Dagens fackla: Tvångsvård av autister
35 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Det är snarare att om det inte går enligt socialtjänstens plan så blir det LVU.slackern skrev:Alltså tvångsvård ska sättas in som sista alternativ tycker jag, alltså det är min personliga åsikt att ibland kan det vara bra med tvångsvård.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
slackern skrev:Toblerone skrev:slackern skrev:
Men det är fint utav dig att missa att tjejen i fråga förutom autism och ADHD även har självskadebeteende. Det är i frågan självskadebeteende jag tycker att det är bra att tvångsvård kan sättas in.
Var har du fått det ifrån? Man brukar väl inte tvångsvårda för självskadande beteende? Vi har ju ingen aning heller hur allvarligt det är. Och inte heller vad orsaken är och om det går att terapera och i så fall hur. Det kan ju se väldigt olika ut. Jag kan mycket väl tänka mig att tvångsvård också skulle kunna göra saken värre.
Ursäkta jag missuppfattade säkert, anledningen till att jag började delta i tråden var att Alien länkade till en tjej som förutom autism och ADHD även hade självskadebeteende och det var där jag deltog. Så jag pratade ur mitt perspektiv från där jag började utan att tänka på att andra inte uppfattade utifrån hur jag tänker kring det.
Jo, jag tror inte att det går att missförstå här. Det är nog snarare att du inte har erfarenhet av vad som hjälper vid självskadande beteende. Men det har jag! Tvångsvård skadar mer än vad det hjälper. Och det är för att "patienten" måste vara med på det hela, måste samarbeta. Om du försöker tvinga personen så kommer hen att bli riktigt trotsig och kommer absolut inte sluta med det. Det blir en maktkamp.
slackern skrev:Toblerone skrev:slackern skrev:
Men vist vill man att dottern ska svälta ihjäl utav ätstörningar så ska man givetvis skippa tvångsvård.
Min dotter har också haft ätstörning. Hade man satt henne i tvångsvård, så hade hon kanske svultit ihjäl sig. Istället fick hon lämplig behandling - det gjordes uttryckligen bara det som hon själv gick med på - och mår bra igen.
Alltså tvångsvård ska sättas in som sista alternativ tycker jag, alltså det är min personliga åsikt att ibland kan det vara bra med tvångsvård.
Vid akut livsfara - ja. Annars inte.
Svensk psykvård klarar väl av att fysiskt hindra självskada men har ingen bra plan för vad de ska göra sedan.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Svensk psykvård klarar väl av att fysiskt hindra självskada men har ingen bra plan för vad de ska göra sedan.
Precis. Och om du sätter en person i tvångströja - eller nuförtiden i spännbälten - då får den personen ännu mera ångest och panik och mår inte ett dugg bättre. Och förr eller senare måste man ju ta loss personen och då har man inte åstadkommit någon förbättring.
Toblerone skrev:det är för att "patienten" måste vara med på det hela, måste samarbeta
+1
Att vilja för sin egen skull...
supernova skrev:Toblerone skrev:det är för att "patienten" måste vara med på det hela, måste samarbeta
+1
Att vilja för sin egen skull...
Jo, och så är det ju meningslöst att tvinga någon som sedan ändå kommer att göra som hen vill så fort hen kommer ut ur det stället. Personen måste ju vilja fortsätta på rätt väg.
Toblerone skrev:plåtmonster skrev:Svensk psykvård klarar väl av att fysiskt hindra självskada men har ingen bra plan för vad de ska göra sedan.
Precis. Och om du sätter en person i tvångströja - eller nuförtiden i spännbälten - då får den personen ännu mera ångest och panik och mår inte ett dugg bättre. Och förr eller senare måste man ju ta loss personen och då har man inte åstadkommit någon förbättring.
Fast det är INGEN som anser att spännbälten är en behandling. Det är något man tar till i en akut situation, alla som tvångsvårdas har inte ens varit bältade.
Liljan skrev:Toblerone skrev:plåtmonster skrev:Svensk psykvård klarar väl av att fysiskt hindra självskada men har ingen bra plan för vad de ska göra sedan.
Fast det är INGEN som anser att spännbälten är en behandling. Det är något man tar till i en akut situation, alla som tvångsvårdas har inte ens varit bältade.
Det måste väl till och med vara läkarbeslut på det i och med att dom får en spruta med lugnandemedel?
Men det har vi ju observerat att läkare varken är så samvetsgranna eller restriktiva med dålig behandling. Paniken hos någon med aspergers att bli fastnaglad lär ju lägga till ett trauma som ska bearbetas ovanpå allt det andra.
- plåtmonster
Återgå till Att leva som Aspergare