Datorn krånglar igen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-26 9:45:24

marxisten skrev:
Lilla Gumman skrev:Antar att man kan ställa in så att den går in i enetgisparläge först efter ett par timmar. Just vid energisparläge kraschar datorn och stängs av.

Det är enkelt, gör såhär.

"Start" - "Kontrollpanelen" - "System och säkerhet" - "Energialternativ" - "Ändra schemainställningar".

Eller, man kan komma åt dom genom nån ikon nere vid klockan i akrtivitetslisten har jag för mig.

Just det, jag glömde att det efter 5 timmar finns ett alternativ som heter Aldrig. Då kan datorn vara på hela dan utan att slockna, och då riskerar Windows inte heller att krascha. Nu har jag valt 5 timmar, om vi blir tvugna att följa tipset att ha sladden till min dator och att jag delar ut Internet kan jag välja Aldrig.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-26 10:07:53

Jag är inne i routerns inställningar.

Det gick bra att pinga:

PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=50 time=16.5 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=50 time=16.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=50 time=16.2 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=50 time=16.2 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=50 time=16.2 ms
--- 8.8.8.8 ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 16.2/16.3/16.5 ms

Och när jag tittade så hade nätverket internetåtkomst. Glad i hågen drog jag ur smartphonen från usb-hubben. Plötsligen hade jag inte Internet. Stoppade i smartphonen i usb-hubben igen, och bockade i att usb-sammanlänka. Inget internet ens genom smartphonens mobildata. Fick logga ur mig ur nätverket och stänga av wifi i smartphonen, så gick det.

Nu har jag slut på idéer.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Re: Sv: Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-26 10:09:15

Jo, jag fick ju Internet genom.mobilen efter en stund.

Men jag har fortfarande prolem att komma åt routerns inställningr. Chrome hittar inte sidan, eller också finns det inget internet. Ibland går det, inte alltid.

Nu idag ska jag göra annat. Kom gärna med massor av tips, som jag kan testa senare idag eller imorgon.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav kullan » 2013-11-26 10:26:53

Jag funderar på när Ludvikahem monterade in statsnät i lägenheterna. Sen funderar jag på om den utrustning man kan montera in på så sätt kan ha olika bra eller dålig kvalitet. Ludvikahem är känt för att slarva med servicen av lägenheterna så varför skulle inte detta kunna vara ett ännu ett exempel. Sen kan de ju skylla på hyresgästens privata router.

Min Router är en Neatgear och den krånglar aldrig. Nu använder jag visserligen inte det trådlösa på datorn då det inte funkade men jag har wifi till mobilen och minidatorn vid behov. Mitt mobila bredband funkar nog inte längre då det är över 1 år sedan jag brukade det.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Re: Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-26 10:31:33

Vi har ju internet om vi kopplar en kabel till datajacket i hallen. Alltså levererar Tyfon internet och datajacket fungerar Det är allt vi vet, egentligen. Kabel och router är våra egna.
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Miche » 2013-11-26 11:57:05

@LG, om du kan få routern att koppla upp på Internet och komma åt den samtidigt så skulle du kunna tillåta Remote management och sen skicka routerns IP-adress på nätet och inloggningsuppgifter i ett PM till någon som kan hjälpa dig att gå igenom samtliga inställningar (ex.vis matgar som ju har bra kunskaper i ämnet om nu matgar ställer upp på det).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Datorn krånglar igen

Inläggav matgar » 2013-11-26 13:11:06

Lilla Gumman skrev:Jag kopplade in routern och loggade in på nätverket. Då hade vi ingen internetåtkomst. Lyckades komma in i routern, men det blev snabbt "ingen internetåtkomst". Jag resetade då routern igen. Vi är mycket bekanta med den knappen.

Efter reset gick jag in i routern och bytte nätverksnamn. Sparade. Då blev det åter "ingen internetåtkomst". Lyckades komma in i routerns inställningar igen genom att ta bort det som stod efter 192.168.1.1, det står ju alltid något beroende på var i inställningarna man är och om man har sparat en inställning. Sedan lyckades jag hitta något som heter "återställ till fabriksinställningar". Jag gjorde så. När jag sparade det, kom det åter upp "ingen internetanslutning".

Jag måste fråga. När du säger att det blir "ingen internetåtkomst" är det på direkten efter det att du sparar? För beroende på vad man gör i en router så måste den starta om sig själv, och då blir man ju av med internet tills den kommit igång igen. Detta kan ta några minuter. Har ni väntat och se om ni får tillbaks internet igen?

Annars så kan håller jag med det som Miche sa, det går att hjälpa till via fjärrskrivbord. Problemet med fjärrskrivbord är att den lokala användaren blir utloggad. Och kan dom inte se vad man gör. Dessutom måste man öppna upp port 3389 i router/brandvägg.
Jag kan rekommendera teamviewer.com istället.. Där kan motparten se vad man gör (bra för att lära ut) samt att tror det funkar utan att man öppnar upp i branväggen.
Man laddar ner en exe fil som funkar antingen som installations media eller så kör man programmet direkt.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Datorn krånglar igen

Inläggav kullan » 2013-11-26 13:16:09

Jag har fått lära mig att vänta med att starta om datorn när jag restartar routern. Dvs vänta kanske i 10 min efter att alla lampor blivit tända på routern. Sen startar man datorn och då ska routern hitta bredbandet igen. Har man för bråttom kan det glappa och routern tappar uppkopplingen igen.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-26 16:30:43

Ok, vänta en stund alltså, med att sätta på datorerna.

Vi har inget Internet alls. Men ja, det blir inget internet när jag har sparat en inställning i routern. Det brukar det inte bli. Och det är inte.jämt vi kommer in i routerns inställningar.

Ska ladda ner programmet senast under morgondagen.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-26 17:30:31

matgar skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag kopplade in routern och loggade in på nätverket. Då hade vi ingen internetåtkomst. Lyckades komma in i routern, men det blev snabbt "ingen internetåtkomst". Jag resetade då routern igen. Vi är mycket bekanta med den knappen.

Efter reset gick jag in i routern och bytte nätverksnamn. Sparade. Då blev det åter "ingen internetåtkomst". Lyckades komma in i routerns inställningar igen genom att ta bort det som stod efter 192.168.1.1, det står ju alltid något beroende på var i inställningarna man är och om man har sparat en inställning. Sedan lyckades jag hitta något som heter "återställ till fabriksinställningar". Jag gjorde så. När jag sparade det, kom det åter upp "ingen internetanslutning".

Jag måste fråga. När du säger att det blir "ingen internetåtkomst" är det på direkten efter det att du sparar? För beroende på vad man gör i en router så måste den starta om sig själv, och då blir man ju av med internet tills den kommit igång igen. Detta kan ta några minuter. Har ni väntat och se om ni får tillbaks internet igen?

Annars så kan håller jag med det som Miche sa, det går att hjälpa till via fjärrskrivbord. Problemet med fjärrskrivbord är att den lokala användaren blir utloggad. Och kan dom inte se vad man gör. Dessutom måste man öppna upp port 3389 i router/brandvägg.
Jag kan rekommendera teamviewer.com istället.. Där kan motparten se vad man gör (bra för att lära ut) samt att tror det funkar utan att man öppnar upp i branväggen.
Man laddar ner en exe fil som funkar antingen som installations media eller så kör man programmet direkt.

När jag har installerat teamviewer på datorn, är du beredd att hjälpa till?

På tal om problem med nätverk och Internet:
En sak som stör mig är att smartohonen titt som tätt sätter på wifi, och då blir det en krock med mobildatan så att jag tappar Internet. Det har väl att göra med att telefonen har platsbaserad wifi aktiverat, men jag hittar inget i inställningarna. Hur plockar jag bort vårt nätverk från telefonen (tillfälligt, till routern fungerar igen)?
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav barracuber » 2013-11-26 18:14:42

LG,

det finns egentligen inget platsberoende wifi. Wifi bara scannar varje gång just där man är. Platsberoende wifi finns bara i meningen i att, om den hittat ett wifi som den får bra kontakt med, så lagrar den det i listan. Det är därför som man snabbt kan koppla upp sig på sitt hemma wifi när man kommer hem t ex.

Om jag exempelvis går till biblioteket så känner den direkt av att det finns ett wifi där som heter BIBL. Den t.o.m. ansluter sig direkt eftersom det är ett öppet wifi. När jag går hem samma sak - den hittar direkt mitt hemma wifi samt loggar in eftersom jag har gett den nyckeln för länge sedan.

Att plocka bort ett wifi från listan heter "Dölja" (Hide). Leta efter den knappen när du klickar på ett visst wifi.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-26 22:00:31

Okej, tack för svar barracuber.

Vad jag menade är nog att man kan välja om wifi ska vara avstängt till man själv sätter på det, eller om.wifi själv ska slå på sig när man kommer till ett öppet (eller tidigare besökt) nätverk. Trodde man kunde välja.
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-26 23:31:08

Teamviewer är installerat ... om nån har lust att fjärrstyra datorn imorgon eller torsdag eller nåt ...
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav matgar » 2013-11-26 23:49:55

Lilla Gumman skrev:Teamviewer är installerat ... om nån har lust att fjärrstyra datorn imorgon eller torsdag eller nåt ...

Jag ställer gärna upp imorgon.
matgar

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-27 0:02:21

matgar skrev:
Lilla Gumman skrev:Teamviewer är installerat ... om nån har lust att fjärrstyra datorn imorgon eller torsdag eller nåt ...

Jag ställer gärna upp imorgon.

Vad snällt, men jobbar du imorgon? När som helst på dan fram till klockan 15.00 cirka skulle funka bra för mig, eller runt 21.30.
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-27 0:18:44

Hej!

Det är i alla fall ntoskrnl.exe som orsakar blåskärmarna. Jag har installerat Blue Screen View. Den som ska fjärrstyra datorn kan ju kika på sånt med.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-27 9:13:59

Min smartphone sätter på wifi fast jag har valt att glömma vårat hemmanätverk. Den sätter på wifi så snart den upptäcker att wifi är av. Och varje gång wifi är på slutar mobildata att fungera.

Jag.får säkert slå av wifi var femte minut. Igår när jag betalade räkningarna med smartphonen fick jag stänga av wifi innan jag skickade en räkning. Och när jag matat in nästa räkning fick jag åter stänga av wifi. Så ofta slår wifi på. Vad gör jag åt det?

Jag vill ju ha wifi av emellanåt, inte på jämt.
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav matgar » 2013-11-27 9:24:18

Lilla Gumman skrev:Vad snällt, men jobbar du imorgon? När som helst på dan fram till klockan 15.00 cirka skulle funka bra för mig, eller runt 21.30.

Jag är sjukskriven så det är bara att ringa när du vill. Har du kvar mitt nummer tro?
matgar

Datorn krånglar igen

Inläggav matgar » 2013-11-27 9:26:56

Lilla Gumman skrev:Min smartphone sätter på wifi fast jag har valt att glömma vårat hemmanätverk. Den sätter på wifi så snart den upptäcker att wifi är av. Och varje gång wifi är på slutar mobildata att fungera.

Väldigt konstigt beteende.
Jag vet inte hur din telefon fungerar, men på min smartphone (apple) kan jag antingen stänga av wifi helt. Detta borde hindra telefonen att kunna koppla tillbaka. Sen har jag möjlighet att gå in på kända nätverk (mitt wifi hemma tex) och välja att glömma det. Sen finns det en inställning för om den automatiskt vill gå med i nätverk eller inte. Jag har denna funktion avstängd då jag själv vill välja vilka nätverk jag vill komma åt.
matgar

Inläggav Lilla Gumman » 2013-11-27 10:39:26

PM:a gärna ditt nummer igen. Jag skaffade ny smartphone i augusti, och fick reseta den för nån vecka sen. Så ditt nummer ligger inte kvar i telefonboken tyvärr.
Lilla Gumman

Datorn krånglar igen

Inläggav barracuber » 2013-11-27 10:49:15

[OT-wifi]

jag känner inte till iphone i detalj men är inte nöjd med hur wifi fungerar i Android. Tidigare hade jag inga problem med det eftersom jag antingen är hemma på vårt bredband eller på typ bibblan.

För ett tag sedan hade vi svag wifitäckning på andra våningen . Då skaffade vi en sorts wififörstärkare på Clas Ohlson för 299 kr. Jag frågade säljaren hur den fungerar - han påstod att det är en enkel form av repeater - men hans förklaring hängde inte ihop kom jag på sedan. Den skapar iaf ett sorts parallellnät av det vanliga bredbandet, som två ringar som går in i varandra. Det fungerar ok eftersom täckningen förbättrades. Utökningen får ett eget SSID som heter samma som vanliga bredbandet + _EXT. T ex om det vanliga heter COMHEM33 heter utökningen COMHEM33_EXT. Man har alltså två wifi istället för ett och väljer vilket man vill ansluta till. Mitt problem med Android är att den inte är konsekvent. Om jag väljer COMHEM33 kanske den ändå ansluter till COMHEM33_EXT. Och även tvärtom. Så det är bedrövligt. Men det är inte säkert att det är ett genuint androidfel eftersom jag har delvis samma problem på macbooken (OS X Mavericks). Windows verkar funka tror jag.

[/OT-wifi]
barracuber

Inläggav Zirre » 2013-11-27 13:38:48

Om man är på ett wifi stängs mobildata av. Det är så det funkar.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Datorn krånglar igen

Inläggav slackern » 2013-11-27 13:56:13

Zirre skrev:Om man är på ett wifi stängs mobildata av. Det är så det funkar.

Är det så på alla androidmobiler?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Datorn krånglar igen

Inläggav barracuber » 2013-11-27 14:12:24

slackern skrev:
Zirre skrev:Om man är på ett wifi stängs mobildata av. Det är så det funkar.

Är det så på alla androidmobiler?

Det tvivlar jag på.

På grund av att Android är ett så öppet system, open source i princip, att det är en guldgruva för programmerare att bygga egna ROMs ("custom ROMS") som bygger på standardandroid ("vanilla android"). Vilket visar sig i hur många olika custom ROMS som finns där ute. Om man vill köra standardandroid ska man undvika märken typ Samsung, HTC, LG, ZTE, Sony och enbart gå på modeller som heter Nexus, vilket skvallar om att då får man vanilla android.
Senast redigerad av barracuber 2013-11-27 14:19:51, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in