Cannabis lagligt i Sverige idag
46 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Cannabis lagligt i Sverige idag
http://svt.se/1.2236580/han_blir_forst_att_fa_anvanda_cannabis_lagligt
Det här tycker jag är bra.
Funkar preparatet så skall det användas i medicinskt syfte på ett sätt så att patienten slipper självmedicinera med det som säljs runt hörnet.
Joakim Hedström från Norrköping är den första i Sverige som fått Läkemedelsverkets godkännande att föra in ett cannabisläkemedel från utlandet.
Det här tycker jag är bra.
Funkar preparatet så skall det användas i medicinskt syfte på ett sätt så att patienten slipper självmedicinera med det som säljs runt hörnet.
Mener du at du trenger en resept for å få tak i det?
Hvis ikke...
Jeg bor ikke så langt unna fra Svinesund og eller Strømstad, og jeg tror at Norge snart vil følge etter, de har debatter om det, de sier at det vil bli lovlig innen ti år, om ikke når som helst, det er forresten lovlig med Cannabis i Finland også, men som medisin, ikke til alle i landet.
Hvis ikke...
Jeg bor ikke så langt unna fra Svinesund og eller Strømstad, og jeg tror at Norge snart vil følge etter, de har debatter om det, de sier at det vil bli lovlig innen ti år, om ikke når som helst, det er forresten lovlig med Cannabis i Finland også, men som medisin, ikke til alle i landet.
Att legalisera marijuana innebär att man relativiserar skadeverkningarna och legitimerar missbruk. Langarna kommer att få det betydligt lättare i sitt dagliga värv också. Vad det handlar om är att det finns en gigantisk lobbyapparat bakom cannabisen, som gör allt för att popularisera drogen och få den att verka ofarlig. Det är en mycket lukrativ bransch som omsätter miljardbelopp...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Det finns väl annat som hjälper mot smärta och som inte gör patienten sinnesslö på kuppen?
Så varför just cannabis som valt medel mot smärta?
Så varför just cannabis som valt medel mot smärta?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2010-11-17 14:58:51, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag utgår ifrån att legalcannabis är i lägre doser än missbruksdoser, som med amfetamin och adhd.
"Mellan 1869 och 1950 fanns cannabis tillgängligt på apotek i Sverige" http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis#Sverige
Nån som har koll på vad man tog den tidens medicinska cannabis för? Hosta?
"Mellan 1869 och 1950 fanns cannabis tillgängligt på apotek i Sverige" http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis#Sverige
Nån som har koll på vad man tog den tidens medicinska cannabis för? Hosta?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Miche skrev:Marijuana vilket är det som används medicinskt och som man röker är betydligt mycket svagare än Hasch/Cannabis.
Fast det där är väll bara en myt som haschtomtarna säger för att försvara sin drog. Jag har hört att gräset vi har nu e mycket mer potentare än vad det var på 60 och 70-talet genom växtförädling?
Och om man ser på tv-klippet så var det i flytande form något slags canabisextrakt?
Aktiv substans - THC.
En av de fall jag känner till där det ska vara bra (och oersättligt) är tydligen illamåendet man får av cancerbehandling.
Jag vill hemskt gärna veta hur psykoaktivt det är om man tar det medicinskt innan jag bestämmer om jag är för eller emot det hela.
En av de fall jag känner till där det ska vara bra (och oersättligt) är tydligen illamåendet man får av cancerbehandling.
Jag vill hemskt gärna veta hur psykoaktivt det är om man tar det medicinskt innan jag bestämmer om jag är för eller emot det hela.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Haschrökare eller odlare och medicinare vill inte ha samma version av växten. CBD är den goda substansen men för drogrus är den mest i vägen. Där gäller det istället att maximera mängden THC, det ämne i växten som man blir hög av.
Enligt SVT:s Vetenskapens Värld är det kanske inte de fysiska nackdelarna med haschrökning som är huvudproblemet, utan att missbrukarna blir slöa, apatiska och missar chanser i livet.
Det skulle alltså vara möjligt att odla fram cannabis med hög halt av CBD men låg (el ingen) halt av THC.
Annars, har man obotlig och smärtsam cancer så gör det väl inte så mycket om man blir slö, eftersom man ändå är döende. För övrigt så har väl alla mediciner biverkningar.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
http://svt.se/1.2236580/han_blir_forst_att_fa_anvanda_cannabis_lagligtHan har länge kämpat för att få använda det narkotikaklassade medlet mot sin migrän och sin ADHD.
Efter att ha sökt läkarhjälp i 26 år så fick han från Läkemedelsverket veta att han helt lagligt kunde träffa utländska läkare inom Schengenområdet, bli förskriven cannabisläkemedel och föra in dem till Sverige.
Fast då är det risk att åka fast i tullen, vilken han gjorde. Men han fick tillbaka flaskan från tullen. Det finns alltså inte på apotek i Sverige att hämta ut mot recept.
Medicinen han har nu räcker i 30 dagar. Efter det lär han veta om den fungerar. Gör den det hoppas han kunna hitta en svensk läkare som kan hjälpa honom istället. Att åka till utlandet efter medicin blir i längden alltför dyrt, säger han.
Mot migrän finns ju andra mediciner, bl a botoxspruta. Likaså finns ju mediciner mot ADHD. Men cannabis är kanske mer effektivt?
Senast redigerad av Alien 2010-11-17 15:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Det tror jag inte. Blir det erkänt läkemedel så försvinner självmedicinerarna ifrån langarnas kundlista. Resultat mindre knark på gatan.KrigarSjäl skrev:Langarna kommer att få det betydligt lättare i sitt dagliga värv också.
Dessutom så får de också tillgång till vårdcentralens uppföljning, där kroppens funktioner följs upp vid misstanke att det tar fel.
KrigarSjäl skrev:Att legalisera marijuana innebär att man relativiserar skadeverkningarna och legitimerar missbruk. Langarna kommer att få det betydligt lättare i sitt dagliga värv också. Vad det handlar om är att det finns en gigantisk lobbyapparat bakom cannabisen, som gör allt för att popularisera drogen och få den att verka ofarlig. Det är en mycket lukrativ bransch som omsätter miljardbelopp...
Nu gör du dig bara löjlig.
Medicinsk marijuana är ju samma sak som att man kan få låga doser centralstimulantia utskrivet mot ADHD. Skulle missbruket ha ökat av det?
Inger skrev:KrigarSjäl skrev:Att legalisera marijuana innebär att man relativiserar skadeverkningarna och legitimerar missbruk. Langarna kommer att få det betydligt lättare i sitt dagliga värv också. Vad det handlar om är att det finns en gigantisk lobbyapparat bakom cannabisen, som gör allt för att popularisera drogen och få den att verka ofarlig. Det är en mycket lukrativ bransch som omsätter miljardbelopp...
Nu gör du dig bara löjlig.
Medicinsk marijuana är ju samma sak som att man kan få låga doser centralstimulantia utskrivet mot ADHD. Skulle missbruket ha ökat av det?
Tror det finns en svartmarknad för olika metylfendidat preparat det var ganska vanligt att folk missbrukade det på 60-talet kallades för BÄNGRITA och d-amfetamin var oxå populärt bara söka info på Flaschback.