Charlotta von Zweigbergk: livet med min dubbeldiagnos
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Ja, det knasar till sig ibland när man ska in. Jag ska gå in och kolla om det är fler kommentarer sedan sist jag checkade nu tänkte jag, hoppas det funkar... En till som varit med och käkat på Vasa's ett antal gånger sedan förra sommaren har skrivit en kommentar för övrigt...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:19:08, redigerad totalt 1 gång.
Såg en väldigt bra text från Trollhares blogg länkad från artikeln nu, i och med att den länkar tillbaks dit:
Så bra formulerat!!
http://trollhare.wordpress.com/2009/07/01/Många bokstavsmänniskor använder sig av sina bokstavliga begåvningar (kreativitet, hyperfokus, detaljsinne, fotografiskt minne, bildtänkande, logiskt tänkande…) för att göra karriär, men av olika skäl går de inte ut med att de lyckas så bra på grund sina bokstäver – oftast för att förmodligen inte vet om dem eller vill kännas vid dem. Så här sitter vi med en hel armé av läkare, forskare, ingenjörer, tekniker, matematiker, musiker, författare, skådespelare, komiker, konstnärer, entreprenörer, journalister och många andra som formellt sett inte gör karriär på sin diagnos utan bara använder de dragen för att nå framgång i sitt arbete – och samtidigt sitter föräldrar och tror att deras barn är dömda till ett liv i utanförskap om de får en diagnos.
Så bra formulerat!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:19:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag störde mig naturligtvis på att en journalist inte klarade av att göra tillräckligt grundlig research för att upptäcka att hon inte har en dubbeldiagnos, utan att hon har två diagnoser eller komorbiditet. Dubbeldiagnos är när man har någon form av psykisk ohälsa och missbruk ovanpå det.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 20:19:08, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi skrev:Jag störde mig naturligtvis på att en journalist inte klarade av att göra tillräckligt grundlig research för att upptäcka att hon inte har en dubbeldiagnos, utan att hon har två diagnoser eller komorbiditet. Dubbeldiagnos är när man har någon form av psykisk ohälsa och missbruk ovanpå det.
Fast jag har läst båda betydelserna och även när det varit proffs med i bilden...
Och så har jag en fråga till dig om nåt kring medicin och hyper kontra koncentration, nåt som lät bakvänt, i Attentions senaste tidning, på slutet av den. Men jag hinner inte nu. Ska ta fram den och skriva. Bara så du vet!
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03