Datorn krånglar igen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 0:31:36

Hej!

Min dator stänger av sig själv för att förhindra en krasch, om jag lämnar den på utan att använda den så länge att energisparläget går igång. I tisdags kväll formaterade jag om datorn och lade in Windows 7 igen, allt enligt guide som beskrivs i en tråd här på forumet. Trodde att det skulle hjälpa, men icke.

Jag installerade drivrutinerna till USB-nätverskortet, och det fungerade. Hade åtkomst till Internet. Onsdag eftermiddag slutade Internet att fungera. Visade sig vara bredbandsleverantörens fel. Torsdag eftermiddag kom Internet igång igen, och nätverket fungerar. Men inget Internet i min dator, trots att jag är inloggad på nätverket och nätverskortet fungerar.

Okej, i fredags kopplade jag in smartpbonen till datorn med aladd, och fick Internet i datorn genom mobildata. Sen installerade jag om drivrutinerna till usb-nätverkskortet. Inget förändrades. Fick tips om att gå in i DOS och nollställa IP-adresserna och ge ut nya IP-adresser. Ni vet skriva cmd, sen ipconfig /release och därefter ipconfig/renew. Då fick jag internet genom nätverket.

Idag har jag inte Internet genom vårat nätverk. Jag har nollställt IP-adresserna och gett ut nya IP-adresser. Inget resultat. Har åter kopplat smartphonen till datorn, och kan komma åt Internet i datorn genom att använda mobilens mobildata. Så går ju inte att göra hur länge som helst, jag har 3 GB mobildata och det tar ju slut på nolltid tror jag.

Idag har jag även fått ett annat konstigt problem. När jag svarade på ett mejl från en kompis, hoppade markören som visar var man skriver upp i texten på någon slumpmmässig plats, och om jag då inte var med och kikade så hamnade ju texten jag skrev mitt i något annat jag hade skrivit redan. Vad kan det bero på?

Min dator är bara 2,5 år gammal, så det känns inte som att det är dags för en ny dator ännu. Behöver inte länkar till billiga, begagnade datorer. Ny dator är inte aktuellt förrän denna kraschat helt, och absolut inte förrän efter julafton. Det kan vara jättesvårt att komma med tips över nätet, men alla tips och uppslag som eventuellt kan hjälpa är välkomna.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Datorn krånglar igen

Inläggav matgar » 2013-11-24 6:56:25

Det kan ju vara är fel på USB nätverkskortet.
Har du provat att bara rycka ur det och sen stoppa in det igen när det strular? Har du möjlighet att testa det i någon annan dator?
Har du ofta problem med din internetleverantör? Det skulle kunna vara så att om det blir en kort störning så kan det i teorin "hänga" nätverkskortet. Och du skriver nätverkskort, vad exakt är det för lösning du har. wifi till en AP/router, eller en 3/4g dongel som går direkt till internet?

Angående att markören flyttar på sig så låter det lite som om du skulle kunna ha malware eller nått addon som strular. Svårt att säga nått med säkerhet. Vad var det för program du använde när detta hände?
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Re: Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 11:37:36

När markören flyttade sig skrev jag mejl i gmail..Hände även på chatten här på forumet.

USB-nätverkskortet från Netgear fungerar. Ja, jag har dragit ur det och satt i det igen för att få det att funka. Det hjälper inte nu.

Jag kan se alla nätverk i området och även logga in på vårt eget nätverk. Det kan jag inte göra om nätverkskortet inte fungerar. Jag.kan se att endera så är det ett kryss mellan routern och Internet ellee också inte, verkar inte fungera oavsett vilket. Mellan datorn och routern är det alltid en grln bock. Ni vet, i nätverk- och delningscenter finns det bilder som visar hur anslutningen funkar.

Tyfon har sällan problem. Om det strular, beror det oftast på oss.

Sent from my ST27i using Tapatalk
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Miche » 2013-11-24 13:50:49

Att markören flyttar på sig kan vara något så enkelt att man råkar klicka på musen, då placerar sig markören där musen råkar vara (vilket då givetvis kan bero på att det är fel på musen).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 13:52:52

Vi har riktigt bredband, en fiberkabel. Från beedbamdsjacket i hallen går en sladd till en trådlös router. Vi har två laptops, två smartphones, en nätverksskrivare och ett Wii. Alla använder wifi för att komma åt nätverket och Internet.

Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav kullan » 2013-11-24 14:01:09

När en datormus är " utbränd" så hoppar markören lite som den vill. Jag har fått byta datormus 2 ggr nu under hösten. Den ena gången för att den mus som följde med datorn när juag köpte den inte fungerade längre. Då tog jag en jag hade hemma sedan förr. Även den var tydligen " utbränd". fick åka och köpa en ny.

Enligt Bahnhof som är min operatör äger inte operatören kablarna inne i själva huset utan där har tekniker som fastighetsägaren anlitat kopplat in kablar och uttag. Jag kan säga att uppe i Mora såg inte dosorna ut som här i Ludvika och varje lägenhet hade en egen " Box som man skulle sköta själv. Vid problem ska elkontakten till boxen dras ut o ca 10 sek och sen skulle man starta om datorn. Jag behövde aldrig kalla på min operatör för det krånglade bara när det blev en kabel av klippt med grävmaskin och vid kraftigt blåsväder. Från 2009 - 2o12 hade jag kanske max 5 stopp utspritt på den tiden.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Re: Sv: Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 16:35:07

Miche skrev:Att markören flyttar på sig kan vara något så enkelt att man råkar klicka på musen, då placerar sig markören där musen råkar vara (vilket då givetvis kan bero på att det är fel på musen).

Ja, det kan ju vara fel på musen. Fast den är ju bara någon mänad gammal. Kan iofs vara fel på den ändå. Pluppen till den trådlösa datormusen sitter i usb-hubben. Den har legat bakom.datorn, ovanpå härvan med sladdar. Igår kväll innan läggdags satte jag upp usb-hubben under en hylla med sån där tack-it häftmassa man satte upp planscher med förr när man var barn och tonåring. Nu ska det vara mer fritt till usb-hubben. Visserligen står det rn papplåda med datorprylar där också, men aå kinkigt kan det väl inte vara.

Nu har inte heller geocache Internet. Tyfon (bredbandsleverantören) har ingen störning. Jag ska prova att gå in och nollställa ip-adresserna och ge ut nya, och sen dra ur sladden på routern en kvart..Annars vet jag inte.

Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Miche » 2013-11-24 16:53:21

Har du pekplatta på datorn? Det kan vara den som stör (det är lätt hänt att man kommer åt den med handen när man skriver)...

Det brukar gå att inaktivera pekplattan.
Miche

Inläggav Zirre » 2013-11-24 16:57:34

Lilla Gumman skrev:När markören flyttade sig skrev jag mejl i gmail..Hände även på chatten här på forumet.

Har också upplevt att markören/musen hoppar runt när jag är i chatten.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 17:04:35

Zirre skrev:
Lilla Gumman skrev:När markören flyttade sig skrev jag mejl i gmail..Hände även på chatten här på forumet.

Har också upplevt att markören/musen hoppar runt när jag är i chatten.

Konstigt, det har aldrig hänt mig någon gång förut på alla år chatten funnits. Men jag tror dig absolut.

Nu när jag satte upp usb-hubben under hyllan funkar musen bättre (åtminstone när jag testade nyss) så det kan ju ha varit grejor i vägen som störde signalen.

Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 17:26:01

Verkar vara routern som krånglar. Jag gick in i routern för att kolla inställningarna i den. Både Destinatiin LAN IP, Subnet Mask och Default Gateway är fyra nollor. Både i Gateway och Router. Det står också "Select set number", och jag kan välja mellan 1 och 20, vad är det för nåt?

Lilla Gumman

Inläggav Zirre » 2013-11-24 17:31:40

Kan routeen koppla fler än 5 enheter? (en dator, skrivare, 2 smartphones och wii) Koppla bort en enhet (en smartphone) och testa hur det blir.
Zirre

Inläggav Zirre » 2013-11-24 17:41:27

Zirre skrev:Kan routeen koppla fler än 5 enheter? (en dator, skrivare, 2 smartphones och wii) Koppla bort en enhet (en smartphone) och testa hur det blir.

Våran förra router kunde inte det.
Zirre

Datorn krånglar igen

Inläggav Miche » 2013-11-24 18:45:30

Det brukar vara en begränsning rent fysiskt men sällan på WiFi, då brukar de klara fler än fyra. Själv har jag drygt tio enheter på min, drygt hälften av de trådlöst. Det är dock inte så ofta alla är igång men det har hänt...
Miche

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 20:10:31

Vi har inte alla enheterna igång samtidigt. Skrivaren står avstängt till den behövs och Wiiet använder Internet bara nån enstaka gång. Det är våra två laptops som är uppkopplade mot Internet, och så våra smartphones.

Om jag pingar 8.8.8.8 så får jag till svar "Målnätet kan inte nås".

Jag har som vanligt inte skrivit upp vad det ska stå på Subnet Mask och liknande. Felet ligger där. Jag får googla och leta reda på vad det ska stå där, så är problemet med nätverket löst antagligen. Blev väl nollställt när vi resetade routern sist.

Ber om ursäkt för den otillåtna Tapatalk-signaturen i förra inlägget, jag har fått nollställa allt i telefonen för nästan två veckor sen och har inte tänkt på att ta bort signaturen, nu är det gjort. Gick inte att plocka bort signaturen när det väl var postat, kanske kan nån moderator göra detta?
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 20:18:16

Zirre skrev:Kan routeen koppla fler än 5 enheter? (en dator, skrivare, 2 smartphones och wii) Koppla bort en enhet (en smartphone) och testa hur det blir.

I routern står det att DHCP nätverk är aktiverat, och att 50 stycken kan vara inne samtidigt. Som mest är det 4 enheter igång samtidigt. För tillfället 3, jag har klickat bort wifi i min smartphone eftersom det ändå inte fungerar.

Jag har idag haft problem med att använda mobildata i själva smartphonen i våran lägenhet, men att koppla smartphonen till datorn och använda mobildata den vägen funkar. Utanför vår lägenhet fungerar mobildata i smartphonen. Verkar mysko.
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 20:36:38

Det kan inte vara så att geocaches dator är för gammal (en snart 8 år gammal dator med Vista) och nåt ligger och stör i routern? Eller att min dator (2 1/2 år med Windows 7) har nåt problem i sig som har sabbat nätverket?
Lilla Gumman

Inläggav Zirre » 2013-11-24 21:34:01

Zirre

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 22:21:34

Verkar inte så seriöst program, men eftersom jag nu vet hur jag gör för att formatera om datorn och lägga in Windows 7 igen, har jag inte så mycket att förlora. Provar, för ingen annan verkar kunna hjälpa.
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 22:41:33

Lilla Gumman skrev:

Verkar inte så seriöst program, men eftersom jag nu vet hur jag gör för att formatera om datorn och lägga in Windows 7 igen, har jag inte så mycket att förlora. Provar, för ingen annan verkar kunna hjälpa.

Precis som jag misstänkte. Programmet hittar tolv stycken drivrutiner som måste uppdateras, och sen måste man betala för att kunna rätta till dom. Det kan säkert vara till nytta, fast just nu betalar jag inte. Går säkert att ta reda på vilka drivrutiner som behöver uppdateras och sen uppdatera dom manuellt.

Tidigare idag ringde geocache till Tyfon och felet låg inte hos dem. Nu har han provat att koppla sin dator direkt till datajacket i hallen, menn det funkade inte heller. Det skulle kunna vara datajacket i hallen som krånglar. Vi har bett LudvikaHem att byta det, och det har antagligen gjorts när vi inte varit hemma. Jag vet inte.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-24 23:18:04

För övrigt kommer jag inte ens in i routerns inställningar längre. Den adress som routern har funkar inte, då plötsligen har jag inget nätverk och inget internet, trots att jag har kopplat smartphonen till datorn och kan surfa som vanligt fast med mobildata.

Så eftersom jag inte kommer in i routerns inställningar är det inget jag kan göra för att vi ska få Internet igen. Butiken där routern köptes kan inte fixa routern ens mot betalning. Möjligen om nån vill göra det på sin fritid.
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-25 0:32:42

Jag ska ringa till Tyfon imorgon. Mitt sista hopp är att dom kan guida oss hur vi ska göra.
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Miche » 2013-11-25 2:47:02

Routern går att nollställa helt så du kan börja om från början, det brukar finnas ett litet hål på baksidan där det står Reset, för att trycka på knappen brukar det fungera med ett uträtat metallgem, själva nollställningen brukar gå till så att man slår på strömmen med resetknappen intryckt i några sekunder.

Har du f.ö. provat att nå routern från geocaches dator eller mobilerna?
Miche

Datorn krånglar igen

Inläggav matgar » 2013-11-25 10:25:11

Lilla Gumman skrev:Jag har som vanligt inte skrivit upp vad det ska stå på Subnet Mask och liknande. Felet ligger där. Jag får googla och leta reda på vad det ska stå där, så är problemet med nätverket löst antagligen. Blev väl nollställt när vi resetade routern sist.

Jag tolkar detta som att WAN adressen (ut mot internet) är nollor.
Detta indikerar att ni(routern) inte får någon IP adress från Tyfon.

Lilla Gumman skrev:Det kan inte vara så att geocaches dator är för gammal (en snart 8 år gammal dator med Vista) och nåt ligger och stör i routern? Eller att min dator (2 1/2 år med Windows 7) har nåt problem i sig som har sabbat nätverket?

Åldern på datorn och att han kör Vista ska inte påverka nått. (jag kör själv Vista). Det kan hända att en dator/nätverkskort får fnatt och stör ut nätverket.
Detta kan tex hända om man har nått program som bryggar nätverkskortet. tex ett program som man kan köra andra operativsystem i tex VMWare. Detta kan leda till att trafiken "loopas" och man får en så kallad broadcast storm på nätverket.
Detta kan man testa genom att koppla ut alla enheter och sedan testa dom var för sig.

Lilla Gumman skrev:Tidigare idag ringde geocache till Tyfon och felet låg inte hos dem. Nu har han provat att koppla sin dator direkt till datajacket i hallen, menn det funkade inte heller. Det skulle kunna vara datajacket i hallen som krånglar. Vi har bett LudvikaHem att byta det, och det har antagligen gjorts när vi inte varit hemma. Jag vet inte.

Jag var först inne på att det skulle vara eran router som strulade.
Men om geocache har testat med datorn direkt i vägguttaget så skulle jag kunna tänka mig en trasig port i fastighets switchen eller någon liknande.
Jag skulle rekommendera att testa med andra datorer (direkt i uttaget) eller iaf med brandväggen avstängd på geocache's dator, om ni fortfarande inte får någon IP via vägguttaget då så är det antigen Tyfon (eran operatör) eller om ni har ett stadsnät så dom som driver stadsnätet (möjligen fastighetsägaren) som måste felsöka.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Återgå till IT-forum

Logga in