Dålig prestanda i ny dator?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Rosq81 » 2012-12-31 2:18:29

Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan svara på en fråga om prestanda för en nyinköpt dator! Jag ville ha en snabb dator med bra grafik, och förklarade tydligt för dom i butiken vad det är jag vill använda datorn till! Dom hjälpte mig att välja ut en. Men dröm om min besvikelse när jag kom hem och startade upp den! Inget i den nya datorn imponerade! Den startade inte snabbare än den gamla och den arbetar inte nämnvärt bättre heller! Jag tittade lite i datorspecifikationerna och bad datorn att beräkna prestandan! Resultatet blev 3,5 vilket jag tycker låter väldigt lite för en alldeles ny dator! Min fråga är alltså, huruvida "bra" 3,5 är i prestanda. Borde man inte förvänta sig en högre siffra av en alldeles ny dator?
Rosq81
Ny medlem

Anslöt: 2012-09-12

Sv: Dålig prestanda i ny dator?

Inläggav Moggy » 2012-12-31 2:29:34

Jo, det låter lite.

Hur mycket kostade den nya och vad är det för hårdvara i den?

Vad jämfört du med, din gamla dator, vilken hårdvara är det i den?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Rosq81 » 2012-12-31 2:47:47

Ja, jag jämför främst med den gamla som har 4,9 i prestanda. Jag köpte datorn på rean, så jag gav inte normalpris för den. Den kostade 8000 kr före rean. Den har 8 GB i ramminne, och skulle enligt butiken tänka med "4 hjärnor". Är det det som kallas processor kanske?
Rosq81
Ny medlem

Inläggav Rosq81 » 2012-12-31 3:01:44

Vad menas med det?
Rosq81
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2012-12-31 3:07:52

Felpost. Redan anmäld.

"fyra hjärnor" låter som att det var nån lustigkurre till försäljare. Inte säkert att programmen körs snabbare eller bättre bara för det men troligen processorer hen tänkte på.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Charlie72 » 2012-12-31 3:41:05

Tänkte köpa ny dator i dag men har ingen aning om prestandan, men köpte en för 1-2 månader sen o den fick 7.7 så jag vill nog ha något liknande, men är nog som dig, vet för lite om datorer
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Inläggav matgar » 2012-12-31 8:33:30

Rosq81 skrev:Resultatet blev 3,5 vilket jag tycker låter väldigt lite för en alldeles ny dator! Min fråga är alltså, huruvida "bra" 3,5 är i prestanda.

3.5 låter väldigt lite för en så pass dyr och ny dator.
När man kör testet så får man ju se vad dom olika delarna fick för poäng. Om du kan säga vad dom olika delarna fick så kanske vi kan hitta en flaskhals.

Processor:
Minne (RAM):
Grafik:
Spelgrafik:
Primär hårddisk:

Var det för övrigt en stationär dator eller en laptop?
Om stationär ingick det en monitor i det priset du angav?

Rosq81 skrev:skulle enligt butiken tänka med "4 hjärnor"

Låter som ett tort skämt ifrån butikens sida. Om han inte sa 4 kärnor?
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav plåtmonster » 2012-12-31 8:44:14

Vad är detta för mysitskt prestandaprogram som ger ut siffror utan enhet eller publicerad mätmetodik?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav animal » 2012-12-31 8:46:40

Rosq81 skrev:Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan svara på en fråga om prestanda för en nyinköpt dator! Jag ville ha en snabb dator med bra grafik, och förklarade tydligt för dom i butiken vad det är jag vill använda datorn till! Dom hjälpte mig att välja ut en. Men dröm om min besvikelse när jag kom hem och startade upp den! Inget i den nya datorn imponerade! Den startade inte snabbare än den gamla och den arbetar inte nämnvärt bättre heller! Jag tittade lite i datorspecifikationerna och bad datorn att beräkna prestandan! Resultatet blev 3,5 vilket jag tycker låter väldigt lite för en alldeles ny dator! Min fråga är alltså, huruvida "bra" 3,5 är i prestanda. Borde man inte förvänta sig en högre siffra av en alldeles ny dator?

Sånt är livet när man väljer PC. Ideliga besvikelser, dålig prestanda, virus, "malware" och stigmatisering.

Lägg ut den på Blocket och köp en bra dator – en Macintosh med SSD-disk – istället. Alternativt kan du ju sätta dig ner och läsa på om hur datorer fungerar så att du kan fatta ett informerat beslut istället för att gå på vad något hjon i den lokala PC-butiken säger är "bra". (Hjonet ifråga är inte ett s.k. "public service-hjon", utan hens primära arbetsuppgift är att prångla på presumptiva köpare så mycket skit som möjligt eftersom just det är företagets core business.)
animal

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav matgar » 2012-12-31 9:13:18

plåtmonster skrev:Vad är detta för mysitskt prestandaprogram som ger ut siffror utan enhet eller publicerad mätmetodik?

Det är windows inbyggda prestanda räknare. Det är ju inget benchmark program för överklockare direkt. Men det kan ju ge en aning om utifall det är nån del som segar ner datorn.
matgar

Inläggav matgar » 2012-12-31 9:15:59

Charlie72 skrev:Tänkte köpa ny dator i dag men har ingen aning om prestandan, men köpte en för 1-2 månader sen o den fick 7.7 så jag vill nog ha något liknande, men är nog som dig, vet för lite om datorer

Du köpte en dator för 2 månader sedan och nu ska du köpa en ny?

Hur som helst så kan det ju vara läge att skriva ner vad butiken säger och begär att få en lista på vad datorn innehåller för delar. Kolla sedan här eller på nått dator forum vad dom tycker.

Man ska alltid ta vad en butikssäljare säger med en stor nypa salt. Som Animal säger så får dom ju betalt för att sälja dig dyra saker.
matgar

Inläggav Miche » 2012-12-31 12:29:22

Reklamera skiten eller lämna in på reparation, det är ju uppenbart att det är något fel på datorskrället, ditt mål måste ju vara att du ska få vad du betalat för och funkar inte det så åtminstone att butiken inte tjänat något på att lura dig!

Var köpte du den och vad är det för dator?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2012-12-31 12:29:51

Säljare vill få dig att betala så mycket som möjligt, om det skulle vara på något annat sätt beror det på att någon missuppfattat något ;) Upplever alltför ofta att personalen i butik saknar allt förutom väldigt ytliga kunskaper om det de säljer och att de helst vill prångla prylar. Ofta kan det förekomma suboptimeringar såsom att produkten ser fin ut men känns helt sladdrig om man känner på den. Onödiga "försäkringar" osv.
plåtmonster

Sv: Re: Dålig prestanda i ny dator?

Inläggav marxisten » 2013-01-03 12:57:35

Rosq81 skrev:Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan svara på en fråga om prestanda för en nyinköpt dator! Jag ville ha en snabb dator med bra grafik, och förklarade tydligt för dom i butiken vad det är jag vill använda datorn till! Dom hjälpte mig att välja ut en. Men dröm om min besvikelse när jag kom hem och startade upp den! Inget i den nya datorn imponerade! Den startade inte snabbare än den gamla och den arbetar inte nämnvärt bättre heller! Jag tittade lite i datorspecifikationerna och bad datorn att beräkna prestandan! Resultatet blev 3,5 vilket jag tycker låter väldigt lite för en alldeles ny dator! Min fråga är alltså, huruvida "bra" 3,5 är i prestanda. Borde man inte förvänta sig en högre siffra av en alldeles ny dator?

Kan du länka till dator eller skriva ut vad för hårdvara det är i den. På grafiken och processorn gärna klockfrekvenserna.

4 hjärnor menar de nog det är 4 kärnor i den.

Att uppstarten är seg kan dock ha en logisk förklaring. Så länge det inte är SSD hårddisk utan en SATA så var uppstart vid. En annan fråga är om det är en laptop eller stationär. Resultatet i klassificeringen låter usel, speciellt om det är en stationär och du bör tala med försäljaren.

Du bör även lämna tillbaka produkten då den ej uppfyller de krav du ville ha när du frågade butiken om råd.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav plåtmonster » 2013-01-03 14:45:21

Seg uppstart kan bero på slött operativsystem som t.ex Microsofts Windows, en massa tilläggsprogram som tillverkarna prackar på köpare, virus och trojaner som smyginstallerats osv.
plåtmonster

Inläggav marxisten » 2013-01-03 15:05:36

plåtmonster skrev:Seg uppstart kan bero på slött operativsystem som t.ex Microsofts Windows, en massa tilläggsprogram som tillverkarna prackar på köpare, virus och trojaner som smyginstallerats osv.

Och SATA disk istället för SSD. SSD går det på en sekund, men SATA tar alltid tid, oavsett övriga komponenter om det är Windows.

Gällande tilläggsprogram rekommenderar jag alla att kolla upp vad som startas och ha så få sådana som möjligt vid uppstart.

Program som antivirus ska självklart startas automatiskt, men all skit du ändå inte nyttjar bör inaktiveras vid uppstart. Man bör även rensa bort en del skit OEM-tillverkare skickar med.
marxisten

Inläggav Tigerklo » 2013-01-03 15:11:43

Nu vet jag inte om det är en laptop eller desktop men om det rör sig om förstnämnda är dessa nästan alltid inställda på energischemat "balans" vilket stryper prestandan en hel del. Hur vida Windows prestandaklassificering är beroende av energischemat vet jag dock inte. Men pröva att ändra till "hög prestanda" om det nu är en laptop det rör sig om det vill säga.

Som redan påpekat vore det bra om du kunde uppge modell nr och tillverkare ifall vi ska kunna ge råd som inte är baserade på vilda gissningar.
Tigerklo
Inaktiv

Anslöt: 2013-01-01

Inläggav Miche » 2013-01-03 15:56:10

Ett litet påpekande, en SSD-disk kan givetvis vara en SATA-disk, det finns ingen motsägelse i de två.

SATA är ett anslutningssätt (ska det gå snabbt ska det vara SATA3, SATA1 är slött).
SSD är teknologi för att lagra data elektroniskt (till skillnad från mekaniska diskar som har fysiska hastighetsbegränsningar).
Miche

Inläggav plåtmonster » 2013-01-03 15:59:20

Det enda flashimme/RAM (SSD) gör är att gömma undan det som en hårddisk gör uppenbart. Nämligen den massiva koddynga som Microsofts produkter utgör ;)
plåtmonster

Inläggav Miche » 2013-01-03 17:44:28

Nja, under förutsättning att det är kodyngan man använder som operativsystem...

Min gamla bärbara med Lubuntu är betydligt snabbare än den "på papperet" snabbare datorn med Windows 7.
Miche

Inläggav marxisten » 2013-01-03 17:47:51

Miche skrev:Ett litet påpekande, en SSD-disk kan givetvis vara en SATA-disk, det finns ingen motsägelse i de två.

SATA är ett anslutningssätt (ska det gå snabbt ska det vara SATA3, SATA1 är slött).
SSD är teknologi för att lagra data elektroniskt (till skillnad från mekaniska diskar som har fysiska hastighetsbegränsningar).

Självklart, var lite otydlig där. Med SATA disk menade jag en mekanisk disk till skillnad från en SSD.
marxisten

Inläggav animal » 2013-01-03 22:05:41

plåtmonster skrev:Det enda flashimme/RAM (SSD) gör är att gömma undan det som en hårddisk gör uppenbart. Nämligen den massiva koddynga som Microsofts produkter utgör ;)

+1. Tycker helt seriöst att man borde införa en straffskatt på datorer med MS Windows förinstallerat (typ som vi gör med tobak, alkohol och bensin).

Är man inte spånig + datorillitterat redan så kommer långvarig Windows-användning se till att man blir det. I dagens informationssamhälle ser jag inga hinder mot att betrakta detta som en allvarligt folkhälsoproblem.
animal

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav plåtmonster » 2013-01-03 23:18:53

@animal, Din idé skulle nog höja folkbildningen lite grann..
För inte så långe sedan så såg folk i datorbutikerna frågande ut hurvida de hadde ett operativsystem övh. Ungefär som att det kom Windows ur väggen ungefär.. ;)
plåtmonster

Inläggav Pieohpah » 2013-01-04 1:00:43

Varför köra Windows när alla Linux/unix-varianter och Mac är bättre? Ok, det finns skäl, som att man är van vid programmen och känslan och att det kan kosta en slant att byta. Men kollar man lagliga program så är windowsversioner nästan alltid dyrast.

Vill man ha office, kolla OpenOffice som är gratis t.ex.

Som att inte byta bort skitbrowsern MSIE. Det kan bara grundas i ovetskap och rädsla. Byt till Chrome, Firefox eller Safari idag ni som fortfarande kör Internet Explorer, och känn lyftet. Man behöver inte ens ta bort den :)
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Återgå till IT-forum

Logga in