Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2016-04-06 22:26:43

:-)034
Jag : :-)121 Katten: :-)130 Svante: :-)220

Ontopic:

Datorn måste väl återlämnas iallafall hoppas jag?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Dagobert » 2016-04-07 16:20:06

Kahlokatt skrev:
kiddie skrev:Ja, sockret dödar många fler. ;)

Men man hör aldrig talas om "massdöd i sockerexplosion", "passiv sockring" eller "svåra sockerskador"...

Med tillsats av ogräsmedel så...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorex_55 skrev:Klorex 55 eller Klorex var namnet på en herbicid som tillverkades av EKA Nobel. Verksam substans var natriumklorat som utgjorde 55 % av blandningen. Bekämpningsmedlet är sedan 1990 belagt med försäljningsförbud av Kemikalieinspektionen.

Ett alternativt och tämligen vanligt användningsområde för Klorex var att tillverka sprängmedel med hjälp av det. Särskilt vanligt var det att blanda det med socker. De olyckor som inträffade i samband med detta var en av anledningarna till att Klorex blev förbjudet.

Man köpte bara ogräsmedlet Klorex och blandade med socker och fyllde i ett rör. Försiktigt eftersom det kunde explodera av ovarsam behandling, sas det. Jag gjorde det aldrig själv men en yngling i min hemtrakt gjorde det då och då i slutet på 70-talet.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Savanten Svante » 2016-04-07 16:26:06

Dagobert skrev:
Kahlokatt skrev:

Men man hör aldrig talas om "massdöd i sockerexplosion", "passiv sockring" eller "svåra sockerskador"...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorex_55 skrev:Klorex 55 eller Klorex var namnet på en herbicid som tillverkades av EKA Nobel. Verksam substans var natriumklorat som utgjorde 55 % av blandningen. Bekämpningsmedlet är sedan 1990 belagt med försäljningsförbud av Kemikalieinspektionen.

Ett alternativt och tämligen vanligt användningsområde för Klorex var att tillverka sprängmedel med hjälp av det. Särskilt vanligt var det att blanda det med socker. De olyckor som inträffade i samband med detta var en av anledningarna till att Klorex blev förbjudet.

Man köpte bara ogräsmedlet Klorex och blandade med socker och fyllde i ett rör. Försiktigt eftersom det kunde explodera av ovarsam behandling, sas det. Jag gjorde det aldrig själv men en yngling i min hemtrakt gjorde det då och då i slutet på 70-talet.

JA! Det minns jag! Klorex och socker! *farlig terroristanarkistnörd*

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav slackern » 2016-04-07 16:26:27

Dagobert skrev:
Kahlokatt skrev:

Salpeter/Kaliumnitrat blandat med socker brinner också rätt bra kan jag lova dig. :lol:

Ops jag kollade upp det är tydligen Chilesalpeter man köper i butiken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Chilesalpeter
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kiddie » 2016-04-07 21:43:57

Undrar lite hur många av dessa grejer Richard redan gjort. :wink:
kiddie
Inaktiv

Inläggav Flatline » 2016-04-07 21:49:33

slackern skrev:
Salpeter/Kaliumnitrat blandat med socker brinner också rätt bra kan jag lova dig. :lol:

Ops jag kollade upp det är tydligen Chilesalpeter man köper i butiken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Chilesalpeter

Problemet med salpeter socker mixen är ju att det är väldigt instabilt, lätt att man packar för hårt och förlorar en hand eller två, hade en kompis som gjorde den tabben men tappade som tur var bara 4 fingrar när han packade för hårt i ett rör, han var väl iof bar 12-13 när detta hände och då är man ju dum i huvudet.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Inläggav Richard » 2016-04-13 14:52:43

kiddie skrev:Undrar lite hur många av dessa grejer Richard redan gjort. :wink:

Jo, jag har väl gjort många mixar. Dock inte sen vi flyttade till stan. Men när jag bodde i villa med trädgård, så gjorde jag rätt mycket. Det mest idiotiska var fosfor o kaliumklorat. Först efter jag bränt sönder min hand med fosforbrännskador, gjorde jag kopplingen;
Fosfor = plånet på tändsticksaskar o kaliumklorat = tändstickshuvuden. Alltså = självantändning...
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Lillakatten » 2016-04-13 15:39:25

Med mitt något bisarra sinne för humor skrattade jag högt (även fast jag förstår att det nog inte var så roligt för dig att åka fast för brott mot strålskyddslagen). Polisen har verkligen en fantastisk förmåga att överdriva sina insatser och jag väntar av och till på att de ska stå utanför min dörr. Även om jag inte skulle drömma om att göra farliga experiment hemma så är jag rätt övertygad om att de skulle kunna komma på något som skulle kunna föranleda deras insatser.
Hur som helst fick du mig att skratta. :D
Lillakatten

Anslöt: 2016-04-07

Inläggav Richard » 2016-04-14 13:45:39

Lillakatten skrev:Med mitt något bisarra sinne för humor skrattade jag högt (även fast jag förstår att det nog inte var så roligt för dig att åka fast för brott mot strålskyddslagen). Polisen har verkligen en fantastisk förmåga att överdriva sina insatser och jag väntar av och till på att de ska stå utanför min dörr. Även om jag inte skulle drömma om att göra farliga experiment hemma så är jag rätt övertygad om att de skulle kunna komma på något som skulle kunna föranleda deras insatser.
Hur som helst fick du mig att skratta. :D

Jo, efter att jag blev dömd, o hade betalat mina böter, så kunde jag också tycka det var lite lustigt.

Men att de sen misstänker mig igen, det blir jag bara deprimerad av. Hotas av bl.a. vräkning fastän de inte hittade nått vad jag vet. De tog min dator o mina tomma Theralen-flaskor (hade skrivit på Flashback om man kunde bygga tårgasgranater av flaskorna). Blev inskriven på psyk i lördags efter ha varit nära att ta mitt liv. Men kom hem igår o är på bättre tankar.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav kiddie » 2016-04-15 0:05:20

Bra att du mår bättre. Ja, det var ruttet av polisen att gå ut så stenhårt. Särskilt som du aldrig varit ovillig att samarbeta innan och inte slagits med dem, ingenting farligt eller våldsamt. Du har ju alltid varit saklig med polisen. Och det var ju du själv som kontaktade myndigheter första gången.

De verkar ha glömt allt detta. Om de nu fått tips hade de väl kunnat bara knacka på och säga hej, vi vill kolla att allt är OK bara.

Men nej. Nu råder total terrorskräck och allt ska ses i värsta möjliga ljus.

Tyvärr funkar Flashback bara som "yttrandefrihet" om folk inte vet ens rätta identitet.
kiddie
Inaktiv

Inläggav antonius » 2016-04-15 4:47:32

De är så de går fram numer, att ta det varligt med folk som har t ex NPF tillstånd finns inte på deras karta, utan man kallar in kavalleriet med en gång. Hoppas du kan få lugn och ro nu och att det ordnar sig för dig... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-15 6:50:46

Richard skrev:De tog min dator o mina tomma Theralen-flaskor (hade skrivit på Flashback om man kunde bygga tårgasgranater av flaskorna). Blev inskriven på psyk i lördags efter ha varit nära att ta mitt liv. Men kom hem igår o är på bättre tankar.

-Det är kanske inte så bra att skriva om att bygga granater på flashback när man är i din sits.

Mitt tips är att du ägnar dig åt dina intressen med större omdöme.
Och tänk på hur det kan uppfattas av andra.
Vådliga experiment tycker jag du ska strunta i helt.

Sen tycker jag du ska försöka ta det lugnt, en dag i taget.
Se till att allting ordnar upp sig utan att få panik.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nallen » 2016-04-15 18:48:31

KrigarSjäl skrev:[T]änk på hur det kan uppfattas av andra.
Vådliga experiment tycker jag du ska strunta i helt.

Sen tycker jag du ska försöka ta det lugnt, en dag i taget.

Nämen, har frökenkollegiet fått en ny medlem? 8)
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Robin Fasth » 2017-05-11 23:25:42

Tjenare Richard! :D Jag tror inte man får outa folk, men vi har träffats på vid andra forum vid flertalet tillfällen under åren. Kul att se dig även här.

Jag har dock också byggt en teoretisk kärnreaktor, som använder sig av alfasönderfall och dess kinetiska energi för att göra en aluminiumatom exalterad och i sin tur... nu minns jag inte processen helt då det var många år sedan, men gav sedan en fri elektron. Dock var sönderfallet av typen av americum254(eller vilka siffror det är, du vet vad jag snackar om och vilken källa de kommer från ;) ) Och inget var centrerat, så endast när en alfapartikel gick åt ett håll i en cirkel så kunde detta ske med en viss sannolikhet. Så det var den minst effektiva kärnreaktorn man kan tänka sig. Men teoretiskt sett så funkade det.

Dock inte i klass med din då jag inte har det intresset eller tiden, eller vill utsätta min familj för detta! :P Är dock fortfarande imponerat av projektet!
Robin Fasth
Inaktiv

Anslöt: 2017-05-11

Återgå till Intressanta intressen

Logga in