Dåliga betyg? Då kan du bli lärare!
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Där kommer vem som helst in:
Överlag är inte svenska studenter så bra i svenska som förr, och inte lär det bli bättre i framtiden.
En orsak till detta är antagningssrelgerna.
"Vi De här uppgifterna handlar om högskoleprovet och vi är skyldiga att ta in en tredjedel av de sökande fån den urvalsgruppen. Om ett program då inte blir fullsökt så är det lätt att komma in på låga värden.
Lägst betygssnitt har garundläarprogrammet med inriktning mot förskola och lågstadiet. Där blev alla som sökte antagna ..." (UNT 2013-03-28 "Antagninen bö ses över")
http://www.unt.se/sverige/bottenresulta ... 47645.aspxLärarutbildningens status är körd i botten. 123 personer med bara 0,1 poäng på högskoleprovet kom in på utbildningen i höstas. Så lågt resultat får man inte ens genom att svara slumpvis på frågorna.(TT)
---
Som jämförelse skulle en person som valt svarsalternativ "C" på samtliga frågor få betyget 0,4.
Snittpoängen för dem som kom in på lärarlinjen i höstas var 0,5. Högsta möjliga poäng är 2,0.
Överlag är inte svenska studenter så bra i svenska som förr, och inte lär det bli bättre i framtiden.
-Vi får jobba en hel del mer med elevernas skrivförmåga. Vi måste helt enkelt stötta studenterna mer och det beror på att 40 procent av ungdomarna i dag väljer högre studier. När jag pluggade var det 15 procent.
En orsak till detta är antagningssrelgerna.
"Vi De här uppgifterna handlar om högskoleprovet och vi är skyldiga att ta in en tredjedel av de sökande fån den urvalsgruppen. Om ett program då inte blir fullsökt så är det lätt att komma in på låga värden.
Lägst betygssnitt har garundläarprogrammet med inriktning mot förskola och lågstadiet. Där blev alla som sökte antagna ..." (UNT 2013-03-28 "Antagninen bö ses över")
Återför skolorna till staten (så att lärarna kan få vettiga arbetsgivare) och se till att läraryrket får en ordentlig status, gärna med löneökningar. Det kommer att löna sig i längden för Sverige eftersom nuvarande skolutbildningen ruinerar landet.
(Det var visst två trådar här...så jag klistrar in mitt svar här också eftersom det var ett tillägg)
Ja, lärarutb verkar aldrig riktigt repa sig... Den har ju varit i hetluften många ggr nu. Det hänger väl ihop mkt förstås med läraryrkets dåliga status överlag. Och jag kan förstå det, jag kommer från en släkt av många lärare men personligen så skulle jag aldrig orka.
Ja, lärarutb verkar aldrig riktigt repa sig... Den har ju varit i hetluften många ggr nu. Det hänger väl ihop mkt förstås med läraryrkets dåliga status överlag. Och jag kan förstå det, jag kommer från en släkt av många lärare men personligen så skulle jag aldrig orka.
- Pentti Varg
- Anslöt: 2013-03-17
Enligt denna debattartikel så får inte svensklärarna lära sig svenska ordentligt:
Så stkruver två lrarstuderande.
Alltså studenter som inte lärt sig ordenlig svenska i skolan får inte heller lära sig då på lärarutbildningen, och sedan ska de i sin tur lära sina elever denna svensska.
Ju fler godkända studenter, desto bättre ekonomi för instituionen. Detta bidrar ju inte till god kvalitet.
http://www.unt.se/debatt/svensklarare-s ... 63394.aspxUNT skrev:Blivande svensklärares språkfel korrigeras inte i utbildningen, och studenterna godkänns trots språkliga brister. Att underkänna studenter är minst lika viktigt för en stark profession som ny utbildning och legitimation
Så stkruver två lrarstuderande.
Vi, som blivande svensklärare, kan ge exempel från den undervisning som vi har deltagit i vid universitetet. Ansvaret för svensklärares ämnesutbildning är uppdelad mellan två institutioner som ska svara för ämnets karaktär: Litteraturvetenskapliga respektive Nordiska institutionen.
Efter fyra terminer vid dessa två institutioner har vi uppmärksammat att studenters språkliga fel inte korrigeras. Arbeten godkänns trots språkliga brister.
---
Hur ska en student vars texter innehåller särskrivning, hybridstycken, ofullständiga meningar samt syftningsfel kunna uppnå kriterierna för ett gott språkbruk samt rätta och upptäcka fel i en elevtext? Vad ska dessa blivande lärare undervisa sina elever om i svenskämnet?
Alltså studenter som inte lärt sig ordenlig svenska i skolan får inte heller lära sig då på lärarutbildningen, och sedan ska de i sin tur lära sina elever denna svensska.
Ju fler godkända studenter, desto bättre ekonomi för instituionen. Detta bidrar ju inte till god kvalitet.
En anledning till att studenter godtyckligt godkänns kan vara det ersättningsbelopp som institutionerna erhåller per student som klarar sina studier (”Så styr vinsttänkandet också inom högskolan”, DN, 2013-06-03).
En ny lärarutbildning, ett nytt högskoleprov eller en lärarlegitimation bidrar inte till en starkare profession, men en utbildning som vågar underkänna kan göra det.
Vill man ha in duktigare studenter på lärarutbildningen får man förbättra arbetsmiljön.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Och lönen.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23