Datorn krånglar igen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Datorn krånglar igen

Inläggav kullan » 2013-11-27 14:13:45

Jag har haft 2 androider och båda har sökt upp Wifi. Sen om man kan bruka Wifi - nätet är en annan femma.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Datorn krånglar igen

Inläggav slackern » 2013-11-27 15:14:41

barracuber skrev:
slackern skrev:
Zirre skrev:Om man är på ett wifi stängs mobildata av. Det är så det funkar.

Är det så på alla androidmobiler?

Det tvivlar jag på.

På grund av att Android är ett så öppet system, open source i princip, att det är en guldgruva för programmerare att bygga egna ROMs ("custom ROMS") som bygger på standardandroid ("vanilla android"). Vilket visar sig i hur många olika custom ROMS som finns där ute. Om man vill köra standardandroid ska man undvika märken typ Samsung, HTC, LG, ZTE, Sony och enbart gå på modeller som heter Nexus, vilket skvallar om att då får man vanilla android.

Det är en Nexus jag har. :) Har inget att klaga på än så länge. Den duger gott åt mig.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Datorn krånglar igen

Inläggav Miche » 2013-11-27 16:18:07

barracuber skrev:[OT-wifi]

jag känner inte till iphone i detalj men är inte nöjd med hur wifi fungerar i Android. Tidigare hade jag inga problem med det eftersom jag antingen är hemma på vårt bredband eller på typ bibblan.

För ett tag sedan hade vi svag wifitäckning på andra våningen . Då skaffade vi en sorts wififörstärkare på Clas Ohlson för 299 kr. Jag frågade säljaren hur den fungerar - han påstod att det är en enkel form av repeater - men hans förklaring hängde inte ihop kom jag på sedan. Den skapar iaf ett sorts parallellnät av det vanliga bredbandet, som två ringar som går in i varandra. Det fungerar ok eftersom täckningen förbättrades. Utökningen får ett eget SSID som heter samma som vanliga bredbandet + _EXT. T ex om det vanliga heter COMHEM33 heter utökningen COMHEM33_EXT. Man har alltså två wifi istället för ett och väljer vilket man vill ansluta till. Mitt problem med Android är att den inte är konsekvent. Om jag väljer COMHEM33 kanske den ändå ansluter till COMHEM33_EXT. Och även tvärtom. Så det är bedrövligt. Men det är inte säkert att det är ett genuint androidfel eftersom jag har delvis samma problem på macbooken (OS X Mavericks). Windows verkar funka tror jag.

[/OT-wifi]

Knappast vad jag skulle kalla repeater... Den jag har använder samma SSID som mitt WiFi och det är inga problem alls med täcknngen.

Tillbaka OnTopic (nåja...)
Min surfplatta Samsung Galaxy Tab GT-P1000 slår på WiFi lite då och då, ibland misslyckas den, ibland lyckas den men lyckas med att kommunicera över WiFi så jag måste slå av och slå på, emellanåt slår den dessutom av mobildata (händer ibland även på mobilen, LG P-500), jävla struligt.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Datorn krånglar igen

Inläggav Miche » 2013-11-27 16:19:08

barracuber skrev:[OT-wifi]

jag känner inte till iphone i detalj men är inte nöjd med hur wifi fungerar i Android. Tidigare hade jag inga problem med det eftersom jag antingen är hemma på vårt bredband eller på typ bibblan.

För ett tag sedan hade vi svag wifitäckning på andra våningen . Då skaffade vi en sorts wififörstärkare på Clas Ohlson för 299 kr. Jag frågade säljaren hur den fungerar - han påstod att det är en enkel form av repeater - men hans förklaring hängde inte ihop kom jag på sedan. Den skapar iaf ett sorts parallellnät av det vanliga bredbandet, som två ringar som går in i varandra. Det fungerar ok eftersom täckningen förbättrades. Utökningen får ett eget SSID som heter samma som vanliga bredbandet + _EXT. T ex om det vanliga heter COMHEM33 heter utökningen COMHEM33_EXT. Man har alltså två wifi istället för ett och väljer vilket man vill ansluta till. Mitt problem med Android är att den inte är konsekvent. Om jag väljer COMHEM33 kanske den ändå ansluter till COMHEM33_EXT. Och även tvärtom. Så det är bedrövligt. Men det är inte säkert att det är ett genuint androidfel eftersom jag har delvis samma problem på macbooken (OS X Mavericks). Windows verkar funka tror jag.

[/OT-wifi]

Knappast vad jag skulle kalla repeater... Den jag har använder samma SSID som mitt WiFi och det är inga problem alls med täcknngen.

Tillbaka OnTopic (nåja...)
Min surfplatta Samsung Galaxy Tab GT-P1000 slår på WiFi lite då och då, ibland misslyckas den, ibland lyckas den men lyckas med att kommunicera över WiFi så jag måste slå av och slå på, emellanåt slår den dessutom av mobildata (händer ibland även på mobilen, LG P-500), jävla struligt.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Datorn krånglar igen

Inläggav Zirre » 2013-11-27 18:09:43

barracuber skrev:
slackern skrev:
Zirre skrev:Om man är på ett wifi stängs mobildata av. Det är så det funkar.

Är det så på alla androidmobiler?

Det tvivlar jag på.

På grund av att Android är ett så öppet system, open source i princip, att det är en guldgruva för programmerare att bygga egna ROMs ("custom ROMS") som bygger på standardandroid ("vanilla android"). Vilket visar sig i hur många olika custom ROMS som finns där ute. Om man vill köra standardandroid ska man undvika märken typ Samsung, HTC, LG, ZTE, Sony och enbart gå på modeller som heter Nexus, vilket skvallar om att då får man vanilla android.

Både Samsung och LG har gjort en Nexus.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-28 22:38:08

Datorn funkar igen.

Jag fick hjälp av matgar att reseta routern på riktigt. Sen vidade det sig att jag hade problem med DNS, och då angav jag Googles server (ni vet 8.8.8.8). Nu kan både jag och geocache komma åt nätverket och använda bredbandet.

Jag installerade ju om Windows för ett par veckor sen och behövde uppdatera alla drivrutiner. Igår uppdaterade jag BIOS på eget bevåg och upptäckte att så gör man inte, alla drivrutiner försvann. Men datorn protesterade inte mot uppdatering av BIOS (i princip överklockade jag processorn, om jag har fatat det rätt). Men med marxistens hjälp hittade jag alla viktiga drivrutiner och datorn fungerar nu som den ska igen.

Att datorn fick blåskärm efter en tids inaktivitet (eller om skärmen fälldes ner och datorn inte var avstängd) och stängde av sig själv, har marxisten löst. Lite googlande av honom och det visade sig att felet är känt av Microsoft. Fick skriva in lite uppgifter, fick en länk på mejlen, installerade nånting vad det nu var, och problemet är löst.

Återstår bara en sak. Att YouTube hackar. Det har väl YouTube alltid gjort, men nu går det nästan inte att lyssna längre. Det tar tid att ladda, och det låter gräsligt. Kan det ha något med Shockwave Flash att göra, eller liknande? Grafikdrivrutinerna är installerade och fungerar. Drivrutinerna till ljudet med. Vad kan det annars vara?

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-28 22:55:59

Jag kommer in på YouTube, men så snart jag valt ett klipp så laddas det inte och oavsett vilken flik jag klickar på i Chrome så visas YouTube-sidan. När jag stänger YouTube-fliken funkar allt som vanligt igen.

Nu är jag hänvisad till YouTube i mobilen. Tur att jag har YouTube där i alla fall.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav nallen » 2013-11-28 22:56:30

Man kan prova att köra youtube med HTML5: http://www.youtube.com/html5
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-28 23:08:12

nallen skrev:Man kan prova att köra youtube med HTML5: http://www.youtube.com/html5

Med HTML5 så funkar det att starta ett YouTube-klipp och sen göra annat, vilket inte gick förut. Men klippet stannar och kommer ingenstans, det var video utan musik i 7 sekunder, sen ingenting mer.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav nallen » 2013-11-28 23:12:04

:-( då har jag inga bättre förslag än att meckla med Flash player och drivrutiner - ingen favoritsysselsättning direkt.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-28 23:54:36

Det kan ju vara så att YouTube inte längre fungerar i Chrome. Jag har googlat och det verkar som om det är fler än jag som har problem med YouTube i Chrome.

Jag har haft Chrome länge och trivs med det, vill inte byta webbläsare. Så nej, byta webbläsare för att få YouTube att fungera bättre är inte aktuellt, jag kör jag hellre YouTube i mobilen eller startar IE endast för att köra YouTube och använder Chrome som vanligt till allt övrigt.

För övrigt så funkar inte ljudet i datorn. Jag försökte spela upp en musikfil som finns i datorn. Då får jag upp "Ett fel uppstod när filen spelades upp i Windows Media Player." och om jag klickar mig vidare kommer jag till Microsofts Windows-sida som säger:
Windows Media Player-fel C00D11B1
Det går inte att spela upp filen i Windows Media Player.

Sen får jag tips om att gå in i Enhetshanteraren och kolla. I Enhetshanteraren är det inget fel på ljudet, det ser bra ut. Om jag högerklickar på Realtek High Definition Audio och väljer Egenskaper, så står det: "Den här enheten fungerar korrekt." men det gör den ju inte alls.

Kan det vara så att jag har fel ljuddrivrutin? Snälla, alla tips är välkomna, stora som små.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav kullan » 2013-11-28 23:58:11

Internet Explorer funkar inte alltid på youtube heller. Dock har jag aldrig haft strul att ta mig in via firefox på youtube. Jag trivs bäst med firefox men smaken är ju olika.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-29 0:15:43

Jaja, nu har jag hittat drivrutinerna till ljudet från tillverkarens egen hemsida och inte Toshiba-skiten. Först skulle det ta 1 timme ungefär (okej då, grafikdrivrutinerna tog också nåt liknande att ladda ner), sen ändrades det till 7 timmar, och sen blev det misslyckat på grund av nätverksfel.

Så vi börjar med att hitta rätt drivrutiner till ljudet. Sen kan vi ta tag i problemet med YouTube, bara ljudet funkar.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-29 11:48:36

Nåja, jag har uppgraderat Tyfon bredband från 10/10 till 100/10. Tyfon skickar ett meddelande om när det börjar gälla. Vi får se hur YouTube beter sig då.

Tack alla för hjälp i tråden.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in