"Daglig verksamhet" - är detta ett skämt eller?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: "Daglig verksamhet" är detta ett skämt eller?

Inläggav Firkraag » 2010-09-22 11:33:27

sugrövmanövern skrev:
Firkraag skrev:Jag hoppas dock inte du är allvarlig när du menar att jag ska gå till arbetsgivaren och säga att jag inte klarar av kafferaster å socialt umgänge själv utan något officiellt stöd och sen hoppas att få jobbet :lol:
Jo jag menar allvar.

Du inser väl att social kompetens är ett krav för vanliga arbetssökare på majoriteten utav företag, oavsett yrke? Yrkeskompetens och social intelligens går hand i hand.

Det är svårt nog för icke-aspergare att få jobb som det är. Det du förespråkar är något som kommer ta riktigt riktigt lång tid, om det ens är möjligt.
Firkraag

Anslöt: 2010-06-10

Re: "Daglig verksamhet" är detta ett skämt eller?

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-22 14:12:48

Firkraag skrev:
Det är svårt nog för icke-aspergare att få jobb som det är.
Det har väl ingenting med dig att göra? Gaska upp dig nu, du är väl inte en andra sorteringens medborgare? *klämkäckt flin*. Nej men seriöst alltså, loosa den där trista föreställningsvärlden du sitter fast i.

Det är dig det gäller, fokusera på det så tror jag du kommer att må bättre och se saker och ting klarare.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Firkraag » 2010-09-22 14:39:23

Det har allt med mig att göra, läs om läs rätt.

Och vem är du att säga ifall jag behöver gaska upp mig eller inte? Vart kom du till slutsatsen att jag sitter i en trist föreställningsvärld? Du har inte kommit med ett enda konstruktivt svar i denna tråden, så sluta slösa min tid.
Firkraag

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-22 14:56:44

Oj ursäkta, ja du har väl fullt upp med att söka jobb. Ska inte besvära dig mer.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Firkraag » 2010-09-22 17:54:16

sugrövmanövern skrev:Oj ursäkta, ja du har väl fullt upp med att söka jobb. Ska inte besvära dig mer.

Uppenbarligen inte utan att spy ur dig ännu en nedlåtande kommentar. Men jag bjuder på den, då du så snällt lämnar mig i fred. :roll:
Firkraag

Inläggav ragnevi » 2010-09-27 0:32:42

Jag vet inte hur gammal du är, men du låter ganska ung. Om inte DV var rätt, kolla med Fontänhuset om de har kvar sitt ungdomsprojekt. Eller fråga arbetsförmedlingen efter Sius eller om du kan få stå med i kö till Bräckes projekt.
Det finns också en uppsjö med privata coachbolag, de har inte någon speciell kompetens på vårt område, men de kan hjälpa till och leta efter praktikplatser.
Kommunen driver också lite olika projekt, Columbus är ett av dem, Mellanrum ett annat. De vänder sig till unga med psykisk ohälsa, men många har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

om Dv

Inläggav LillaMy » 2010-09-29 11:17:12

Men även på vanliga arbetsplatser blir aspergarna förnedrade,behandlade som mindre kunniga.Exempel inom cafe eller restaurang få torka bord diska,inte vara som arbetskompisarna. eller på ett äldreboende,ta hand om sopor,duka av diska. men jag ställer för mycket krav,sedan arbetskompisar som tycker synd om en säger det man har är en sjukdom .
LillaMy
Ny medlem

Anslöt: 2008-04-30

Inläggav ragnevi » 2010-10-15 1:28:25

Hej!

Vill gärna veta hur det har gått?
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Firkraag » 2010-10-21 22:59:58

Det var antingen arbetsförmedlingen å riskera att bli satt på vilket jobb som helst, eller DV'n. Jag ska ge det ett försök till om några veckor, vad jag fick förklarat för mig var att jag inte fick träffa nån jobbcoach förrens jag regelbundet gått hos ett ställe i några månader..

Som vanligt så snurrar de byrokratiska kugghjulen alldeles för långsamt, sen jag skrev denna tråden och tills nu har jag vart på 1-2 möten och det är allt.
Firkraag

Daglig verksamhet kan vara skit..?

Inläggav manne » 2012-10-22 20:22:44

tänker på först och främst på sådan eller vissa privata aktörer en del är bra som fan .
Men det finns de DVS där de utnyttjar folk och man jobbat 7 timmar per dag och får inget betalt de bjuder bara på käk och buss-kort får man införskaffa skälv också.

jag jobbade från början på ett privat dv där man gjorde lego arbete och och anat tung flytt jobb varje dag samt trädgård.och där jobbade folk 6 timmar per dag under flera års tid och man får inget betalt..snacka om slaveri inte heller så får man någon utbildning av dem.

andra privata DV jag hade där så hade vi egen kock som lagade käk och man fick en yrkesutbildning inom måleri av möbler..

eller förresten den allra första dv jag hade så jobbade man på en gård året runt gårdsarbete.

vad har ni haft för dv då och vad har ni fått ut av det har ni fått några pengar.?

Co-Admin: rättade till rubriken lite.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in