Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2014-04-14 13:23:37

Flatline skrev:Alfa båtarna var riktiga monster för sin tid, de kunde ju dyka till sådana djup att NATO torpederna slutade fungera och konventionella sjunkbomber nådde inte så djupt heller innan de strök med av trycket.
Vill dock inte tänka på vad kostnaden att bygga en sådan båt var.
Speciellt med tanke på hur relativt primitiv titanbearbetningen var på den tiden.

Det kallas väl femårsplaner. Vad jag har förstått så sparade inte Öststatsblocket på krutet vid vissa projekt. Eller kostnaden var inte ett problem det kunde bli ett stort svarthål utav det i slutändan. Erich Honecker som var Östtysklands ledare förklarade varför DDR föll samman var att inte folket fick tillräckligt med bananer. Om det är en skröna eller om det finns en uns sanning i det har jag inte den blekaste om. Men rätt kul historia.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav gadas » 2014-04-17 23:21:27

Svårt att låta bli att se det komiska.

När Greenpeace visar att kärnkraft är farligt så kommer polisen och tar DEM...
När någon tror att kärnkraft inte är farligt så kommer polisen - därför att han själv ringt till strålsäkerhetsmyndigheten...

Och en uppmaning som "Bygg INTE en egen kärnreaktor" har väl aldrig varit lika bokstavligt menad?
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav nallen » 2014-04-21 19:19:04

Som vanligt i det här landet så motarbetar man alla typer av intressantare hobbies än fotboll, golf och liknande larv. Jag är så djävla less på allt förmynderi och att man inte ens kan skaffa enkla baskemikalier på legala vägar.
Att sen allas vår kärnfysiker in spe hade väl dålig koll på det han sysslade med är en annan sak.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Koboshi » 2014-04-21 19:46:29

dasunbedingte skrev:Har inte de allra flesta av oss apparater som nyttjar radioaktiva ämnen och-/eller strålning (vilken som) som komponent?
Detsamma för toxiska ämnen. flera av oss har säkerligen kemikalier införskaffade från lokala livsmedelsaffären som kan nyttjas till diverse framställning av "gifter". Hur många har växter hemma? Vet folk var de kan användas till? ;)

"Hmmmm det står på klorinflaskan att inte blanda med andra rengöringsmedel - Men skall jag få toaletten ren så får jag experimentera" Det är vad jag brukar tänka. Dock har jag kommit på att det kan vara bra att öppna balkongdörren för det som bildas är rätt irriterande för luftrören.
Senast redigerad av Koboshi 2014-04-21 19:51:43, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav Koboshi » 2014-04-21 19:51:04

slackern skrev:
Flatline skrev:
slackern skrev:
Det skulle nog bli billigare att beställa en sådan. Dessutom verkar det vara säkrare.

http://leadcold.com/sealer-3.html

Sådana solid state reaktorer är riktigt häftiga.
Ryssarna hade ju lite charmiga problem med sådana i slutet på 90 början på 2000talet.
Under soviettiden så strödde man ut sådana reaktorer som strössel för att driva väderstationer, fyrar och lite allt möjligt.
Efter fallet då alla områden delats upp visste man inte riktigt vart de fanns så man var tvungna att flygspana med värmekameror för att hitta alla sina reaktorer igen.
Finns nog fortfarande ett antal okända som står ute i vildmarken och genererar el till sedan länge död utrustning.
Fördelen är att de avger så mycket värme att man lätt ser dom på kameror men det är ju stora områden att söka av :)

I Alfa klass ubåtarna som var byggda utav titanium hade dom reaktorer som hade bly-vismut kylmedel. Dom rackarna kunde dom tydligen köra 45 knop i undervattensläge. Måste ha skrämt skiten utav NATO även om den lät otroligt mycket när den körde i maxhastighet.

+ att de kunde dyka djupast av alla ubåtar. Fördel var att USA visste var de var då de väsnades en hel del.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav plåtmonster » 2014-04-21 19:58:59

Alla som varit fascinerade av vår kärnbyggare borde kolla denna film: The Manhattan Project
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav gadas » 2014-04-21 23:08:51

En annan sak eller rättare sagt två andra saker som man inte ska blanda är salpetersyra och glycerol och har du redan gjort det så skaka för faan inte!
gadas

Inläggav plåtmonster » 2014-04-22 1:10:16

Kväve i den ena och kolväten i den andra samt syre i båda låter som något som "kan konverteras från solid till gas rätt snabbt" ;)

Andra saker som man inte tänkt på är att t.ex piss i klorlösning som bassänger använder bildar nervgas och läskedrycker som innehåller natriumbensoat (E 211) och askorbinsyra (E 300, C-vitamin) bildar benzen tillsammans.
plåtmonster

Inläggav Richard » 2014-04-22 11:11:32

gadas skrev:En annan sak eller rättare sagt två andra saker som man inte ska blanda är salpetersyra och glycerol och har du redan gjort det så skaka för faan inte!

Jo, det har jag gjort. Men jag skakade det inte. Jag stoppade in det i micron... :D Men det kom bara ut en massa nitrösa gaser. O det var såpass lite så det skulle nog inte orsakat så stor smäll.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav gadas » 2014-04-22 22:22:48

Richard skrev:
gadas skrev:En annan sak eller rättare sagt två andra saker som man inte ska blanda är salpetersyra och glycerol och har du redan gjort det så skaka för faan inte!

Jo, det har jag gjort. Men jag skakade det inte. Jag stoppade in det i micron... :D Men det kom bara ut en massa nitrösa gaser. O det var såpass lite så det skulle nog inte orsakat så stor smäll.

Jo, jag har förstått att det inte bara är att blanda, riskabelt är det kanske men knappast användbart som sprängmedel, det måste fås att reagera under ordnade former, hur vet jag dessbättre inte. Men om man lyckas så ska man tänka på att det Alfred Nobel gjorde var inte att uppfinna sprängmedel utan att göra det mycket mindre farligt genom att tillsätta kiselgur - och DÅ blir det Dynamit!
gadas

Inläggav gadas » 2014-04-22 22:37:40

Koka INTE din egen urin! (alternativ rubrik om detta anses off-topic :) )
Om man hettar upp urin så kan det bildas en ångbubbla i botten som hålls tillbaka av slam(möjligen bildat av utfälld urinsyra) och som plötsligt kollapsar och kastar upp hela den kokheta härligheten i taket - eller i ansiktet om du står och tittar i kastrullen. VARFÖR man skulle göra det...? Tja, det... vet jag inte...
gadas

Inläggav Miche » 2014-04-23 0:35:30

gadas skrev:Koka INTE din egen urin!
Någon annans urin då?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav radix » 2014-04-23 8:38:41

Jo, det har jag gjort. Men jag skakade det inte. Jag stoppade in det i micron... :D Men det kom bara ut en massa nitrösa gaser.

..Har för mig man behöver lite svavelsyra också, micro var en intressant ide om än fullständigt livsfarlig ifall en korrekt reaktion uppstått. :D
Att koka kiss är ett delsteg i en metod att tillverka nitrourea som vietnamsoldaterna (USA-sidan iaf) fick lära sig via en liten bok de alla fick, '-munitions'-nånting, i den händelse att de skulle få slut på riktig bomber. Tror kiss/latrin-kok förekommit i en del vietnamfilmer också, fast mest som förnedrande syssla för lågranksoldater.
radix

Anslöt: 2012-05-22

Inläggav Richard » 2014-04-23 12:48:59

Jo, jag hade i en del svavelsyra också. Men det blev nog ändå inte nitroglycerin. Tog en droppe o försökte sätta eld på det, men inget hände. Sen stoppade jag in ett litet rör i micron.

Men man upptäckte grundämnet Fosfor i mänsklig urin, vet inte om man kokade det. Så visst kan man få fram saker ur det också.
Richard

Inläggav gadas » 2014-04-23 15:49:58

radix skrev:
Jo, det har jag gjort. Men jag skakade det inte. Jag stoppade in det i micron... :D Men det kom bara ut en massa nitrösa gaser.

..Har för mig man behöver lite svavelsyra också, micro var en intressant ide om än fullständigt livsfarlig ifall en korrekt reaktion uppstått. :D
Att koka kiss är ett delsteg i en metod att tillverka nitrourea som vietnamsoldaterna (USA-sidan iaf) fick lära sig via en liten bok de alla fick, '-munitions'-nånting, i den händelse att de skulle få slut på riktig bomber. Tror kiss/latrin-kok förekommit i en del vietnamfilmer också, fast mest som förnedrande syssla för lågranksoldater.

Oh, shit! ...piss menar jag... Det kanske var det som jag lyckades med då - jag som bara skulle göra ett korrosionstest... Annars räcker det väl med att blåsan är sprängfylld!
gadas

Inläggav Savanten Svante » 2014-04-24 19:57:57

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav plåtmonster » 2014-05-14 0:41:06

Metro kör en drive om ovanliga brott på en helsida på sidan två i tisdagens upplaga:
Metro: Här är brotten ingen döms för

Bild

Richard /../ åtalades nyligen för två fall av brott mot strålskyddslagen, olovlig befattning med kemiska vapen, brott mot lagen om krigsmateriel och otillåten miljöverksamhet efter att ha försökt utlösa en kärnreaktion i sitt kök i Ängelholm. Fallet är mycket ovanligt och den 17 juni ska det prövas i rätten. ”Det är klart att det känns lite nervöst men jag försöker hoppas på att det inte blir allt för höga böter eller ett frihetsberövande straff. Jag vet ju att jag har gjort fel, men det var mina specialintressen som gick över styr.”

Hoppas metro frågade om lov för ansiktsbilden.

Nåväl, skall man göra ett brott så duger väl detta. Det krävs iaf lite IQ och arbetsinsats. Världskändisskapet kommer som bonus ;)
Kommer direkt att tänka på David Hahn som byggde kärnreaktor och en hel del annat i ett skjul på sina föräldrars tomt. Numera är hela skjulet samt innehåll deponerat i slutförvar.

Kanske en utbildning inom fysik eller så vore något? då kan man ju göra sådant här med dyra maskiner och få betalt för det.
plåtmonster

Inläggav Parvlon » 2014-05-14 0:47:24

Den såg jag med, sidan två var det väl.

Tror att chanserna för Rickard att få anställning på något ställe som kräver säkerhetstänk är lika med noll.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-14 7:16:21

Parvlon skrev:Den såg jag med, sidan två var det väl.

Tror att chanserna för Rickard att få anställning på något ställe som kräver säkerhetstänk är lika med noll.

Jupp. Har du ADHD, ADD, AS eller annan npf, så blir chansen, oavsett kompetens, noll. Spelar ingen roll om en har kandidatexamen i fysik, sen en mastersexamen i något finurligt jobbigt som teoretisk fysik, en får ändå inte lov att ta säkerhetsjobb.

MEN. Jag var ärlig mot en arbetsgivare och nämnde diagnoskoderna - säkerhetsprövning ingick (inte av högsta grad) - det var inga problem. Fick dock inte jobbet, men ändå. Det var säkerhetsklassat uppdrag.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav plåtmonster » 2014-05-14 11:51:15

Säkerhet i vilket avseende?
plåtmonster

Inläggav Richard » 2014-05-14 11:55:53

Jo, de ringde o frågade om de fick publicera namn o bild. Det är redan känt, så det var ok.

Jag hade gärna velat läsa fysik o jobba på t.ex ett kärnkraftverk, sjukhus eller allra helst forska. Men jag är ändå sjukskriven på livstid.
Richard

Inläggav Flawed » 2014-05-14 12:31:45

Du är väl utbildad och så?
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav plåtmonster » 2014-05-14 13:24:11

Du kanske kan göra något teoretiskt genombrott på egen hand? Läsa och tänka brukar vara rätt billigt.
plåtmonster

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-28 17:20:18

Richard berättar om kärnkraftsexperimentet hemma i köket:

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=4965003
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in