Dagens sommarpratare Christian Falk

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dagens sommarpratare Christian Falk

Inläggav Alien » 2014-07-26 14:47:35

Har var musiker och musikproducent.

SR skrev:- Jag tror att de första åren i ens liv är det som formar en människa. Inte så att jag kommer att grotta ner mig i det men det kommer att vara en tråd att dra i. Musiken jag ska spela följer den tråden, lite av min egen kanske men mest andras låtar. Musik som format mig till den musiker jag är - och den människa jag är.

Christian Falk har gått bort. Han blev 52 år gammal. Hans Sommarprogram kommer att sändas på lördag som planerat efter önskemål från Christian och hans familj.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/40 ... ramid=2071

Han dog alltså i torsdags av bukspottskörtelcancer. Han säger att han kommer att dö vid samma ålder som sin idol Frank Zappa.

Falk spelade bl a med Imperiet. Men jag greps mest av alla tragedier han upplevt. Uppväxt hos sina morföräldrar, hans morfar alkoholist, mormor medbeoende, fullt upptagen med att ta hand om morfar. Hans mor var modell som levde det ljuva livet - och också var alkholiserad. En pojke som satt och grät i trappan ibland men ingen ringde tydligen någon myndighet, inget ändrades.

Spoiler: visa
När han var åtta år ringde hon första gången för att säga adjö för att hon skulle ta livet av sig. Det blev fler gånger och till slut gjorde hon det.


Aftonbladet skrev:– Men även när det har varit som värst har jag alltid velat leva.
Christians erfarenheter har gjort honom medveten om utsatta människors situation.
– Jag tycker att det finns ett utbrett förakt för svaga människor.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a ... 9275970.ab
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46504
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dagens sommarpratare Christian Falk (kl 22.05 igen)

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-27 13:16:13

Verkar intressant. Sen har jag lyssnat mycket på Imperiet också.

Det här ska jag lyssna på när jag orkar, ja med tanke på värmen...sen poeten Athena Farrokhzad givetvis, hon som fick en massa anmälningar mot sig för att hon spelade Beväpna er med Ebba Grön.

Athena Farrokhzad var sommarpratare i Sveriges radios program Sommar i P1 den 21 juni 2014. De politiska inslagen i hennes sommarprogram ledde till många starka reaktioner, såväl positiva som negativa. Bland de som hade negativa reaktioner var Gunnar Axén som menade att valet av Ebba Gröns progglåt Beväpna Er ska tolkas bokstavligt - vilket han reagerade på med att slänga ut TVn och att sluta betala TV-avgiften. Bland de som reagerade positivt var Ebba Gröns sångare Joakim Thåström.
Två dagar efter programmet sändes hade det fått det näst högsta antal anmälningar till Granskningsnämnden som något sommarprogram någonsin fått.
Den 25e juli 2014 hade 70 anmälningar kommit in, vilket gör programmet till det mest anmälda sommarprogrammet genom tiderna och petade därmed ned Cecilia Uddén på andra plats med totalt 33 anmälningar.


Under tiden går klasskampen vidare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Dagens sommarpratare Christian Falk (kl 22.05 igen)

Inläggav tahlia » 2014-07-27 13:33:05

Jag kanske är väldigt aspig nu men på vilket sätt är "Bland de som hade negativa reaktioner var Gunnar Axén som menade att valet av Ebba Gröns progglåt Beväpna Er ska tolkas bokstavligt - vilket han reagerade på med att slänga ut TVn och att sluta betala TV-avgiften" en negativ reaktion?
Visst, om han använde tv:n till att titta på något vettigt kanske, men om han använde den till att se på matlagningsprogram, reality-tv och massproducerade sitcoms - är det då inte snarare en positiv reaktion?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Dagens sommarpratare Christian Falk (kl 22.05 igen)

Inläggav Hundralappen » 2014-07-27 13:46:35

Måste lyssna på denna när jag orkar.

Och denna måste givetvis nämnas i sammanhanget, där Falkis proddade:




Vila i frid!
Hundralappen
 
Inlägg: 2043
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Dagens sommarpratare Christian Falk (kl 22.05 igen)

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-27 13:49:45

tahlia skrev:Jag kanske är väldigt aspig nu men på vilket sätt är "Bland de som hade negativa reaktioner var Gunnar Axén som menade att valet av Ebba Gröns progglåt Beväpna Er ska tolkas bokstavligt - vilket han reagerade på med att slänga ut TVn och att sluta betala TV-avgiften" en negativ reaktion?
Visst, om han använde tv:n till att titta på något vettigt kanske, men om han använde den till att se på matlagningsprogram, reality-tv och massproducerade sitcoms - är det då inte snarare en positiv reaktion?

Jo det är mest skit på burken, intellgensbefriad smörja, men det är en annan diskussion.

Jag för min del tycker mest det är kul att borgare fortfarande efter trettiofem år blir upprörda av den låten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in