vissa kan det bli dyrt, framförallt om man inte är medveten om det. Själv har jag just nu 1 GB per månad och det räcker långt; jag håller koll med appen 3G Watchdog (bättre än Tele2:s verktyg).
Appar som bara jobbar lokalt kan ändå ha cache, förutom inställningar även lokal lagring och lokal databas (sqlite) som kom med HTML5 och de webbläsare som stödjer det. EDIT: tror att även appar byggda i java och Objective-C kan ha lokal lagring/sqlite.
Jag minns att det tog en evig tid att backupa ALLA mina appar + data med Titanium. Men om man bara ta en eller några stycken går det fort. Backuperna tar heller ingen stor plats.
Jag har ett obegränsat abonnemang men jag hade 3g watchdogn installerad ett tag och jag kom inte ens upp i 1gb trots användning utan en tanke på att snåla. Men det blev kanske 900MB och mer via wifi så klart. Avinstallerade 3g watchdog för att jag blev så irriterad på den. Jag kunde nämligen inte hitta det gamla datat när den böt månad... Du kanske vet hur?
Funderar iaf på att byta till ett annat abonnemang med typ 2gb begränsning i stället. Har Telenor för att de är de enda som har täckning där jag bor - i Sollentuna 2 mil från Stockholm!!! Uselt av Telia och Tele2...
Sofia75 skrev:Miche skrev:Jag gav appen ett skitdåligt betyg och skrev varför men när jag kollade senast syntes inte betyget. Jag har även anmält appen som malicious!
Jag såg bara ditt betyg. Jag har nämligen precis installerat om och fick upp sidan på svenska. Gissar att du kör på engelska.
Märkligt vilken skillnad det gör vilket språk man använder. Jag har engelska och då såg jag inte heller Miches kommentar. Jag sökte på Recovery commander för att hitta den, och fick då upp en lång lista med träffar. Bytte sen till svenska, och på samma sökord fanns bara den som enda träff. Där såg jag Miches kommentar, fast den var skriven på engelska. Märkligt...
Kimmelie skrev:Sofia75 skrev:Miche skrev:Jag gav appen ett skitdåligt betyg och skrev varför men när jag kollade senast syntes inte betyget. Jag har även anmält appen som malicious!
Märkligt vilken skillnad det gör vilket språk man använder. Jag har engelska och då såg jag inte heller Miches kommentar. Jag sökte på Recovery commander för att hitta den, och fick då upp en lång lista med träffar. Bytte sen till svenska, och på samma sökord fanns bara den som enda träff. Där såg jag Miches kommentar, fast den var skriven på engelska. Märkligt...
Ja, eller snarare knäppt... :/
Kan rekommendera MoneyWise, en bra budgetapp.
Enkel att använda och man har koll på hur mycket pengar man har kvar att spendera varje månad (om man är noga att skriva i alla utgifter).
Språket är svenska och det skrivs i kronor.
Appen räknar även ut hur mycket pengar man har kvar att spendera varje dag månaden ut.
MoneyWise - Android Market
Enkel att använda och man har koll på hur mycket pengar man har kvar att spendera varje månad (om man är noga att skriva i alla utgifter).
Språket är svenska och det skrivs i kronor.
Appen räknar även ut hur mycket pengar man har kvar att spendera varje dag månaden ut.
MoneyWise - Android Market