Data-alderen og autismediagnoser.
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
plåtmonster skrev:Social interaktion i sig sjäv lär knappast vara av intresse för personer med AS, snarare som ett medel för att nå något annat.
Det där är mer komplext än så även för enter och det gäller absolut inte alla aspergare. Och till att det gäller så många finns en del av förklarligen här:
plåtmonster skrev:Om man i skolan lär sig att social interaktion innebär trakasserier så är det klart att man föredrar onlinespel osv.
Annars tror inte jag heller på Rivers ursprungliga (opprinnelige) linje. Då tror jag mer på, för datorers del att de kan bidra till att öka alla människors ADHD-iga sidor, och för NPF:s del miljögifter och annan kemi och att folk slits ut såväl som störningströsklar sänks på grund av ökande stress och onaturliga krav.
Jag syftar inte enbart på hemdatorer utan även i arbetsmiljön där man hela tiden måste prestera mera och snabbare och får nya datorer och nya program hela tiden. Att lära sig nytt hela tiden och inte kunna slappna av i sitt arbete är mycket stressande även om stress kan ses som positivt också ibland.
Meeeeen, det funkar bara ett tag inte i långa loppet, är min åsikt.
Tiblan skrev:Jag syftar inte enbart på hemdatorer utan även i arbetsmiljön där man hela tiden måste prestera mera och snabbare och får nya datorer och nya program hela tiden. Att lära sig nytt hela tiden och inte kunna slappna av i sitt arbete är mycket stressande även om stress kan ses som positivt också ibland.
Min personliga erfarenhet är att jag blir mer stressad av att tvingas jobba vidare med gamla system när det faktiskt finns nya som är mer lättarbetade och snabbare.
Tiblan skrev:Jag syftar inte enbart på hemdatorer utan även i arbetsmiljön där man hela tiden måste prestera mera och snabbare och får nya datorer och nya program hela tiden. Att lära sig nytt hela tiden och inte kunna slappna av i sitt arbete är mycket stressande även om stress kan ses som positivt också ibland.
Eventuellt OT, vill bara säga att det du pratar om är nog "technostress", då menar man oftast arbetslivet. Men även i hemmet förekommer det mycket. Tänk på massvis med människor som
- - inte har lätt för
- inte vågar
- inte vill
- inte kan
- inte får
- inte har råd
Tänker på min svärmor exv som är extremt teknikrädd för att inte säga teknikfientlig. Det har hon varit hela livet (hon är drygt 70 nu) och det tror jag är ännu vanligare än man tror. Alla har säkert någon sådan (oftast äldre) person i sin bekantskapskrets.
Man pratar mycket om A- och B-lag inom it-samhället och det är inte bara snack, det är realitet.
Jojomen, människan är anpassningsbar annars hade vi gått under. Därmed inte sagt att det kommer att gå lätt..
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:...
Tänker på min svärmor exv som är extremt teknikrädd för att inte säga teknikfientlig. Det har hon varit hela livet (hon är drygt 70 nu) och det tror jag är ännu vanligare än man tror. Alla har säkert någon sådan (oftast äldre) person i sin bekantskapskrets.
Det blev lite fel och hann inte ändra. Jag menade att jag tror att teknikrädsla är vanligare än man tror, inte teknikfientlighet om nu någon uppfattade det så.
- barracuber
Jag tror mörkertalet är stort eftersom många nog inte vågar erkänna sin teknikrädsla.
@ca, jag hade missat att läsa ditt inlägg så jag svarar på det nu!
Jag håller inte med, många som tvingats leva NT liv blir utslitna i förtid, det är energikrävande och man har inte fått tid för återhämtning vilket gör att flera på ålderns höst gått in i väggen (fast det inte hette så på den tiden, det har säkert funnits andra sätt att uttrycka saken, så som gamlingar som fått tomtar på loftet, vilket mycket väl kan vara att de psykiska problemen tagit överhanden när man inte orkar längre).
ca skrev:(Naturligtvis var det inte enbart "bättre förr", men ovanstående var ungefär vad Temple Grandin tagit upp i olika intervjuer, och jag tror att just den här utvecklingen har varit av ondo för oss.)
Jag håller inte med, många som tvingats leva NT liv blir utslitna i förtid, det är energikrävande och man har inte fått tid för återhämtning vilket gör att flera på ålderns höst gått in i väggen (fast det inte hette så på den tiden, det har säkert funnits andra sätt att uttrycka saken, så som gamlingar som fått tomtar på loftet, vilket mycket väl kan vara att de psykiska problemen tagit överhanden när man inte orkar längre).
Irriterande när IT-avdelningar låser datorer och man blir tvungen att använda dåliga program. Lite som att tala om vilket verktyg som skall användas för uppgiften.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Påminner mig om min son, vi var på ett museum där det hade satt upp pekdatorer lite här och där så man kunde få reda på mer om sakerna, han blev lite störd över att de använde Internet Exploder i burkarna så han fipplade lite och installerade istället Google Chrome och satte den som standardbrowser med exakt samma startsida (burken blev både snabbare och trevligare att använda).
Meningen var väl att det inte alls skulle gå att göra något sånt, men är man smart (som han är) så går det ju att fixa det ändå!![Mycket glad :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Meningen var väl att det inte alls skulle gå att göra något sånt, men är man smart (som han är) så går det ju att fixa det ändå!
![Mycket glad :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sv: Data-alderen og autismediagnoser.
Miche,
Brukar jag alltid göra på biblioteken. Chrome kommer runt adminkravet, chrome installerar inte som en win app.
Brukar jag alltid göra på biblioteken. Chrome kommer runt adminkravet, chrome installerar inte som en win app.
- barracuber
Miche skrev:Tiblan skrev:Jag syftar inte enbart på hemdatorer utan även i arbetsmiljön där man hela tiden måste prestera mera och snabbare och får nya datorer och nya program hela tiden. Att lära sig nytt hela tiden och inte kunna slappna av i sitt arbete är mycket stressande även om stress kan ses som positivt också ibland.
Min personliga erfarenhet är att jag blir mer stressad av att tvingas jobba vidare med gamla system när det faktiskt finns nya som är mer lättarbetade och snabbare.
Själv råkade jag ut för att byta system vartannat år för att vi skulle utvecklas själva sa man. Vi hade inte ens blivit av med barnsjukdomarna på de gamla systemet innan det var dags för nytt.
Vad var det för system?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
I stordatorer som gällde över hela världen specialgjorda för just det företaget. Ekonomibiten blir ju alltid strulig då det inte finns ett enda land i hela världen mig veterligen som har så många betalningsmöjligheter som Sverige och att försöka förklara detta för programmerarna är inte det lättaste.
atoms -
Diskussionen har avlägsnat sig ifrån trådämnet lite, och det vore bra om ni försökte ta er tillbaka till topic, för att undvika en delning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Diskussionen har avlägsnat sig ifrån trådämnet lite, och det vore bra om ni försökte ta er tillbaka till topic, för att undvika en delning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Återgå till Övriga Aspergerfrågor