Bygg INTE en egen kärnreaktor!
Re: Bygg INTE en egen kärnreaktor!
@ford, utan en kritisk massa är risken, så vitt jag kan bedöma, obefintlig för en olycka à la Tjernobyl.
Kritisk mössa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Miche skrev:@ford, utan en kritisk massa är risken, så vitt jag kan bedöma, obefintlig för en olycka à la Tjernobyl.
Utan en kritisk massa blir det väl ingen fungerande reaktor överhuvudtaget?
Däremot är sannolikheten för en tjernobylolycka i microformat skyhög, för att inte säga mer eller mindre förutsägbar, om en privatperson lyckas starta upp en "hemreaktor", påminnande om en mycket primitiv rbmk reaktor, utan den avancerade säkerhets- och övervakningsutrustning som finns i "riktiga" kärnkraftverk, samt utan den träning och utbildning som professionella kärnkraftsarbetare fått, innan de får så mycket som röra något som kan orsaka olyckor ifall man gör misstag, detta gällde även i Sovjetunionen 1986, för att förtydliga allvaret i situationen.
-Kanske blir det inte någon "tremilszon" efter ett haveri i den här skalan, men tillräckligt illa för att ställa till ett rent helvete för en själv, grannarna och fastighetsägaren (och i värsta fall halva stadsdelen, beroende på reaktorns storlek).
Ähh om tjernobyl kostar 30-60 liv kan Richard inte riskerat ens sitt eget liv.ford skrev:-Kanske blir det inte någon "tremilszon" efter ett haveri i den här skalan, men tillräckligt illa för att ställa till ett rent helvete för en själv, grannarna och fastighetsägaren (och i värsta fall halva stadsdelen, beroende på reaktorns storlek).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjernobylolyckan
Dödsfallen i samband med olyckan räknas vara 30–60.
Vet ni hur det gick till när Einstein klyvde en öl-atom?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Än verkar pressen ej veta om ditt funktionshinder iaf. Men det kommer väl.
Vet du, för en gångs skull tror jag inte de kommer att bry sig. Om de upptäcker det nu så är nyheten iaf för gammal.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Du är välkänd.
Aftenposten - Norge
Helsingin Sanomat - Finland
Postimees - Estland
Radiomayak - Ryssland
92soft.net - Kina
Från Sverige till Kina. Man får gratulera.
Aftenposten - Norge
Helsingin Sanomat - Finland
Postimees - Estland
Radiomayak - Ryssland
92soft.net - Kina
Från Sverige till Kina. Man får gratulera.
Respekt, Richard!
Fast du, marxisten? Hur fan hittade du dom där?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Respekt, Richard!
Jag kan inte se vad som skulle vara respektabelt med såna här stolleprov.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Att bli känd för sitt specialintresse - inte för att göra stolleprov!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Att bli känd för sitt specialintresse - inte för att göra stolleprov!
Jovars, det kan jag förstå - men man kan bli känd för sitt specialintresse helt utan att begå stolleprov och utsätta andra människor för risk.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Det vore förstås det bästa, men jag vet ingen annan som har blivit omskriven pga sitt specialintresse som richard
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Det vore förstås det bästa, men jag vet ingen annan som har blivit omskriven pga sitt specialintresse som richard
Nu har han ju blivit uppmärksammad för brottslig handling mer än för specialintresse.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
ufo skrev:Ähh om tjernobyl kostar 30-60 liv kan Richard inte riskerat ens sitt eget liv.ford skrev:-Kanske blir det inte någon "tremilszon" efter ett haveri i den här skalan, men tillräckligt illa för att ställa till ett rent helvete för en själv, grannarna och fastighetsägaren (och i värsta fall halva stadsdelen, beroende på reaktorns storlek).
http://sv.wikipedia.org/wiki/TjernobylolyckanDödsfallen i samband med olyckan räknas vara 30–60.
...men betydligt fler har drabbats av sköldkörtelcancer, barn har fötts (och föds fortfarande) med missbildningar och 134 arbetare drabbades av strålsjuka.
Dessa 30-60 personer dog, om jag förstått saken rätt mer eller mindre omedelbart i samband med olyckan, men jag låter detta vara osagt, då det endast är min personliga tolkning av artikeln.
Hursomheslt råder det en mycket stor osäkerhet kring hur många som egentligen dog/fick men av tjernobylolyckan, men den allra mest pessimistiska rapporten talar om så mycket som en miljon döda, enligt samma artikel.
-Finns hur mycket som helst att googla om tjernobyloyckan, för den som vill skapa sig en egen uppfattning.
Oavsett vilket: befinner du dig ett fåtal meter från en "mikro-tjernobylolycka i hemmaformat" kan du kallt räkna med att följderna för din hälsa blir precis lika allvarliga som om du befunnit dig på plats den 26 April 1986.
Storleken på reaktorn påverkar endast hur stor yta som drabbas av nedfall, inte hur pass allvarliga effekterna blir i dess omedelbara närhet.
Savanten Svante skrev:Respekt, Richard!
Haha, elementärt min käre savanten, elementärt. Jag tog meningen "svensk byggde egen kärnreaktor" via google translater ex. ryska: "Шведский ядерный реактор построили свой собственный". Sen googlade jag bara på "Шведский ядерный реактор построили свой собственный" kollade lite på resultat till jag fick fram någon sorts nyhetsbyrå.
Sen tog jag helt enkelt upp samma mening på ett nytt språk och började om. Dessa länkar kanske tog 10 minuter att få fram tillsammans.
Man kan söka på fem språk samtidigt här:
http://www.google.com/language_tools?hl=EN
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=8965.0
http://www.google.com/language_tools?hl=EN
31-åringen försökte bygga en kärnreaktor i sitt kök. Då stormade polisen och strålsäkerhetsmyndigheten in och beslagtog hans utrustning. När polisen kom hit tänkte jag: "Oj då, är det så allvarligt", säger han.
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=8965.0
Här är den perfekta smileyn:
Det ska vara du som gör nåt sånt här
Fast så värst smart att maila dom var det kanske inte.
Det ska vara du som gör nåt sånt här
Fast så värst smart att maila dom var det kanske inte.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Kollade din blogg Richard. Där finns det länkar från allt mellan Danmark till Israel och Brasilien. Plus att du tydligen är med på Yahoos nyhetssida och, deras källa är AP. Och AP som bekant är en internationell press källa, så man kan ju lugnt säga du har gigantisk spridning nu.
Beror väl också på hur kärnfulla reaktioner man presterar före slutförvaring.
Fast nu kanske jag uppmuntrar till mera kärnklyverier. *häller på kylvatten*
Fast nu kanske jag uppmuntrar till mera kärnklyverier. *häller på kylvatten*
Återgå till Intressanta intressen