Datormysterie

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tahlia » 2007-11-26 13:45:49

Jepp, har testat att inaktivera det gamla kortet. Har testat att inaktivera det "nya" kortet till fördel för det gamla, men inget har hittills hjälpt.

BIOS uppdaterdes, ja. Det enda jag kan tänka mig som skulle slutat funka i den vevan, är originalljudkortet (som inte heller fungerar), men det ljudkortet hittar inte datorn själv, så jag vet inte om det är det som är problemet.

Drivrutiner står mig upp i halsen, helt ärligt. I´ve been down that road an tousand times. Jag har uppdaterat halvt ihjäl mig periodvis, men inget tycks göra någon skillnad.

Som det ser ut får jag nog leva med att fanskapet låser sig stup i kvarten. Tycker bara synd om barnen som inte kan spela sina PC-spel utan att få problem hela tiden.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav barracuber » 2007-11-26 14:26:51

tahlia skrev:Jepp, har testat att inaktivera det gamla kortet. Har testat att inaktivera det "nya" kortet till fördel för det gamla, men inget har hittills hjälpt.

BIOS uppdaterdes, ja. Det enda jag kan tänka mig som skulle slutat funka i den vevan, är originalljudkortet (som inte heller fungerar), men det ljudkortet hittar inte datorn själv, så jag vet inte om det är det som är problemet.

Drivrutiner står mig upp i halsen, helt ärligt. I´ve been down that road an tousand times. Jag har uppdaterat halvt ihjäl mig periodvis, men inget tycks göra någon skillnad.

Som det ser ut får jag nog leva med att fanskapet låser sig stup i kvarten. Tycker bara synd om barnen som inte kan spela sina PC-spel utan att få problem hela tiden.

För mig låter det som att problemet är att datorn inte hittar det attans kortet..

Den här <a href="http://www.google.com/search?q=xp+identify+RADEON+9200+onboard&btnG=Search&hl=en">sökningen </a> visar att du långt ifrån är ensam att ha problem med just XP och RADEON 9200 LE.

Ärligt talat tror jag det inte (du har väl inga söner om jag minns rätt?) men
<a href="http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html?topicId=1602233293&sid=1">här är en Xp-maskin med ditt grafikkort som hela tiden startar om när man spelar WoW</a>!!!! :wink:

Skämt åsido, hur var det, startar den om bara när det spelas spel eller annars också?

Is Windows a Virus?

No, Windows is not a virus. Here's what viruses do:

* They replicate quickly - okay, Windows does that.

* Viruses use up valuable system resources, slowing down the system as they do so - okay, Windows does that.

* Viruses will, from time to time, trash your hard disk - okay, Windows does that too.

* Viruses are usually carried, unknown to the user, along with valuable programs and systems. Sigh... Windows does that, too.

* Viruses will occasionally make the user suspect their system is too slow (see 2) and the user will buy new hardware. Yup, that's with Windows, too.

Until now it seems Windows is a virus but there are fundamental differences:Viruses are well supported by their authors, are running on most systems, their program code is fast, compact and efficient and they tend to become more sophisticated as they mature.

So Windows is not a virus.

It's a bug.

How many Microsoft programmers does it take to screw in a lightbulb?

None. They've declared "darkness" a standard.

How many forum members does it takes to change a light bulb?

1 to change the light bulb and to post that the light bulb has been changed
14 to share similar experiences of changing light bulbs and how the light bulb could have been changed differently
7 to caution about the dangers of changing light bulbs
1 to move it to the Lighting section
2 to argue then move it to the Electricals section
7 to point out spelling/grammar errors in posts about changing light bulbs
5 to flame the spell checkers
3 to correct spelling/grammar flames
6 to argue over whether it's "lightbulb" or "light bulb" ... another 6 to condemn those 6 as stupid
2 industry professionals to inform the group that the proper term is "lamp"
15 know-it-alls who claim they were in the industry, and that "light bulb" is perfectly correct
19 to post that this forum is not about light bulbs and to please take this discussion to a lightbulb forum
11 to defend the posting to this forum saying that we all use light bulbs and therefore the posts are relevant to this forum
36 to debate which method of changing light bulbs is superior, where to buy the best light bulbs, what brand of light bulbs work best for this technique and what brands are faulty
7 to post URL's where one can see examples of different light bulbs
4 to post that the URL's were posted incorrectly and then post the corrected URL's
3 to post about links they found from the URL's that are relevant to this group which makes light bulbs relevant to this group
13 to link all posts to date, quote them in their entirety including all headers and signatures, and add "Me too"
5 to post to the group that they will no longer post because they cannot handle the light bulb controversy
4 to say "didn't we go through this already a short time ago?"
13 to say "do a Google search on light bulbs before posting questions about light bulbs"
1 forum lurker to respond to the original post 6 months from now and start it all over again.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav tahlia » 2007-11-26 17:15:57

barracuber skrev:
Skämt åsido, hur var det, startar den om bara när det spelas spel eller annars också?

Den kan starta om (fast den låser sig mycket oftare än den startar om) precis när, var och hur som helst. Ibland är den igång så pass länge att jag hinner in på det här forumet och klicka upp en diskussion, sedan låser den sig.
Andra gånger kan man spela onlinespel (inget WoW eller skit :wink: ) i 1 timme utan att något händer.
tahlia

Inläggav Kvasir » 2007-11-26 17:22:31

tahlia skrev:Den kan starta om (fast den låser sig mycket oftare än den startar om) precis när, var och hur som helst. Ibland är den igång så pass länge att jag hinner in på det här forumet och klicka upp en diskussion, sedan låser den sig.
Andra gånger kan man spela onlinespel (inget WoW eller skit :wink: ) i 1 timme utan att något händer.

Det låter ju inte som det är korrelerat till hur hårt grafikkortet jobbar, så jag tycker det låter tveksamt att det skulle handla om värme- eller effektproblem där. Tyvärr gör det inte felsökningen lättare, snarare tvärtom. Jag gissar mera på drivrutinsproblem eller liknande. Det är ett träsk, och med dubbla grafikkort så... I och för sig ska man kanske även fundera på att du nämnde nytt ljudkort i samma veva. Ljudkort är kända för att kunna ställta till med IRQ-konflikter, men jag undrar om inte det borde yttra sig ännu tydligare och oftare. Kan vara värt att fundera på i alla fall. Enklast är väl om man kan ställa om IRQ-tilldelninge från Windows eller från BIOS, men ibland är de fast tilldelade till olika PCI-platser, så det kan löna sig att prova att flytta ljudkortet till en annan PCI-slot. Har man en manual för moderkortet så brukar det även finnas info om IRQ och PCI-slottar så man får en vägledning, men det finns ju inte så många slottar att prova.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav weasley » 2007-11-26 17:53:24

Jag tror ändå på felaktigt moderkort, grafikexperterna till trots. Det låter mer och mer som ett rent hårdvarufel.

Säker på att du kollade alla kondingar?

Vad jag rekommenderar (och skulle ha gjort):

Ta ur alla kort ur datorn, plockat ur så bara en minnespinne finns kvar, starta med inbyggd grafik och en enda hårddisk; den med OS på. Sätt igång något krävande program (här skulle man haft en linuxkärna att kompilera!) och se hur länge den håller. När/om den stänger av sej, prova igen. Hänger det sej på samma ställe hela tiden kan det trots allt vara mjukvarufel.

Prova det ensamma minnet i memtest86. Kör minst tio ggr. Detta kan med fördel göras under natten. Om datorn hänger sej under tiden är det hårdvarufel. Här får du också veta om minnet är trasigt.

Om inget av ovanstående gör att datorn hänger sej; plocka då in varje kort för sej. Var noga med att inaktivera ev inbyggd grafik och ljud i BIOS så du är säker på att det inte sker några konflikter. De kort som går att byta plats på; gör det! Det KAN vara en felaktig PCI-plats!
Ta som sagt ett kort i taget och låt datorn köra något ansträngande.

När du sätter i minnespinnarna; kör memtest ordentligt på varje pinne!

De här testerna kan ta nån dag i anspråk, rekommenderat är därför att memtesta över natten så man får en grundlig testning av minnena. Testar man bara ett varv KAN man råka ut för att vissa adresser inte testas - även om det är sällsynt!

Var också medveten om att för någon generation sedan var CPUns temperatur inte helt pålitlig. Vissa (minns inte vilka, såhär på rak arm) CPUer mätte temperaturen indirekt, vilket gjorde att man kunde få felaktiga värden. Var gränsvärdet för CPU-temperaturen lågt satt, kunde alltså datorn stänga av sej/börja låta utan att man visste varför.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav barracuber » 2007-11-26 17:56:21

Kvasir skrev:
tahlia skrev:Den kan starta om (fast den låser sig mycket oftare än den startar om) precis när, var och hur som helst. Ibland är den igång så pass länge att jag hinner in på det här forumet och klicka upp en diskussion, sedan låser den sig.

Jag gissar mera på drivrutinsproblem eller liknande. Det är ett träsk, och med dubbla grafikkort så...

Jag ser inte varför Thalia skulle vilja köra med dubbla grafikkort öht. Såvida hon inte har de extrema användarkrav jag skrev om tidigare:

barrcuber skrev:En person hade två krävande behov: dels kunna jobba med tunga grafikprogram, dels att kunna spela väldigt krävande spel. Att hitta ett grafikkort som uppfyllde båda kraven skulle bli väldigt dyrt, däremot finns det gott om billiga grafikkort som är bra på antingen det ena eller det andra. Efterom han vill ha det billigt hade han prövat med dubbla kort.

En annan anledning skulle kunna vara att man vill köra med två skärmar (dual monitors) och ibland vill man kanske ha samma bild på båda, , ibland vill man ha olika saker på skärmarna. Allt sådant här ställer förstås högre krav på grafikkortens kapacitet.

Mitt råd till Thalia är att testa av köra på ett av korten. Men det har hon ju redan testat och det fungerade inte.

Kvasir skrev: I och för sig ska man kanske även fundera på att du nämnde nytt ljudkort i samma veva. Ljudkort är kända för att kunna ställta till med IRQ-konflikter, men jag undrar om inte det borde yttra sig ännu tydligare och oftare. Kan vara värt att fundera på i alla fall. Enklast är väl om man kan ställa om IRQ-tilldelninge från Windows eller från BIOS, men ibland är de fast tilldelade till olika PCI-platser, så det kan löna sig att prova att flytta ljudkortet till en annan PCI-slot. Har man en manual för moderkortet så brukar det även finnas info om IRQ och PCI-slottar så man får en vägledning, men det finns ju inte så många slottar att prova.

Att flytta "runt" korten kan vara något att pröva ifall man har ett problem och bara stångar pannan blodig.

I dotterns dator satt ett trådlöst nätkort som tog emot signaler från en Fon-router kopplad till min lilla Netgearrouter. Kopplingen gick ner hela tiden, hon fick göra repair var 5:e minut ibland. Jag kunde inte lösa det. Så köpte vi ett nytt grafikkort och då fick jag flytta nätkortet till en annan slot - då började det fungera!

Men Kvasir, varför ska man ställa om IRQ-tilldelningar ifall Enhetshanteraren inte har några gula flaggor? Är det inte lite att famla i mörkret? Eller menar du att man gör det i kombination med att man byter plats på korten?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:03:24, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Kvasir » 2007-11-26 18:07:49

Jag ser inte varför Thalia skulle vilja köra med dubbla grafikkort öht. Såvida hon inte har de extrema användarkrav jag skrev om tidigare:

Nej, men det verkar ju handla om att någon annan som påstod sig veta antingen klantade sig eller rent av lurade henne.

Men Kvasir, varför ska man ställa om IRQ-tilldelningar ifall Enhetshanteraren inte har några gula flaggor? Är det inte lite att famla i mörkret? Eller menar du att man gör det i kombination med att man byter plats på korten?

Det är möjligt att man har slutat med det nuförtiden, men för några år sedan förekom det fortfarande att en viss PCI-slot var låst till en IRQ eller ett val mellan några få, och så var det lika olika kombinationer av val på olika slottar så det skulle gå att slippa konflikt genom att placera korten rätt. Jag har aldrig rotat så mycket i det eftersom jag har sluppit problem med det, men jag vet att Soundblasterkorten var kända för att ställa till problem förr och kunde vara väldigt kinkiga på var man pluggade in dem. Hm, däremed måste det förstås även ha haft något att göra med själva korten eller drivrutinerna, men problem var tydligen vanliga i alla fall.

Numera är det väl vanligt med någon form av virtuell avbrottshanterare för att komma runt det begränsade antalet IRQ i PC, men jag vet inte om det löser alla problem, och så måste man nog se till att slå på det i BIOS, tror jag. Jag undrar om det inte är det som är ACPI, eller vad det heter (hinner inte rota i det nu).
Kvasir

Inläggav tahlia » 2007-11-26 18:51:18

Weasley

Låter som en ordntlig koll! Det uppstår genast ett problem dock. Om jag plockar ut grafikkortet och kör på det inbyggda, så får jag nada bild på skärmen. Det funkar liksom inte. Då blir det aningen svårt att göra något öht.

Det andra problemet är att köra en diagnostisering under natten. Oavsett vad jag pysslar med, så låser sig datorn efter max två timmar. Det händer rätt ofta att den låser sig fast den bara står på och jag inte använder den. Så det är oerhört svårt att veta när den låser sig, eller vad det beror på.
Memtest har jag kört ett antal gånger. Ibland går det skitbra, andra gånger låser sig datorn, precis som vanligt.
tahlia

Inläggav Kvasir » 2007-11-26 19:13:53

tahlia skrev:Låter som en ordntlig koll! Det uppstår genast ett problem dock. Om jag plockar ut grafikkortet och kör på det inbyggda, så får jag nada bild på skärmen. Det funkar liksom inte. Då blir det aningen svårt att göra något öht.

Fast då verkar det helt uppenbart att du inte har lyckats få maskinen att förstå att den ska använda det inbyggda grafikkortet. Antingen är det någon inställning i BIOS som du har missat, min förra maskin hade inbyggd grafik och den fick man slå av explicit i BIOS för att köra annat grafikkort, eller så är det något Windowsproblem med drivrutinerna. Kolla BIOS igen noga, om du hittar någon mera inställning. Annars, tja, att få bort drivrutiner och återgå till gamla är kanske inte alltid så lätt men kanske är något man måste försöka med. Ett alternativ är förstås att installera om Windows, men det extra grafikkortet borta.

Du testade inte det där diagnosprogrammet jag länkade till? Fast å andra sidan tror jag inte längre att det är grafikkortet i sig som är boven.
Kvasir

Inläggav weasley » 2007-11-26 20:08:50

BIOS hardcore reset:

Plocka ur det lilla 3V-litiumbatteriet från sin plats på mammakakan. Låt det vara urplockat sådär 30 sek (dra ur strömsladden först) innan du sätter i det igen. Får du inte tillbaka dina defaultinställningar till BIOS då, så byt moderkort!

Med defaultinställningarna BRUKAR det vara den inbyggda grafiken som är aktiverad.

Bild

Batteriet.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:03:27, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Inläggav weasley » 2007-11-26 20:12:31

Du ska memtesta över natten, memtest tar sån jäkla tid att man avlider annars.

Och meningen med att köra ett krävande program är att du ska belasta hela datorn så att den hänger sej när du ser på. Detta test ska utföras några ggr med samma program så du ser om den hänger sej på samma ställe eller om det är random.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:03:27, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Inläggav tahlia » 2007-11-26 20:47:52

Weasley

Jag följde dina instruktioner och plockade ut batteriet. Jag plockade också ut det "nya" grafik samt ludkorten. När jag startade upp datorn på det gamla grafikkortet fick jag ingen bild öht. Så det gick åt pipan.
De inställningar som finns i min BIOS är Primary Video bla bla, där jag kan välja PCI och VGA, men det gör ingen skillnad.
Fördelen är att den hittade mitt inbyggda ljudkort, men det funkar tyvärr inte trots att jag installerat drivrutinerna :(

Jag inser nu vad du menar med testen. Grejen är att när jag kört oilka diagnosprogram så låser den sig på olika ställen varje gång. Ibland efter 5 minuter, ibland efter 2 timmar.

Memtesta över natten går aldrig, eftersom det längsta datorn klarar är 2 timmar (oftast) innan den låser sig. Men den kan lika gärna släcka ned fabriken med en gång.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:03:27, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Inläggav weasley » 2007-11-26 21:07:21

Moderkortet är paj.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:03:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Inläggav Kvasir » 2007-11-26 21:48:21

tahlia skrev:De inställningar som finns i min BIOS är Primary Video bla bla, där jag kan välja PCI och VGA, men det gör ingen skillnad.

Det borde vara det man ska ställa om. Möjligen kan det finnas något ytterligare som måste ändras samtidigt.

Fast det börjar nog mer och mer luta åt att weasleys senaste dom är den riktiga. Dels kan kondensatorer bli dåliga ut att "explodera" och dels kan även andra komponenter gå sönder.

Hur gammal är maskinen? Man brukar räkna med en livslängd på högst fem år. Bra fabrikat på moderkort håller kanske fem år i snitt, sämre kanske kortare.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:28, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav barracuber » 2007-11-26 22:16:54

Kvasir skrev:
tahlia skrev:De inställningar som finns i min BIOS är Primary Video bla bla, där jag kan välja PCI och VGA, men det gör ingen skillnad.

Det borde vara det man ska ställa om. Möjligen kan det finnas något ytterligare som måste ändras samtidigt.

För länge länge sedan typ sidan 2 i den här tråden skrev jag:

barracuber skrev:En grej jag läste är att minst ett grafikkort måste vara VGA anars kan datorn inte boota.

Kan det ha någon relevans? Jag vet inte om det gäller om man enbart kör inbyggt. Är det bara "riktiga" kort som är VGA eller även inbyggda??

FWIW.... :roll:

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:03:28, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Kvasir » 2007-11-26 22:27:23

VGA är ju egentligen en märklig, eller rentav felaktig, term här. VGA är ett gränssnitt en kontaktstandard mellan grafikkort och skärm, och tidigare var det väl även en standard för grafik i sig. Man pratar som bekant om VGA-kontakter, även vi numera ofta använder DVI-kontakter till flatskärmarna.

Men det är nog inte ovanligt att man kallar den inbyggda grafiken för VGA, för att kalla den något som skillnad mot separat grafikkort. Jag har något svagt minne av att den inbyggda grafiken i min förra maskin också kallades VGA i BIOS.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:28, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav weasley » 2007-11-27 0:42:43

Grafikkort har gränssnittet VGA ut mot skärmen. Sen kan de ha gränssnittet AGP eller PCI/PCI-e mot moderkortet. (Om det inte är inbyggt gfx förståss.)

Nyare grafikkort har ofta gränssnittet DVI mot skärmen.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:03:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Inläggav tahlia » 2007-11-27 8:48:47

Jahopp. Bara att leva med skiten då. *suck*

Men tusen Tack till alla som försökt lösa mysteriet! :)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:03:29, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Inläggav barracuber » 2007-11-27 9:32:55

tahlia skrev:Jahopp. Bara att leva med skiten då. *suck*

Men tusen Tack till alla som försökt lösa mysteriet! :)

Jaså? Släpper vi det nu? Jag hade en fråga kvar. * tror fortfarande på grafikspåret *

Du skrev bland annat:

thalia skrev:Eftersom datorn själv, när jag installerat om Windows, t.ex, känner av båda grafikkorten, så tycker man att det bara vore att plocka ut det "nya" och kunna köra på det inbyggda. Men icke sa nicke. Den gubben går inte.

thalia skrev:Jepp, har testat att inaktivera det gamla kortet. Har testat att inaktivera det "nya" kortet till fördel för det gamla, men inget har hittills hjälpt.

thalia skrev:Visst tycker man att det bara vore att ta ut kortet och då kunna köra på det "gamla" grafikkortet, men det funkar inte. Även fast datorn känner av båda grafikkorten (vilket jag ser i enhetshanteraren).
Så det driver mig till vansinne!

Kan du beskriva hur det inte fungerar.

Jag gissar att, varje gång du prövar med bara ett aktiverat kort, och kortet inte identifieras rätt så kan datorn öht inte boota.

Sedan låter det som att, trots att du inaktiverar ett visst kort i enhetshant. så blir det ändå automatiskt aktiverat när du startar om, vilket gör att du bara går runt runt.

Har du prövat både Avinstallera och Inaktivera i enhetshant.?

Nitro fick ju sin grafik att fungera genom att byta ut flänsen mot en fläkt. Hade du några temperaturproblem i grafiken?

Du har bara XP på datorn? Jag läste om en som hade ditt kort som fungerade i Win 2003 men slutade fungera i XP.

Har du någon annan dator där du kan testa PCI-kortet?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:03:29, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav tahlia » 2007-11-27 9:45:32

barracuber skrev:Kan du beskriva hur det inte fungerar.

Jag gissar att, varje gång du prövar med bara ett aktiverat kort, och kortet inte identifieras rätt så kan datorn öht inte boota.

Sedan låter det som att, trots att du inaktiverar ett visst kort i enhetshant. så blir det ändå automatiskt aktiverat när du startar om, vilket gör att du bara går runt runt.

Det senare lär nog vara problemet. För hur det inte fungerar, är att datorn startar upp och hela faderullan, men jag får nada bild. Boota har han aldrig haft problem med :shock:

barracuber skrev:Har du prövat både Avinstallera och Inaktivera i enhetshant.?

Yep.

barracuber skrev:Nitro fick ju sin grafik att fungera genom att byta ut flänsen mot en fläkt. Hade du några temperaturproblem i grafiken?

Verkar inte så, nej. Tyvärr skall jag tillägga.

barracber skrev:Du har bara XP på datorn? Jag läste om en som hade ditt kort som fungerade i Win 2003 men slutade fungera i XP.

Har du någon annan dator där du kan testa PCI-kortet?

Det är en AMD Athlon XP, vilket betyder att den kom levererad med XP installerat, och den har alltid använt XP. Kan möjligtvis hänga på SP2, vilket jag själv var inne på ett tag. Skaffade mig då ett XP SP1, men det hjälpte inte :(

Tyvärr har jag ingen annan dator där jag kan testa PCI-kortet. Den enda jag har tillgång till är morsans, vilken är från 1800-talet (men funkar skitbra till skilnad från min :twisted: ).
tahlia

Inläggav barracuber » 2007-11-27 10:00:26

tahlia skrev:
barracuber skrev:Sedan låter det som att, trots att du inaktiverar ett visst kort i enhetshant. så blir det ändå automatiskt aktiverat när du startar om, vilket gör att du bara går runt runt.

Det senare lär nog vara problemet. För hur det inte fungerar, är att datorn startar upp och hela faderullan, men jag får nada bild. Boota har han aldrig haft problem med :shock:

Nu blir jag lite förvirrad :shock: Ser du själva bootprocessen med vita texten på start botten som fladdrar förbi? Och sedan när det är dax för Windows att starta så blir det bara svart?

När dottern hade grafikproblem på sin dator så gick det inte ens att boota. Datorn gav ingen ström till skärmen ens. När jag prövade en annan kortplats fungerade allt.

/Barracuber
barracuber

Inläggav tahlia » 2007-11-27 11:18:08

barracuber skrev:Nu blir jag lite förvirrad :shock: Ser du själva bootprocessen med vita texten på start botten som fladdrar förbi? Och sedan när det är dax för Windows att starta så blir det bara svart?

När dottern hade grafikproblem på sin dator så gick det inte ens att boota. Datorn gav ingen ström till skärmen ens. När jag prövade en annan kortplats fungerade allt.

/Barracuber

Jag ser inte ett dugg, eftersom skärmen inte ens aktiveras när jag försöker använda det "gamla" grafikkortet. Anledningen till att jag vet att det stratar upp är för att jag hör det, och om jag sätter i det "nya" grafikkortet och kopplar skärmen dit så ser jag det också. Låter det korkat, eller förstod du vad jag menade?
tahlia

Inläggav barracuber » 2007-11-27 11:41:48

tahlia skrev:
barracuber skrev:Nu blir jag lite förvirrad :shock: Ser du själva bootprocessen med vita texten på start botten som fladdrar förbi? Och sedan när det är dax för Windows att starta så blir det bara svart?

/Barracuber

Jag ser inte ett dugg, eftersom skärmen inte ens aktiveras när jag försöker använda det "gamla" grafikkortet. Anledningen till att jag vet att det stratar upp är för att jag hör det, och om jag sätter i det "nya" grafikkortet och kopplar skärmen dit så ser jag det också. Låter det korkat, eller förstod du vad jag menade?

Nix det lät inte det minsta korkat. Men jag fattar så trögt så behöver bena upp lite..

Gamla kortet

När du använder det "gamla" kortet...skärmen aktiveras inte men datorn startar upp för det hörs..så sa du va?

Ok - jag tänker högt nu - skärmen får ingen ström. Det borde du kunna se på att den inte visar grön lampa utan gul eller orange?

Men datorn startar upp. Lustigt. Inte mycket idé att en dator startar om den inte ger ström till skärmen, eller hur? :lol:

Nya kortet

Du sätter i det nya, pekar på det i BIOS och testar igen. Vad händer då? Får skärmen ström, är skärmen svart, startar datorn, hur långt kommer den isf?

:arrow:

Vad det rätt uppbenat? Annars får du bena mig rätt.

Tänk på att jag tänker högt vilket innebär att allt jag skriver inte alltid är relevant i alla lägen...

/Barracuber
barracuber

Inläggav tahlia » 2007-11-27 11:53:29

barracuber skrev:
Nix det lät inte det minsta korkat. Men jag fattar så trögt så behöver bena upp lite..

Gamla kortet

När du använder det "gamla" kortet...skärmen aktiveras inte men datorn startar upp för det hörs..så sa du va?

Ok - jag tänker högt nu - skärmen får ingen ström. Det borde du kunna se på att den inte visar grön lampa utan gul eller orange?

Men datorn startar upp. Lustigt. Inte mycket idé att en dator startar om den inte ger ström till skärmen, eller hur? :lol:

Prexis. Skärmen får nada kontakt med kortet.

barracuber skrev:Nya kortet

Du sätter i det nya, pekar på det i BIOS och testar igen. Vad händer då? Får skärmen ström, är skärmen svart, startar datorn, hur långt kommer den isf?

Jag behöver bara sätt i det nya kortet så får jag bild direkt. Behöver inte går några inställningar eller ändra på något öht. ÄVEN fast jag först avinstallerat samtliga två grafikkort. Fruktansvärt knepigt, jag vet :S
tahlia

Återgå till IT-forum

Logga in