Definition av "lågemotionell"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Definition av "lågemotionell"

Inläggav Inger » 2009-07-19 18:29:51

Med "lågemotionell" menar jag att helt naturligt inte ha en massa emotioner hela tiden, utan bara nång gång ibland. Att ännu mer sällan ha starka känslor. Och att de går över ganska fort när man väl har dem. Eller som den kanadensiska autisten "jypsy" beskrev det: “My emotions are limited both in quantity and intensity.”

Sen finns förstås också hög- & mdiumemotionella som:

a) har känslor men är omedvetna om dem; som inte får fatt i dem utan hjälp eller introspektion (inte helt ovanligt bland befolkningen i stort, faktiskt).

b) har känslor men kan inte uttrycka dem (vanligt bland introverta, män och bland personer med högerhjärndominans eller dålig koppling mellan hjärnhalvorna).

c) har känslor och skulle kunna uttrycka dem men väljer att låta bli av sociala skäl om situationen inte är passande (vanligt bland icke-aspergare).

d) skulle haft känslor men som lärt sig att förtränga dem eller stänga av dem - ofta av nödvändighet för att överleva outhärdliga situationer (ganska ovanligt tror och hoppas jag).

e) är extremt intellekutellt lagda och ignorerar helt enkelt sina (och ofta andras) känslor, även om de finns där.

Ingen av a-e behöver vara lågemotionell även om det kan verka så.

Men sen finns det faktiskt personer som är lågemotionella på riktigt (skulle dock tro att det är rätt ovanligt, även bland aspergare) samt de som är helt oemotionella (vilket jag tror är ännu mer ovanligt, har hittills bara träffat en enda).
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:37:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-07-19 21:41:04

Tror att jag är hög- o/e multiemotionell enligt din definition.

a)-c) stämmer väldigt bra på mig.

d) stämmer när gäller dödsfall, även på relativt närstående. Jag har lättare att bli tårögd av en sorglig film än t.o.m. när närstående släktingar avlider.

e) har stämt ibland under livet men främst vissa, ganska obehagliga kortare perioder sedan jag upptäckte Asperger. Jag säger obehagliga för det blev ganska otäckt för min omgivning när jag i ökande grad blev nästan kyligt intellektuell och i motsvarande grand minskat emotionell. Kändes lite robotaktigt faktiskt, Som tur var normaliserade sig allt igen efter ett tag.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in