Case Manager
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Case Manager
CASE MANAGER
http://www.vardfacket.nu/Vanstermeny/Se ... ls-modell/
Snart ska den här vårdmodellen införas i min hemkommun, även inom Allmänpsyk, inte bara för scizofrena.
Ska man vara försiktigt optimistisk? Någon som har erfarenhet av eller synpunkter på den här vårdmodellen?
http://www.vardfacket.nu/Vanstermeny/Se ... ls-modell/
Snart ska den här vårdmodellen införas i min hemkommun, även inom Allmänpsyk, inte bara för scizofrena.
Ska man vara försiktigt optimistisk? Någon som har erfarenhet av eller synpunkter på den här vårdmodellen?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:54:45, redigerad totalt 1 gång.
Låter jättebra, kul att mitt universitet är med, Karlstads Universitet. Ofta kan det nog bli rätt splittrat, skall bli intressant att se hur de kommer lösa det.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:54:45, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Låter jättebra, kul att mitt universitet är med, Karlstads Universitet. Ofta kan det nog bli rätt splittrat, skall bli intressant att se hur de kommer lösa det.
Har DU erfarenhet av case management?
Jag har indirekt erfarenhet. Det har gällt scizofrena vänner. En tjej i sta´n tyckte jag fick väldigt påtaglig hjälp. Psykolg, givetvis. För att komma till rätta b l a med hennes sexmissbruk och helgsupande fick hon rejält höjd dos Xanor. Bra! Alkohol kan lätt bytas ut mot benzo! Lika trevligt! Hon förbjöds att gå på krogen, helt och hållet. Tja, men säkert nödvändigt. Hon fick hjälp att hitta arbetsuppgifter och att vända sig bort från sitt destruktiva liv. Täta psykologbesök. Wow! Jag blev imponerad!
Såg senare att hon verkade må betydligt bättre. Gillar detta med att man TAR i problemen!
MsTibbs skrev:Nej, tyvärr inget case management, vad jag förstår är det i Göteborg man provat. Dessutom är inte jag schizofren.
Modellen har ofta applicerats på schizofrena men har i viss mån applicerats på alla sorters psykiska problem, såsom i Lysekil. Här snackar man om "Lysekilsmodellen".
Grejen NU är att mangla ut modellen i Sverige, som ett sätt att hjälpa människor med mer kroniska psykiska problem, även depression. Det handlar om att lämna "neddrogningsmodellen" och gå över till "problemlösningsmodellen".
På allas uppmaning att "söka hjälp" gjorde jag nyligen en drive. Kontaktade min gamla kuratorm, som jag inte kunde besöka på ett år eftersom jag inte kunde gå. Jävlars Snacka om diskriminering av handikappade!
Vid "case management" uppsöker man ofta patienten i dennes hem! Ja, så ska det ju va! Alla kan inte alltid GÅ!
Ringde också det mossiga, ineffektiva Mobila Teamet, för att tala med någon oengagerad idiot (för att kunna berätta för Er att jag i alla fall sökt den hjälp som inte finns)
- Christer! svarade en mans röst.
- Chefen för Gula Villan, sa jag?
- Ja, det stämmer!
Jag nästan grät, därför att jag visste att detta är en person som ÄR sitt arbete och står för det han skriver i tidningarna om, kämpar för en god psykiatri.
Jag sa att jag beklagade att jag inte är schizofren så jag kunde fått vård på Gula Villan, eftersom vården där är så bra.
Men han tröstade mig med att samma metod, ta tag i problemen, skulle införas i Uddevalla den 18 augusti!
- Har du inte någon att tala med varje dag?
- Nej!! (vad för lyx snackade han om?)
- Men det måste vi ju se till att du får. Du kan anmäla dig som intresserad till Case Management!
Japp, det ska jag. Fast, jag vet inte hur de löser ett ensamhetsproblem som beror på att man är somatiskt sjuk mm.
Återstår att se....
Återgå till Aspergare och vården