Dagens fackla: Tvångsvård av autister
35 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Det ska bli tillåtet att tvångsvårda barn på grund av beteenden som beror på en funktionsnedsättning, föreslår utredningen ”Barns och ungas rätt vid tvångsvård. Förslag till ny LVU”.
Förslaget öppnar dörren för omfattande tvångsvård av barn med någon form av autism (som till exempel Aspergers syndrom), ADHD eller Tourettes syndrom. Dessa barn uppvisar ofta sådana beteenden som utredningen avser.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article21830902.ab
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Fullständigt idiotiskt, men det är väl vad man kan vänta sig av Socialtjänsten och deras gammalmodiga felaktiga tolkningsmodeller.
Autism passar inte in i deras matriser och system helt enkelt.
Som väl är har jag aldrig haft med dom att göra.
Autism passar inte in i deras matriser och system helt enkelt.
Som väl är har jag aldrig haft med dom att göra.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Är det denna utredning som efter tre år blivit ett färdigt förslag? forslag-pa-andringar-i-psykiatrisk-tvangsvard-t25985.html
Hur långt har det gått? Har alla remissinstanser sagt sitt, är det dags för riksdagen att rösta igenom förslaget?
Hur långt har det gått? Har alla remissinstanser sagt sitt, är det dags för riksdagen att rösta igenom förslaget?
"Hon har stor skolfrånvaro, eftersom skolan inte gett henne det stöd hon behöver".
Läste det där och kände att jag inte behöver läsa mer.
Här görs en resonemangsmässig villfarelse. Det är väl snarare att bli tvingad till en dysfunktionell skola som gör att personen får svårt med sömn och självskadande. Inte funktionssättet i sig?Aftonbladet skrev:För att kunna vara i skolan hade Matilda behövt en mindre, särskilt anpassad undervisningsgrupp och möjlighet att äta maten i en lugnare miljö.
Matilda har också svårigheter med sömn och självskadande beteende, vilket inte är ovanligt vid autism och adhd.
Nästan som att regeringen saknar koll på verkligheten. Det känns bekant på något sätt..
Rent krasst så lär budgeten för att tvångsvårda inte vara alltför stor framöver. Så det blir väl några som får sina liv förstörda men resurserna lär sätta begränsningar.
Inför man denna regel så lär LVU falla platt eftersom kommunerna inte har råd att fixa något (längre):
Barn ska aldrig tvångsplaceras utanför hemmet om kommunen inte först prövat omfattande individanpassade stödinsatser i hemmet och i skolan.
Om nu den nya LVU strider mot FN stadgan lär ju fältet vara öppet för en stämning till europadomstolen och ett fördömande från FN.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Här görs en resonemangsmässig villfarelse. Det är väl snarare att bli tvingad till en dysfunktionell skola som gör att personen får svårt med sömn och självskadande. Inte funktionssättet i sig?Aftonbladet skrev:För att kunna vara i skolan hade Matilda behövt en mindre, särskilt anpassad undervisningsgrupp och möjlighet att äta maten i en lugnare miljö.
Matilda har också svårigheter med sömn och självskadande beteende, vilket inte är ovanligt vid autism och adhd.
Nästan som att regeringen saknar koll på verkligheten. Det känns bekant på något sätt..
Rent krasst så lär budgeten för att tvångsvårda inte vara alltför stor framöver. Så det blir väl några som får sina liv förstörda men resurserna lär sätta begränsningar.
Inför man denna regel så lär LVU falla platt eftersom kommunerna inte har råd att fixa något (längre):Barn ska aldrig tvångsplaceras utanför hemmet om kommunen inte först prövat omfattande individanpassade stödinsatser i hemmet och i skolan.
Om nu den nya LVU strider mot FN stadgan lär ju fältet vara öppet för en stämning till europadomstolen och ett fördömande från FN.
Själv anser jag att det är ypperligt att hon hamnar under tvångsvård pga självskadebeteende, föräldrarna borde istället vara tacksamma i och med att det kanske räddar livet på dottern.
Där har du nog gjort en felaktig konsekvensanalys:
Aftonbladet skrev:LVU-vården idag har stora brister och ger enligt våra granskningar inte det specifika stöd som barn med funktionsnedsättning behöver. Istället förstärks ofta det problemskapande beteendet under tiden inom tvångsvården.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Där har du nog gjort en felaktig konsekvensanalys:Aftonbladet skrev:LVU-vården idag har stora brister och ger enligt våra granskningar inte det specifika stöd som barn med funktionsnedsättning behöver. Istället förstärks ofta det problemskapande beteendet under tiden inom tvångsvården.
Nu litar inte jag så mycket på vad AB skriver dom skriver sensationsjournalism.
Re: Dagens fackla: Tvångsvård av autister
slackern skrev:plåtmonster skrev:Här görs en resonemangsmässig villfarelse. Det är väl snarare att bli tvingad till en dysfunktionell skola som gör att personen får svårt med sömn och självskadande. Inte funktionssättet i sig?Aftonbladet skrev:För att kunna vara i skolan hade Matilda behövt en mindre, särskilt anpassad undervisningsgrupp och möjlighet att äta maten i en lugnare miljö.
Inför man denna regel så lär LVU falla platt eftersom kommunerna inte har råd att fixa något (längre):Barn ska aldrig tvångsplaceras utanför hemmet om kommunen inte först prövat omfattande individanpassade stödinsatser i hemmet och i skolan.
Själv anser jag att det är ypperligt att hon hamnar under tvångsvård pga självskadebeteende, föräldrarna borde istället vara tacksamma i och med att det kanske räddar livet på dottern.
Ett nytt hem, nya människor och ett gäng krav som det redan är tydligt att hon inte pallar. Japp. Det räddar säkert livet på henne...
tahlia skrev:slackern skrev:plåtmonster skrev:Här görs en resonemangsmässig villfarelse. Det är väl snarare att bli tvingad till en dysfunktionell skola som gör att personen får svårt med sömn och självskadande. Inte funktionssättet i sig?
Inför man denna regel så lär LVU falla platt eftersom kommunerna inte har råd att fixa något (längre):
Ett nytt hem, nya människor och ett gäng krav som det redan är tydligt att hon inte pallar. Japp. Det räddar säkert livet på henne...
Men vist vill man att dottern ska svälta ihjäl utav ätstörningar så ska man givetvis skippa tvångsvård.
Vad är det som säger att det sker?slackern skrev:Men vist vill man att dottern ska svälta ihjäl utav ätstörningar så ska man givetvis skippa tvångsvård.
Om hon stannar hemma från skolan så verkar hon fungera igen. Men det går ju inte för sig. Det är väl inte omöjligt att situationen i skolan är extra stökig i dagsläget med tanke på landets situation i stort.
- plåtmonster
Re: Dagens fackla: Tvångsvård av autister
Är det någon som säger att hon inte har någon kontakt alls med vården nu?
Jag tycker att det de tycks störa sig på är att hon är hemmasittande och inte varför hon är det, vilket min erfarenhet säger är fallet 9 gånger av 10.
Jag tycker att det de tycks störa sig på är att hon är hemmasittande och inte varför hon är det, vilket min erfarenhet säger är fallet 9 gånger av 10.
Tyvärr är det väl kanske kognitiv oförmåga snarare än brist på kunskap som orsakar de handlar som de gör?
(och har man kognitiv förmåga så inhämtar man kunskap)
(och har man kognitiv förmåga så inhämtar man kunskap)
- plåtmonster
Så kallade hemmasittare är ett stort problem. Inte lätt att lösa heller. Jag jobbar just på en specialskola som försöker hitta sätt att hjälpa dem. Det kan finnas många olika anledningar, så det varierar mycket vad som krävs för att få tillbaka dem till någon slags skola. Men många ligger faktiskt på autismspektrum. En del har blivit mobbade, men långt ifrån alla. Vissa är mest skoltrötta och mår bra av att göra praktik, komma ut i arbetslivet lite. Då ska de förstås vara ungefär 15 eller äldre. Det behövs möjligheter till individuella lösningar. Och eftersom det aldrig kommer att gå att ge varje barn dyra speciallösningar, vore det mest realistiska att ha flera specialskolor/behandlingshem och liknande som har fokus på olika saker. Så att det passar. Och då menar jag t.ex. att en eller flera har helt enskilt undervisning och att ungdomarna kan vara helt i fred om de behöver det. I alla fall till att börja med. Det finns förstås också mycket olika behov när det gäller skolundervisning, men miljön är det första som man måste tänka på. Dvs. om det är för stökigt eller på annat sätt avskräckande, så kommer ungdomen ju inte dit.
I vilken kommun bor hon i? Kan inte hela familjen flytta till en annan bättre kommun?
Blir väl svårt om hon sitter fast i LVU?
Egentligen otroligt att socialtjänsten har kapacitet för detta trots ett överansträngt läge.
Egentligen otroligt att socialtjänsten har kapacitet för detta trots ett överansträngt läge.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Blir väl svårt om hon sitter fast i LVU?
Men det är fint utav dig att missa att tjejen i fråga förutom autism och ADHD även har självskadebeteende. Det är i frågan självskadebeteende jag tycker att det är bra att tvångsvård kan sättas in.
När ordförande i Autism- och Aspergerförbundet + ordförande Riksförbundet Attention säger att "LVU-vården idag har stora brister och ger enligt våra granskningar inte det specifika stöd som barn med funktionsnedsättning behöver. Istället förstärks ofta det problemskapande beteendet under tiden inom tvångsvården." Så lär det förvärra situationen totalt sett istället skapa mindre problem.
- plåtmonster
slackern skrev:plåtmonster skrev:Blir väl svårt om hon sitter fast i LVU?
Men det är fint utav dig att missa att tjejen i fråga förutom autism och ADHD även har självskadebeteende. Det är i frågan självskadebeteende jag tycker att det är bra att tvångsvård kan sättas in.
Var har du fått det ifrån? Man brukar väl inte tvångsvårda för självskadande beteende? Vi har ju ingen aning heller hur allvarligt det är. Och inte heller vad orsaken är och om det går att terapera och i så fall hur. Det kan ju se väldigt olika ut. Jag kan mycket väl tänka mig att tvångsvård också skulle kunna göra saken värre.
plåtmonster skrev:När ordförande i Autism- och Aspergerförbundet + ordförande Riksförbundet Attention säger att "LVU-vården idag har stora brister och ger enligt våra granskningar inte det specifika stöd som barn med funktionsnedsättning behöver. Istället förstärks ofta det problemskapande beteendet under tiden inom tvångsvården." Så lär det förvärra situationen totalt sett istället skapa mindre problem.
Jag håller helt med dem! Det behövs trygghet och en lugn omgivning. Och gärna bara närastående omkring. Om det nu skulle finnas stora problem i hemmet, så kan man ju fundera om det är bättre att placera barnet på något slags behandlingshem, men allra bäst är ju att det inte finns något tvång utan att alla inblandade kommer överens om vad som skulle vara bäst.
slackern skrev:tahlia skrev:slackern skrev:
Men vist vill man att dottern ska svälta ihjäl utav ätstörningar så ska man givetvis skippa tvångsvård.
Min dotter har också haft ätstörning. Hade man satt henne i tvångsvård, så hade hon kanske svultit ihjäl sig. Istället fick hon lämplig behandling - det gjordes uttryckligen bara det som hon själv gick med på - och mår bra igen.
Det händer väl rätt ofta att de med ätstörning eller självskadebeteende hamnar på rättspsyk tillsammans med diverse våldsbrottslingar, t.ex sådana som är benägna att begå våldtäkt. Kanske inte den bästa miljön för någon med asperger.
Vilken slags behandling genomförde man? (så andra kan lära sig)Toblerone skrev:Min dotter har också haft ätstörning. Hade man satt henne i tvångsvård, så hade hon kanske svultit ihjäl sig. Istället fick hon lämplig behandling
- plåtmonster
Toblerone skrev:slackern skrev:tahlia skrev:Ett nytt hem, nya människor och ett gäng krav som det redan är tydligt att hon inte pallar. Japp. Det räddar säkert livet på henne...
Min dotter har också haft ätstörning. Hade man satt henne i tvångsvård, så hade hon kanske svultit ihjäl sig. Istället fick hon lämplig behandling - det gjordes uttryckligen bara det som hon själv gick med på - och mår bra igen.
Alltså tvångsvård ska sättas in som sista alternativ tycker jag, alltså det är min personliga åsikt att ibland kan det vara bra med tvångsvård.
Toblerone skrev:slackern skrev:plåtmonster skrev:Blir väl svårt om hon sitter fast i LVU?
Var har du fått det ifrån? Man brukar väl inte tvångsvårda för självskadande beteende? Vi har ju ingen aning heller hur allvarligt det är. Och inte heller vad orsaken är och om det går att terapera och i så fall hur. Det kan ju se väldigt olika ut. Jag kan mycket väl tänka mig att tvångsvård också skulle kunna göra saken värre.
Ursäkta jag missuppfattade säkert, anledningen till att jag började delta i tråden var att Alien länkade till en tjej som förutom autism och ADHD även hade självskadebeteende och det var där jag deltog. Så jag pratade ur mitt perspektiv från där jag började utan att tänka på att andra inte uppfattade utifrån hur jag tänker kring det.
Återgå till Att leva som Aspergare