Citera-buggen

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Citera-buggen

Inläggav Liebert » 2011-07-20 22:01:52

Dagobert skrev:Det där fattar jag inte. Jag har inga problem på andra phpbb-forum, då är det väl ett aspergerforumproblem?

Det är svårt att felsöka när problemet är av så intermittent karaktär som det verkar här. Om den minsta gemensamma nämnaren är IE så ligger det nära till hands att rekommendera ett alternativ.
Liebert
Grundare

Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Dagobert » 2011-07-20 22:09:44

Ja, jag förstår det.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav atoms » 2011-07-20 23:03:43

Dagobert skrev:Ja, jag förstår det.

Antar att det beror på hur många inlägg som den aktuella sidan har; inför det här inlägget räckte det med ett tryck - en högst irriterande bugg, det där, men skönt att den har fått ett namn.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Dagobert » 2011-07-21 1:34:05

Ni drabbade, efter att ni har klickat på Citera, klicka så snabbt ni kan på det röda Stopp-krysset högst upp i fönstren. Det verkar oftast stoppa uppdateringen för mig!
Det verkar även ibland funka att klicka på Stopp-krysset först, sen snabbt på Citera. Jag kom nyss på det här så jag är lite osäker.

Det tänkte ni inte på, datanördar. :D
Dagobert

Inläggav Miche » 2011-07-21 1:55:09

De flesta av oss datanördar har slutat att använda IE sedan lång tid tillbaka...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Dagobert » 2011-07-21 2:03:00

Ja, ni hänger inte med. Men blanda inte bort korten nu, jag verkar alltså ha hittat en sorts lösning på problemet.
Dagobert

Inläggav Zombie » 2011-07-21 2:10:01

En lösning i sann Windows-anda. (Besparka rätt plåt på den gamla stordatorn så flimrar det i teckenfönstret ett tag till...) :P
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dagobert » 2011-07-21 7:58:42

Om du kunde försöka knipa käft med sånt offtopic babbel nu, många läser bara sista inlägget. Detta är inget skämt.

Här har du en lekstuga hata-microsoft-t21815.html
Dagobert

Inläggav Dagobert » 2011-07-21 15:02:00

Miche, jag blir rent ut sagt förbannad när man vill ha hjälp med IE- problem och du kommer med ditt gamla windows-tjat som tar över och gömmer konstruktiva förslag. Det gäller bara dig, alla andra går att tala med.

Du minns kanske att jag i en annan tråd till sist lyckades få tyst på dig genom att be dig dra åt helvete! Det gav mig en tillsägelse. Att anmäla dina offtopic-inlägg är uppenbarligen ingen mening.

Nu är du mod och borde veta bättre, försök att skärpa dig. Låt de med windowsproblem få hjälp eller avslag, din gamla MS-hat tillför inget, alla vet redan det där.

Jag har startat tråden Hata Microsoft i Intressanta Intressen för dig att ostört spy din galla i, och där alla intresserade kan läsa. I Intressanta Intressen, inte IT, för det verkar vara ett intresse och inte så mycket handla om det senare.
Dagobert

Inläggav Donan » 2011-07-21 18:00:42

Jag har hittat ett sätt att återskapa felet.
Om man klickar på "senaste inlägget"-länken på förstasidan så man blir omdirigerad via viewtopic.php innan man hamnar på .html-sidan, då råkar man ut för buggen. Om man går in på tråden normalt så man går in direkt till .html utan att bli omdirigerad så funkar det som det ska.
Donan

Anslöt: 2011-07-12

Inläggav Liebert » 2011-07-21 19:53:49

Donan skrev:Jag har hittat ett sätt att återskapa felet.
Om man klickar på "senaste inlägget"-länken på förstasidan så man blir omdirigerad via viewtopic.php innan man hamnar på .html-sidan, då råkar man ut för buggen. Om man går in på tråden normalt så man går in direkt till .html utan att bli omdirigerad så funkar det som det ska.

Ja, det verkar stämma. Dock endast i IE som det ser ut.
Edit: I listan "Nya Inlägg" undviks buggen genom att välja Gå till det senaste inlägget (grön ring) istället för Gå till det första olästa inlägget (röd ring).
post.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Liebert
Grundare

Inläggav HGJ » 2011-07-21 20:36:40

Liebert skrev:

Tydligen innebär denna bugg också att det uppgivna antalet visningar av en tråd inte ökas när någon går in i den via "Gå till det första olästa inlägget". Den saken finner jag mer irriterande än att man måste klicka två gånger på "CITERA".
HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Donan » 2011-07-21 21:04:16

Liebert skrev:

Edit: I listan "Nya Inlägg" undviks buggen genom att välja Gå till det senaste inlägget (grön ring) istället för Gå till det första olästa inlägget (röd ring).
post.jpg

Verkar som om IE tror att den är kvar på redirect-sidan (viewtopic.php) trots att adressfältet säger något annat. När man sen klickar på en #postingbox-länk går den till t.ex. citera-buggen-t21812-24.html#postingbox och tror att det är en helt ny sida så den laddar om det. Knasig bugg.

Ett sätt att gå runt det är att lägga till return false; efter addquote i onclick-eventet, t.ex. onclick="addquote(591865, 'Liebert'); return false;". Då följer den inte länken i href-taggen så man slipper buggen. Man behöver egentligen inte gå till #postingbox för att scriptet fokuserar på textarean ändå när den lagt till texten men man måste länka till nånting och till och med href="#" skulle få IE att ladda om sidan så man får använda return false.
Donan

Inläggav Liebert » 2011-07-21 23:10:41

Donan skrev:Ett sätt att gå runt det är att lägga till return false; efter addquote i onclick-eventet, t.ex. onclick="addquote(591865, 'Liebert'); return false;". Då följer den inte länken i href-taggen så man slipper buggen. Man behöver egentligen inte gå till #postingbox för att scriptet fokuserar på textarean ändå när den lagt till texten men man måste länka till nånting och till och med href="#" skulle få IE att ladda om sidan så man får använda return false.

Det verkar som detta löste problemet. Stort tack till Donan. Ni som kör IE får verifiera att detta verkligen stämmer.
Liebert
Grundare

Inläggav Donan » 2011-07-21 23:20:22

Liebert skrev:Det verkar som detta löste problemet. Stort tack till Donan. Ni som kör IE får verifiera att detta verkligen stämmer.

Ett litet problem med fixen som jag märkte nu är att om man citerar ett inlägg längre upp på sidan kommer den inte att scrolla lika långt ner som tidigare, nu scrollar den bara så den precis får in textrutan i bild men inte längre.
Donan

Inläggav Dagobert » 2011-07-21 23:27:07

Det verkar funka. Välkommen till forumet, Donan Programmeraren! :D

En sak till: Citaten hamnar alltid i Snabbsvar-rutan som är löjligt liten.
Fördubbla den, och flytta länkarna och infon längst ner till vänsterspalten.
Dagobert

Inläggav Liebert » 2011-07-21 23:34:07

Dagobert skrev:En sak till: Citaten hamnar alltid i Snabbsvar-rutan som är löjligt liten.

Du känner till att svarsrutan enkelt kan förstoras genom att klicka och dra i dess högra nedre hörn? Ja, i Firefox är det i alla fall så, kanske det är säkrast att tillägga..
Liebert
Grundare

Inläggav Dagobert » 2011-07-21 23:35:15

Inte i IE.
Dagobert

Inläggav Liebert » 2011-07-21 23:42:13

Med risk för att förarga dig igen vill jag påpeka att det är hundrafalt snabbare och enklare för medlemmar med IE att byta till en bättre webbläsare än att Donan och jag ska kodfixa massor av saker. Använd gärna IE men förvänta er inte full funktionalitet med andra ord.
Liebert
Grundare

Inläggav Miche » 2011-07-21 23:51:54

Liebert skrev:
Dagobert skrev:En sak till: Citaten hamnar alltid i Snabbsvar-rutan som är löjligt liten.

Du känner till att svarsrutan enkelt kan förstoras genom att klicka och dra i dess högra nedre hörn? Ja, i Firefox är det i alla fall så, kanske det är säkrast att tillägga..

Fungerar även i Google Chrome och i Chromium.
Miche

Inläggav Parvlon » 2011-07-21 23:56:39

Miche skrev:Fungerar även i Google Chrome och i Chromium.
Inte i Opera, men det finns enkla javascript's tillägg som gör det möjligt att ändra storleken för alla textboxer på alla hemsidor.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Dagobert » 2011-07-22 0:01:12

Jag blir inte förargad av bra svar. Tack.
Dagobert

Inläggav Miche » 2011-07-22 0:23:28

Parvlon skrev:
Miche skrev:Fungerar även i Google Chrome och i Chromium.
Inte i Opera, men det finns enkla javascript's tillägg som gör det möjligt att ändra storleken för alla textboxer på alla hemsidor.

Har fått för mig att även IE av nyare snitt klarar tillägg, men är långt ifrån säker.
Miche

Inläggav Parvlon » 2011-07-22 0:35:17

Miche skrev:Har fått för mig att även IE av nyare snitt klarar tillägg, men är långt ifrån säker.
IE har väl rätt länge tillåtit tillägg? http://en.wikipedia.org/wiki/Browser_Helper_Object
Men på en helt annan (osäkrare nivå) än t.ex Opera. Många malware kommer in som BHO's..

Greasemonkey4IE finns oxå där man kan lägga in sina egna javascript. Vet inte om den är kompatibel med åttan dock.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in