De fördömda - brittisk dokumentär om ryska fd dödsdömda (Dox

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2014-02-13 18:59:20

Det är tydligen ett moratorium mot dodsstraff. Därför har dessa dödsdömda i stället fått livstidsstsraff, i praktiken 25 år.

http://www.svt.se/dox/de-fordomda
Programmet kan ses igen 17 februari el på svt play

Straffkoloni nummer 56 är Rysslands hårdaste fängelse. Där finns 260 fångar. Alla är dömda för mord. För första gången har ett filmteam kunnat dokumentera livet bakom murarna på denna gudsförgätna plats där allt handlar om att överleva.
http://www.svtplay.se/video/1805662/de-fordomda

En dokumentär om ett fängelse mitt i en skog, sju timmars bilfärd från närmsta stad. Vad gör man om man får moterstopp mitt i vintern mitt på vägen? Förhoppningsvis fungerar ens mobil, men det dröjer ju ändå timmar innan man kan få hjälp. Jag tycker de anställda vid fängelset skulle känna sig som fångar också, även om de iaf kan få semester.

Lite svårt att skilja på alla män (Maksim, Andrej, Michail och vad de hette). Maksim hade dödat fyra män, en kvinna och en tioårig pojke, tydligen vid samma tillfälle. Han var givetis full men ångrade bara mordet på barnet. Var det hans mor som hade sagt innan han gick ut "drick inte och gör dumheter", givetvis lydde han inte hennes råd.

Intressant men dystert. Det var vinter när de spelade in, brotten var hemska. Det fanns "frivilliga bögar" som ställde upp mot tobak el te. Fast de borde ju ställt upp gratis, det borde varit de "ofrivilliga bögarna", dvs de heterosexuella männen som fått betalt. Eller kanske "frivilliga" syftade på de som inte våldtogs.

Vi kan aldrig göra bot, sa en mördare, bara genom att ta livet av oss.

Om jag kom ut skulle jag inte hitta något arbete, så jag skulle säkert råna någon. Eller så skulle jag supa mig full och mörda igen.

Alkoholen verkar i sanning vara en förbannelse för ryska män och i förlängningen för deras familjer också.

Jag har aldrig tyckt synd om någon el tyckt att någon fått ett för hårt straff, sa en fångvaktare.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Biskswe » 2014-02-13 19:26:02

Ryssarna daltar inte med sina kriminella..... som i vissa andra länder...

Jag tycker vi ska köpa fångplatser i Ryssland till våra interner.
Företagen kan ju flytta produktionen till billigare länder så varför inte köpa in platser för våra livstidsdömda också.

Sedan tycker jag det är sjukt, att det är så otroligt hårda straff för narkotika.
Du får lägre straff om du slår ihjäl någon än att hantera narkotika/kokain som de gillar på stureplan.
Biskswe

Anslöt: 2013-12-26

Inläggav Alien » 2014-02-13 19:40:11

Biskswe skrev:Sedan tycker jag det är sjukt, att det är så otroligt hårda straff för narkotika.
Du får lägre straff om du slår ihjäl någon än att hantera narkotika/kokain som de gillar på stureplan.

Det är väl snarare sjukt låga straff för våldsbrott. Och straffen kan inte vara så höga (el upptäcktsrisken så stor), eftersom folk iaf knarkar på krogen.

Fängelset i Ryssland måste vara rätt rymningssäkert. Om vinter skulle de frysa ihjäl. Om sommarn skulle de väl dö av svält och utmattning. Även om de lyckades stjäla en bil så skulle den lätt upptäckas från luften på den ödsliga vägen.
Alien
Moderator

Inläggav Biskswe » 2014-02-13 20:08:35

Jag har alltid tyckt att ett bra straff vore att få gräva ner bredband i Norrland :)
hacka & spade :)

Något som jag har stört mig på är att fångarna på anstallter får gymma ... trevligt att inbrottstjuven har varit på tränings läger under sitt 6 månaders fängelsestraff.. tar 100kg i bänk och i god form..
Medans en själv är utarbetad/slutkörd , har inte gått i väggen än men ligger i tapeten.

I inslaget så tyckte jag många skylde på vodkan.
Biskswe

Anslöt: 2013-12-26

Inläggav Alien » 2014-02-13 20:14:45

Men vodkan är ett stort samhällsproblem i Ryssland. Det ingår i kulturen att råsupa. Leder till brott och tidig död för ryska män. Undra på att många ryska kvinnor söker utländska män.

Även många män i det ryska fängelset tränade och var vältränade (fick se dem t o m nakna i tvättrummet). Tatuerade var de också. För mig kommer alltid tatueringar att vara förknippade med fängelsekunder, även om jag vet att det är trendigt även för vanligt folk här.

De hade väl inte så mycket att göra annars i fängelset (högg visst ved också). Men en läste Platon och Plotinos.
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in