Datorn krånglar igen
86 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Datorn krånglar igen
Ok. Nu levererar Tyfon bredband igen. Routern delar ut bredbandet i vanlig ordning. Men jag kam fortfarande inte komma åt bredbandet.
USB-nätverkakortet ser ut att fungera. När jag ansluter till vårt nätverk, står det Internetåtkomst under nätberksnamnet.
I Netgears inställningar (usb-nätverkskortet), är det en dator, en router och en jordglob. Mellan datotn och routern är det en fungerande lina med ett öppet hänglås på. Mellan routern och jordgloben är det en icke fungerande lina, med ett litet kryss över.
USB-nätverkskortet lyser som det ska. Jag misstänker att det är något fel i routern, att usb-nätverkskortet måste tillåtas på något sätt.
Jag har INTE ställt in routern på att blockera några mac-adresser, eller att bara tillåta inskrivna mac-adresser och blockera alla andra.
Jag måste ta reda på mac-adressen till usb-nätverkskortet. Sen kan jag skriva in alla mac-adresser och tillåta dom men inga andra, då vet jag att det inte är nåt sånt som krånglar.
Fler förslag?
Det är inget fel hos Tyfon längre. Netgear USB-nätverkskort fungerar och drivrutinerna är ominstallerade. Routern fungerar. Det är någon inställning någonstans. Frågan är bara vilken inarällning, och var man hittar den.
USB-nätverkakortet ser ut att fungera. När jag ansluter till vårt nätverk, står det Internetåtkomst under nätberksnamnet.
I Netgears inställningar (usb-nätverkskortet), är det en dator, en router och en jordglob. Mellan datotn och routern är det en fungerande lina med ett öppet hänglås på. Mellan routern och jordgloben är det en icke fungerande lina, med ett litet kryss över.
USB-nätverkskortet lyser som det ska. Jag misstänker att det är något fel i routern, att usb-nätverkskortet måste tillåtas på något sätt.
Jag har INTE ställt in routern på att blockera några mac-adresser, eller att bara tillåta inskrivna mac-adresser och blockera alla andra.
Jag måste ta reda på mac-adressen till usb-nätverkskortet. Sen kan jag skriva in alla mac-adresser och tillåta dom men inga andra, då vet jag att det inte är nåt sånt som krånglar.
Fler förslag?
Det är inget fel hos Tyfon längre. Netgear USB-nätverkskort fungerar och drivrutinerna är ominstallerade. Routern fungerar. Det är någon inställning någonstans. Frågan är bara vilken inarällning, och var man hittar den.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Datorn krånglar igen
Lilla Gumman skrev:Fler förslag?
Har du provat att pinga 8.8.8.8? Det skulle kunna vara problem med DNS.
Funkar ping så antar jag att det är DNS. Funkar inte ping så får du kolla om du har kopplat dig till rätt WLAN ID.
Prova att öppna upp cmd.exe och skriva ipconfig /all..
Kopiera och klistra det du får.. Det vi är intresserade av är din IPv4 adress samt standard gateway och om du fått en dns server.
Jag utgår ifrån att andra enheter i hushållet funkar och att det endast är din dator som strular med just USB nätverkskortet?
Datorn krånglar igen
Lösningen var väldigt enkel.
När jag letade efter mac-adressen till Netgear USB-nätverskortet, så hittade jag längst ner i Netgear programmet nätverkets mac-adress. Det slutade på 14. När jag letade runt i routern så hittade jag till sist routerns mac-adress, som där slutade på 13. Att använda mac-adressen var disabled. Jag aktiverde den och ändrade till 14, så att det stämde med vad som står i Netgear-programvaran. Då funkade det.
En siffra ställde till det. En enda siffra, och att routerns mac-adress måste vara enabled. Pust! Men jag löste det, alldeles själv dessutom!
Lilla Gumman
När jag letade efter mac-adressen till Netgear USB-nätverskortet, så hittade jag längst ner i Netgear programmet nätverkets mac-adress. Det slutade på 14. När jag letade runt i routern så hittade jag till sist routerns mac-adress, som där slutade på 13. Att använda mac-adressen var disabled. Jag aktiverde den och ändrade till 14, så att det stämde med vad som står i Netgear-programvaran. Då funkade det.
En siffra ställde till det. En enda siffra, och att routerns mac-adress måste vara enabled. Pust! Men jag löste det, alldeles själv dessutom!
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Re: Sv: Datorn krånglar igen
matgar skrev:Grattis till lösningen.. Men jag fattar inte hur det har kunnat bli så fel.
Inte jag heller. Jag ska se om jag hittar stället i routern.
- Lilla Gumman
Datorn krånglar igen
Tyvärr kan geocache inte komma ut på nätet, eftersom jag har ändrat routerns mac-adress så att den slutr på 14 istället för 13. Jag måste således ändra tillbaka, och därmed har jag inte Internet igen.
Har anslutit smartphonen till datorn och kan surfa med mobildata, geocache har sladden från datajacket i hallen direkt till sin dator.
Jag kan inte komma in i routerns inställningar med min dator ens när jag har kopplat in routern till nätverket, inte ens om jag har kopplat in smartphonen i datorn och kör mobildata. Det gick inte att komma åt routerns inställningar via mobilen heller, eller med geocaches dator.
Ridå! Inte mixtra med sånt man inte begriper, uppenbarligen. Nu får geocache köra med sladd från datajacket i hallen och jag får köra med mobildatan i min smartphone. Sladden från datajacket i hallen räcker inte till min laptop.
Har anslutit smartphonen till datorn och kan surfa med mobildata, geocache har sladden från datajacket i hallen direkt till sin dator.
Jag kan inte komma in i routerns inställningar med min dator ens när jag har kopplat in routern till nätverket, inte ens om jag har kopplat in smartphonen i datorn och kör mobildata. Det gick inte att komma åt routerns inställningar via mobilen heller, eller med geocaches dator.
Ridå! Inte mixtra med sånt man inte begriper, uppenbarligen. Nu får geocache köra med sladd från datajacket i hallen och jag får köra med mobildatan i min smartphone. Sladden från datajacket i hallen räcker inte till min laptop.
- Lilla Gumman
Datorn krånglar igen
Så, hur gör vi när vi inte kommer åt routerns inställningar? Ni vet, man skriver in i webbläsaren 192.xxx.1.1 men då får vi bara upp att Internet inte fungerar.
Jag ska väl inte klaga. Nu kan geocache sitta med sladd från datajacket i hallen, och jag kan använda min smartphones mobildata. Jag vet dom som inte har bredband, utan har smartphonens mobildata i datorn. En bekant betalar för 5 GB datasurf per månad i mobilen, och surfar dagligen på datorn genom mobildata. Det räcker, enligt henne. Jag hr bara 3 GB datasurf i mobilen. Eftersom jag inte har kunskap till att få igång routern igen, är det en bra lösning att jag uppgraderar min datasurf jag har hos Tele2 och använder mobildata? Är det bättre att köpa en dongel (Internetsticka) och använda den?
Vi har bredband, men bara till geocaches dator. Han skulle kunna få ta brebandet, jag slutar att betala för bredbandet och köper istället en Internetsticka? Jag vet att en Internetsticka är mycket sämre än det bredband vi har nu, men alternativet till Internetsticka är ju att jag använder smartphonensmobildata eller helt enkelt får lära mig leva utan Internet.
Att ta hit en datatekniker/nätverkstekniker är inte ett alternativ. Det är svårt att få tag på en, och dom ska ha hutlöst betalt. Det var därför jag föreslog internetsticka. Det gör mig fruktansvärt lessen att jag inte kommer åt vårt bredband, men eftersom jag var så klantig och pillade på routerns inställningar så får jag bita i det sura äpplet och vara utan bredband.
Jag ska väl inte klaga. Nu kan geocache sitta med sladd från datajacket i hallen, och jag kan använda min smartphones mobildata. Jag vet dom som inte har bredband, utan har smartphonens mobildata i datorn. En bekant betalar för 5 GB datasurf per månad i mobilen, och surfar dagligen på datorn genom mobildata. Det räcker, enligt henne. Jag hr bara 3 GB datasurf i mobilen. Eftersom jag inte har kunskap till att få igång routern igen, är det en bra lösning att jag uppgraderar min datasurf jag har hos Tele2 och använder mobildata? Är det bättre att köpa en dongel (Internetsticka) och använda den?
Vi har bredband, men bara till geocaches dator. Han skulle kunna få ta brebandet, jag slutar att betala för bredbandet och köper istället en Internetsticka? Jag vet att en Internetsticka är mycket sämre än det bredband vi har nu, men alternativet till Internetsticka är ju att jag använder smartphonensmobildata eller helt enkelt får lära mig leva utan Internet.
Att ta hit en datatekniker/nätverkstekniker är inte ett alternativ. Det är svårt att få tag på en, och dom ska ha hutlöst betalt. Det var därför jag föreslog internetsticka. Det gör mig fruktansvärt lessen att jag inte kommer åt vårt bredband, men eftersom jag var så klantig och pillade på routerns inställningar så får jag bita i det sura äpplet och vara utan bredband.
- Lilla Gumman
En liten tanke jag fick: Ifall geocache hade kört Windows 7 hade han kunnat dela ut sitt internet till dig. I Windows 7 finns en funktion för att agera router. Minns inte om det både går med kabel och trådlöst. Du måste ju så klart kunna "ta emot" på din sida. Sen vet jag inte om geocaches dator klarar win 7?
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Datorn krånglar igen
barracuber skrev:En liten tanke jag fick: Ifall geocache hade kört Windows 7 hade han kunnat dela ut sitt internet till dig. I Windows 7 finns en funktion för att agera router. Minns inte om det både går med kabel och trådlöst. Du måste ju så klart kunna "ta emot" på din sida. Sen vet jag inte om geocaches dator klarar win 7?
Nej, geocaches dator klarar absolut inte av Windows 7. Det är en Fujitsu Siemens med Windows Vista som inköptes i februari 2006. Den är så seg att det är ett under att den fortfarande funkar. Egentligen skulle datorn må bäst av en omformatering så att det gick att lägga in Windows XP istället, men det är inte min sak att säga.
Egentligen måste vi ha en router, eftersom Wii:et då och då vill komma åt Internet också, inte bara våra bägge laptops. För mig är det jätteviktigt att vi får igång routern igen, och att alla enhter kan komma åt Internet när det behövs. Men eftersom jag inte fixar det själv är det en utopi. Wii:et får klara sig utan Internet, och våra smartphones har mobildata. Men eftersom vi inte kan samsas om en dator (geocaches dator är dessutom för långsam och seg för min smak) och skärmen på smartphonen känns för liten för att använda till daglig surf, är frågan om jag ska öka på mobildatan i smartphonen eller om det lönar sig bättre att skaffa en internetsticka.
Jag vill kunna lyssna på några YouTube-klipp dagligen utan att det hackar, läsa och chatta på forumet, kolla några andra forum, kolla Facebook, kolla mejl, betala räkningar, googla, surfa runt lite, och ladda hem program som GSAK, WherigoBuilder, CCleaner och annat som försvann när jag nyligen formaterade om datorn. Vi har 10 mbit bredband idag, och jag tycker att en internetsticka är en fullständigt onödig utgift eftersom jag kan koppla smartphonen till datorn och använda mobildata. Fast, hur länge 3 GB datasurf räcker vete sjutton. Jag har för mig att när 3 GB är förbrukade så ska det gå segt. Det har hittills aldrig gått segt, så risken är att det kan bli svindyrt, typ 9 spänn om dan eller nåt för mobildatasurf när de 3 GB är förbrukade. Det visar sig väl när räkningen kommer ... Jag har Tele2 om nån undrar.
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2013-11-25 23:06:59, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
Ifall ni s.a.s. byter plats? Att du kör med kabel till routern och sedan delar ut internet till geocache?
- barracuber
Datorn krånglar igen
barracuber skrev:Ifall ni s.a.s. byter plats? Att du kör med kabel till routern och sedan delar ut internet till geocache?
Hmm, skulle nog kännas konstigt. För övrigt har jag en hylla, där jag har satt upp usb-hubben och usb-nätverkskortet med häftmassa, hoppas att sladdarna räcker annars får dom ligga i en röra på bordet. Dessutom skulle det bara vara en nödlösning. På något sätt måste vi få igång routern igen. Jag kan inte släppa tankarna på att routern inte fungerar, och dom tankarna kommer finnas där fram till den gör det.
Min allra högsta önskan är att få igång routern men ingen verkar veta varför vi inte kommer in i inställningarna. En tanke är ju att geocache kopplar in routern igen, och kör med mobildata till sin dator, då borde det gå att komma in i routerns inställningar kom jag på nu.
Ingen verkar kunna tala om ifall jag ska öka på mobildatan hos Tele2 eller ej. Så jag tar beslutet att ha kvar 3 GB och hoppas på det bästa.
- Lilla Gumman
Datorn krånglar igen
Routern kopplades in, och geocache kopplade sin smartphone till datorn så att han kunde surfa.
När jag försöker gå in i routerns inställningar på geocaches dator, så stod det:
Hoppsan! Chrome kunde inte ansluta till 196.168.1.1
Lite längre ner stod det:
Menade du: www.192.168,1.1rr.com
När jag försöker gå in i routerns inställningar på geocaches dator, så stod det:
Hoppsan! Chrome kunde inte ansluta till 196.168.1.1
Lite längre ner stod det:
Menade du: www.192.168,1.1rr.com
- Lilla Gumman
Om ni inte byter plats men skaffar en riktigt lång nätkabel? Ok nackdelen är att det inte är kul att det ligger en lång sladd och dräller som man snubblar på...
- barracuber
Datorn krånglar igen
barracuber skrev:Ok nackdelen är att det inte är kul att det ligger en lång sladd och dräller som man snubblar på...
Då får man använda kabelklämmor och sätta upp kabeln på väggen. Funkar utmärkt.
barracuber skrev:Om ni inte byter plats men skaffar en riktigt lång nätkabel? Ok nackdelen är att det inte är kul att det ligger en lång sladd och dräller som man snubblar på...
Okej, men den stora frågan är fortfarande varför vi inte kommer in i routerns inställningar. Vi behöver en fungerande router.
Om jag som en tillfällig nödlösning köper en lång kabel till min dator och sen att jag delar ut Internet, visst måste min dator vara på för att det ska funka? Om geocache vill använda sin dator när jag inte är hemma kan han ju sätta på min. Men om den inte används på ett tag stänger den av sig för att förhindra att Windows kraschar. Då avbryts väl Internet?
- Lilla Gumman
På nätverk finns ibland något som heter wakeup LAN, fast jag tvivlar på att win7 har det.
Men du kan nog schemalägga när datorn går ned i vila eller strömsparläge, t ex så att datorn följer era egna sömntider. På dagtid måste den dock vara vaken, eller vila ibland om den kan väckas med en enkel tangenttryckning.
Men du kan nog schemalägga när datorn går ned i vila eller strömsparläge, t ex så att datorn följer era egna sömntider. På dagtid måste den dock vara vaken, eller vila ibland om den kan väckas med en enkel tangenttryckning.
- barracuber
Ja, men min dator klarar inte att vara på en hel dag utan att användas. Den stängs av vid en stunds inaktivitet, för att förhindra att Windows kraschar. Antar att man kan ställa in så att den går in i enetgisparläge först efter ett par timmar. Just vid energisparläge kraschar datorn och stängs av.
- Lilla Gumman
Datorn krånglar igen
Lilla Gumman skrev:Antar att man kan ställa in så att den går in i enetgisparläge först efter ett par timmar. Just vid energisparläge kraschar datorn och stängs av.
Det är enkelt, gör såhär.
"Start" - "Kontrollpanelen" - "System och säkerhet" - "Energialternativ" - "Ändra schemainställningar".
Datorn krånglar igen
Lilla Gumman skrev:Tyvärr kan geocache inte komma ut på nätet, eftersom jag har ändrat routerns mac-adress så att den slutr på 14 istället för 13. Jag måste således ändra tillbaka, och därmed har jag inte Internet igen.
Jag kan inte säga nått med 100% säkerhet då jag inte kan se vad som står i routern med egna ögon. Dock så får jag säga att jag tror du har varit inne på någon säkerhetsinställning.
Att ändra en mac adress bör inte ha någon praktisk påverkan på ett dynamiskt nätverk.
I princip är alla moderna nätverk dynamiska i den meningen att ni inte måste konfigurera egna arp cachar eller ip adresser.
Möjligen att man måste starta om sin dator eller vänta allt ifrån några minuter till x antal dagar tills ARP cachen har gått ut. (den som håller reda på IP till MAC relationerna).
Ska jag förstå det hela som att ingen av er kommer åt web gui till routern längre?
Prova att ange hela url tex https://192.168.1.1 sen så är det ofta en specifik port. så https://192.168.1.1:5060 eller liknande.
Kolla om ni hittar manualen till routern.
Annars skulle rekommendera att ni gör en fabriksåterställning på routern. Det brukar finnas ett litet håll man kan trycka in en nål eller ett uträtat gem i som åstadkommer det.
Då måste ni iof se över/göra om era inställningar för det trådlösa nätverket, men som det verkar i dagsläget så funkar det ju inte ändå.
Edit: Synd att ni inte bor lite närmare, annars så hade jag kunnat komma förbi och hjälpa till. Jag är ju nätverkstekniker.
matgar skrev:Lilla Gumman skrev:Tyvärr kan geocache inte komma ut på nätet, eftersom jag har ändrat routerns mac-adress så att den slutr på 14 istället för 13. Jag måste således ändra tillbaka, och därmed har jag inte Internet igen.
Jag kan inte säga nått med 100% säkerhet då jag inte kan se vad som står i routern med egna ögon. Dock så får jag säga att jag tror du har varit inne på någon säkerhetsinställning.
Att ändra en mac adress bör inte ha någon praktisk påverkan på ett dynamiskt nätverk.
I princip är alla moderna nätverk dynamiska i den meningen att ni inte måste konfigurera egna arp cachar eller ip adresser.
Möjligen att man måste starta om sin dator eller vänta allt ifrån några minuter till x antal dagar tills ARP cachen har gått ut. (den som håller reda på IP till MAC relationerna).
Ska jag förstå det hela som att ingen av er kommer åt web gui till routern längre?
Prova att ange hela url tex https://192.168.1.1 sen så är det ofta en specifik port. så https://192.168.1.1:5060 eller liknande.
Annars skulle rekommendera att ni gör en fabriksåterställning på routern. Det brukar finnas ett litet håll man kan trycka in en nål eller ett uträtat gem i som åstadkommer det.
Då måste ni iof se över/göra om era inställningar för det trådlösa nätverket, men som det verkar i dagsläget så funkar det ju inte ändå.
Edit: Synd att ni inte bor lite närmare, annars så hade jag kunnat komma förbi och hjälpa till. Jag är ju nätverkstekniker.
Tack för råd, har inte hunnit prova ännu. Bra med en expert. Du får guida oss genom detta.
- Lilla Gumman
Datorn krånglar igen
Lilla Gumman skrev:matgar skrev:Lilla Gumman skrev:Tyvärr kan geocache inte komma ut på nätet, eftersom jag har ändrat routerns mac-adress så att den slutr på 14 istället för 13. Jag måste således ändra tillbaka, och därmed har jag inte Internet igen.
Tack för råd, har inte hunnit prova ännu. Bra med en expert. Du får guida oss genom detta.
Jag kopplade in routern och loggade in på nätverket. Då hade vi ingen internetåtkomst. Lyckades komma in i routern, men det blev snabbt "ingen internetåtkomst". Jag resetade då routern igen. Vi är mycket bekanta med den knappen.
Efter reset gick jag in i routern och bytte nätverksnamn. Sparade. Då blev det åter "ingen internetåtkomst". Lyckades komma in i routerns inställningar igen genom att ta bort det som stod efter 192.168.1.1, det står ju alltid något beroende på var i inställningarna man är och om man har sparat en inställning. Sedan lyckades jag hitta något som heter "återställ till fabriksinställningar". Jag gjorde så. När jag sparade det, kom det åter upp "ingen internetanslutning".
Jag har låtit Windows felsöka problemet. Windows föreslog att jag skulle ta ur strömkabeln, vänta 10 sekunder och sen sätta i den igen. Det är ju samma som en reset, men okej då. Har sedan loggat in mig på nätverket igen, och låtit Windows reparera felet. Det slutar med att Windows föreslår att jag ska dra ur strömkabeln till routern på nytt. Windows felsökning brukar ju aldrig kunna lösa problemet, så jag är inte förvånad.
- Lilla Gumman