Dåligt balanssinne..
32 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Dåligt balanssinne..
Jag har inga större problem med balansen, men har alltid haft en tendens att törna emot möbler och gå in i dörrposter med otaliga blåmärken som följd. Ända tills nyligen, då min terapeut nämnde AS och jag läste att det kan medföra motoriska problem, var jag övertygad om att det berodde på att jag är lite disträ. Nu är jag inte lika säker längre.
Jag blir lätt blir yr när jag åker rulltrappa eller hiss. När jag kliver av känns det som om golvet gungar, som kraftig sjögång på en båt. Om jag inte visste att det var omöjligt skulle jag kunna svära på att golvet rör sig.
För det mesta varar det bara några sekunder, men några gånger har det suttit i i flera minuter. Ibland blir jag tvungen att sätta mig eller åtminstone stå stilla en stund för att inte ragla. Det är obehagligt, men inte så pass besvärande att jag har sökt hjälp för det.
Är det någon här som har upplevt något liknande?
Jag blir lätt blir yr när jag åker rulltrappa eller hiss. När jag kliver av känns det som om golvet gungar, som kraftig sjögång på en båt. Om jag inte visste att det var omöjligt skulle jag kunna svära på att golvet rör sig.
För det mesta varar det bara några sekunder, men några gånger har det suttit i i flera minuter. Ibland blir jag tvungen att sätta mig eller åtminstone stå stilla en stund för att inte ragla. Det är obehagligt, men inte så pass besvärande att jag har sökt hjälp för det.
Eeira skrev:Jag har inga större problem med balansen, men har alltid haft en tendens att törna emot möbler och gå in i dörrposter med otaliga blåmärken som följd. Ända tills nyligen, då min terapeut nämnde AS och jag läste att det kan medföra motoriska problem, var jag övertygad om att det berodde på att jag är lite disträ. Nu är jag inte lika säker längre.
Jepp sånt där med gungande och det upplever jag med.
Lite samma som det blir för mig av solglasögon/hjälm.
Ser till min förfäran att vår dotter slår skallen i allt och inget, precis som sin morfar Hon är ju rörlig och klättrig och anses nog ha god balans men ja... Lill skruttan.
Deadly_Nightshade skrev:Har inga problem med balansen.
Jag var t.ex. bäst i klassen (av de som ej tränade hockey) på att åka skridskor under hela grundskolan.
Sånt här är ju det som får mig brydd, jag har aldrig riktigt haft problem med skridskor, slalom, cykling, klättra eller för den delen at stå på en hästrygg i galopp (tyckte voltige var skoj men tränade inte seriöst) det blir lite motsägelsefullt när jag i samma veva har lite kass balans i vissa lägen.
Men jag kan ju inte svära på att det är just balansen som är dålig egentligen.
Jag tror att många blandar ihop balans med visouspatial förmåga (rumsuppfattning) vilket är en viktig förmåga för att kunna röra sig utan att slå i olika kroppsdelar.
För egen del funkar min visuospatiala förmåga bra, förutom i trånga utrymmen där jag kan göra illa mig rekält ibland.
För egen del funkar min visuospatiala förmåga bra, förutom i trånga utrymmen där jag kan göra illa mig rekält ibland.
Van långcyklist/slalomåkare och kanotist som jag är sedan 37 respektive 29 år har jag ingen som helst problematik med balansen. Ibland när jag går genom källargången här i hyreshuset brukar jag medvetet låta bli att tända belysningen för att upprätt(!)hålla min förmåga att inte stöta mot väggarna i den kanske lite drygt meterbreda gången utan att kunna se något. Det är ganska bra balansträning för mig. Och ibland när jag är ute på mina långcykelrundor brukar jag också träna på att hålla kursen genom att släppa styret och manövrera cykeln enbart genom att försiktigt luta överkroppen åt olika håll. Men det gör jag bara om jag är helt ensam på cykelbanan, och aldrig när jag cyklar på bilvägar.
Miche skrev:Jag tror att många blandar ihop balans med visouspatial förmåga (rumsuppfattning) vilket är en viktig förmåga för att kunna röra sig utan att slå i olika kroppsdelar.
Aha pucko jag, borde vara min visouspatial förmåga då som blir satt ur spel när jag får solglasögon eller hjälm mm på mig?
Usch skäms över hur dum jag är ibland.
Miche skrev:Jag tror att många blandar ihop balans med visouspatial förmåga (rumsuppfattning) vilket är en viktig förmåga för att kunna röra sig utan att slå i olika kroppsdelar.
Åh, tack för förklaringen Miche! Jag gillar att få ord och begrepp för olika företeelser, då de blir mer förståeliga/hanterbara. Det är min visuospatiala förmåga som brister! Google, here I come!
Detta förklarar en hel del. Min utredning visar nämligen att jag har nedsatt visuospatial förmåga...
Slog ut framtänderna som 1-2-åring (2 olika tillfällen) och gick utan framtänder tills de permanenta kom när jag var cirka sex år. När jag var åtta slog jag dessutom ut ena permanenta framtanden (har haft plasttand sedan dess). För övrigt har jag ramlat och fått sy i mitt huvud flera gånger, bl.a. slagit huvudet i ett element, slagit ena "huggtanden" rätt igenom läppen och piercat mig själv efter att ha snubblat på familjens tax och landat med hakan på armstödet till en fåtölj m.m. Under hela livet har jag slagit i kroppsdelar i möbler, speciellt höfterna är illa ute. Har jämt blåmärken överallt.
När jag var ca. 10 år så funderade läkarna på om jag hade en lätt CP-skada då jag hela tiden trillade och hade dålig kroppskontroll... Men det blev aldrig utrett. Nu har jag förklaringen i AS istället.
Återgå till Att leva som Aspergare