Datorn låser sig

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Datorn låser sig

Inläggav Huggorm » 2015-02-20 23:08:41

Min dator "fryser" ibland, alltså fastnar så man inte kan flytta muspekaren eller göra något annat och startknappen funkar inte heller så man får slå av strömmen för att starta om datorn. Den har nog alltid gjort så men i början gick det veckor och månader mellan gångerna och nu kan det hända ett par gånger varje kväll. Det händer aldrig när jag spelar och sällan när jag använder datorn, det händer oftast när jag går iväg en sväng och kommer tillbaka två minuter senare, då sitter det fast.

Var skall man börja leta efter ett sådant fel?

Datorn är tre och ett halvt år gammal men fortfarande relativt pigg så jag vill helst inte skrota hela. Den är från Inet och har en intel i5 2500K 3,3GHz, GeForce GTX560Ti och 64bit win 7 home premium. Vilka mer specs vill ni ha?
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Datorn låser sig

Inläggav Nasheim » 2015-02-21 0:33:25

Om din dator hänger sig när du inte är i närheten så tror jag inte det beror på din hårdvara, utan mer någon mjukvara. Dock kan det vara besvärligt att felsöka. Men börja med att uppdatera windows update, och ibland hjälper det med att uppdatera drivrutinerna. Detta gör du genom att surfa in på tillverkarens hemsida (Intel, nvidia/amd etc) och ladda ner senaste drivrutinerna.
Nasheim

Anslöt: 2012-06-06

Datorn låser sig

Inläggav notwoodstock » 2015-02-21 0:51:21

Min Mac går det att köra hårdvarutest på... :-)Happy

Och programvaror kan man ju möjligtvis göra s.k. binärsökning på vilka program och services som går när den hänger sig. Man kör igång första hälften och ser om den hänger sig alls. Så halverar man mängden som är misstänkt, hälften i taget.

Om det är konflikter mellan två saker, så är jag osäker på var en PC alls kan strula. Dom bygger väl säkrare och säkerare prylar, hoppas man.
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Re: Datorn låser sig

Inläggav Moggy » 2015-02-21 2:08:49

Det är ett problem i Win7 med power save funktionen som gör att det kan bli sådär. Jag hade det på min förra dator och det gick aldrig att fixa till 100%. Finns en hel del att läsa om det om man googlar. En del förslag om diverse inställningar med powercfg men inget sånt funkade för mig.

Lösningen för min del blev att köra ett script via powershell som flyttade muspekaren med några minuters mellanrum för att hindra Windows att gå i power save.

Hittar inte just det jag använde. Hittade däremot en app som verkar göra samma sak.

http://www.symantec.com/connect/downloa ... pc-locking

Är rätt säker på att det här kommer att fixa det hela för dig.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Re: Datorn låser sig

Inläggav Moggy » 2015-02-21 2:17:29

Det här är ett annat alternativ som troligtvis funkar lika bra har har lite fler möjligheter.

https://movemouse.codeplex.com
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Datorn låser sig

Inläggav Huggorm » 2015-02-21 9:32:00

Nasheim skrev:Om din dator hänger sig när du inte är i närheten så tror jag inte det beror på din hårdvara, utan mer någon mjukvara. Dock kan det vara besvärligt att felsöka. Men börja med att uppdatera windows update, och ibland hjälper det med att uppdatera drivrutinerna. Detta gör du genom att surfa in på tillverkarens hemsida (Intel, nvidia/amd etc) och ladda ner senaste drivrutinerna.
windows är uppdaterat men jag kanske kan uppdatera drivrutinerna för hårdvaran om inget annat hjälper
Huggorm

Datorn låser sig

Inläggav Huggorm » 2015-02-21 9:32:50

Moggy skrev:Det är ett problem i Win7 med power save funktionen som gör att det kan bli sådär. Jag hade det på min förra dator och det gick aldrig att fixa till 100%. Finns en hel del att läsa om det om man googlar. En del förslag om diverse inställningar med powercfg men inget sånt funkade för mig.

Lösningen för min del blev att köra ett script via powershell som flyttade muspekaren med några minuters mellanrum för att hindra Windows att gå i power save.

Hittar inte just det jag använde. Hittade däremot en app som verkar göra samma sak.

http://www.symantec.com/connect/downloa ... pc-locking

Är rätt säker på att det här kommer att fixa det hela för dig.
Intressant. Jag har installerat det ena programmet så får vi se hur det går
Huggorm

Återgå till IT-forum

Logga in