Cannabis och AS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Cannabis och AS

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 15:49:23

Deadly_Nightshade skrev:Jag trodde denna tråd skulle handla om cannabis medicinska egenskaper i relation till denna diagnos. Istället har tråden spårat ut totalt och innefattar nu bara hat, vi-och-dom-tänkande och moralism.

Är det så konstigt att man är emot droglobbyn? De är ju en viktig faktor i sammanhanget.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Iridia » 2011-10-16 15:49:34

marcooleo skrev:LSD under väl kontrollerade former, kan ersätta flera års terapi med hjälp av endast 2-3 sessioner, mycket effektiv behandling.

Läs boken "Manniskans okända världar" av Stanislav Grof

Off topic. Starta ny tråd om du vill diskutera LSD.

KrigarSjäl skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Jag trodde denna tråd skulle handla om cannabis medicinska egenskaper i relation till denna diagnos. Istället har tråden spårat ut totalt och innefattar nu bara hat, vi-och-dom-tänkande och moralism.

Är det så konstigt att man är emot droglobbyn? De är ju en viktig faktor i sammanhanget.

Vilken droglobby? Devalvera inte ordet lobbyism om det inte är proffslobbyister du avser. Du kanske menade drogförespråkare?
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 16:03:24

Kom igen, alla hiphopare mfl som hyllar braj öppet. Nu finns det ju tv-serier om flummare också.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Iridia » 2011-10-16 19:36:05

KrigarSjäl skrev:Kom igen, alla hiphopare mfl som hyllar braj öppet.

Jaha, drogförespråkare alltså.

Nu finns det ju tv-serier om flummare också.

Ja, en typ. Till skillnad mot de tiotusentals filmer och TV-serier där spritdrickande ingår som en självklar del av livet.
Iridia

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 19:54:03

Alkohol ÄR en självklar del av livet för många medan cannabis varken är eller bör vara det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Iridia » 2011-10-16 20:03:54

Inget av dem bör vara det annat än i undantagsfall, anser jag.
Iridia

Inläggav bittin » 2011-10-16 20:07:19

Om man röker nångång ibland, så är det inte värre än Alkohol
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav Iridia » 2011-10-16 20:08:30

Om man inte har anlag för schizofreni och det man röker saknar den antipsykotiska komponenten.
Iridia

Inläggav Björne » 2011-10-16 20:11:16

KrigarSjäl skrev:

Din favvis Barbara Ehrenreich då?
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav kullan » 2011-10-16 20:13:36

Jag har svårt att fatta varför folk måste hälla i sig alkohol röka en massa skit. Det för sorgligt att folk inte kan umgås nyktra.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Savanten Svante » 2011-10-16 20:25:06

Om man knarkar så får man tigerblod och blir epic winning - bi winning!

Och folk klipper ihop roliga låtar med dig på youtube.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 20:44:15

KrigarSjäl skrev:Alkohol ÄR en självklar del av livet för många medan cannabis varken är eller bör vara det.

Det är bara naturligt för att vi är vana vid det. Jag tycker sannerligen inte att vi behöver fler legaliserade droger, varken cannabis eller något annat, men den skada alkoholen ställer till med är ju så väldokumenterad att argumentet "självklar del av livet" inte bara är otroligt korkat utan rentav människofientligt.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 20:54:04

Björne skrev:
KrigarSjäl skrev:

Vad är det du syftar på nu?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 20:56:14

Henkkalexi skrev:
KrigarSjäl skrev:Alkohol ÄR en självklar del av livet för många medan cannabis varken är eller bör vara det.

Det är bara naturligt för att vi är vana vid det. Jag tycker sannerligen inte att vi behöver fler legaliserade droger, varken cannabis eller något annat, men den skada alkoholen ställer till med är ju så väldokumenterad att argumentet "självklar del av livet" inte bara är otroligt korkat utan rentav människofientligt.

Suck. Hur kan det vara människofientligt att ta en OP på julafton?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 20:56:56

kullan skrev:Jag har svårt att fatta varför folkmåste hälla i sig alkohol röka en massa skit. Det för sorgligt att folk inte kan umgås nyktra.

Man har roligare med sprit än utan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 21:01:54

KrigarSjäl skrev:
Henkkalexi skrev:

Suck. Hur kan det vara människofientligt att ta en OP på julafton?

Om man anser att alkohol är "självklart" utan att tänka på vilka risker som faktiskt finns med den, så tycker jag nog att man tänker lite kort. Klart folk ska få dricka alkohol om de vill, men människor reagerar otroligt olika på sprit och jag menar nog att om man inte inser att vin, öl osv är precis lika mycket drog som cannabis eller tobak, så ska man nog ta och damma av kemiböckerna.

Bara för att en drog är socialt accepterad så betyder det inte att den är ofarlig.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Björne » 2011-10-16 21:06:56

KrigarSjäl skrev:
Björne skrev:
KrigarSjäl skrev:Är det så konstigt att man är emot droglobbyn? De är ju en viktig faktor i sammanhanget.

Vad är det du syftar på nu?

Hon är en inbiten haschtomte, ledare för den amerikanska drogliberaliseringslobbyn och sitter i NORML:s styrelse. Hon har även skrivit boken Barskrapad som jag vill minnas att min herre läst och funnit mycket föredömlig, men nu när jag söker kan jag inte hitta inlägget så jag kan ha fel.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav Iridia » 2011-10-16 21:07:41

KrigarSjäl skrev:Man har roligare med sprit än utan.

Nej det har 'man' inte. DU kanske har det.
Iridia

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 21:08:47

Det finns ingen som har sagt att alkohol är ofarligt, men man behöver inte bannlysa måttligt alkoholbruk för den sakens skull. Man kan inte heller jämföra det med cannabis. Fyllan rinner ur kroppen på två dar, cannabis klistrar sig fast i hjärnan och sitter kvar i tre månader. Plus psykoser, apati, försämrad tankeförmåga mm.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav slackern » 2011-10-16 21:12:26

KrigarSjäl skrev:Det finns ingen som har sagt att alkohol är ofarligt, men man behöver inte bannlysa måttligt alkoholbruk för den sakens skull. Man kan inte heller jämföra det med cannabis. Fyllan rinner ur kroppen på två dar, cannabis klistrar sig fast i hjärnan och sitter kvar i tre månader. Plus psykoser, apati, försämrad tankeförmåga mm.

Mycket utav det du skriver stämmer. Förutom en sak du kan även få psykoser utav alkohol och även hjärnskador.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 21:15:46

KrigarSjäl skrev:Det finns ingen som har sagt att alkohol är ofarligt, men man behöver inte bannlysa måttligt alkoholbruk för den sakens skull. Man kan inte heller jämföra det med cannabis. Fyllan rinner ur kroppen på två dar, cannabis klistrar sig fast i hjärnan och sitter kvar i tre månader. Plus psykoser, apati, försämrad tankeförmåga mm.

Nej, naturligtvis inte. Men behöver man då bannlysa måttligt cannabisbruk då?
Jag är, som sagt, emot en legalisering av cannabis men det stämmer inte helt det du skriver om alkoholen. De som klarar av ett "bruk" utan att det går över i "missbruk" fixar det förstås, men ta exempelvis alla våldsbrott som sker på helger på fester eller i krogköer. Det kostar samhället en jäkla massa pengar, med polisutryckningar, ambulansutryckningar osv.

Att ta sig en helgfylla anses inte som missbruk, men vad spelar det för roll om man är en skötsam människa i nyktert tillstånd, om man under fyllan börjar misshandla någon eller kör rattfull?
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 21:25:40

Björne skrev:Hon är en inbiten haschtomte, ledare för den amerikanska drogliberaliseringslobbyn och sitter i NORML:s styrelse. Hon har även skrivit boken Barskrapad som jag vill minnas att min herre läst och funnit mycket föredömlig, men nu när jag söker kan jag inte hitta inlägget så jag kan ha fel.

Det var nyheter för mig. Om det stämmer sjunker hon betydligt i aktning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 21:28:08

Henkkalexi skrev:
KrigarSjäl skrev:Det finns ingen som har sagt att alkohol är ofarligt, men man b ehöver inte bannlysa måttligt alkoholbruk för den sakens skull. Man kan inte heller jämföra det med cannabis. Fyllan rinner ur kroppen på två dar, cannabis klistrar sig fast i hjärnan och sitter kvar i tre månader. Plus psykoser, apati, försämrad tankeförmåga mm.

Nej, naturligtvis inte. Men behöver man då bannlysa måttligt cannabisbruk då?
Jag är, som sagt, emot en legalisering av cannabis men det stämmer inte helt det du skriver om alkoholen. De som klarar av ett "bruk" utan att det går över i "missbruk" fixar det förstås, men ta exempelvis alla våldsbrott som sker på helger på fester eller i krogköer. Det kostar samhället en jäkla massa pengar, med polisutryckningar, ambulansutryckningar osv.

Att ta sig en helgfylla anses inte som missbruk, men vad spelar det för roll om man är en skötsam människa i nyktert tillstånd, om man under fyllan börjar misshandla någon eller kör rattfull?

Jag börjar inte veva eller köra bil när jag druckit, de som gör så har allvarliga mentala problem och borde ges motbok.

Självklart skall cannabis vara förbjudet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 21:40:12

KrigarSjäl skrev:Jag börjar inte veva eller köra bil när jag druckit, de som gör så har allvarliga mentala problem och borde ges motbok.

Självklart skall cannabis vara förbjudet.

Vilken tur för dig då, att du har sådan benhård kontroll på din kropps reaktioner i alla lägen. Alla andra har inte utrustats med det, och många som fastnar i missbruk gör det i unga år, eftersom alkohol är en så pass socialt accepterad drog. De som tål alkoholen sämre, ex. vi med ADHD, hamnar väldigt lätt i missbruk i unga år eftersom alkohol är så lätt att få tag på.

Världen är inte svartvit när det kommer till alkohol och narkotika, och jag tycker det är fullkomligt okej att ex. nyttja cannabis vid svår cancer, liksom jag tycker det är bättre när nittioåringar kan sova gott på ett glas vin istället för fyra-fem bensopreparat.

Även om man är emot en legalisering, så måste man kunna föra ett resonemang om saken.
Henkkalexi
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in