[delad] Datormekande

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

[delad] Datormekande

Inläggav AAA » 2011-02-05 12:14:01

Datorhelvetet som jag försökte operera inatt ville inte med mig (den heller). Den går inte igång med Ubuntu-skiva eller Linux-hårddisken jag använt i den förut, inte heller med en gammal XP hårddisk.

Kan jag glömt någon kabel från moderkort (röd lampa lyserfast) till hårddisk? En strömkabel och en IDE, eller vad de heter är de enda jag har nu. Ska det vara nån mer?

Innan den blev stendum (den går igång så spänning finns och läser cd/dvd - inget mer) räknade den RAM utan stopp vid uppstart, oändligt med minne är ju trevligt men jag tänkte att ni kan ju behöva lite också ;-)

Har ingen annan stationär att jämföra med.

[mod]Utbruten diskussion från den här tråden:

http://www.aspergerforum.se/vad-gor-du- ... 18017.html[/mod]
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Miche » 2011-02-05 12:55:44

Kanske vore bättre att lägga det här i IT-avdelningen...
AAA skrev:Kan jag glömt någon kabel från moderkort (röd lampa lyserfast) till hårddisk? En strömkabel och en IDE, eller vad de heter är de enda jag har nu. Ska det vara nån mer?

Jag rekommenderar att du går in i BIOS (det brukar stå vid start av datorn vilken tangent du ska trycka på för att komma dit, vanliga tangenter brukar annars vara Esc, Del, F1 eller F10) och ser efter om datorn hittar hårddisken.

Om det är en IDE-disk så är det några saker du behöver tänka på (jag är inte så hemma på SATA så det överlåter jag åt någon annan, men om det är IDE så kommer du att kunna se det med hjälp av nedanstående bilder).

Strömmen är väl given.

En del IDE-kablar (respektive anslutningskontakter) har ingen styrning så att de inte går att sätta fel.

Moderkortsanslutningen kan se ut så här:
Bild
På bilden ovan syns tydligt att det är ett stift som saknas (vilket inte alltid är fallet) samt att det finns ett uttag på sidan där en klack ska passa in (det är inte alla kontakter som har plasten runt om som styr och då måste man vara extra noga för då går det att råka förskjuta kabeln ett steg åt något håll).

Om kabeln går att vända åt två olika håll (det är inte alla kablar där stifthålet är pluggat samt att de har en klack) så finns det åtminstone en röd kant på själva kabeln. Den röda kanten ska alltid vara vänd mot första stiftet (det står i nästan alltid en pytteliten etta bredvid kontakten, annars får du ta hjälp av bilden att se var pinne ett finns).

Sen måste du kontrollera att disken är byglad rätt (det som kallas för jumper på engelska).
Bild
På nästan alla hårddiskar finns en liten beskrivning av hur disken kan byglas
Bild
om den saknas får du googla modellen av disk för att hitta den på nätet

Disken bör byglas som master för att fungera optimalt (om man nu inte i BIOS har gjort underliga konfigureringar, men du kan alltid återställa fabriksinställningarna för att bli av med speciallösningar).
Om det sitter något mer på samma IDE-kabel (CD-spelare) så bör du kontrollera att den är byglad som en slav, samt kontrollera om hårddisken även ska byglas för att det finns en slav (slave present), en del diskar behöver inte det, andra kräver det.

IDE-kabeln ska anslutas till disken
Bild
Notera att även här kan man i vissa fall ha kablar utan plugg (för det saknade stiftet) eller utan klack, då är det rödmarkeringen som gäller (jag har haft en enda disk av kanske 50 som saknat plaststyrningen runt om).
I mer än 90% av alla fall så är första stiftet i riktning mot strömanslutningen (detta gäller dock inte alls lika ofta för CD-spelare). Det brukar alltid stå en liten etta på kortet på diskens undersida (om disken är monterad så som på bilden) som markerar var stift ett är.

Om datorn nu inte kan hitta hårddisken, så har du antingen missat något i min beskrivning, eller så har jag glömt någon viktig detalj eller så är det fel på disken.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav AAA » 2011-02-05 13:05:51

Schysst Miche! Helgjuten beskrivning, visste att detta var dina domäner! Tack!
AAA

Inläggav Dagobert » 2011-02-05 13:09:56

Efter Miches beskrivning funkar det nog. Några av mina standardförsök när det inte vill sig är:

Ett dum-fel: kolla att inte nåt IDE-stift vikt sig.

Med hårddisken ensam på en kabel och DVDn på den andra slipper du nog bygla, att tyda bygelinstruktionerna kan vara svårt.

Att återställa standardinställningarna i bios kan vara vettigt, som Miche sa.

Testa att sätta en annan strömkontakt på disken, de kan glappa ibland.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Miche » 2011-02-05 13:14:19

AAA skrev:Schysst Miche! Helgjuten beskrivning, visste att detta var dina domäner! Tack!

Jag tycker att det är kul att göra sådana här beskrivningar (fast det här är nog den första rejäla när det gäller hårdvara), det har blivit några med åren (kunskaperna sitter i än i huvudet på en gammal gubbe).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav AAA » 2011-02-05 13:38:54

Den kan inte kicka igång skärmen så vi med hjärnor kan förstå vad den gör :-( Den funkade med den här skärmen förut. Ska kolla kablarna igen...
AAA

Inläggav AAA » 2011-02-05 13:39:51

Miche skrev:
AAA skrev:Schysst Miche! Helgjuten beskrivning, visste att detta var dina domäner! Tack!

Jag tycker att det är kul att göra sådana här beskrivningar (fast det här är nog den första rejäla när det gäller hårdvara), det har blivit några med åren (kunskaperna sitter i än i huvudet på en gammal gubbe).

Ja, det syns att du tycker det är kul, det är därför de blir så bra :-)
AAA

Inläggav AAA » 2011-02-05 13:43:04

Tack, Dagobert!

Jag gillar och pilla med grejor till det funkar eller jag blir förbannad och slänger ut eländet... Det känns som om jag har inget tålamod men stor uthållighet (eller envishet).
AAA

Inläggav AAA » 2011-02-05 14:16:41

Nu jävlar, skickade ut två av fyra RAM och nu gick den igång åtminstone. Körde med dessa fyra förut så jag förstår inte varför den blivit gnällig nu. Människor och saker kan ju gå sönder iofs...
AAA

Inläggav AAA » 2011-02-05 14:18:48

Tråden heter ju "Vad gör du just nu?" så jag tycker visst det går att lägga upp datorutmaningar här :-) Men lathundar och manualer kan ju läggas på IT-avdelningen också, det är sant, eftersom de då kan komma till nytta för andra.
AAA

Inläggav AAA » 2011-02-05 21:59:05

Nu funkar burken iaf, men jag har förträngt mitt Ubuntu-passwd så jag får köra med skivan :-) Ska kolla master-tipset om det kanske går att köra Linux och Windows seriellt genom omkoppling. Funkar det kanske jag testar dual boot, har velat haft ett tag så jag kan ju testa på den gamla grovsopsruskan :P
AAA

Inläggav mnordgren » 2011-02-08 20:15:07

Moderator:

Utbruten diskussion från den här tråden:

http://www.aspergerforum.se/vad-gor-du- ... 18017.html
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till IT-forum

Logga in