"Den gyllene blommans förbannelse" på TV2 nu

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

"Den gyllene blommans förbannelse" på TV2 nu

Inläggav Alien » 2012-02-23 23:50:59

Kinesisk långfilm från 2006. Kina i början av 900-talet under Tangdynastins sista år. Det är dagen före Chong Yang-festivalen och det kejserliga palatset fylls med gyllene blommor. Men bakom den vackra fasaden utspelas en maktkamp mellan kejsaren, hans tre söner och kejsarinnan. Förräderi, svek och passion ställer make mot maka och far mot söner. Regi: Zhang Yimou.

Edit: Ändrade från "Curse of the golden flower", eftersom filmen faktiskt har en svensk titel fast SVT inte tycks ha vetat det.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Curse of the golden flower på TV2 nu

Inläggav Moggy » 2012-02-24 0:13:41

Den filmen är en upplevelse och väldigt sevärd. Dels är det en visuell upplevelse då den är snyggt filmad och dels så är maktkampen grymt bra skildrad. Alla är låsta i sina roller och måste följa det som förväntas av dom men dom lyckas ändå manipulera utan att falla ur sina roller. Se den!
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Iridia » 2012-02-24 0:21:23

Tror jag sett den förut. Vackra miljöer, jobbig story.

Varför har den där tjejen huvudrollen i typ alla kinesiska filmer? Det borde ju finnas några fler att välja mellan kan man tycka... Kinas motsvarighet till Helena Bergström?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Alien » 2012-02-24 1:56:33

Chong Yang-festivalen skulle fira familjelns enighet, men det är inte mycket kvar av familjen när den äger rum. Fantastiska mass- och stridscener, den filmen var dyr att göra.

Gong LI är regissören Zhang Yimous favoritskådespelerksa. Men det finns ju andra också som Zhang Ziyi, som spelade den kvinnliga huvudrollen i Vägen hem och spelat i Hero, Flying Daggers Crouching Tiger, Hidden Dragon.

Vägen hem (som också gick nyligen i TV) hör till de filmer av Zhang Yimou, som jag egentligen tycker bättre än om de vackra och grymma historiska filmerna. Handlar om en skollärares död och begravning, med tillbakablickar på hur han och hans fru möttes. En kärlek som håller i 40 år.
Alien
Moderator

Inläggav Iridia » 2012-02-24 7:51:41

Vilken gräslig och vansinnigt orealistisk film! Kombinationen av finstämda scener i slott med neonfärgat prål och plötsliga attacker från vilt slaktande spindelmannen-ninjor som ur en sämre Hong Kong-rulle blev inte sådär jättelyckad... När även kungafamiljen började hacka ihjäl varandra stängde jag av och gick och la mig.

Antar att den slutade sådär nihilistiskt som kinesiska filmer så ofta brukar: alla dog en helt meningslös död och inget blev bättre?
Iridia

Inläggav Krake » 2012-02-24 10:19:07

Jag har för mig att kungen överlevde och fortsatte att inte bry sig om någonting. Håller med om att filmen är kass. En av de sämsta jag sett faktiskt. Filmiskt är den klassiskt kinesisk och det har jag inget emot (även om jag inte är överdrivet förtjust i filmer utan vettig handling där folk flyger omkring och allt ska se vackert ut, som det ofta är i kinesiska filmer tex Crouching Tiger, Hidden Dragon).
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav Iridia » 2012-02-24 11:03:03

Ja, vad är det med östasiatiska filmer och detta eviga svävande egentligen? Inkl alla karatefilmer där tyngdlagen mer eller mindre upphävs. OK om det är ren fantasy men annars blir det så orealistiskt att det förstör mer än det tillför. Det blev löjligt redan i Matrix men där hade man åtminstone en vettig story som förklaring. I många asiatiska filmer verkar logiken spela mindre roll än att det ser coolt ut.
Iridia

Re: "Den gyllene blommans förbannelse" på TV2 nu

Inläggav Alien » 2012-02-24 13:31:29

Filmens intrig bygger faktiskt på en pjäs från 30-talet. Det handlar om kunglig (kejserlig) maktkamp precis som i grekiska tragedier (typ Agamemnon och Klytaimnestra), Shakespeares pjäser och serier från romarriden, som Claudius. Så det är faktiskt inte exklusivt kinesiskt. Men filmen har såvitt jag vet ingen exakt historisk motsvarighet.

"Den gyllene blomman" är förstås krysantemum, som symboliserar kejsaren. Krysantemum är också något som Chong Yang-festivalen firas med. Festivalen äger rum den nionde dagen i den nionde månaden enligt den gamla kinesiska månkalendern. Kejsarinnans broderande av krysantemumblomman har en speciell avsikt.

En kejsare har oinskränkt makt. De enda som kan hota honom (när han besegrat sina yttre fiender i krig) är hans egen familj. Den mest sympatiska personen är prins Yuanjie, som gör uppror inte för maktens skull utan för att rädda sin mors liv.
Alien
Moderator

Inläggav Miche » 2012-02-24 13:36:20

När jag läser vad Iridia skrivit ovan så är jag glad att jag inte försökte se filmen, jag avskyr sånt där östasiatiskt våldstrams!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Iridia » 2012-02-24 14:09:33

Alien skrev:Filmens intrig bygger faktiskt på en pjäs från 30-talet. Det handlar om kunglig (kejserlig) maktkamp precis som i grekiska tragedier (typ Agamemnon och Klytaimnestra), Shakespeares pjäser och serier från romarriden, som Claudius. Så det är faktiskt inte exklusivt kinesiskt. Men filmen har såvitt jag vet ingen exakt historisk motsvarighet.

Ja, att den hade ett element av grekisk tragedi var ju uppenbart, och hade säkert kunnat vara intressant om man hållit sig till en genre. Bra regissörer kan döda alla som behöver gå åt för handlingens skull utan att det blir Hong Kong-matiné över det hela. Här kändes det som om regissören lämnat över alla våldsscener till sin tonåriga son.

"Den gyllene blomman" är förstås krysantemum, som symboliserar kejsaren. Krysantemum är också något som Chong Yang-festivalen firas med. Festivalen äger rum den nionde dagen i den nionde månaden enligt den gamla kinesiska månkalendern. Kejsarinnans broderande av krysantemumblomman har en speciell avsikt.

Jaha.

En kejsare har oinskränkt makt. De enda som kan hota honom (när han besegrat sina yttre fiender i krig) är hans egen familj.

Verkar jobbigt.

Den mest sympatiska personen är prins Yuanjie, som gör uppror inte för maktens skull utan för att rädda sin mors liv.

Ja, det var ju fint och så. Om de bara hade skippat spindelmannenninjorna.
Iridia

Inläggav Dagobert » 2012-02-25 5:05:56

Jag ska provtitta på blomman.

En kinesisk film jag tycker mycket om är Raise the red lantern (Den röda lyktan).
http://www.imdb.com/title/tt0101640/
Inget övernaturligt, bara vacker dramatik.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Alien » 2012-02-25 5:27:36

Ja, den är vacker men också tragisk. Kvinnors instängda liv som konkubiner. Kommer ihåg slutrepliken "Nimen sharen".
Alien
Moderator

Inläggav Iridia » 2012-02-25 5:58:51

Ja, den var väldigt fint filmad (och helt ninja-fri). Men väldigt tragisk som sagt. Har sett den flera gånger. Visst var det samma tjej i den också?
Iridia

Inläggav Alien » 2012-02-25 6:09:22

Ja, det var Gong Li som spelade huvudpersonen Songlian. Som sagt, hon är Zhang Yimous favorit.
Alien
Moderator

Inläggav Iridia » 2012-02-25 11:23:54

Jag gillar henne, hon är sjukt vacker och spelar bra.
Iridia

Inläggav Dagobert » 2012-02-27 0:11:17

Nu har jag försökt titta på den förbannade gyllene blomman. Tycker som Iridia. Gav upp efter 1/3. Förstod inte meningen med historien, fruktansvärt jobbig scenografi, för utstuderade kameravinklar och -åkningar. Masscenerna tydligt konstgjorda.

Crouching tiger, hidden dragon tycker jag däremot om.
Dagobert

Inläggav Alien » 2012-02-27 0:23:40

Meningen, ja en mening jag kan tänka mig är Makten (maktlystnaden) föder grymhet och dödar all naturlig familjekänsla.

En ironi var i en ceremoniscen där en massa människor i kör talar om härskarens vishet och om moral.
Alien
Moderator

Inläggav Dagobert » 2012-02-27 0:44:55

Alien skrev:Meningen, ja en mening jag kan tänka mig är Makten (maktlystnaden) föder grymhet och dödar all naturlig familjekänsla.

Kanske det, men under 1/3 såg jag bara en film om en kung som av någon anledning ville göra sin hustru vansinnig med svamp. Jag är nog inte så bra på dolda meningar ibland.
Dagobert

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in