Bygga muskler
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Bygga muskler
Har sedan länge tränat kondition och det har gett resultat. Både på syreupptagningen och benstyrkan.
Nu är jag emellertid intresserad av att bygga upp överkroppen och framför allt arm och magmuskler. Träningstips mottages gärna.
*muscles and hate*
Nu är jag emellertid intresserad av att bygga upp överkroppen och framför allt arm och magmuskler. Träningstips mottages gärna.
*muscles and hate*
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:12:17, redigerad totalt 1 gång.
Manowar, Manowar living on the road!
Situps i uppförsbacke och ligga på mage och lyfta armar och ben stabiliserar bålen. Lyfta tunga saker få gånger, eller lyfta mindre tunga saker många gånger funkar, beroende på om du vill ha explosiva eller uthålliga muskler. Jag fördrar frivikter alla gånger. Spegel är bra för egot; då kan jag inbilla mig att jag är tränare och skriker åt spegelbilden att ta i lite till Annars är kanotpaddling ett par veckor samt vedhuggning effektivt likväl som roligt! *tipsa*
Situps i uppförsbacke och ligga på mage och lyfta armar och ben stabiliserar bålen. Lyfta tunga saker få gånger, eller lyfta mindre tunga saker många gånger funkar, beroende på om du vill ha explosiva eller uthålliga muskler. Jag fördrar frivikter alla gånger. Spegel är bra för egot; då kan jag inbilla mig att jag är tränare och skriker åt spegelbilden att ta i lite till Annars är kanotpaddling ett par veckor samt vedhuggning effektivt likväl som roligt! *tipsa*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:12:17, redigerad totalt 1 gång.
Styrketräning på ett riktigt gym, tunga vikter, få reps, kör 6 eller 8 gånger 3. Skivstångscurl är den bästa övningen. Kom ihåg att vila & käka mycket proteiner också!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:12:17, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Offtopic: Den överlägset bästa träningsmusiken måste jag säga är oldschool EBM (Electronic Body Music) som Front 242, Nitzer Ebb och även nyare oldschool som Spetznas. Taktfast, rak och hård.
Gröβer, schöner und starker!
Gröβer, schöner und starker!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:12:17, redigerad totalt 1 gång.
Nej, den bästa träningsmusiken är Eye of the tiger & AC/DC!
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
håller med Kris. synthmusik ala 87 var så energisk och fylld med ungdomligt hat så man baxnar än idag. ebm für life.
jag simmar och det är de bästa musklerna om du ska må riktigt bra samtidigt som du inte sliter på kroppen. så hoppa i plurret och kör en mil. du kommer må som en prins!
jag simmar och det är de bästa musklerna om du ska må riktigt bra samtidigt som du inte sliter på kroppen. så hoppa i plurret och kör en mil. du kommer må som en prins!
Senast redigerad av bejkon1 2011-05-04 11:12:17, redigerad totalt 1 gång.
bejkon1 skrev:jag simmar och det är de bästa musklerna om du ska må riktigt bra samtidigt som du inte sliter på kroppen.
Nej, det är det inte. Vill man bygga muskler är simning nästintill värdelöst. Om du jämför en åldrad elitsimmare och en åldrad kroppsbyggare ser du att kroppsbyggaren är den som fortfarande har bra hållning. Styrketräningens belastande effekt stärker skelettet vilket inte simmande gör.
Det är ett ganska utbrett missförstånd att simning skulle vara bättre än styrketräning. Folk tror att det är bättre för att 'man tränar hela kroppen'. Det gör man på gymmet också, men då går man grundligt tillväga och koncentrerar träningen till en muskelgrupp per övning, vilket är långt effektivare än simning. Googla på 'senior bodybuilders' så får du se.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Bygga muskler trots konditionskrävande kroppsarbete?
En tråd där jag faktiskt kan tänkas ha ett stort utbyte av Krigarsjäls- och kanske även andra styrketränande forumisters kunskaper.
-Jajamen, gott folk: forden har börjat lyfta i samband med sin arbetslöshet och har helt plötsligt börjat bli intresserad av att inrikta sin träning på att bli stor och biffig.
"Problemet" (som egentligen bara är positivt) är bara att jag fått veta att mitt gamla jobb finns kvar (chansen var som sagt ca 50% sist jag pratade med min chef).
Snart är det alltså återigen dags att börja räfsa, skyffla, häckklippa o.s.v. hela dagarna, vilket förvisso känns måttligt stimulerande, men samtidigt garanterar en trygg inkomst, vilket inte är helt fel.
-Men i träningssammanhang:
Är det inte väldigt svårt att lägga på sig muskler och öka sin fysiska styrka, om man samtidigt har ett konditionskrävande arbete, som leder till en hög förbränning och inte heller tillåter musklerna att vila mellan träningspassen?
-Några tips och idéer ang hur man trots denna typ av arbete kan lägga upp kost och träning för att kunna bli biffig och lägga på allt tyngre vikter när man gymmar?
-Jajamen, gott folk: forden har börjat lyfta i samband med sin arbetslöshet och har helt plötsligt börjat bli intresserad av att inrikta sin träning på att bli stor och biffig.
"Problemet" (som egentligen bara är positivt) är bara att jag fått veta att mitt gamla jobb finns kvar (chansen var som sagt ca 50% sist jag pratade med min chef).
Snart är det alltså återigen dags att börja räfsa, skyffla, häckklippa o.s.v. hela dagarna, vilket förvisso känns måttligt stimulerande, men samtidigt garanterar en trygg inkomst, vilket inte är helt fel.
-Men i träningssammanhang:
Är det inte väldigt svårt att lägga på sig muskler och öka sin fysiska styrka, om man samtidigt har ett konditionskrävande arbete, som leder till en hög förbränning och inte heller tillåter musklerna att vila mellan träningspassen?
-Några tips och idéer ang hur man trots denna typ av arbete kan lägga upp kost och träning för att kunna bli biffig och lägga på allt tyngre vikter när man gymmar?
Äta mycket proteiner borde inte vara något större problem, det är ju bara att se till att äta en rejäl kött- eller fiskbit till lunch, att ha ett ägg bredvid mackan på frukostrasten, samt ytterligare en äggmacka, som man äter direkt efter jobbet.
Svårare är det med den där vilobiten, eftersom det som sagt är (oftast) konditionskrävande arbete 40 h/vecka.
Stretching och avslappningsövningar i samband med lunch och frukostrast, samt direkt efter jobbet kan kanske vara till viss hjälp?
-Ge gärna konstruktiv feedback på dessa påståenden.
-Frågan är om man även kan anpassa sin träning för att åtminstone få bästa möjliga resultat efter förutsättningarna och i så fall hur?
Svårare är det med den där vilobiten, eftersom det som sagt är (oftast) konditionskrävande arbete 40 h/vecka.
Stretching och avslappningsövningar i samband med lunch och frukostrast, samt direkt efter jobbet kan kanske vara till viss hjälp?
-Ge gärna konstruktiv feedback på dessa påståenden.
-Frågan är om man även kan anpassa sin träning för att åtminstone få bästa möjliga resultat efter förutsättningarna och i så fall hur?
En del menar väl att stretching påverkar träningen negativt...
Det är svårt att bygga muskler. Att lägga på sig ett par kilo muskelmassa på ett år kräver hård och korrekt träning och att man har rejäl koll på kosten. och ordentligt kcal-överskott. Ibland hör man folk som gått upp några kilo och som tycker att typ "det är en hel del muskler för jag promenerar regelbundet", men så funkar det inte.
Konditionsträning och styrketräning är väl egentligen ingen bra kombo om man ska bygga muskler på allvar.
Men det där beror nog lite på vilken nivå man är på och man ska nog vara rätt vältränad innan man behöver oroa sig för såna där detaljer.
Hur som helst är det fantastiskt skönt med gymträning. Jag har tränat regelbundet och ambitiöst i drygt ett år nu. Märker av resultat på flera sätt, ork, kondition,hur kroppen känns, vilka vikter jag klarar och i nån mån hur det ser ut i spegeln. Har blivit rätt intresserad av ämnet och läst en hel del, väldigt givande hobby.
Det är svårt att bygga muskler. Att lägga på sig ett par kilo muskelmassa på ett år kräver hård och korrekt träning och att man har rejäl koll på kosten. och ordentligt kcal-överskott. Ibland hör man folk som gått upp några kilo och som tycker att typ "det är en hel del muskler för jag promenerar regelbundet", men så funkar det inte.
Konditionsträning och styrketräning är väl egentligen ingen bra kombo om man ska bygga muskler på allvar.
Men det där beror nog lite på vilken nivå man är på och man ska nog vara rätt vältränad innan man behöver oroa sig för såna där detaljer.
Hur som helst är det fantastiskt skönt med gymträning. Jag har tränat regelbundet och ambitiöst i drygt ett år nu. Märker av resultat på flera sätt, ork, kondition,hur kroppen känns, vilka vikter jag klarar och i nån mån hur det ser ut i spegeln. Har blivit rätt intresserad av ämnet och läst en hel del, väldigt givande hobby.
ford skrev:Äta mycket proteiner borde inte vara något större problem, det är ju bara att se till att äta en rejäl kött- eller fiskbit till lunch, att ha ett ägg bredvid mackan på frukostrasten, samt ytterligare en äggmacka, som man äter direkt efter jobbet.
Proteindrink före och direkt efter träning är bra...
Eller fem ägg istället för ett och drick mjölk istället för hokuspokus grejjer.
edit: Jag gymmar inte, tycker det låter konstigt ändå.
Låter väldigt konstigt att man kan välja att inte låta musklerna vila/reparera sig men ändå använda dem.ford skrev:Är det inte väldigt svårt att lägga på sig muskler och öka sin fysiska styrka, om man samtidigt har ett konditionskrävande arbete, som leder till en hög förbränning och inte heller tillåter musklerna att vila mellan träningspassen?
Proteindrinkar är inte något hokuspokus, tvärtom är det ett enkelt och praktiskt sätt att få i sig rätt mängd protein. Betydligt bättre än en random äggmacka.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Du glömde skriva varför det är så bra? Praktiskt som i lathet? Pulver i vatten är iaf inget som jag ser speciellt bra. Plus dock ifall sockret saknas. Fem eller tio ägg + en eller två liter mjölk om dagen lär göra stor skillnad och det är dessutom billigt, gott och enkelt att göra till en vana.
Bra sida fö.
http://traningslara.se/konkreta-tips-fo ... upp-i-vikt
http://traningslara.se/idrottarens-prot ... tillskott/
Bra sida fö.
http://traningslara.se/konkreta-tips-fo ... upp-i-vikt
http://traningslara.se/idrottarens-prot ... tillskott/
Varför. Det är lättare att svepa några proteindrinkar än att käka tre portioner biff. Det är ett snabbt och smidigt sätt att få i sig tillräckligt med protein. Du slipper laga mat, du hinner få i dig det du ska innan du blir proppmätt och du kan lätt ta det med dig.
Det du kallar "pulver i vatten" är i själva verket protein i koncentrerad form, lika högkvalitativt som protein från kött-fisk-ägg.
Bara ett glas mjölk räcker inte långt, det gäller att få i sig betydligt mer protein än en icke-tränande eftersom styrketräningen i sig är nedbrytande. Det är vila och protein som bygger upp kroppen.
Det du kallar "pulver i vatten" är i själva verket protein i koncentrerad form, lika högkvalitativt som protein från kött-fisk-ägg.
Bara ett glas mjölk räcker inte långt, det gäller att få i sig betydligt mer protein än en icke-tränande eftersom styrketräningen i sig är nedbrytande. Det är vila och protein som bygger upp kroppen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Varför. Det är lättare att svepa några proteindrinkar än att käka tre portioner biff. Det är ett snabbt och smidigt sätt att få i sig tillräckligt med protein. Du slipper laga mat, du hinner få i dig det du ska innan du blir proppmätt och du kan lätt ta det med dig.
+1
ford skrev:Stretching och avslappningsövningar i samband med lunch och frukostrast, samt direkt efter jobbet kan kanske vara till viss hjälp?
Jag skulle ha skippat stretchingen på rasterna, om du inte har väldigt långa raster och väldigt lite att göra. Försök vila på rasterna i stället. Avslappning låter bättre. Inte för att stretchingen i sig skulle ha någon negativ inverkan träningsmässigt men för att du kommer att behöva all vila du kan få för att orka maxa träningen. Stretcha i samband med träningen istället, eller efter arbetsdagen. Tycker jag.
Parvlon skrev:Eller fem ägg istället för ett och drick mjölk istället för hokuspokus grejjer.Låter väldigt konstigt att man kan välja att inte låta musklerna vila/reparera sig men ändå använda dem.ford skrev:Är det inte väldigt svårt att lägga på sig muskler och öka sin fysiska styrka, om man samtidigt har ett konditionskrävande arbete, som leder till en hög förbränning och inte heller tillåter musklerna att vila mellan träningspassen?
Är det jobbet som är konditionskrävande så är det knappast ett val att inte låta musklerna vila.
Återgå till Intressanta intressen