Concerta/Ritalin och Cocillana-Etyfin
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Concerta/Ritalin och Cocillana-Etyfin
Jag har haft en förkylning som har börjat övergå i stundtals besvärlig hosta, och har då plockat fram det gamla vanliga vapnet, Cocillana-Etyfin. Jag tycker dock att jag reagerar lite annorlunda än vanligt och blir möjligen tröttare också. Det kan vara själva infektionen bara, men jag funderar på om det skulle kunna vara en interaktion med Concerta? Enligt FASS finns inte så mycket kunskap om interaktioner mellan Concerta och andra läkemedel, så är det någon som har personlig erfarenhet eller vettiga farmakologiska resonemang?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Etyfinet är ju någon form av morfin, så det var i första hand det jag tänkte på. Men varför skulle man bli tröttare än när man inte tar Concerta? Den gör ju i sig att jag blir piggare. Men kanske sker ändå någon interaktion? Så känner jag mig allmänt konstig i kroppen också på ett sätt jag inte brukar göra. Möjligen brukar jag känna likadant men mycket svagare av C-E i vanliga fall.
Jag inbillar mig att CS, som Concerta, och morfin snarast borde dra åt motsatt håll, men summan av dem kanske blir något helt annat?
Jag inbillar mig att CS, som Concerta, och morfin snarast borde dra åt motsatt håll, men summan av dem kanske blir något helt annat?
Ja hjärnan är en komplicerad apparat så man vet aldrig riktigt vad som händer.
Till exempel benzopreparat kan ge paradoxala reaktioner så att de ger tvärtom resultat mot vad de borde ge.
Till exempel benzopreparat kan ge paradoxala reaktioner så att de ger tvärtom resultat mot vad de borde ge.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-05 0:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Jovisst, och då talar vi bara om ett enskilt preparat i sig, så visst, det är svårt att förutsäga vad som händer om man blandar mediciner.
Jag tänkte väl mest att någon annan kanske hade provat samma sak och kunde rapportera sina erfarenheter.
Jag tänkte väl mest att någon annan kanske hade provat samma sak och kunde rapportera sina erfarenheter.
Jag blir trött på Concerta och har dragit i mig Cocillana i brist på andra flyktmedel förr om åren, för mycket kräks man av Nu använder jag inte sådana preparat annat efter tungt övervägande och doktors mycket tydliga och exakta ordination, men jag tror vi kan få lite annorlunda effekter av de flesta preparat relativt NT?
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:12:07, redigerad totalt 1 gång.
CarlStadh skrev:Är det nån som funkat bättre med concerta?
Min son har prövat det mesta utom denna medicin och blir så jäkla desperat eftersom inget funkar och att han alltid är trött.
Finns det medicin som gör en piggare och mer kreativ?
Det är bättre att du postar det i någon tråd som handlar om Concerta i sig. Denna handlar specifikt om tänkbara interaktioner mellan Concerta och C-E.
Men ja, det är många på forumet som tar eller har provat Concerta, med varierande resultat. Jag har bara tagit det några månader, men har än så länge mycket positiva effekter av det. Somliga andra har positiva effekter men för mycket bieffekter. Åter andra ingen nämnvärd effekt alls. Ungefär som vanligt med mediciner, alltså. Läs t.ex. dessa trådar till att börja med.
http://www.aspergerforum.se/concerta-metylfenidat-regler-m-m-t5762.html
http://www.aspergerforum.se/ritalin-t5562.html
Re: Concerta/Ritalin och Cocillana-Etyfin
Kvasir skrev:Jag har haft en förkylning som har börjat övergå i stundtals besvärlig hosta, och har då plockat fram det gamla vanliga vapnet, Cocillana-Etyfin. Jag tycker dock att jag reagerar lite annorlunda än vanligt och blir möjligen tröttare också. Det kan vara själva infektionen bara, men jag funderar på om det skulle kunna vara en interaktion med Concerta? Enligt FASS finns inte så mycket kunskap om interaktioner mellan Concerta och andra läkemedel, så är det någon som har personlig erfarenhet eller vettiga farmakologiska resonemang?
Jag är sällan vettig eller faktaorienterad, men känner efter...hmmmm....Min erfarenhet av morfin är negativ. Jag kan inte andas, eller andas dåligt, dvs sämre syresättning av blodet och hjärnan. Om hjärnan skulle få för lite syre borde man känna sig yr, konstig och trött. HUR mår du?
Jag har inte försökt kombinera morfin och alkohol eftersom det definitivt skulle leda till andningssupression. Morfin och amfetaminliknande preparat låter också tveksamt, eftersom båda är kraftfulla droger. Visst, du tar bara Concerta och inte starkt morfin, men ändå, tänker jag, borde risken för kontraindikationer vara stor.
Jag försöker inte heller kombinera morfin och Dexofén eller andra starka värktabletter. Kort sagt: har respekt för morfin.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 0:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Debbido, det är ju så att jag inte brukar reagera särskilt konstig på C-E i vanliga fall, inte ens i kombination med mindre mängder alkohol. Men det var just kombinationen morfin och CS som jag började fundera över. Det var dessutom i första hand faktiska erfarenheter jag hoppades på. Läser man i FASS så finns för lite erfarenheter och rapporter för att dra någon egentlig slutsats.
Jag börjar dock luta åt att det jag kände var oberoende av hostmedicinen och nog har mera med själva sjukdomen eller något annat att göra. Jag får en del konstiga kroppsliga reaktioner ibland.
Jag börjar dock luta åt att det jag kände var oberoende av hostmedicinen och nog har mera med själva sjukdomen eller något annat att göra. Jag får en del konstiga kroppsliga reaktioner ibland.
Ta det som ordinerats, inte halva flaskan
[img]http://www.postimage.org/templates/images/smiley/food-and-drink/9.gif[/img]
[img]http://www.postimage.org/templates/images/smiley/food-and-drink/9.gif[/img]
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:12:08, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården