Datormysterie

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Datormysterie

Inläggav tahlia » 2007-11-25 10:49:28

Jag insåg att jag här har "tillgång" till ett gäng "nerds" (det menat i positiv bemärkelse) så varför inte ta chansen och se om någon kan hjälpa mig lösa mina dataproblem! So here it goes:

Jag har en AMD Athlon Xp +2800. Den har varit med ett tag, men var fram till för ungefär två år sedan, väldigt pålitlig.

För ca 2 år sedan så började fanskapet låsa sig och/eller starta om sig helt utan vidare. Detta kan hända när, hur och var som helst. Ibland låser den sig efter 5 minuter, andra gånger inte förrän efter 2 timmar. Ibland låser den sig 10 gånger på en timme, ibland inte någon.
Det enda som garanterar att den låser sig inom 15 minuter, är om jag försöker omvandla filmformat, som xvid till DVD.
Att spela onlinespel är oftast totalt hopplöst. Men så vissa gånger så går det skitbra i flera timmar.
Jag har blivit van detta, men det är ju skitjobbigt för mina barn när de vill spela sina cd-rom spel och den låser sig hipp som happ.

Så vad har jag testat? Jo, jag köpte nytt RAM och utökade samtidigt. Gjorde ingen skillnad. Jag installerade samtliga originaldrivrutiner, vilket inte hjälpte. Jag har gjort ett antal format c, vilket inte heller gjort någon skillnad.
Någon föreslog att det var disken som krånglade, men det känns lite långsökt att båda mina diskar skulle pajjat samtidigt (jag har nämligen testat båda, med samma resultat).

Temperaturen är inte problemet. Den har jag mätt vid flertalet tillfällen och den håller sig stadig. Jag har gjort otaliga diagnostester på t.ex minne och hd, och enligt samtliga är det inget fel.

Så finns det någon som har något förslag? Jag skulle ljuga om jag påstod att det inte retar gallfeber på mig till och från.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:03:23, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav tokar86a » 2007-11-25 11:01:46

Mycket konstigt problem du har. Om jag förståt dig rätt så har du installerat om datorn?

Har en kompis som har ett liknande problem och det brukar hjälpa för honom att installera om den.

Har du byggt datorn själv eller är det en paketdator?

Om det är en paketdator så kan du prova att ringa supporten på företaget.

Prova att posta din ffråga här med. Många duktiga medlemmar där.

http://www.alltomxp.se/forum/
Senast redigerad av tokar86a 2011-05-04 11:03:23, redigerad totalt 1 gång.
tokar86a

Anslöt: 2006-12-15

Inläggav tahlia » 2007-11-25 11:08:28

tokar86a skrev:Mycket konstigt problem du har. Om jag förståt dig rätt så har du installerat om datorn?

Har en kompis som har ett liknande problem och det brukar hjälpa för honom att installera om den.

Japp, jag har installerat om hela klabbet ett antal gånger, och det gör ingen skillnad.

Det är en paketdator, men jag har uppgraderat grafik och ljudkort, så de är inte "original" för datorn. Men de är kompatibla, och skall inte ställa till några problem.

Tack för tipset om länken!
tahlia

Inläggav tokar86a » 2007-11-25 11:11:41

tahlia skrev:
tokar86a skrev:Mycket konstigt problem du har. Om jag förståt dig rätt så har du installerat om datorn?

Japp, jag har installerat om hela klabbet ett antal gånger, och det gör ingen skillnad.

Det är en paketdator, men jag har uppgraderat grafik och ljudkort, så de är inte "original" för datorn. Men de är kompatibla, och skall inte ställa till några problem.

Tack för tipset om länken!

Varför inte ringa supporten då? De borde kunna hjälpa dig ändå.

Har du möjlighet att prova med ett annat operativsystem så gör det. Skulle föreslå att om du kan fixa windows Vista så installera det. Det startar nämligen om resurserna om de krasar. För det händer mig att explorer krasar och då bara Vista restartar den så kan du anävnda datorn sen igen.

Jag vet inte om det kan hjälpa dig.

Men den sidan jag tipsade dig om har jag använt många gånger och fåt bra hjälp.
Senast redigerad av tokar86a 2011-05-04 11:03:23, redigerad totalt 1 gång.
tokar86a

Anslöt: 2006-12-15

Inläggav ufo » 2007-11-25 14:10:43

Jag har själv en AMD athlon 900
bytt ljud och grafikkort
Och den hänger sig(ibland)

Jag skall akta mig för bla youtube skitstörigt.

Men jag tror det är något med moderkortets chipset(vi har samma arkitektur) mot nätverket som ligger bakom.

Det enda som fungerar är att blåsa ur dator och ha en helt ny och fräsch installation av Windows.
Hur kul är det att offra en dag i veckan på att installera windows :?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:03:23, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Tonzon » 2007-11-25 14:21:26

Har du kollat temperaturen på CPUn. Om den blir för varm så kan det leda till störningar. Man kan köpa en ny processorfläckt för att få ner temperaturen och en bra värmeledande kontaktmassa. Ofta får man inte så bra processorfläckt med i paket. Så när datorn skall göra något ansträngande så blir processorn för varm och lägger av.
Det är lite svårt att kolla temperaturen på CPUn. Man gör det i biosen, men det finns kanske något program man kan ladda ner så att man kan kolla temperaturen när datorn får jobba.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:03:23, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon

Anslöt: 2007-09-25

Inläggav tahlia » 2007-11-25 14:56:55

ufo skrev:Jag har själv en AMD athlon 900
bytt ljud och grafikkort
Och den hänger sig(ibland)

Jag skall akta mig för bla youtube skitstörigt.

Men jag tror det är något med moderkortets chipset(vi har samma arkitektur) mot nätverket som ligger bakom.

Det enda som fungerar är att blåsa ur dator och ha en helt ny och fräsch installation av Windows.
Hur kul är det att offra en dag i veckan på att installera windows :?

Jo, låter jobbigt. Men du har tur i oturen om det funkar för dig. Min kan låsa sig redan medan jag installerar :(
tahlia

Inläggav tahlia » 2007-11-25 14:57:33

Tonzon skrev:Har du kollat temperaturen på CPUn. Om den blir för varm så kan det leda till störningar. Man kan köpa en ny processorfläckt för att få ner temperaturen och en bra värmeledande kontaktmassa. Ofta får man inte så bra processorfläckt med i paket. Så när datorn skall göra något ansträngande så blir processorn för varm och lägger av.
Det är lite svårt att kolla temperaturen på CPUn. Man gör det i biosen, men det finns kanske något program man kan ladda ner så att man kan kolla temperaturen när datorn får jobba.

Yep, temperaturen är kollad. Ligger konstant mellan 38-41 grader C.
tahlia

Inläggav ufo » 2007-11-25 15:02:54

tahlia skrev:Jo, låter jobbigt. Men du har tur i oturen om det funkar för dig. Min kan låsa sig redan medan jag installerar :(

Det är så typiskt AMD athlon.
Tror inte jag känner någon som är nöjd med det tekniken.

En kraftig kylning kan hjälpa, då skall det vara långt under riktvärdena. Körde själv ett tag med isblock inne i datorn och det fungerade hyfsat. Men kondensen blev ett problem.

Dammsug datorn ofta, damm värmeisolerar.

Själv drömmer jag om ekonomi till en ny dator.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:03:23, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav weasley » 2007-11-25 15:08:58

Kolla kondingarna på mobot!

(Nördspråk för att du ska kolla kondensatorerna på moderkortet... ;-D )

Är de runda och ser lite uppblåsta ut måste du byta moderkort för att komma från problemet. Rent spontant låter det väldigt troligt att det är det som är felet på din dator, av döma av det du beskriver.

Har du en stående låda är det bara ta av ena sidan på den och titta på moderkortet, helst i bra ljus. Kondensatorerna ska se ut som på bilden; har de svullnat eller har nån sorts gegga i "krysset" på toppen så är de trasiga. Ju mer svullna och geggiga, desto trasigare.

Det finns kondingar även i nätagget. Där ska man inte skruva om man inte vet vad man letar efter, men det är inte helt obekant att sådana kan gå sönder också.

Här är en bild på två kondensatorer.. det är de två runda "tornen".

[img]http://www.tomshardware.se/datorer/htpc_och_sff/20051009/images/asus-board754sockel.jpg[/img]
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav nitro2k01 » 2007-11-25 15:34:46

Tre stycken (elektrolyter) får jag det till på den bilden.

Pröva att byta ut grafikkortet. Jag har själv varit med om ett liknanade problem när jag satte in ett halvgammalt grafikkort utan fläkt. Trots att flänsen inte blev särskilt varm så verkar det som det var problemet. Jag satte dit en fläkt (På ett väldigt icke-standard-sätt kan jag tillägga) och efter det har det funkat perfekt.
Det kan alltså bero på grafikkortet, särskilt om punkt 1) eller punkt 1) samt 2) är uppfyllda.
1) Kortet saknar fläkt. (Det finns bara en metallfläns)
2) Denna metallfläns sitter neråt i datorlådan.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01

Anslöt: 2007-10-29

Inläggav tahlia » 2007-11-25 16:36:54

Tack för tipsen!!!

Nu har jag laborerat lite och tagit mig en titt på det weasly föreslog. Det tycks inte vara några problem. De ser ut som på bilden.

Då kommer vi till nitro2k01 förslag. Detta kan möjligtvis stämma. Grejen är den att jag tror jag hade samma problem med det inbyggda grafikkortet (som då följde med datorn naturligtvis). För att testa den tesen skulle jag vilja avlägsna det "nya" kortet och köra på det gamla igen, men trots alla möjliga försök så tycks detta vara omöjligt :x icon

En sak jag inte nämnde var att chassit är nytt, med tre ordentliga fläktar. Dock hade jag samma problem redan innan, när allt var original (förutom grafik och ljudkort, beroende på om jag minns rätt eller fel).
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Inläggav Kvasir » 2007-11-25 16:49:05

Om du är säker på att du hittade alla kondensator på kortet, och samtliga såg friska ut, så kan vi väl räkna bort det då.

Det var möjligen inte så att problemen började efter att du hade satt i nytt grafikkort? I så fall skulle det kunna handla om att nätaggregatet är för klent för att klara av det hela.

Så kan det förstås vara mjukvaruproblem av något slag också.

Vad är det mera exakt som händer? Startar maskinen om, eller låser den sig bara och fryser skärmbilden eller...?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav tahlia » 2007-11-25 16:52:20

Kvasir skrev:Om du är säker på att du hittade alla kondensator på kortet, och samtliga såg friska ut, så kan vi väl räkna bort det då.

Det var möjligen inte så att problemen började efter att du hade satt i nytt grafikkort? I så fall skulle det kunna handla om att nätaggregatet är för klent för att klara av det hela.

Så kan det förstås vara mjukvaruproblem av något slag också.

Vad är det mera exakt som händer? Startar maskinen om, eller låser den sig bara och fryser skärmbilden eller...?

Ibland startar den om helt plötsligt, men oftast låser den sig och fryser skärmbilden (med muspekare och allt såklart) och jag får starta om skiten.

Vad det gäller grafikkortet så upptäckte jag nu (när jag var in och läste) att det praktiskt taget är samma grafikkort som det inbyggda. Sedan fick jag ett nytt, kraftigare nätaggregat chassit byttes.
Om det skulle vara grafikkortet skulle jag ju lätt kunna ta reda på det genom att köra på det gamla. Problemet är att jag inte vet hur fasen jag skall lyckas med det :S
tahlia

Inläggav Kvasir » 2007-11-25 21:21:11

tahlia skrev:
Ibland startar den om helt plötsligt, men oftast låser den sig och fryser skärmbilden (med muspekare och allt såklart) och jag får starta om skiten.

Det kan nog vara lika gärna vara något mjukvaruproblem, som t.ex. drivrutiner, som hårdvaruproblem, så det ger kanske inte så mycket ledtråd, tyvärr.

Vad det gäller grafikkortet så upptäckte jag nu (när jag var in och läste) att det praktiskt taget är samma grafikkort som det inbyggda. Sedan fick jag ett nytt, kraftigare nätaggregat chassit byttes.
Om det skulle vara grafikkortet skulle jag ju lätt kunna ta reda på det genom att köra på det gamla. Problemet är att jag inte vet hur fasen jag skall lyckas med det :S

Nja, jag tvivlar starkt på att det är samma. Det brukar vara helt andra grafikprocessorer i inbyggd grafik än på separata grafikkort.

Att koppla om till den inbyggda grafiken istället brukar kräva att man ändrar i BIOS, och det vill jag inte rekommendera om du inte känner dig hemma på sådant. Möjligen skulle det kunna finnas någon automatisk avkänning så att det räcker att helt enkelt plocka ut grafikkortet så bara den inbyggda finns kvar.

Försök tänka tillbaka hur länge du har haft problemet och vad som eventuellt kan ha ändrats däromkring både i hårdvara och mjukvara.

Något du skulle kunna göra förresten är att köra något grafiktest som varmkör grafikkortet ordentligt. Det borde avslöja om det är där problemen ligger. Jag har dock inget lämpligt sådan program i huvudet just nu, men kanske någon annan har det?

Tillägg:
Det här verkar vara precis ett sådant test du behöver. Jag har inte testat det själv, dock.
http://freestone-group.com/video-card-stability-test.htm
Kvasir

Inläggav barracuber » 2007-11-25 22:27:17

Jag hade nästan exakt samma problem med min dator för knappt ett halvår sedan. Med den skilladen att den aldrig frös utan bara startade om helt plötsligt utan förvaning, oftast efter 15-45 minuter.

Jag identifierade felet till mitt grafikkort. Det är ett NVIDIA Geforce FX 5200 med 128 MB. Jag upptäckte att flänsen hade lossnat (?) på något sätt. En fläns sitter ju bara limmad på kortet. Om jag försökte tryckta dit flänsen lossande den direkt.

Så funkar det ju: om det blir för varmt i grafikkortet startar datorn om direkt.

Jag hade två val: antingen byta ut flänsen mot en fläkt (en fläkt kostar bara nån hundring) eller försöka få fast flänsen få något hållbart sätt. Jag valde det senare. Tog en sådan där stropp man stänger plastpåsar med, lindade den runt flänsen, drog den genom ett hål i kortet och liksom spände fast med en knut ovanpå kortet. Omstarterna försvann direkt och - ta i trä - det håller fortfarande!

Jag laddade ner ett par diagnosprogram och hittade inga andra temperaturproblem i datorn.

Måste sova nu men om du vill kan jag ta bilder på mitt kort i morgon.

Så Thalia, jag rekommenderar att du tittar till din fläns på grafikkortet. Eller har du fläkt? Jag läste inte tråden så noga.

För cirka 6 månader sedan rasade mitt nätaggregat och jag köpte ett nytt. Så det hade inget samband med mitt omstartsproblem.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2007-11-26 1:39:39

barracuber skrev:Jag upptäckte att flänsen hade lossnat (?) på något sätt. En fläns sitter ju bara limmad på kortet. Om jag försökte tryckta dit flänsen lossande den direkt.

Fel av mig. Den lossnade inte alls direkt utan såg ut att sitta fast. Jag satte tillbaka kortet i datorn och startade. Efter en stund (15-45 min) startade datorn startade om vilket måste berott på att flänsen släppte.

(Jag läste om tråden lite noggrannare och såg att det pratades om inbyggt grafikkort. Menar ni att det är en krets på moderkortet? Ungefär som ett "onboard sound card"? Ok det har jag aldrig träffat på, har bara haft datorer med PCI eller AGP grafikkort. Men även ett inbyggt grafikkort måste ju ha fungerande kylning naturligtvis.)

Så jag tror att min teori stämmer. Såg att nitro2k01 skrev:
nitro2k01 skrev:Pröva att byta ut grafikkortet. Jag har själv varit med om ett liknanade problem när jag satte in ett halvgammalt grafikkort utan fläkt. Trots att flänsen inte blev särskilt varm så verkar det som det var problemet. Jag satte dit en fläkt (På ett väldigt icke-standard-sätt kan jag tillägga) och efter det har det funkat perfekt.
Det kan alltså bero på grafikkortet, särskilt om punkt 1) eller punkt 1) samt 2) är uppfyllda.
1) Kortet saknar fläkt. (Det finns bara en metallfläns)
2) Denna metallfläns sitter neråt i datorlådan.

Jag vet inte hur varmt mitt grafikkort blev. Men det är helt glasklart att mina omstarter försvann när jag fixerade flänsen med plaststroppen. Det är mao extremt viktigt att flänsen ligger helt dikt mot kortet. Om flänsen släpper det minsta så försvinner dess funktion.

"neråt i datorlådan?" Ja min fläns sitter också neråt i datorlådan. Vad spelar det för roll?

/Barracuber
barracuber

Inläggav Kvasir » 2007-11-26 1:47:48

barracuber skrev:(Jag läste om tråden lite noggrannare och såg att det pratades om inbyggt grafikkort. Menar ni att det är en krets på moderkortet? Ungefär som ett "onboard sound card"? Ok det har jag aldrig träffat på, har bara haft datorer med PCI eller AGP grafikkort. Men även ett inbyggt grafikkort måste ju ha fungerande kylning naturligtvis.)

Ja, inbyggd grafik brukar avse just att grafikprocessorn sitter på moderkortet, och det brukar vara (eller förmodligen är alltid) så att den är integrerad i chipsetet. Nuförtiden är väl Nvidias Nforce det vanligaste chipsetet med inbyggd grafik, tror jag. Om det sedan är detta thalia syftar på vet jag förstås inte, men jag har utgått från det.

"neråt i datorlådan?" Ja min fläns sitter också neråt i datorlådan. Vad spelar det för roll?

Jo instickskort hamnar ju med komponentsidan ner, om det är normatl monterade. Det är problem för grafikkorten, som behöver bra kylning. Eftersom värme stiger uppåt så hade det varit bättre om GPUn och dess kylning hade suttit på den sida som hamnar uppåt i burken, speciellt när grafikkortet sitter överst. Då skulle den varma luften obehindrat stiga upp (eventuellt forcerat med fläkt) och gå rakt upp i nätaggregatet (som är den normala vägen ut). Nu blir det inte så och kylningen blir inte lika effektiv.
Kvasir

Inläggav tahlia » 2007-11-26 10:50:20

Jag har nu skruvat och undersökt och diagnostiserat och fejat!
Jag vill börja med att ursäkta det amatörmässiga sättet jag kommer att uttrycka mig på :wink:

Jag började med att undersöka grafikkortet. Hittade en mycket hjälpsam sida där det fanns bilder på hur just mitt kort skulle se ut om det var ok (synbar ok alltså). Tycks inte finnas några problem där.

Vidare satte jag mig och funderade på vad som hände i den vevan som skiten började låsa sig och starta om sig. Det var tre saker.
1. Nytt ljudkort
2. Grafikkort
3. Uppdatering av BIOS

Sedan insåg jag, när jag tänkte efter lite, att samtliga program som analyserar hårdvaran och talar om för dig vad du har i burken, säger att jag har två grafikkort, båda RADEON 9200 LE Family. En primär och en sekundär.
Eftersom datorn själv, när jag installerat om Windows, t.ex, känner av båda grafikkorten, så tycker man att det bara vore att plocka ut det "nya" och kunna köra på det inbyggda. Men icke sa nicke. Den gubben går inte.
Jag har även varit och spanat runt i BIOS (jo, jag är något så när bekant med mitt BIOS) men kan inte finna något som på något sätt skulle påverka grafikkortet.

Vad det gäller uppdatering av BIOS som gjordes i samma veva som datorfan började strula, så har jag gått tillbaka till original, men det hjälpte inte, så jag tror inte det är där skon klämmer.

Något som förstärkte min tro att grafikkortet kan vara boven, är något som jag glömde påpeka, som har börjat skett de senaste 3-4 veckorna. Det händer sällan, men det händer. Det är det faktum att han "stänger ned" skärmen. Den går i i viloläge och det enda sättet att komma ur det är att starta om datorn. (Och nej, jag har inte kommit åt knappen på tangentbordet som skickar skärmen i viloläge :wink: ).

Nåja, galen blir jag!!!

Jag har flera gånger varit in på HP's hemsida och tagit hem originaldrivrutinerna till min dator (HP Pavilion t320.se). Detta har inte heller hjälpt.

Och så till sist.

TACK alla som lägger ned energi på att fundera ut lösningar! :D
tahlia

Inläggav barracuber » 2007-11-26 12:02:05

Jag <a href="http://www.google.se/search?q=two+video+cards&hl=sv&start=10&sa=N">googlade</a> på att ha två grafikkort och det var lite halvintressant läsning,

Först rent generellt: varför skulle man vilja köra med två (eller ännu fler) grafikkort samtidigt?

En person hade två krävande behov: dels kunna jobba med tunga grafikprogram, dels att kunna spela väldigt krävande spel. Att hitta ett grafikkort som uppfyllde båda kraven skulle bli väldigt dyrt, däremot finns det gott om billiga grafikkort som är bra på antingen det ena eller det andra. Efterom han vill ha det billigt hade han prövat med dubbla kort.

En annan anledning skulle kunna vara att man vill köra med två skärmar (dual monitors) och ibland vill man kanske ha samma bild på båda, , ibland vill man ha olika saker på skärmarna. Allt sådant här ställer förstås högre krav på grafikkortens kapacitet.

Förstod också att två grafikkort är lite som att sticka in huvudet i lejonburen. <a href="http://www.miamiherald.com/action_line/story/310546.html">A formula to mess up computer: two video cards</a>. Komplexiteten i en redan komplex maskin ökar ytterligare.

Dessutom ställer varje ytterligare grafikkort ännu högre krav på strömförsörjningen, vilket folk redan har nämnt.

Nu till dig Tahlia. Jag har fortfatrande inte klart för mig vad du egentligen har i din dator vad gäller grafik. Min i det senaste du skrev lät det som att du har två likadana kort på två PCI eller AGP kortplatser, varav det ena är "original" och det andra har du skaffat själv.

Du kanske har ytterligare ett grafikkort som Kvasir och jag pratade om innan - ett onboard - och då är det inte ett vanligt kort utan en krets på moderkortet, om man vill vara noga :wink: Då kan jag tänka mig att datorn får fnatt. Då får man disabla (eller helst ta bort) allt onödigt så man bara körmed den hårdvaran man vill ha.

Du hade prövat att bara köra på ett av korten? Och det fungerade inte? Hmm det borde fungera om bara datorn lyckas identifiera kortet.

Har du några gula flaggor/röda kors eller så i Enhetshanteraren?

We forwarded your e-mail to Dell, which responded promptly. Another tech was dispatched, and, for a while, he couldn't get it to work, either. Then, he had an idea: Maybe the problem was caused by having two video cards. He took one out, and the computer worked. He tried with the other one; the computer still worked. It seemed that having two working cards installed was at the root of the trouble.

Jag visste inte att BIOS har något med grafiken att göra. Var har du läst det?

En grej jag läste är att minst ett grafikkort måste vara VGA anars kan datorn inte boota. Men det var ju väldigt smart av mig att nämna det för det är ju inte det problemet du har..... :wink:

* när man skriver så här långa inlägg har man hela tiden känslan att "nu har det säkert kommit tre inlägg under tiden som jag borde ha läst".. men man kan ju iosf ha uppe en annan flik i webbläsaren där man bevakar tråden... * :wink:

/Barracuber
barracuber

Inläggav tahlia » 2007-11-26 12:09:20

Nu skall vi se om jag kan göra mig förstådd på mitt lekmannaspråk.

Det grafikkort som är original, alltså som satt där från början, är, precis som originalljudkortet, fäst på moderkortet som en enda enhet. Enligt alla program är detta ett RAEDON 9200 LE Family. Anledningen till att jag har två, dels det som sitter på moderkortet, och dels det i PCI-sloten, är för att fanskapet som satte i det nya, påstod att det var ett nyare grafikkort, och inte alls ett RAEDON 9200 LE, som det senare har visat sig vara.

Visst tycker man att det bara vore att ta ut kortet och då kunna köra på det "gamla" grafikkortet, men det funkar inte. Även fast datorn känner av båda grafikkorten (vilket jag ser i enhetshanteraren).
Så det driver mig till vansinne!

Vad det gäller enhetshanteraren så är allt identifierat och har lämplig drivrutin.
tahlia

Inläggav tahlia » 2007-11-26 12:11:04

Och för att klargöra.
Det enda BIOS har att göra med grafikkortet, är att jag där kan byta primärt grafikkort mellan VGA och PCI :wink:
tahlia

Inläggav weasley » 2007-11-26 12:26:47

I BIOS kan man även disabla den inbyggda grafiken om man får IRQ-krockar. Funkar dock inte i alla BIOS.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav barracuber » 2007-11-26 12:50:49

tahlia skrev:Det grafikkort som är original, alltså som satt där från början, är, precis som originalljudkortet, fäst på moderkortet som en enda enhet. Enligt alla program är detta ett RAEDON 9200 LE Family. Anledningen till att jag har två, dels det som sitter på moderkortet, och dels det i PCI-sloten, är för att fanskapet som satte i det nya, påstod att det var ett nyare grafikkort, och inte alls ett RAEDON 9200 LE, som det senare har visat sig vara.

Visst tycker man att det bara vore att ta ut kortet och då kunna köra på det "gamla" grafikkortet, men det funkar inte. Även fast datorn känner av båda grafikkorten (vilket jag ser i enhetshanteraren).
Så det driver mig till vansinne!

Vad det gäller enhetshanteraren så är allt identifierat och har lämplig drivrutin.

Hmm det var lite klurigt det häringa......

Det bästa vore förstås om du kunde köra på det nyare kortet och koppla bort det gamla. Om du i enhetshanteraren helt enkelt inaktiverar eller helst tar bort det gamla? Hade du testat det?

*rekommenderar inte att man rycker bort det från moderkortet :D :D varken med eller utan våld*

Du skrev att du hade uppgraderat bios. Att uppgradera ett bios är en ganska stor operation på en dator. Funderar på om något kan ha hänt med det gamla grafikkortet i samband med det...Är det andra saker som inte längre fungerar också?

Du skrev att drivrutinerna ser rätt ut och är fräsha.. Ibland när man letar länge på nätet finns det ännu nyare än den man trodde var den nyaste..

/Barracuber
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in